Kurkkukipu, nuha, yskä ja kuume sekä erilaiset tulehdukset (poskiontelontulehdus, keuhkoputkentulehdus, virtsatientulehdus jne.) ovat valitettavasti monelle tuttuja vaivoja syksyllä sekä usein myös enemmän kuin kerran vuodessa. Viime viikkojen aikana tapaamistani ihmisistäni lähes joka toinen on joko ollut itse kipeänä tai vähintään tietää jonkun joka on flunssassa tällä hetkellä. En ole lääkäri enkä sellaista koita tässä tekstissä esittää, mutta kerron sekä kokemusten, että tutkimustulosten kautta tietoa siitä, mitä voisi flunssan ehkäisemiseksi ja sen nujertamiseksi tehdä. Postauksessa kerron myös muutamasta ravintolisästä sponsorini Puhdas+ -tuotesarjasta, jotka olen kokenut erittäin toimiviksi jo usean vuoden ajan.

FLUNSSAA JA TULEHDUKSIA

Se miksi tästä aiheesta mielelläni kirjoitan on se, että olen itse kuulunut siihen porukkaan, jolla oli aiemmin flunssa joka vuosi, jopa useaan otteeseen. Lukion alussa tilanne paheni ja tuntui, että olin koko ajan kipeänä ja olin ajautunut antibioottikierteeseen. Huomiona se, että olin tuolloinkin urheilija (telinevoimistelu), kävin liikuntapainotteista lukiota ja elämäntavat sekä ruokavalio olivat perus terveelliset. Näin jälkeenpäin en kyllä tietänyt ruokavaliosta hirveän paljon, jonka toisaalta koen hyvänä, jotta en nuorempana siitä sen enempää stressannut. Mutta pienillä muutoksilla olisin saattanut jo silloin estää tuon kierteen, joka aiheutti paljon harmia.

Tuo aika on oikeastaan yksi suurimmista syistä sille, että kiinnostuin niin paljon ravitsemuksesta ja vastustuskyvyn parantamisesta. Aloin etsimään paljon tietoa ja tajusin heti ainakin yhden yhteyden tulehduksiin – sokeri. Ei ole tarkoitus demonisoida sokeria sen enempää, mutta liika valkoisen sokerin syönti voi aiheuttaa sitä, että erilaiset tulehdukset pääsevät kehossa helpommin valloilleen. Olen pitämilläni luennoilla varsinkin usein kertonut sen, että olen tosiaan ollut ennen kunnon sokerihiiri ja olisin voinut elää suklaalla ja karkeilla. Näin en tietenkään tehnyt, mutta sokeria tuli syötyä paljon enemmän kuin olisi ehkä kannattanut. Haasteena sen lopettamiselle oli omalla kohdalla myös se, ettei se niin sanotusti ”näkynyt muuten missään” eli olin fyysisesti todella hyvässä kunnossa ylimääräisistä herkutteluista huolimatta. Aikuisilla sokerin vähentäminen alkaa usein siitä, että huomataan sen kerryttävän liikaa kiloja, aiheuttavan selluliittia tai iho-ongelmia. Näiden sijaan olisi mahdollisesti parempi jos sokerin vähentäminen nähtäisiin auttavan paremman suoliston kunnon, vastustuskyvyn ja sitä kautta koko hyvinvoinnin kanssa. Ehkä silloin sokerin vähentämiselle ja korvaamiselle paremmilla vaihtoehdoilla löytyisi parempi motiivi ?

No joka tapauksessa, itselläni alkuperäinen motiivi sokerin vähentämiselle oli tosiaankin oman vastustuskyvyn parantaminen ja no – koen, että sillä oli tosiaankin suuri vaikutus. Lähes välittömästi sokerin vähentämisen ja muutaman muun ruokavalion muutoksen jälkeen vastustuskykyni alkoi vahvistumaan ja en ole tuon muutoksen jälkeen ollut kuin ihan muutaman kerran kipeänä. Nekin kaikki kerrat ovat olleet yleensä kilpailukauden aikana tai heti jälkeen, jolloin tietää mistä ne johtuvat – ylimääräisestä stressistä, kovasta rasituksesta ja kilpailudietistä. Mutta en ole edes joka kerta ollut kipeänä kilpailukauden aikana tai ”flunssan oireet” ovat kestäneet maksimissaan 1-2 päivää, kuten viime vuoden syksyn kilpailukaudella. Tänä vuonna en ole ollut ollenkaan flunssassa.

Tiedän itseni lisäksi monta henkilöä lähipiiristäni ja urheilupiireistä, jotka ovat huomanneet tämän täysin saman – pienillä ruokavaliomuutoksilla ja/tai suoliston kunnon parantamisella ollaan saatu vastustuskyky nousemaan sekä tietenkin tätä kautta etua myös suorituskykyyn ja palautumiseen.

MAITO ?

Tällä hetkellä on taas kerran keskustelua maitotuotteiden vaikutuksesta vastustuskykyyn, ihon kuntoon, tarvitaanko maitotuotteita jne. Oma vinkkini tähän on, että kokeile mikä sinulle sopii parhaiten. Onneksi kaikilla aikuisilla on mahdollisuus itse valita, mitä syö ja juo! Oma kokemus on, että maitotuotteiden säännöllisen ja runsaamman käytön jättäminen paransi oloa ja samaa olen kuullut paljon ympäriltä. Kuitenkin tiedän myös henkilöitä, ketkä pystyvät syömään maitotuotteita ilman mitään ongelmia. Itse en täysin kieltäydy mistään, mutta en toisaalta ole kaivannut yhtään esimerkiksi maitorahkaa tai kahvimaitoa, jotka olivat käytännössä ainoat enemmän käyttämäni maitotuotteet. Näiden tilalle on tullut myös paljon maidottomia vaihtoehtoja, kuten kauramaito ja -jogurttituotteita, joita käytän mieluummin ja maitorahkat on korvautunut itselläni tuhdeilla smoothieilla. Heraproteiinia käytän (heraisolaatti, joka on laktoositon) ja se sopii minulle hyvin sekä satunnaisesti juustoja ja voita. Uskon maitotuotteiden osallakin olevan paljon kyse laadusta sekä määrästä. Ei maidosta kuitenkaan sen enempää, jätetään siitä puhuminen muille.

VASTUSTUSKYVYN VAHVISTAMINEN

Pelkästä ruokavaliomuutoksista tai vitamiinien popsimisesta vastustuskyvyn vahvistamisessa ei tietenkään ole kyse vaikka niistä apua onkin. Vastustuskykyyn vaikuttaa paljon myös peruskunto, henkinen hyvinvointi, suoliston kunto, uni ja stressi – nämä kaikki ovat taas tietenkin yhteyksissä toisiinsa, joten koskaan ei ole kyse mistään yksittäisestä asiasta. Se miksi omalla kohdallani ruokavalio oli suuressa roolissa muutoksen aikaansaannissa oli se, että niiden muutosten myötä suoliston kunto koheni ja näin vastustuskyky parani. Peruskunto ja uni ovat olleet aika hyvin hallussa aina ja stressin kanssa haasteita on tullut yleensä vasta kilpailukaudella tai jonkin henkilökohtaisen elämän ikävän muutoksen myötä. Nämä vaihtelut kuuluvat elämään ja uskon, että kun myös ne osaa ottaa paremmin huomioon, niin vastustuskyky ei saa liikaa iskuja.

Huomioi nämä perusasiat kuntoon

  • Ruokavalio – lisää hyviä raaka-aineita ja varmista, että saat tarpeeksi kasviksia ja marjoja. Syö säännöllisesti ja vältä prosessoitua ruokaa sekä liiallista valkoisen sokerin käyttöä
  • Suoliston kunto – vatsan tulee toimia hyvin. Tsekkaa aiheesta lisää tästä tekstistä
  • Uni & palautuminen – nukutko tarpeeksi / laadukkaasti ja onko sinulla muita lepohetkiä päivissä tai viikossa?
  • Liikunta – millainen on peruskuntosi? Käveletkö tai pyöräiletkö esimerkiksi koskaan vai menetkö aina autolla? Sopiva määrä liikuntaa vahvistaa ja raskas fyysinen rasitus alentaa vastustuskykyä (kilpaurheilu)
  • Luonto & ulkoilu – näillä on todettu olevan vaikutusta sekä stressin alenemiseen ja myös hyvien bakteerien saamiseen ja tätä kautta vastustuskykyyn
  • Mieluisan arjen rakentaminen, mukava työ ja hyvät ihmissuhteet, jotta perusarki olisi mieluista ja tämä jo itsessään varmasti kohentaa kokonaisvaltaisesti hyvinvointiasi
  • Ja jo lapsuudesta tuttu: muista pestä käsiä!

NÄISTÄ VASTUSTUSKYVYLLE LISÄBOOSTIA

  • Luonnon omat vastustuskykyboosterit: marjat, kasvikset, valkosipuli, inkivääri, mausteet
  • D-vitamiinilisä ympärivuotisessa käytössä ja varsinkin talviaikaan – juuri kerroin pari viikkoa sitten, että omat D-vitamiiniarvot olivat pudonneet 80, eli viitearvojen alarajoille, kun en kesäaikana ottanut D-vitamiinilisää säännöllisesti
  • Sinkki ja c-vitamiini. Myös echinacealla (auringonhattu-uute) on huomattu olevan esim. urheilijoilla ehkäisevä vaikutus ylähengitystieinfektioissa – näitä kannattaa ottaa varsinkin flunssan ensioireisiin suihkemuodossa tai imeskeltäviä tabletteja (imeytyvät jo suun limakalvoilta)
  • Maitohappobakteerit tukemaan suoliston kuntoa ja varsinkin jos olet syönyt lähiaikoina tai joudut syömään antibioottikuurin. Antibioottikuureilla on varmasti paikkansa ja sellaisen söisin edelleen itsekin, jos olisi oikeasti tarve, mutta turhia kuureja kannattaa välttää ja niiden yhteydessä syödä boulardiita ja ennen/ jälkeen laadukasta maitohappobakteeri -valmistetta. Toki myös muut asiat kuntoon suoliston tukemiseksi, kuten jo aiemmin mainitsin

FLUNSSAN ENSIOIREISIIN

  • Lepoa! Jos on puolikuntoinen / kipeä olo, niin ei ainakaan kannata mennä treenaamaan ja jos mahdollista, niin muutenkin kannattaa pitää kevyempi päivä töistä jne.
  • Kevyt kävely tai venyttely ok, mutta ei raskasta liikuntaa varsinkaan, jos oireet yhtään pahenevat
  • Paljon nestettä: vettä, teetä, lämmintä sokeritonta mehua (hunaja parempi makeuttaja jos tarvitset)
  • Terveellistä ruokaa ja erityisesti marjoja sekä kasviksia – smoothieen näitä on esimerkiksi helppo ujuttaa paljon kerralla! Ja ylipäänsä ruokaa tarpeeksi, sillä kipeänä ollessa elimistö tarvitsee energiaa
  • Edellä mainitsemani sinkki ja c-vitamiini
  • Villasukat jalkaan ja hyvän fiiliksen hengailua 🙂

Näillä keinoilla olen omaa vastustuskykyä saanut buustattua sellaiseen kuntoon, että sairastelut ovat olleet jo vuosien ajan aivan minimissä! Jos olen kipeäksi tullut, niin tiedän oikeastaan heti mistä se johtuu; joko on ollut liian raskas treenikausi, kilpailut, jokin muu iso stressi, liian vähän unta tai joskus aiemmin huomasin myös, että sain flunssan aina jos join alkoholia (enemmän kuin yhden). Nyt en tosin ole juonut hmm yli kolmeen vuoteen, joten tästä en osaa sanoa uusinta kokemuspohjaista tietoa – tiedän kuitenkin monta muuta, kenellä on käynyt samalla tavalla! Varsinkin treenaavilla ihmisillä.

 

Tiedostatko itse, mistä johtuu jos tulet kipeäksi ja mitä asioita voisit parantaa vastustuskyvyn boostaamiseksi? Mitkä ovat omat flunssan nitistys konstisi?

 

Toivottavasti teille oli näistä hyötyä tai sait ajateltavaa! Jos tarvitset hankkia jotain ravintolisiä, niin saat Puhdas+ verkkokaupasta -20% alennusta koodilla Eevsku20. Heidän valikoimistaan löydät ainakin mainitsemistani tuotteista D-vitamiinin (kapseli tai suihke), C-vitamiinin (tämä ), maitohappobakteerin, boulardiin, sinkin ja C-vitamiini-sinkki-echinacea -suihkeen. Lisäksi nämä uudet mustikka ja puolukka -uutteet ovat ihan lemppareitani ja pistän näitä veteen sellaisina aamuina, kun en ehdi muuten marjoja syömään!

Jos Puhdas+ ei ole tuttu brändi niin lyhyesti: suomalainen yritys & kaikki heidän tuotteet ovat mahdollisimman puhtaita sekä valmistuksessa korostetaan ekologisuutta. Tuotteet on riisuttu kaikista ylimääräisistä väri-, lisä- ja täyttöaineista. Lisäksi yritys aloitti mm. juuri yhteistyön Suomen Luonnonsuojeluliiton kanssa ja osana Suomi 100 -kampanjaa osa Puhdas+ tuotoista meneekin metsänsuojelutyöhön. Tästä kerron vielä lisää piakkoin!

Kuvat: Saskia Petäjä

Kivaa viikonloppua! Olin tänään itse Lahdessa tekemässä uuden vapaaohjelmani koreografiaa ja viikonloppu menee sukuloimassa Itä-Suomessa 🙂

Eevsku

//
Saman aihepiirin (vastustuskyky) tekstejä voit selata täältä

//

Edellinen teksti:

SYKSYN TAPAHTUMIA

//

Seuraa myös:

Instagram & Snapchat @eevsku

Facebook

Total
55
Shares

6 kommenttia

  1. Miten käytät noita D vitamiini ja sinkki suihkeita? Mikä niissä on ns. sopiva annostus
    , jos kyseessä on paljon liikkuva alle 30v nainen ja myös vastustuskyvyn kannalta?:)

    1. Moikka Iida!

      Mä käytän varsinkin nyt hetkellisesti reilummin D-vitamiinia, kun tosiaan omat arvot siinä oli vähän alhaalla, mutta yleensä syön talvella koko ajan 100 mikrogrammaa /päivä. Kannattaa 50-100 mikrogrammaa päivässä syödä, kun liikkuu paljon ja jos mahdollista niin käydä mittauttamassa niitä omia arvoja niin tietää syökö tarpeeksi! Sinkkiä otan tuollaisen yhden tuplasinkin (30mikrogrammaa) /päivä ja jos yhtään ollut flunssan oireita niin suihkemuodossa sit reilumpaa annostusta hetkellisesti 🙂

  2. Olen myös huomannut, että joka (harva) kerta kun lähden ulos ja juon alkoholia yhtään enemmän, niin tuloksena on karhea kurkku ja se kipeäksi tulossa-olo… Usein selviän siitä vitamiinitankkauksella ja tulisella valkosipuli-kurkuma-inkivääriwokilla 🙂

    Miten toi sinkki, saatko itse ikinä pahaa oloa sen ottamisesta? Olen kokeillut pariakin valmistetta ja joskus menee oireitta, mutta useimmiten saan n. 5-10 min tabletin ottamisesta ihan järkyttävän oksennusolon, eli ihan sappinesteet tulee suuhun. Jos saan sen nieltyä pari minuuttia niin menee ohi, mutta ymmärrettävästi vähentää haluja käyttää valmistetta… :/

    1. Noniin, arvelinkin, että on useampia kenellä tuota samaa kokemusta! Valkosipuli-kurkuma-inkivääriwokki kuulostaa hyvältä ja toimivalta 🙂

      Mulla ei ole koskaan tullut sinkistä pahaa oloa. En osaa tarkemmin sanoa mistä se voisi kohdallasi johtua, mutta jos tulee noin pahaa oiretta, niin en ottaisi sitä. Oletko kokeillut suihkemuotoisia vitamiineja? Ne imeytyvät jo suun limakalvoilta ja voisivat olla yksi vaihtoehto kohdallasi. Toivottavasti selviää! 🙂

  3. Mulla pahentaa pahasti maito ihoa ja olen siksi jättänyt sen minimiin. Eikä tuo tuota oikeastaan ongelmia muun kuin juustojen kohdalla. Niitä o pakko silloin tällöin syödä. Näin syksyn alkaessa on nenä vuotanut jo lähes kuukauden putkeen enemmän tai vähemmän. Koko kesän pysyi nuhat poissa kun keväällä aloin syömään D:tä 100 mikrogrammaa päivässä. Enään ei auta. Täytyy kokeilla muuta vitamiinia välillä. 🙂 Ihanaa syksyä sulle! Katotaan jos uskaltaisin tulla jutteleen i love me: messuilla. Oon pitkään seurannut ja sun tekstejä vois lukea ja snäppejä kuunnella loputtomiin. 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*
*