KOMPRESSIOSUKAT JA -TRIKOOT – ONKO NIISTÄ HYÖTYÄ?

Postaus on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä ZEROPOINT Finland:in kanssa

KOMPRESSIOSÄÄRYSTIMET -JA SUKAT TUTUKSI JO 4 V. SITTEN

Kompressiosukat -ja säärystimet tulivat itselleni ensimmäistä kertaa tutuksi ehkä noin neljä vuotta sitten. Muut kompressiovaatteet tulivat Suomen markkinoille vasta vähän myöhemmin tai ainakin niitä oli vielä muutama vuosi sitten tarjolla paljon vähemmän kuin tällä hetkellä. Luulen, että kompressiotuotteet mielletään pääosin urheilijoiden tuotteiksi, mutta niistä voi olla hyötyä myös esimerkiksi istuma- tai seisomatyötä tekevälle tai paljon matkustavalle pitämään neste- ja verenkiertoa parempana. Itselleni kompressiosukat ovat varsinkin pitkillä lento- tai automatkoilla ihan must! Tämä postaus on yhteistyössä ZEROPOINTin kanssa ja käyn tekstissä läpi omien kokemusten ja mielipiteen lisäksi tutkimustietoon perustuvaa näyttöä kompressiotuotteiden hyödyistä.

Olen itseasiassa ollut ensimmäisten joukossa testaamassa Zeropointin ensimmäisiä kokeilueriä heidän kompressiovaatteistaan jo muutama vuosi sitten ja nyt kun sain tätä uusinta erää kokeilla, olin todella positiivisesti yllättynyt kuinka paljon nämä vaatteet ovat menneet eteenpäin! Ei sillä, että niissä olisi aiemminkaan ollut mitään sen suurempaa vikaa, mutta tällä hetkellä käyttömukavuus, ulkonäkö ja varmasti myös kompressio-ominaisuudet ovat menneet huimasti eteenpäin. Niinkuin toki kehitys asiassa kuin asiassa kuuluu mennäkin eteenpäin!

Zeropoint on suomalainen yritys, jonka kompressiosukat -ja säärystimet ovat tuttuja varmasti aika monelle liikuntapiireissä olevalle henkilölle. Zeropointin säärystimiä ja sukkia käytetään niin ammattiurheilijoiden, kuin omaksi iloksi liikkuvien parissa. Itselläni käyttöä näille on ollut eniten treeneissä, joissa tulee iskutusta tai koordinaatiota vaativaa liikettä sekä jo aiemmin mainitsemassani matkustuksessa sekä ylipäänsä palautumisessa.

Uskoisin, että monelle ei ole aivan selkeää se, onko kompressiotuotteista oikeasti hyötyä vai ei? Onko niiden hyödyistä tutkimusnäyttöä ja kenelle ne sopivat?

KOMPRESSIOVAATTEIDEN HYÖDYT

Kompressiovaatteiden hyödyt perustuvat nimensä mukaisesti niiden luomaan kompressioon, joka kohdistuu lihaksiin ja sitä kautta parantuvaan neste-ja verenkiertoon. Kompressiosukat – ja säärystimet ikäänkuin ”puskevat” asteittaisen kompression avulla nesteiden vaihtoa nilkoista ylöspäin, kun taas vaatteiden avulla kompressiota voi luoda aina varpaista kaulaan ja ranteisiin saakka. Itselläni on jaloissa välillä hieman huono neste- ja verenkierto, joka ilmenee esimerkiksi kylminä jalkoina ja helposti tukkeeseen menevillä pohkeilla. Tähän olen saanut itse apua näistä tuotteista ja helpottavan efektin tuntee samantien jos vaikka vetäisee sukat hieman turvonneisiin ja väsyneisiin jalkoihin. Olen käyttänyt kompressiovaatteita niin treeneissä, kuin palautumiseen sekä esimerkiksi matkustaessa.

Treeneissä suurin hyöty kompressiosta tulee siitä, että se vähentää lihaksen värähtelyä ja näin ollen voi auttaa vähentämään sen väsymistä ja kipeytymistä. Tämän hyödyn huomaa siis parhaiten esimerkiksi juostessa, hyppiessä tai muissa harjoituksissa, joissa tulee tärähtelyä. Loikkatreeneissä kompressiosukat -tai säärystimet ovat käytössä lähes poikkeuksetta ja myös varsinkin jalkatreeneissä kuntosalilla kompressiotrikoot ovat jalassa – nyt kun olen oikein kiinnittänyt huomiota, niin huomaa selkeän eron siinä, että esimerkiksi raskaiden kyykkysarjojen välissä jalkojen lihakset pysyvät lämpimämpinä ja ikäänkuin hieman ”valppaampana”. Tutkimusten mukaan kompressiovaatteet auttavatkin nimenomaan eniten lihaksiin värähtelyä tuottavassa treenissä sekä esimerkiksi isoa kuormaa käytettävässä voimaharjoittelussa nopeuttamaan lihaksen palautumista ja lämpimänä pysymistä sarjojen välissä.

Suurin hyöty kompressiosta saadaan kuitenkin palautumisessa eikä itse treenissä vaikka sielläkin voidaan pientä hyötyä saada. Itse tykkään kompressiovaatteiden tuntumasta treenatessa ja sekin on tärkeässä roolissa, sillä välillä jo pelkkä hyvä fiilis voi tehdä treenistä paljon paremman. Kun kompressiovaatteet pukee treeneihin päälle, niin sen jälkeen ei ole sellainen olo, että haluaisi löysäillä 😀 No mutta siihen palautumiseen: tutkimusten mukaan suurin hyöty kompressiovaatteista tulee nimenomaan palautumisessa, eli kun tuotteita käytetään myös treenien ulkopuolella. Käyttöajat ovat aika pitkiä, eli käytännössä jos haluaa suurimman hyödyn, niin kompressiosukat, -säärystimet tai -vaatteet pitäisivat olla päällä mahdollisimman usein treenien ulkopuolella. Ammattiurheilijalla siis esimerkiksi päivisin treenien välissä, muiden kohdalla päivisin myös työaikana tai öisin (jos ei häiritse unta). Varsinkin kompressiosukkien -ja säärystimien käyttö päivisin tai öisinkin ei tuota ongelmaa, mutta kompressiotrikoita tai -paitaa en välttämättä koko päivää tai yötä pitäisi päälläni.

Yhteenveto

  • Parantaa neste- ja verenkiertoa ja sitä kautta voi parantaa aineenvaihduntaa
  • Voi auttaa palautumaan nopeammin treeneissä ja vähentämään lihaskipuja (erityisesti lajit joissa iskuja, tärähtelyä, koordinaatiota sekä raskaissa voimaharjoituksissa sarjojen välissä)
  • Auttaa pitämään lihakset ym lämpiminä harjoituksen ajan
  • Auttaa palautumisessa harjoitusten välissä > mitä pidempi aika käytetään, sitä suurempi hyöty

KENELLE KOMPRESSIOVAATTEET SOPIVAT?

  • Treeneissä ja siitä palautumiseen erityisesti urheilijoille ja paljon liikkuville, joilla pienikin hyöty voi tehdä suuren eron lopputulokseen ja kaikki mahdollisuudet kannattaa ottaa huomioon
  • Palautumiseen matkustaessa (lentokone, auto, juna) ja sen jälkeen tai muusta pitkäaikaisesta istumisesta/ seisoskelusta -> itse käytän kompressiosukkia -tai säärystimiä myös mm. messuilla tms. pitkiä päiviä seistessä ja olen kuullut muiltakin tästä positiivista palautetta
  • Kaikille, joilla varsinkin jalat kerryttävät ylimääräistä nestettä (huom. jos kipua tai pitkäaikaista ongelmaa ilmenee, niin ehdottomasti lääkärin pakeille ja ammattilaisen ohjeistuksella eteenpäin)

Kompressiovaatteista löytyy paljon tutkimuksia ja kuten tässäkin tekstissä toin esille – niin eivät ne mitään ihmeitä tee, kuten ei oikeastaan mikään muukaan ekstra-apu, jos perusta ei ole kunnossa! Sitä painotan aina, että oli kyse sitten lisäravinteesta tai vaikka jostain palautumisen tai suorituskyvyn apuvälineestä, niin ensisijaisesti tämä kolmikko tulee olla kunnossa: tarpeellinen lepo, laadukas treeni ja riittävän monipuolinen ruokavalio. Näistä muista saa sitten ekstrapotkua ja apua sekä joskus ihan pelkästään lisämotivaatiota, mikä ei sekään ole huono asia ollenkaan 🙂

Lisää tietoa näistä voi lukea esimerkiksi tästä Olli Haatajan kattavasta kolmiosaisesta tekstistä, jossa oli käsitelty eri tutkimuksia erittäin laajasti. Kiitos vain Olli – säästyin itse suuremmalta tutkimusten kaivelulta 😀

Itse ainakin olen tykästynyt tähän uuteen ZEROPOINT -mallistoon ja toiselta puoliskoltani on tullut myös vaatteista positiivista palautetta miehen näkökulmasta. Pääset tutustumaan mallistoon täältä.

Lempparitrikooni mallistosta ovat nämä  ja tykkään paljon myös kauden uusista väreistä sukissa ja säärystimissä. Nämä kompressiosukat ovat väriltään oma lempparini!

Kuvat: Camp Norte / ZEROPOINT

Jos teillä ilmeni aiheesta tai tuotteista jotain kysyttävää, niin saa heittää kommenttiboksiin! Täällä on juuri palattu Italiasta kotiin ja onneksi muuttolaatikot on pääosin purettu, niin pääsee purkamisen sijaan melkein suoraan sisustuspuuhiin. Ja huomenna nähdään NFE:ssä!

Eevsku

 

EDELLINEN TEKSTI
WANDERLUST FESTIVAL
//
Seuraa myös:
Instagram & Snapchat @eevsku
Facebook

LUITKO JO NÄMÄ?

3 kommenttia

  1. Minä istun töissä suurimman osan ajasta, ja olen huomannut että jalkoihin kertyy selvästi nestettä, kun illalla jaloissa on selvät painaumat ihan tavallisisista sukista, ja olenkin miettinyt että olisikohan vaikka kompressiosukista/säärystimistä jonkinlaista apua

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *