SOPIIKO LEIPÄ TERVEELLISEEN RUOKAVALIOON?


Kaupallinen yhteistyö Fazer

Leivän syöminen jakaa mielipiteitä tai ehkä ennemminkin monelle on vähän epäselvää, että sopiiko leipä terveelliseen ruokavalioon vai ei. Lyhyesti tähän voisi vastata, että kyllä sopii, mutta jos haluat tietää aiheesta vähän enemmän sekä millon ja millaista leipää syön itse, niin lue tämä postaus loppuun (sieltä löydät muuten myös kilpailun)! Kerron myös Fazerin uusista Siemenleivistä, joka kuuluu ns. ”Parempi leipä” -valikoimaan. Tähän tuoteperheeseen kuuluvat myös Fazer Juuresleivät ja Fazer Vatsaystävällinen -leivät, josta olen myös kirjoittanut aiemmin.

HIILIHYDRAATIT JA VILJATUOTTEET – YES OR NO

Leipää on alettu pitää ”huonona” valintana samalla, kun hiilihydraatteja alettiin pelkäämään. Onneksi nyt tuo pahin hiilarikammo on alkanut kadota muodista, mutta tapaan silti paljon koko ajan ihmisiä, jotka miettivät voiko hiilihydraatteja ja esimerkiksi leipää syödä vai ei. En sen laajemmin tässä postauksessa hiilihydraatteja käsittele, mutta lyhyesti: me tarvitsemme hiilihydraatteja aivan samalla tavalla, kuin proteiineja ja rasvaa. Se, että kuinka paljon hiilihydraatteja kannattaa syödä määrittyy aikalailla meidän aktiivisuuden, koon, tavoitteiden ja aineenvaihdunnan mukaan. Jos liikkuu paljon, on lihaksia ja hyvä aineenvaihdunta, niin voi syödä paljon, kun taas jos näit ei ole, niin vähemmän. Tämä(kin) on siis hyvin yksilöllistä!

Toinen miksi leipää on osa saattanut välttää on se, että ei käytä viljatuotteita. Itsekin olen syönyt välillä täysin gluteenittomasti ja koin sen sopivan itselleni hyvin, mutta viime vuosina olen ottanut tähän hieman rennomman otteen. Syön edelleen pääosin gluteenittomasti, koska silloin vatsani voi parhaiten, mutta pieniä määriä voin hyvin syödä myös muuta kuin gluteenittomia viljatuotteita. Koen, että kaura sopii minulle hyvin (sehän onkin luontaisesti gluteeniton) ja tykkään siitä paljon, mutta tykkään myös esimerkiksi rukiista vaikka sitä en voikaan niin paljoa syödä. Viljatuotteiden kohdalla olen myös huomannut, että tuotteiden välillä on paljon eroja ja jotkut sopivat minulle paremmin kuin toiset vaikka kyseessä olisikin samasta viljasta tehty tuote.

MILLOIN JA MILLAISTA LEIPÄÄ?

Leipää syön useimmiten itse välipalalla tai hiilihydraattilisänä esimerkiksi treenin jälkeisellä aterialla sekä joskus aamupalallakin. Eli tavallaan samassa paikassa, jossa söisin puuroa / hedelmää / riisiä tms. hiilihydraattia sisältävää ruokaa. Leivän syöntini on usein kausittaista, sillä välillä sitä tulee ostettua enemmän ja silloin tietysti syökin päivittäin ettei se mene vanhaksi (tuoreus on tärkeää!). Sitten voi taas olla hetki, etten osta kotiin leipää, mutta saatan syödä sitä esimerkiksi käydessäni lounaalla tms.

En ole koskaan edes oppinut syömään ”valkoista leipää”, eli leipää joka on tehty suurinpiirtein pelkistä vehnäjauhoista ja on näin ollen aika ravintoköyhää. Ja hyvä niin, sillä edelleenkään minulla ei tulisi mieleenkään ikinä ostaa sellaista kotiin. Kun leivässä on enemmän kuituja ja muitakin ravinteita, niin siitä tulee heti paljon parempi valinta kuin esimerkiksi siitä valkoisesta leivästä. Verensokeri pysyy tasaisempana ja se pitää nälkää paremmin. Tähän auttaa toki myös se ettei syö leipää vain sellaisenaan vaan sen kaverina kasviksia, jotain proteiinin lähdettä ja rasvaa.

Jos syön leipää muuten kuin aterian kanssa, niin teen niistä ruokaisampia esimerkiksi kananmunilla, avokadolla, laadukkailla leikkeleillä/ muulla lihalla tai tekemällä leivän rinnalle proteiinipitoisen salaatin tai smoothien. Lisään leivälle myös lähes aina kasviksia (tai kuten näissä kuvissa näette, niin jopa marjoja), sillä minusta ne sopivat leivälle todella hyvin.

PAREMPIA JA MAUKKAAMPIA VALINTOJA

Nykyään on myös leipiä, joihin osa viljoista (kaura, ruis, spelttivehnä) on korvattu esimerkiksi kasviksilla tai siemenillä. Tämä on minusta aivan loistavaa ja tekee kaiken lisäksi leivästä paljon paremman makuista ja saa siihen kivaa rakennetta! Tässä postauksessa esiintyvät Fazer Siemenleivät sisältävätkin 1/3 siemeniä ja idätettyjä jyviä. Näin ollen niissä on myös hyviä rasvoja, kuituja sekä proteiinipitoisuutta.

Se mikä erityisesti itseäni ilahdutti maun ja ravintoarvojen lisäksi oli tuoteselosteet, jotka ovat näissä tuotteissa todella lyhyet. Varsinkin tuoteperheen Gluteeniton Siemenleipä on sellainen, jonka sanoisin sopivan lähes kaikille ja oli to-del-la hyvää. Varmasti yksi parhaista gluteenittomista leivistä, joita olen koskaan maistanut eikä huomannut ollenkaan, että se oli gluteeniton (usein törmännyt kuiviin ja ei-niin-maistuviin vaihtoehtoihin).

Gluteenittoman lisäksi tuoteperheeseen kuuluu myös Ruis Siemenleipä ja Kaura Siemenleipä, jotka olivat myös molemmat erittäin hyviä ja kivasti kaikki vähän erilaisia sekä maultaan, että rakenteeltaan. Kaura ja Gluteeniton Siemenleivät olivat enemmän sämpylämaisia, kun taas ruisleipä on hieman kovempi rakenteeltaan, kuten ruisleivän ehkä kuuluukin.

Kuvien leipien täytteet olivat aika toimivat, joten tässä vielä ne jos haluat kokeilla!

  1. Ruis Siemenleipä + kauralevite + puolukat (oli muuten todella toimiva!!)
  2. Kaura Siemenleipä + kananmuna + idut + paprika
  3. Kuvissa näkyy pelkkä Gluteeniton Siemenleipä -pussi, sillä söin ne ennen kun ehdin kuvata.. Hups!

Nämä leivät pitäisivät nyt löytyä kauppojen hyllyiltä ja ainakin itse löysin kaikkia meidän lähellä olevasta Alepasta.

KILPAILU

Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio vaikuttaa paljon omaan arjen jaksamiseen (sekä treenaamiseen). Koen sen itse levon ohella erittäin tärkeäksi ja siksi pidän niistä kahdesta mahdollisimman hyvää huolta!

Minkä asian koet itse tärkeäksi, jotta jaksaisit paremmin arjessa?

Kerro kommentissa ja osallistut kilpailuun, jossa kaksi teistä voittaa Fazerin tuotepaketin. Kilpailu päättyy 8.10. ja ilmoitan voittajille henkilökohtaisesti. Kilpailun säännöt löydät täältä.

EDIT: KILPAILU PÄÄTTYNYT!  Kiitos ihanista kommenteista kaikille 🙂 Onnea tuotepaketeista Saija H. & A-P.

Pistä ihmeessä leivät ja reseptini testiin sekä kommentoi alle! Palataan taas pian,

Eevsku

 

EDELLINEN TEKSTI: Milano

//

Seuraa myös:

Instagram & Snapchat @eevsku

Facebook



LUITKO JO NÄMÄ?

69 kommenttia

  1. Ehdottomasti uni! Lisäksi pitkät venyttelyhetket ja silloin tällöin kahviloissa käynti antaa mukavasti potkua arkeen 🙂

  2. Itselle arjen tärkeimpiä asioita ovat hyvät ja kannustavat ihmissuhteet sekä terveellinen ravinto. Nämä sopivat myös hyvin yhteen koska välillä voi syödä ravintolassa ystävien kanssa ja herkutella mutta muuten syödä terveellistä ja ravinnerikasta ruokaa!

  3. Pyhä kolminaisuus uni, ravinto ja treeni, nimenomaan tässä järjestyksessä. Myös sosiaalinen aktiivisuus ja vastapainona rauhoittuminen oikeassa balanssissa. Leivät on muuten törkeen hyviä, oon jo maistellut.
    Kivaa syksyä!

  4. Tarpeeksi unta, ravitsevaa ruokaa, lenkkeilyä koiran kanssa sekä tietysti ajanviettoa ystävien ja perheen kanssa! 🙂

  5. Mä olen huomannut että ravinto on mulle paljon tärkeämpi kun mitä mä luulin. En jaksa tehdä mitään jos edellisenä päivänä on tullut syötyä huonosti. Toinen asia on taas raikas ilma.

  6. Ollut todella haastava syksy koulun, opparin ja kisadietin osalta. Otin onneksi jo alussa meditoinnin osaksi jokapäiväistä arkea eikä vaan silloin tällöin kun siltä tuntuu. Voin sanoa, että on auttanut aivan älyttömästi pitämään homman paketissa 🙂

  7. Ravinto on mulle kaiken A ja O. Vaikuttaa jaksamiseen ja mieleen suuresti. 🙂

  8. Riittävä ja terveellinen ruoka sekä uni! Olen viimeisen vuoden aikana ymmärtänyt että jos treenaan paljon täytyy myös syödä tarpeeksi tuo gluteeniton siemen leipä oli super hyvää

  9. Puhdas, luonnollinen ruoka, sekä treenit ja balanssi, unohtamatta armollisuutta itseä kohtaan 🙂

  10. Laadukas ja riittävä ravinto ehdottomasti! Oma arkeni on aika hektistä ja urheilen paljon crossfitin takia, siksi laadukas ja riittävä ruoka on jaksamisen kannalta välttämätöntä.

  11. Aikalailla samat kuin edellisilläkin eli uni, liikunta ja ravinto. Nuo on tässä viimeisen neljän vuoden aikana vakiintuneet mun arkeeni. Jos joku noista kolmesta alkaa laahata perässä, niin ei mene kauaa, kun jokin muukin asia alkaa mennä huonosti.
    PS. näytät kuvissa ihanan onnelliselta! 🙂

  12. Riittävästi unta,hyvää terveellistä ruokaa,treenaamista,ja kehonhuoltoa lisäksi perheen ja ystävien kanssa vietetty aika.

  13. Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio, uni ja hyvät, tasapainoiset sosiaaliset suhteet. Tässä minun pyhä kolminaisuus. 🙂

  14. Riittävä un, kehonhuolto ja ravinto takaavat jaksamisen treeneissä ja arjessa.

  15. Ilman ulkoilua ei sisätyöläisen pää kestäisi! Metsään on päästävä. Toki ruokavalionkin on oltava kohdallaan, sekä ihmissuhteiden ja arjen tasapainossa.

  16. Uni on prioriteetti ykkönen. Kolme pientä lasta niin yöt ei aina ole unirikkaita. Mutta kun kaikki muu siinä ympärillä toimii, ihana puoliso ja elämä muuten balanssissa niin elämä ja arki on ihanaa. Säännöllinen ruokarytmi ja sopivasti liikuntaa. Arvot!
    Maistoin glut.siemenleipää paahdettuna, oli muuten taivaallista, nam!

  17. Minulle arjen tärkein asia on riittävä lepo. Jos en ole levännyt tarpeeksi niin ruokailut, liikunta ja päivärytmi menevät kaikki sekaisin.

  18. Itselle riittävä uni ja aamupala on tosi tärkeitä arjessa jaksamisessa

  19. Uni, monipuolinen ja riittävä ravinto sekä treeni. Ulkona liikkuminen on myös mulle tosi tärkeetä ja auttaa jaksamaan. Toki myös se, että osaa olla itselleen armollinen ja tietää milloin on oikeasti hyvä ottaa iisimmin, tunnistaa omat rajansa.
    Puolukat toimii aivan superhyvin (ruis)leivän päällä. Nam!

  20. 8-9h hyvälaatuinen uni, terveellinen, mutta tuhti aamupala ja säännöllinen ulkoilu auttavat jaksamaan

  21. Nyt vasta alkaneet palaset loksahtamaan kohdilleen eli tärkeintä omassa jaksamisessa on ehdottomasti stressinhallinta ja sen rinnalla toki tasapaino levon ja urheilun välillä! 🙂

  22. Säännöllinen ruokarytmi,ravitseva ruoka, ystävät sekä unta ja liikuntaa riittävästi.

  23. Ehdottomasti uni ja raitis ilma! Jos on päivän vötkynnyt sisällä, keskittyminen mihinkään on tosi vaikeaa. Sama juttu huonosti nukutun yön jälkeen, ei jaksa tehdä mitään ja olo on alakuloinen.

  24. 3 vuorotyötä tekevänä olen huomannut kuinka säännöllinen ateriarytmi ja uni näkyvät jaksamisessa heti! Varsinkin yövuorojen aikaan saatoin ennen havahtua kuinka olin syönyt viimeksi 6h sitten leipää ja siitä seurauksena maistui herkut herkemmin. Nyt syön tiedostetusti n 3h välein ja se näkyy energiatasossa tehdä asioita 🙂

  25. Uni ja säännöllinen liikunta ovat ehdottomat. Myös riittävä oma aika viikossa on itselleni tärkeää:)

  26. Minä jaksan arjessa paremmin kun nukun hyvin, syön terveellisesti ja muistan rentoutua iltaisin. Liikunta on myös tärkeää omaa aikaa.

  27. Jaksamisen kannalta ehkä terveellistä ruokavaliota tärkempää minulle on ruokailujen säännöllisyys. Jos jokin ruokailu venyy liian pitkälle tuntuu välillä että koko loppu päivä on pilalla.

  28. Itselleni on tärkeä päästä ihan perus kävelylenkille ja mitä enemmän ympärillä on metsää, sitä parempi fiilis siitä tulee. Ja tottakai riittävä uni on tärkeä. Nimim. Viime yönä nukkunut 5 tuntia ja sen huomaa kyllä makeanhimossa

  29. Riittävästi – mieluiten päivittäin – lepoa ja unta, ulkoilua ja raitista ilmaa, liikuntaa sekä rentoa ruokailua ja toisten ihmisten seuraa (vaikka harvakseltaan tarvitsee myös täysin omaa aikaa, jolloin on vain yksinään). Itse olen myös oppinut rauhoittamaan itse itsensä päivittäin ja illalla ennen nukkumaanmenoa mietin läpi mitä päivän aikana on tapahtunut, listaan joskus mielessäni ”päivän 3 parasta” (haha ja pyydän miestä tekemään samoin :D) ja luen kirjaa hetken ennen nukahtamista.

  30. Riittävä unensaati myös ystävien näkeminen ja muu kiva tekeminen piristää ja auttaa jaksamaan. Ulkoilu on myös virkistävää.

  31. Tärkeintä on riittävä uni ja liikunta. Sen lisäksi terveelliset mutta ennen kaikkea säännölliset ruokailut, niillä jaksaa läpi päivän! 🙂

  32. Hyvä puhdas ravinto tietty, mut tälleen uhmakkaan 3v:n kanssa yksin arkea pyöritellessä ne hetket kun pääsee treenaa ilman häiriötekijöitä on todella tärkeitä ja niistä saa superisti virtaa arkeen

  33. Tärkein on riittävä uni ja sen jälkeen runsas ja ravitseva syöminen. Urheillessa ja aktiivistä työtä tehdessä hiilihydraatteja menee paljon. 🙂

  34. Mulle tärkeä yksittäinen päivän rentoutumishetki on piikkimatto! Lisäksi sopiva rentous terveellisissä elämäntavoissa ja elämästä nauttiminen yhdessä ja yksin 🙂

  35. Tärkeiksi itselleni nousevat riittävä uni, ravinto ja elämäntilanteeseeni sopiva urheilu. Pidän tärkeänä myös ystäville ja perheelle pyhitettyä aikaa! 🙂

  36. Hyvät yöunet tekee ihmeitä! Myös ulkoilu ja terveellinen ja monipuolinen ruokavalio auttavat minua jaksamaan 🙂

  37. Riittävä uni on itselle se ykkönen. Sen ympärillä runsas puhdas ruokavalio sekä liikunta. Omassa arjessa tarvin paljon liikuntaa luonnossa, mikä on piristää jo itsessään ja kaverina kun on oma nelijalkainen rakkaus

  38. Riittävä uni ja hyötyliikunta ovat minun hyvinvointini peruspilarit 🙂

  39. Arjessa jaksamiseen vaikuttaa itseni kohdalla ehdottomasti eniten uni ja sen laatu. Olen aina ollut kuin pikkuvauva unen suhteen, väsyneenä olen kiukkuinen enkä saa mitään aikaan. Toinen tärkeä on säännöllinen ruokarytmi, josta itse luistan turhan helposti ja se onkin viimeisen kuun aikana ollut itselläni ”uudelleen opettelussa”. Eron omassa jaksamisessa kyllä huomaa!

  40. Tärkeää itselle treeni & uni hyvässä suhteessa! Jos en ole treenannut niin uni ei meinaa tulla, ja jos taas olen nukkunut huonosti niin treeni ei kulje. Ja tottakai kaiken kulmakivenä sitten syöminen, se kun on kunnossa niin uni ja treeni pelaa.

  41. Hyvä uni ja erityisesti oma aika, hetki omaa rauhaa. 3 menevän pojan äiti tarvitsee sen hetken joka päivä ❤️

  42. Unen, liikunnan ja maailman ihanimman puolison lisäksi tärkeimpänä pidän ”rytmiä”. Olen tällä hetkellä raskaana ja arjen rutiinien rytmitys auttaa jaksamaan huomattavasti paremmin kuin epäsäännöllisyys. Onnellisuus, läheisyys ja rakkaus tavalla tai toisella (itsestä tai toisesta henkilöstä kumpuava) on myös asia jonka pyrin aina pitämään tärkeänä voimavarana elämässäni

  43. Ekana asiana riittävä uni ja lepo, sitten jaksaa ennakoida ja miettiä syömisiäänkin paremmin ja veden juonti läpi päivän, tosi tärkeä ☺

  44. Riittävän laadukas uni on itselleni kaikkein tärkeintä jaksamisen kannalta! Tämän päälle on hyvä rakentaa muita jaksamisen ja hyvinvoinnin edellytyksiä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *