MIKÄ ON KOLMEN HUIPPU-URHEILIJAN MENESTYKSEN TAKANA?

Kävin viime viikolla seuraamassa Lumo -sponsoriurheilijoiden kuvauksia ja haastattelin näitä kolmea 24-vuotiasta viime vuoden olympiaurheilijaa. Juteltavaa olisi ollut vaikka kuinka paljon ja ajatukset hyvin samankaltaisia, mutta aika oli rajallinen, joten keskityin kyselemään heiltä muutamia juttuja, joista sekä itse, että te voitte saada inspiraatiota omaan tekemiseen! Perinteisen ”mikä on tavoitteesi” keskustelun sijaan kysyin urheilijoilta mm. millaisia ovat heidän päivänsä, miten he valmistautuvat treeneihin, millainen ruokavalio on ja kuinka tärkeänä pitävät lepoa ja henkistä valmentamista. Seuraavaksi siis näihin asioihin vastaavat pyörätuolikelaaja Henry Manni sekä aitajuoksijat Nooralotta Neziri ja Oskari Mörö.

Ensimmäisenä haastatteluun sain kuvauksien valmistelujen ohesta lohjalaisen Henry Mannin, jonka parhaina saavutuksina pyörätuolikelauksessa ovat mm. Olympia pronssi 2016, neljä MM-mitalia ja seitsemän EM-kultaa.

Henryn päivä

Henry treenaa yleensä kaksi kertaa päivässä, joista toinen on kovatehoisempi ja toinen palauttava harjoitus. Hän treenaa usein aamuisin kotona, jolloin se on nopea suorittaa eikä siihen tarvitse välttämättä aina valmentajan tai treenikaverin seuraa. Henry kertoi, että on ollut myös yksin treenireissulla ja kokee saavansa itsestään hyvin irti yksinkin ja jopa välillä tarvitsee yksin tekemistä.

Henry pitää yhden lepopäivän viikossa, jolloin hän viettää aikaa tyttöystävänsä kanssa, käy esimerkiksi elokuvissa tai vain lepää. Hän nukkuu 9-10 tuntia yössä ja pitää unta tärkeänä.

Urheilun ulkopuolelta

Urheilun lisäksi Henry on myös 2-3 päivänä viikosta toimistolla suunnittelemassa lasten- ja nuorten liikuntaa Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry:lle sekä on mukana VAU:n Valtti -projektissa. Hän pyörittää myös ystävänsä kanssa Rajoitteet ovat vain omassa päässä facebook -ryhmää sekä nettisivustoa, jonka tarkoituksena on nimenomaan viedä nimensä mukaista sanomaa eteenpäin ja sanoa, että kaikki on mahdollista. Henry on valmistunut liikuntaneuvojaksi 2013 sekä merkonomiksi 2016 ja hän sai juuri Vuoden Aikuinen Liiketalouden osaaja -tittelin. Henry kokee näiden projektien olevan hyvää vastapainoa ja pitää sopivasti ajatuksia myös muulla kuin urheilussa. Näin se varmasti onkin ja kuitenkin urheilun ehdolla mennään!

Mentaliteetti

Henry vaikutti heti erittäin mukavalta ja määrätietoiselta urheilijalta ja hänen saavutuksistaan sekä tekemästään työstäänkin näkee hänen hurjan vahvan mentaliteettinsa sekä positiivisen, mutta nöyrän asenteen. Arvostan tällaista aivan todella paljon! Henry tekee jonkin verran mielikuvaharjoittelua varsinkin ennen kilpailuja sekä on hyödyntänyt henkistä valmentajaa, mutta ei koe tarvitsevansa sitä säännöllisesti vaan enemmänkin auttaa tieto siitä, että tukea sieltäkin on tarvittaessa saatavilla. Menestyksen avaimeksi omalla kohdallaan Henry tiivisti upeasti: ” Tottakai menestys on monen asian summa. Ihan taustalla varmasti vanhempien tuki ja innostus. Sit oon ollut onnekas ja saanut ympärille hyvän tiimin (valmentajat, fysio, hieroja, treenikaverit, manageri, yhteistyökumppanit jne). Mutta tietenkin yksilölajissa urheilija eli minä itse sen suurimman työn olen tehnyt. Tämä on asia, jota harvat urheilijat kehtaa sanoa, mutta musta sekin on tärkee pointti. Ja pään sisältä motivaatiosta ja halusta on aika paljon kiinni tääki homma.”

Kiitos paljon Henry, ihana tyyppi! Seuraavaksi sain keskustelemaan kuvausten aurinkoisen naisvahvistuksen Nooralotta Nezirin.

Porissa tällä hetkellä asuvan Nooralotan saavutuksia ovat 100m -aidoissa mm. useat SM -kultamitalit, nuorten EM -kulta, Suomi-Ruotsi maaottelun voitto, MM 5. ja välierät viime vuonna Riossa.

Nooralotan päivä

Nooralotta harjoittelee kaksi kertaa päivässä, aamulla ja iltapäivällä. Aamutreeni on usein voimatreeni ja toinen juoksutreeni. Treenien ulkopuolella tapahtuu tarvittavat urheilijan huoltotoimenpiteet tai esimerkiksi koulutehtävät.

Nooralotta nukkuu yössä minimissään 8 tuntia, mutta tunnustaa että välillä tulee valvottua liian myöhään ja silloin se veroittaa aamuisin. Lepopäivinä hän rentoutuu viettämällä aikaa perheen ja poikaystävänsä kanssa sekä koittaa löytää myös aikaa ystäville. Läheisten ja ystävien tuki on erittäin tärkeää vaikka aina ei pystyisikään antamaan heille niin paljon aikaa. Nooralotta rakastaa vapaa-ajalla myös kirjojen lukemista ja hänen lemppareitaan ovat omaelämäkerrat sekä filosofiset kirjat kuten Paolo Coelho.

Nooralotalla on ulkoistettu ravintovalmennus, josta hän on kokenut saaneensa todella paljon apua ja ymmärtäneen vihdoin, että hiilihydraatteja ei tule pelätä vaan niiden avulla treenitehot ja palautuminen paranevat. Hän ei ihannoi enää hoikkuutta tai vertaa itseään muihin vaan keskittyy enemmän siihen, että saa voimaa ja jaksaa paremmin. Nooralotan lempiruokaa on esimerkiksi uuniperuna lohella ja lempiherkukseen hän paljastaa suklaan.

Urheilun ulkopuolelta

Nooralotta opiskelee urheilun lisäksi Turun yliopiston kauppatieteellisessä (Porin yksikkö) ja tarkoitus olisi tehdä gradu sekä valmistua keväällä 2018. Hänet on palkittu urheilun lisäksi useilla eri titteleillä mm. vuoden urheilija, vuoden nuori porilainen ja vuoden esikuva. En ihmettele yhtään, nimittäin ihan mielettömän ihana nuori nainen jo heti ensivaikutelmalta!

Mentaliteetti

Nooralotta kokee henkisen valmennuksen tärkeänä osana urheilua ja on saanut sitä sekä omalta valmentajaltaan, että Olympiakomitean henkiseltä valmentajalta. Henkinen valmennus ei tarkoita vain urheilussa olevien asioiden käsittelyä vaan ylipäätäänsä tuen antamista sekä sen varmistamista, että urheilijalla on urheilun ulkopuolella pakka kasassa. Mielikuvaharjoittelua Nooralotta tekee myös, mutta kokee kilpailuissa olevan parempi pitää mieli tyhjänä, jolloin zone -tilaan pääsee helpommin. Nooralotta kokee oman menestyksensä olleen eniten kiinni sitiä, että hänellä on ollu ”pitkäaikainen ja vahva valmennussuhde nuoresta asti, jolloin valmentaja on alusta asti ohjannut huippu-urheiluun, pitkäjänteisyys. Kuitenkin ennen kaikkea USKO ja TAHTO!”. Eli ympäristö vaikuttaa paljon, mutta kaikkein eniten oma asenne, näin se on.

Meillä löytyi todella paljon yhtäläisyyksiä Nooralotan kanssa ajatuksissa sekä arjessa ja olisi ollut mukava jatkaa keskustelua pidempäänkin. Hän pääsi tässä vaiheessa kameran eteen ja sain vielä jatkaa jutustelua yhden urheilijan, Oskari Mörön kanssa. Oskarin tiesinkin ennestään Adidaksen urheilijatiimistä, mutta emme koskaan vielä olleet ehtineet enempää keskustelemaan.

Helsinkiläinen Oskari on mm. hallitsevan Suomen ennätyksen haltija 400 metrin aidoissa, viime vuoden EM 4., Ruotsi -ottelun voittaja sekä oli viime vuonna Rion olympialaisissa semi-finaaleissa.

Oskarin päivä 

Oskari treenaa muiden tapaan kaksi kertaa päivässä, joista yleensä kovempi treeni aamulla ja palauttavampi myöhemmin. Oskari nukkuu myös päiväunet ja kokee ne todella tärkeäksi osaksi päiväänsä. Päiväunienkin nukkuminen vaatii totuttelua, opettelua sekä tietenkin aikaa ja jos ne vain sopivat omaan rytmiin niin varmasti niistä on hyötyä. Päivän rytmi menee aikalailla siis näin: herätys, aamiainen, treeni 1, lounas, päiväunet, välipala, treeni 2, päivällinen, lepoa, iltapala, nukkumaan. Varsinkin harjoituskaudella päivät täyttyvät kokonaan pelkästä urheilusta, kun siihen vielä toki kuuluu treenien lisäksi huoltotoimenpiteitä (liikkuvuusharjoittelu/venyttely, hieronta, fysioterapeutti jne.). Kilpailukaudella lepoa on enemmän, kun kuntoa piikataan kilpailuja varten.

Urheilun ulkopuolelta

Oskari keskittyy tällä hetkellä urheiluun täysipäiväisesti ja kokee, että muuta ei mahtuisikaan, jotta pystyy keskittymään täysin ja löytää aikaa myös muulle elämälle, joka tuo tasapainoa kurinalaiseen urheilijan arkeen. Se on kyllä super tärkeää, että täydestä focuksesta urheiluun huolimatta pitää huolta myös siitä, että urheilun ulkopuolella on jotain mikä tuo vastapainoa. Tärkeintä on löytää itselleen sopiva päivärytmi.

Oskarista huokuu itsevarmuus ja todella selkeä focus siihen mitä hän tekee. Oskari on myös paljon treenaamassa ulkomailla, jossa on paremmat mahdollisuudet aitajuoksun treenaamiseen ja on myös välillä pohtinut ulkomaille muuttoa, mutta se ei ainakaan vielä toistaiseksi ole suunnitelmissa.

Mentaliteetti

Myös Oskari on hyödyntänyt henkistä valmennusta, mutta ei tarvitse sitä jatkuvasti vaan enemmänkin tuen tiedostaminen on tärkeää ja saattaa välillä soitella valmentajan kanssa. Hän on kokenut valmennuksesta hyötyä mm. itseluottamuksen kanssa ja jo ennestään tutun henkisen valmentajan kanssa on syntynyt valmennuksen aikana hyvä ystävyyssuhde. Mielikuvaharjoittelua hän tekee aina alkuverryttelyn yhteydessä ja kokee sen auttavan keskittymisessä.

Vahvasta mentaliteetista on hyötyä urheilijalle erityisesti paineen alle ja  loukkaantumisten yhteydessä, jolloin täytyy kuitenkin pitää pää kasassa. Oskari sanoi mielestäni hyvin, että loukkaantumiset ovat osa huippu-urheilijan elämää ja jos niiden kohdalla ei kestä tilannetta, niin harvoin urasta tulee mitään. Jokainen loukkaantuminen on myös opettanut jotain tärkeää huomioitavaa ja auttanut näin uralla eteenpäin. Urheilijan on oltava tosiaankin pitkäjänteinen ja pidettävä focus sekä positiivinen asenne myös haastavimpina aikoina.

Pystyin kyllä samaistumaan niin moniin juttuihin ja nämä keskustelut herättivät paljon hyviä ajatuksia omassa päässäni! Tästä jäi sellainen olo, että olisi muutenkin kiva päästä keskustelemaan enemmän muiden urheilijoiden kanssa, sillä vertaistuki on tärkeää eikä tarvitse selitellä omia valintoja tai paloa urheilua kohtaan. Minusta on mahtavaa myös verkostoitua ja tutustua eri lajien urheilijoiden ja Vierumäellä urheiluvalmennusta opiskellessakin tuli usein puheeksi se, että täytyisi enemmän hyödyntää yhteistyötä eri lajien välillä.

Kaikkien kohdalla oli mahtavaa huomata, kuinka paljon he arvostivat mentaalipuolta ja sen vahvuus on varmasti yhteinen tekijä heidän kaikkien menestymisessä. Muita yhteneviä pointteja olivat levon tärkeys, päivärytmin säännöllisyys, treeneissä myös palauttavan harjoittelun huomiointi sekä valmennuksen ja perheen sekä muun tuen tärkeys. Mielettömiä urheilijoita jokainen ja erittäin miellyttäviä persoonia!

Iso kiitos kivasta iltapäivästä kaikille kolmelle ja tietenkin Lumo, joka tekee tärkeää työtä urheilun tukemisen parissa! Voit lukea lisää Virkeä -ohjelmasta, sponsoroinnista ja stipendeistä tästä.

Tästä motivaatiota jokaiselle omien unelmien tavoitteluun ja kannattaa ottaa nämä urheilijat seurantaan myös heidän omissa kanavissaan.

<3

Eevsku

Lähteenä haastattelujen lisäksi Nooralotan, Oskarin ja Henryn nettisivut.

SEURAA MYÖS

INSTAGRAM: EEVSKU

SNAPCHAT: EEVSKU

FACEBOOK

YOUTUBE

Edellinen teksti: Millainen on oikeaoppinen alkulämmittely? (VIDEO)

LUITKO JO NÄMÄ?

1 kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *