MILLAINEN ON OIKEAOPPINEN ALKULÄMMITTELY?

Millainen on hyvä lämmittely ennen treenaamista? Riippuu toki todella paljon siitä, mitä aikoo treenata, mutta yleisesti ottaen lämmittelyn kuuluisi valmistaa sekä fyysisesti, että mentaalisesti tulevaan treeniin ja näin myös vältetään paremmin loukkaantumisilta. Itse pyrin sisällyttämään lämmittelyyn paljon dynaamista liikkuvuusharjoittelua, kehonhallintatreeniä ja myös ominaisuusharjoittelua, sillä silloin keho ja mieli on kaikkein terävin ja näin myös valmistan hermoston, lihaksiston, verenkierto- ja hengityselimistön sekä myös mielen treenaamista varten. Jos siis esimerkiksi treenaan salilla jalkoja painottaen, keskityn myös lämmittelyssä siihen tai jos olen menossa tekemään räjähtäviä loikkaharjoitteita, valmistan kehoa näitä varten.

Kävimme eilen kuvaamassa Ristiote -kanavan kundien Joonas Haapasaaren ja Joosua Visurin kanssa tästä aiheesta videon heidän kanavalleen. Video on juuri julkaistu, joten eikun katsomaan ja nappaamaan sieltä vinkkejä omaan lämmittelyyn! Videolla kerron lisää siitä, miten itse koen lämmittelyn ja millaista lämmittelyä teen sekä pojat pääsevät testaamaan muutamia lempiliikkeitäni. Tsekkaa video tästä:

Ota myös ihmeessä Ristiote -kanava ja kundien omat kanavat seurantaan ja munkin Youtube -kanavalle ilmestyy hitaasti, mutta varmasti uutta materiaalia! Kiitos vielä kivasta iltapäivästä ja toivottavasti tykkäätte videon vinkeistä!

<3

E

LUITKO JO NÄMÄ?

5 kommenttia

  1. Hyvä pointti tuo ominaisuusharjoittelu (jos siis tarkoitat, sillä kyseiselle treenille ominaisia lämmitysharjoitteita)
    Lämmittelyt riippuu usein siitä, että mitä treeniä meinaa tehdä. Ei ole kovinkaan järkevää lämmitellä aina samalla tavalla, jos treenit eriävät toisistaan tosi paljon 🙂

    Mutta hyviä vinkkejä sulta! 🙂
    https://faijahommia.fi/

    1. Moikka!

      Just näin, eli lämmittelyssä käyn läpi aina sellaisia liikkeitä tai harjoitteita, joista on hyötyä tulevassa treenissä! 🙂

      Kiitos!
      -E

  2. Moikka!

    Ihania lämmityksiä!
    Kiitos.
    Juoksijana varsinkin jalkojen lämmittelyt olivat mukava lisä omiin lämmittelyihini, mutta olisiko sinulla vinkkiä kireisiin takareisiin? Venyttelen, rullailen ja hieroskelen muutenkin, mutta tuntuvat kiristelevän vaan koko ajan yhtä lailla.
    Ihana olet.

    1. Moikka!

      Kiitos Ansku!:)

      Takareisien kireys voi usein johtua myös kireästä lonkankoukistajasta tai etureidestä, joten kannattaa kokeilla keskittyä näiden avaamiseen ja takareidet voivat vetreytyä siinä mukana! Kokeile myös jalkapohjien availua esimerkiksi golf tms. pallolla.

      Tsemppiä treeneihin!
      -E