Mitä opin Ido Portalilta

canyoureallymove_eevsku

Olin viime sunnuntaina ja maanantaina Turussa, mutta tällä kertaa en ollut siellä töissä. Olin itse oppimassa. Minulla on halu oppia koko ajan lisää ja käydä mahdollisimman paljon kuuntelemassa ja oppimassa eri ammattilaisilta. Parin kuukauden sisään on jo mahtunut Charles Poliquinin seminaari, nyt tämä Ido Portalin workshop, eilen Deepak Chopra ja tulevana sunnuntaina menen kuuntelemaan Layne Nortonia.

Ihmiset kauhistelevat kurssien, seminaarien, workshoppien, valmennusten jne hintaa, mutta eivät näe aina tuotaa summaa sijoituksena. Itse näen nämä kaikki sijoituksina, sillä aina opin tai alan ajattelemaan jostain asiasta eritavoin ja se vie minua eteenpäin. Kehityn ihmisenä, urheilijana, valmentajana.. Itse koen, että jos saan aina kurssilta edes yhden uuden ja hyvän jutun mukaani, on se ollut sen arvoinen. Oli hinta sitten mikä hyvänsä. Täytyy muistaa, että nämä valmentajat ja kouluttajat ovat tehneet hyvin paljon töitä sen eteen, että tulevat kertomaan ja jakamaan tietoa sinulle. Voit toki olla menemättä/ hankkimatta valmentajaa ja koittaa itse etsiä ja keksiä tarvitsemasi tiedot. Mutta helpommalla pääset ja nopeammin tiedon saat, kun hyödynnät muita eksperttejä. Samalla voi saada aina ison ripauksen inspiraatiota ja esimerkiksi tavata uusia mahtavia ihmisiä.

112

Jos en ihan hirveästi narraa, niin uskoisin että näin ensimmäisen kerran videon Ido Portalista reilu pari vuotta sitten. Muistan miettineeni, että hän tekee kehollaan juttuja, mitkä ovat osa aivan mahdottomia. Ja että haluan ehdottomasti päästä hänen workshoppiinsa. Toissajouluna ystäväni kertoi, että Ido Portal on tulossa Dubliniin vetämään Movement X – workshoppia seuraavana juhannuksena ja ehdotti sinne lähtöä. Tuolloin vielä kelan tuilla eläneenä hinta kuulosti aivan päättömältä (450e+lennot+majoitukset), mutta päätin lähteä. Halusin sinne ja päätin löytää siihen rahat. Ja kyllähän ne löytyi. Muutama kuukausi kaiken varaamisen jälkeen huomasimme tosin, että sama kurssi tuotaisiin myöhemmin kesällä myös Turkuun. Noh – meillä oli kyllä kiva Dublinin reissu. Ja joka euron arvoinen.

114

Inspiroiduin viime juhannuksena todella suuresti käsitteestä ”movement”, vaikka olen toki sen puolesta pitkään liputtanutkin. Meidät on luotu liikkumaan ja mahdollisimman monipuolisesti. Ei pelkkää juoksua, ei pelkkää painonnostoa, ei pelkkää voimistelua, ei pelkkää tanssia, ei pelkkää joukkueurheilua, vaan sopivasti kaikkea. Mutta varsinkin kaikkea, mitä voit tehdä pelkästään omalla kehollasi. Tehdä kehostasi mahdollisimman vahvan ja liikkuvan, hyvinvoivan ja toiminnallisen. Kun pohja on kunnossa, voi tehdä hyvin myös kaikkea muuta. Mutta jos tätä pohjaa ei ole, ja silti tekee esimerkiksi painoharjoittelua, niin mikä on lopputulos? Toki parempi kuin se, että ei liikkuisi ollenkaan, mutta voidaanko silloin oikeasti hyvin? Onko liikkuvuus kunnossa, onko loukkaantumisriskit minimoitu vahvistamalla kehon tukilihaksia, onko mahdollisuus istua, nukkua, seistä, juosta, venyttää ja nostaa painoja ilman kipuja?

doyouknow_eevsku

Syy, miksi oma kehonhallintani on ihan hyvällä mallilla on siinä, että olen harrastanut lajeja, jossa kroppaa on käytetty erittäin monipuolisesti. Pisimmän aikaa telinevoimistelua. Siellä tehdään voimaa, notkeutta, liikkuvuutta, räjähtävyyttä, nopeutta.. Kaikkea omalla keholla. En muista meidän juuri koskaan käyttäneen mitään painoja tai välineitä. Toki käytimme telineitä, kuten puomia ja nojapuita. Ne voimistelurenkaat eivät muuten ole minulle yhtään sen tutummat kuin monelle muullekaan, vaikka niin monet olettavat. Ne ovat miesten teline voimistelussa ja me lähinnä pelleiltiin ja keinuttiin niissä.. No se siitä, mutta pointtini on se, että vaikka pohjani on hyvä, on minullakin edelleen aivan rajattomasti kehitettävää.

rings_Eevsku

Voimistelun kilpavuodet jäivät ja aloin harrastamaan liikuntaa. Onneksi pian kuntosalitreenin ohelle tuli taas voimistelu, koska halusin tähdätä vapaaohjelma fitness -kilpailuihin. Oikeastaan kaipuuni kilpaurheiluun ja halu kilpailla fitnessissä tuli enemmänkin tuosta vapaaohjelmasta. Halusin hyödyntää voimistelutaustaani ja päästä taas voimistelemaan ja kehittämään taitojani. Siitä treenistä tulee niin älyttömän hyvä olo! Kroppa on voimakas, mutta elastinen. Toisin kuin pelkällä kuntosalitreenillä. Kropasta tulee voimakas, mutta jos mitään muuta ei tee, niin elastisuus harvoin pysyy matkassa mukana. Puhumattakaan ketteryydestä, kehonhallinnasta tai muista ominaisuuksista.

En hauku kuntosalitreeniä – teen sitä itsekin. Mutta haluan kannustaa tekemään myös muuta. Joskus liikunta kannattaisi aloittaa muualta kuin salilta, koska kroppa ei ole valmis painoharjoitteluun. Jos ei osaa hallita keskivartalon lihaksia tai pääse kyykkyyn, niin voisi olla hyvä ensin harjoittaa kroppaa niin, että nämä onnistuvat. Tai tehdä toki vaikka ohessa myös painoharjoittelua, mutta niin että kokonaisuus tähtäisi myös liikkuvuuden ja kropan toiminnallisuuden parantamiseksi. ”Form follows the function” – tästä on tullut yksi lempisanonnoistani. Pointti on siis siinä, että kropan ulkomuoto seuraa kyllä tarkoitusta. Nykyään se menee usein toisinpäin. Haetaan sitä ulkomuotoa ja tarkoitus unohtuu. Kroppa näyttää hyvältä, mutta mitä sillä voi tehdä? Hauiskäännön? Kiva.

104

No sitten päästään myös toiseen kivaan sanontaan: ”You have to pay the prize if you specialize”. Tämä koskee itseäni ja kaikkia kilpaurheilijoita. Tai tämä koskee tietenkin myös esimerkiksi bisnesmaailmaa. Aina jos keskittyy liikaa yhteen asiaan ja haluaa olla siinä huippu, niin jokin osa-alue kärsii. Jos itse haluaisin olla täysin tasapainossa kroppani kanssa, en kilpailisi fitnessissä. Ehkä teen näin sitten, kun olen tyydyttänyt kilpailuviettini urheiluun. Mutta siihen asti olen täysin fine asian kanssa. Teen kuitenkin parhaani, jotta asiat olisivat mahdollisimman hyvin. Onneksi minulla on vahva pohja ja onneksi olen taas alkanut ajattelemaan näitä asioita enemmän.

Ihminen on luotu liikkumaan. Olemaan kyykyssä, vetämään leukoja, tekemään mitä ihmeellisimpiä asioita kehollaan. Mutta nykyään jopa kouluissa kielletään kuperkeikkojen tekeminen (näin kuulin), koska se on vaarallista. APUA! Mihin tämä maailma oikeasti menee, jos edes lapset eivät enää saa liikkua ?! Jos sinulla on lapsia, niin anna niiden liikkua. Kiivetä, ryömiä, hyppiä, juosta, leikkiä! Kyllä ne kestävät. Tai eivät enää pian kestä, jos ei anneta vahvistua luonnollisesti.

109

Tässä on iso työalue ja tämä minua kiinnostaa. Ja toivon saavani mahdollisimman monen ihmisen puhumaan samaa kieltä kanssani. Mutta kaiken muutoksen täytyy lähteä itsestä, oli kyse mistä tahansa. Ja tämä on taas kerran niin iso alue (kuten vaikka ravitsemus), että kokonaisuus voi tuntua niin suurelta, ettei siihen huvita hypätä mukaan ollenkaan. Täytyy muistaa ottaa pieniä askeleita. Yksi kerrallaan.

Olen kiitollinen, että menin taas Idon workshoppiin. Tämän kertainen Handbalancing -kokonaisuus oli vielä kalliimpi kuin edellinen, mutta sentään tällä kertaa sitten Turussa. Edelleenkin joka euron arvoinen. Suurinosa asioista oli jo ennestään tuttuja, mutta uuttakin tuli. Ja mikä tärkeintä, sain taas lisää inspiraatiota ja vahvistusta omalle mielipiteelleni. Lisää halua opettaa myös muita halukkaita. Lisää työkaluja olemaan parempi urheilija ja löytämään oma paras versio itsestäni. Minullekin tuli taas sellainen olo, että on niin paljon tehtävää, että mistä sitä taas edes aloittaisi. Mutta yksi juttu kerrallaan. Mahtavinta oli kuitenkin huomata se, kuinka oli vuodessa edistynyt, vaikka sitä ei itse tietenkään ollut huomannut.

hulk_Eevsku

Kiitos Ido Portal, kiitos järjestäjille, kiitos mahtaville ihmisille keneen sain taas tutustua! Aion mennä uudestaan oppimaan mahdollisimman pian.

<3

Eevsku

Ps. Spartan Thaimaa Bootcamp lähenee, ja sinne olisi vielä pari peruutuspaikkaa nopeille. Ja Vierumäen Bootcampille saa tulla treenaamaan ilman majoitusta ja ruokailuja hintaan 220e/ 2päivää. Tervetuloa!

Rannalla otetut kuvat viime vuoden reissulta Dublinista, kiitos kuvista Jarno. Loput kuvista Turun kurssilta.

Ja inspiraatiota Idolta:

LUITKO JO NÄMÄ?

9 kommenttia

  1. Työskentelen itsekin liikunta-alalla ja koulutukset olisivat varmasti sijoitus työhöni, mutta sijoituksiinkin pitää olla se pääoma. Koulutus on maksettava kuitenkin ennakkoon, eikä vasta sitten kun se tuottaa tulosta.

    En tiedä oikein halutaanko kalliisiin koulutuksiin osallistumista selitellä sillä, että ne ovat sijoitus, vaikkeihan sitä oikeasti tarvii selitellä, mutta samalla se myös ”syyllistää” niitä, joilla ei vaan ole mahdollisuutta sijoittaa satoja euroja koulutuksiin. Ilman, että et kouluta itseäsi kalliissa koulutuksissa, et halua oikeasti kehittää osaamistasi.

    Liikunta-alallakin koulutukset, erityisesti lyhyet, ovat painottuneet yksityisten palveluntarjoajien toteutettaviksi, jolloin hinnat saattavat olla oikeasti aika kohtuuttomat koulutuksen tasoon nähden.

    1. Hei Ansku!

      Ymmärrän toki ja tiedän itsekin, että ne ovat kalliita sijoituksia. Mutta säästämällä ihan varmasti onnistuu päästä haluamaansa koulutukseen halutessaan! Itsekin olen näihin joutunut säästämään ja esimerkiksi viime vuonna valitsin Dublinin koulutusmatkan lomamatkan sijaan.

      Toki koulutuksen taso on oltava korkea, jos hintakin on korkea. Itse olen tehnyt jonkinverran aina taustatyötä tai tiedän jo kouluttajan, ennen kuin menen minnekään kurssille. Sitten kun voi olla varma, että saa rahoilleen vastinetta, niin ei tee niin pahaa hintaa maksaa 🙂

      Kivaa kesää sulle!

  2. Heippa! Mistä nuo rantakuvat ovat? Kivoja kuvia 🙂 olisi kiva kuulla miten sun dietti ja kisavalmistautuminen etenee konkreettisesti? 🙂 voisiko joku sellainen postaus olla mahdollinen? Miten treenaat kisoihin, onko dietti helppo yms,

    1. Moikka Sanna!

      Rantakuvat on tosiaan Dublinista viime juhannuksena! 🙂

      Mä koitan lisätä pikkuhiljaa postauksia ja juttuja liittyen kisoihin, kiitos toiveesta!

      Ihanaa kesää sulle!

  3. Hei tosi innostava postaus. Olen itsekin viime aikoina miettinyt paljon kropan kokonaisvaltaista toimimista. Aikaisemmin olen harrastanut räjähtävää voimaa vaativaa lajia ja nyt olen käynyt lähinnä salilla ja lenkkeillyt. Viime aikoina olen aloittanut foam rollailut ja venyttelyt sekä osallistuin lyhyeen stabilisaatiokokeiluun, josta sain tosi paljon innostusta kun huomasin mitä voi lyhyessä ajassa oppia!
    Olisiko sulla jotain vinkkejä tuohon kehonpainoharjoittelun aloittamiseen ja liikkuvuuden parantamiseen? En ole ikinä esim. osannut tehdä kärrynpyörää tai seistä käsilläni ja toivoisin, että jotenkin vielä nämä joskus oppisin. Ystäväpiirissäni ei ole suuremmin asiasta kiinnostuneita, joten itsekseni yritän oppia..

    1. Moi Fanni!

      Kiitos kommentista!

      Kiva kuulla, että postaus oli mieleinen ja olet myös kiinnostunut näistä samoista aiheista! Mun vinkki tuohon on oikeastaan vaan se, että alkaa tekemään omalla keholla mahdollisimman paljon. Liikkuu mitä monipuolisimmilla tavoilla ja jos mahdollista niin mene vaikka jonnekin tunneille, missä sellaista ohjataan. Tai esim voimistelu, tanssi, parkour, sirkus… Mikä tahansa missä omaa kroppaa käytetään treenivälineenä! Tai tule meidän Spartan -kursseille joskus jos mahdollista 🙂

      Tsemppiä treeneihin ja kivaa kesää!
      -E

  4. Mahtava kirjoitus! Liputan myös monipuolisuuden puolesta ja kuinka tärkeää olisi saada kroppa hallintaan joten kuten ennen kuin painetaan peppu eellä puuhun ja ladotaan kyykkytankoon maksimit. Vuoden päästä ihmetellään, kun tulee loukkaantumisia.

    Erityisesti hullaannuin ”Form follows the function” -ideasta. No niinpä ja amen! Oma tausta on joukkueurheilussa ja teen sitä ammatikseni eli PT ym. en ole, mutta paljon olen nähnyt ja kokenut ja toivon että, oman kehon hallinta ja monipuoliset voimatasot olisivat ensisijaisia kehityksen ja tarkastelun kohteita. Erikoistuminen oman lajin ominaisuuksiin voidaan tehdä em. asioiden ollessa ensin kunnossa. Silloin se erikoistuminenkin helpottuu, on turvallisempaa, tuottaa parempia tuloksia ja tekee sinusta paremman urheilijan. That’s how I see it.

    Tsemppiä kisavalmistautumiseen! Olet esimerkillinen urheilija, keep going strong! 🙂

    1. Kiitos Saana kommentista ja kiva että postaus kolahti! 🙂

      Kannattaa tosiaankin myös joukkueurheilussa ottaa huomioon kehon toiminnallisuus ja ennailtaehkäistä vammoja mahdollisimman paljon. Hyvä että olet näitä asioita miettinyt paljon!

      Tsemppiä ja kivaa kesää!
      -E

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *