LEMPPARI LISÄRAVINTEET + KILPAILU

Urheilijayhteistyössä Nutri Works

Lisäravinteet / ravintolisät eivät korvaa koskaan hyvää perusruokavaliota ja nimensäkin mukaisesti ne ovat lisänä eivätkä ravinnon korvaukseen. Koen itse ne hyväksi lisäksi ja avuksi saamaan tarvittavan määrän ravinteita varsinkin, kun kulutus on kovaa. Korostan myös sitä, että jos ravintolisiä haluaa käyttää lihasmassan/ voiman/ suorituskyvyn kehittämiseen tai laihduttamiseen, niin aina tärkeintä on ensin pistää tämä kolmikko kuntoon: RAVINTO, TREENI, LEPO.

Tässä postauksessa kerron kahdesta tällä hetkellä käytössä olevista lisäravinteista sponsorini Nutri Worksin valikoimista. Postauksen lopusta löydät kilpailuohjeet, jossa haluaisinkin nyt teiltä kivoja vinkkejä erilaisiin proteiinipitoisiin välipaloihin/ herkkuihin. Kilpailun palkintoina on 2kpl Nutri Worksin tuotepaketteja + vapaavalintainen valmennus 28.8. alkaviin nettivalmennuksiini. Tässä postauksessa olevien tuotteiden lisäksi käytän myös vitamiinilisiä, mutta kirjoitan niistä erillisen postauksen ensi kuun aikana.

Nämä kaksi tuotetta ovat siis lemppareitani:

HERAPROTEIINI

Itse käytän lisäproteiinina pääosin Nutri Worksin IsoWorx -heraisolaattia, joka on laktoositon ja riisuttu turhista väri-lisä-ja säilöntäaineista sekä makeutettukin luonnollisesti stevialla. Aiemmin tälläiset ”luonnollisesti maustetut ja makeutetut” eivät mielestäni ole olleet mitenkään maultaan loistavia, mutta näistä olen jo yli vuoden tykännyt todella paljon. Toimii sekä sellaisenaan veteen sekoitettuna treenin jälkeen palautusjuomana, että ihan loistavia smoothieihin ja puuroihin proteiinilisäksi. Näistä tehnyt smoothiet / marjajädet ovat ihan lemppareitani ja niiden näkemiseltä ei ole voinut välttyäkään kanavissani. Mutta en turhaan hehkuta, ne vaan ovat aivan sairaan hyviä! Ja jo aiemmin mainitsemiani helppoja ja nopeita tehdä, eli oikeastaan aivan täyden kympin välipala/ palautumisateria 😉 Pyrin toki siihen, että käytän heraproteiinia proteiinin lähteenä maksimissaan kerran päivässä ja muut proteiininlähteet tulevat muualta mm. kananmuna, kana, liha, nyhtökaura ja joskus muitakin kasvisproteiinilähteitä. Vaikka maitotuotteita en oikeastaan muuten käytä, niin tämä isolaatti muoto herasta sopii itselleni ainakin todella hyvin. Makuja näissä löytyy vanilja, suklaa, mansikka, maustamaton ja UUTUUS vanilja-mustikka, jonka vasta sain kokeiluun ja on ihan todella hyvääää! Parasta tällä hetkellä on jäiset mustikat, tätä ja vettä blenderissä sekaisin, NAM!

Proteiinilisä on helppo raaka-aine välipalassa tai vaikkapa terveellisempään herkkujen tekoon jos sellaisesta tykkää. En ole itse mikään super ahkera leipoja, mutta välillä innostun kokeilemaan jotain uutta. Omassa keittiössäni tärkeimmässä roolissa on kuitenkin: 1. ravinteikkuus & hyvä maku 2. helppous 3. nopeus. Joten suurinosa tekemistäni tuotoksista vaatii aikaa vain muutamia minuutteja eikä vaadi mitään kokki-kolmos-taitoja. Ehkä mun pitäisikin tekaista kokkiopus ”urheilijan ruokaa helposti ja nopeasti”?! Siitä tulisi oikeasti pääosin aika tylsä opus, joten jätetään se nyt kuitenkin tekemättä ja jätetään monipuolisten reseptioppaiden teko muille. Jos nämä helpot, nopeat, maukkaat ja ehkä jopa hieman tylsät, mutta tietenkin erittäin ravinteikkaat reseptit kiinnostaa, niin niitä löytyy täältä blogistani sekä nettivalmennuksistani.

Tarvitaanko heraproteiinia palautumiseen? 

Kyllä ja ei. Tärkeintä on vuorokauden kokonaisproteiinisaanti eikä niinkään se, ottaako proteiinin ruoasta vai lisäravinteesta. Monet kuitenkin kokevat helpommaksi saada tarpeeksi proteiinia käyttämällä proteiinilisää ja voi olla helpompi ottaa palautusjuoma treenin jälkeen kuin se, että olisi ruokaa mukana tai menisi välittömästi kokkaamaan. Kumpikin vaihtoehto on siis hyvä, päätä itse mikä sopii sinun arkeesi parhaiten! Itse teen molempia vaihtoehtoja – jos tiedän etten pääse syömään pian treenin jälkeen, niin otan heraproteiinia (ja mahdollisesti myös esim. banaanin) mukaan tai jos treenaan kahdesti päivässä, niin palautumiseen ja ravinnonsaantiin täytyy kiinnittää vielä enemmän huomiot. Jotkut tykkäävät myös valmiista palautumisjuoma -tuotteista, joissa on sekä proteiini, että hiilihydraatti ja näitäkin löytyy myös Nutri Worksilta.

KREATIINI

Kreatiinimonohydraatti on yksi ainoista lisäravinteista proteiinin lisäksi, jolle on löydetty vahvaa tutkimusnäyttöä sen hyödyistä. Kreatiinia saa myös ruoasta, mutta harvalla kreatiinivarastot ovat silti täynnä. Kreatiinivajeesta ei ole terveyshaittoja, mutta urheillessa (salilla) se voi hieman haitata kehittymistä. Kreatiinia käytetään kuureittain, jolloin kreatiinivarastoja täytetään. Täydet kreatiinivarastot auttavat voiman kehittymisessä ja nostavat suorituskykyä korkean intensiteetin lihastreeneissä. Mahdolliset hyödyt alkavat n. 1kk päästä kreatiinin käytön aloittamisesta. Kreatiinia ei tarvitse käyttää koko ajan, vaan välillä siitä kuuluukin pitää taukoja – esim. käytä 2 kk, pidä 1 kk taukoa.

Heraproteiinin ja kreatiinin lisäksi käytössäni on kausittain muitakin tuotteita Nutri Worksin valikoimista mm. IntraWorx Tropicalia ja monivitamiinia. Kuitenkin heraproteiinilla ja kreatiinilla on eniten tutkimusnäyttöä niiden hyödyistä ja siksi halusin nostaa ne esille tässä postauksessa. Koodilla eevsku saat Nutri Worksin tuotteista -10% Aminopörssin valikoimista jos jollekin tuotteelle olisi tarvetta!

Sitten tähän mahtavaan kilpailuun!

Eli haluaisin teiltä nyt vinkkejä resepteihin, joissa käytetään proteiinilisää tai jos sinulla ei ole sellaista käytettävissäsi, niin välipala/ herkku, joka on jollain muulla tapaa proteiinipitoinen. Ensisijaisesti haluaisin kuitenkin uusia ideoita heraproteiinin käyttöön smoothieissa, puuroissa tai muissa välipaloissa / herkuissa jne.

Valitsen kaksi parasta reseptiä ensi sunnuntaina 27.8., joista molemmille lähtee 50e arvoinen Nutri Works -tuotepaketti sekä vapaavalintainen #bcbyeevsku nettivalmennus (arvo 99e) ensi maanantaina alkaviin ryhmiin! Voittaja saa valita parhaiten itselleen sopivan näistä kolmesta.

Jaa siis kuva reseptistä instagramissa ja tägää kuvaan #nutriworks & #bcbyeevsku, niin löydän kilpailussa mukana olevat reseptit! Nyt vain rohkeasti mukaan 🙂 Muista myös seurata @nutriworks & @eevsku -instagramit.

 

Nettivalmennukset tosiaan starttaavat ensi maanantaina, joten kannattaa varata oma paikkansa nyt – seuraavan kerran nämä ovat myynnissä vasta vuoden vaihteessa! Syksylle uutta inspistä ja ideoita 🙂 Lisätiedot täältä.

Ja HUOMIO JOENSUU! Ensi lauantaina eli 26.8. olen Kuntokeskus Energyn 1v. -synttäreillä luennoimassa klo 11-13 ja luento on täysin ILMAINEN! Tästä FB -tapahtumaan.

Sellaista tähän maanantaihin!

<3

Eevsku

LUITKO JO? UUSI NETTIVALMENNUS

ps. lisätietoa lisäravinteiden hyödyistä kannattaa lukea vaikka tästä Juha Hulmin laajasta blogipostauksesta

LUITKO JO NÄMÄ?

10 kommenttia

  1. Mun ehdoton suosikki on tällä hetkellä seuraavanlainen:
    -pakastemangoa oman maun mukaan
    -yksi päärynä
    -n. 20g vaniljan makuista heraproteiinia
    – loraus luonnonjogurttia

    Blenderiin ja nauti, nam!

    Välillä olen lisännyt joukkoon myös avocadoa tuomaan hieman erilaisempaa koostumusta, ja tällöin olen jogurtin korvannut manteli-/ tai kookosjuomalla. :)Ja mikäänhän ei estä superfoodien (chiansiemenet ym.) lisäämistä joukkoon, mutta toimii myös ilman kaikessa yksinkertaisuudessaan. 🙂

    1. Ihanan kuuloinen! Täytyykin pistää testiin ja kokeilla ostamallani kaurajogurtilla tuota 🙂 Mango-päärynä onkin herkullinen yhdistelmä. Kiitos tästä Sara!

  2. Heei!
    Saako osallistua useammalla reseptillä kilpailuun? Onko silloin paremmat mahikset voittaa?

    Hah sori, minua kiinnostaa tämä kilpailu paljon

    1. Moikka Sini!

      Saa toki laittaa useampiakin reseptejä! 🙂 En osaa sanoa vaikuttaako se voittamiseen – laatu korvaa määrää 😉

      Kiva, että haluat olla mukana!
      -E

  3. Syksyn tullen oma lemppari on 200g puolukoita ja kauhallinen vaniljaheraa, namsk Ja saatanpa heittää sekaan myös hampunsiemeniä, jos sattuu kaapista löytymään.

  4. Mun pitkäaikainen suosikki on tämä:

    Proteiinismoothie:
    – pari kourallista pinaattia
    – 1/2 avokado
    – 1 banaani
    – iso loraus kauramaitoa
    – 3 rkl hamppuproteiinijauhetta
    – kanelia ja kardemummaa mausteeksi

    Kaikki ainekset sekoitetaan yhteen blenderissä ja sitten nautitaan ♡