TARVITAANKO LISÄRAVINTEITA?

*Postauksessa esillä sponsorini Nutri Works:in tuotteita

Otsikon kysymykseen vastaus on, että ilmankin pärjää ja perusta, eli ruokavalio, täytyy olla ennen kaikkea kunnossa. Ruokavalion lisäksi hyvinvointiin tai treenituloksiin vaikuttavat paljon enemmän se, kuinka lepäämme (palaudumme), treenaamme ja voimme psyykkisesti kuin mikään yksittäinen lisäravinne.

Tai yksittäinen ruokavalio-ohje, treeniohjelma tai oikea valmennus/ valmentaja.

Nämä voivat kaikki kuitenkin olla parempaan suuntaan vieviä asioita, enkä siksi sanoisi niitä turhiksi. Sanon aina luennoillani sekä valmennuksissa (joissa tätä asiaa kysytään usein), että lisäravinteilla voi olla hyötyä, mutta ensin tuo perusta pitäisi saada kuntoon. Lisäravinteet ovat tarkoitettu tukemaan hyvinvointia tai tuloksia treeneissä, mutta niiden vaikutus on hyvin pieni ja jopa mitätön, jollei muut asiat ole kunnossa.

Jos siis mietit, tarvitsetko lisäravinteita, niin tsekkaa ensin, että sinulla on perusta kunnossa. Lisäksi suosittelen käyttämään lisäravinteita ohjeiden mukaisesti ja jos jokin mietityttää, niin kannattaa jättää käyttämättä tai kysyä ammattilaiselta. Pärjäät loistavasti ilman, mutta joistain voi olla hyötyä urheilijalla, tavoitteellisella kuntoilijalla sekä nyt tietysti esim. D-vitamiinista näin talvisin meille kaikille!

Minulta kysytään myös usein, käytänkö itse lisäravinteita? Siihen vastaus on kyllä. Tärkeintä itselleni on silti se, että syön tarpeeksi ja monipuolisesti, nukun hyvin ja treenaan laadukkaasti, mutta joitain lisäravinteita käytän ja olen kokenut ne hyödyllisiksi sekä käytän tuotteita, joilla on myös tieteellistä näyttöä niiden hyödyistä. Kuitenkin esimerkiksi heraproteiinia käytän myös sen helppouden vuoksi välillä esimerkiksi välipaloissa (puurossa tai smoothiessa) ilman sen suurempaa tieteellistä hyötynäkökulma-ajattelua. Minusta se on hyvänmakuinen, helppo, nopea, toimiva ja urheilijalle / kuntoilijalle sopiva tuote, jota käytän varmasti jatkossakin! Muita tuotteita käytän mm. palautumisen edistämisessä/ lihaskasvuun tai ehkä enemmän kohdallani ylläpitoon ( heraproteiiniakin näihin), immuniteetin vahvistamiseen ja suoliston hyvinvointiin.

Haluan vielä korostaa myös sitä, että olen keskustellut näiden lisäravinteiden tarpeellisuudesta omalla kohdallani sekä valmentajani, että mm. lääkäreiden kanssa. Me kaikki olemme yksilöitä ja en voi sanoa, että sinun kannattaisi ottaa näitä samoja käyttöösi! 🙂

Tällä hetkellä käytössäni ovat:

  • heraproteiini (IsoWorx, vanilja-mustikka lemppari!!)
  • eaa, bcaa/ intra (käytän aminohappoja treenin aikana, jos en ota palkkaria / pääse pian syömään / kisadieetin aikana)
  • kreatiini
  • joint worx
  • omega-3
  • d-& c-vitamiini
  • magnesium
  • maitohappobakteeri
  • kalsium
  • sinkki
  • rauta (kuureina – itselläni on ollut välillä matala hemoglobiini ja myös mitattu ferritiinä)
  • b-complex
  • viherjauhe, raakakaakao -jauhe, psyllium, kelp

Käytän tuotteita, joiden tiedän olevan puhtaita (olen ADT -piirissä oleva urheilija ja muutenkin puhtaus tietenkin hyvä asia 🙂 ), laadukkaita ja mahdollisimman vähän lisä-,väri- ja turhia makeutusaineita sisältäviä. Siksi on ollut kiva kuulua urheilijana brändien tiimeihin, joiden tuotteisiin voi oikeasti luottaa. Nutri Works :in tuotteiden lisäksi käytän pääosin Puhdas+ ja Foodin -valikoimista löytyviä tuotteita ja välillä tietenkin myös jotain muita, jos en heidän valikoimistaan kaikkea löydä. Tykkään myös testailla erilaisia tuotteita ja näin löytää myös itselleen sopivimpia juttuja!

Kaikki nämä yritykset ovat suomalaisia ja tunnen brändien takana olevia ihmisiä (ihania tyyppejä!!), joten on helppo myös siksi puhua heidän puolestaan.

Kuvat: Saskia Petäjä  

 

Pääset lukemaan aikaisempia postauksiani aiheesta täältä:

Lemppari lisäravinteet

Super Smoothie Bowl -resepti

Proteiinipitoinen lempiherkkuni

Suosikkituotteeni tällä hetkellä (Nutri Works :in blogissa)

Kivaa lauantaita!

Eevsku

 

Nutri Works -tuotteita myydään mm. Aminopörssissä, josta tilatessasi saat koodilla eevsku -10% 🙂

 

Edellinen teksti:
Viime viikonlopun MYDAY

//

Seuraa myös:
Instagram & Snapchat @eevsku
Facebook
//
STRONG WOMAN -nettivalmennus

LUITKO JO NÄMÄ?

5 kommenttia

  1. Moi Eevsku! Kiinnostaa kovasti nämä antidoping-asiat urheilijan arjessa. Miten pystyt käytännössä varmistamaan, ettei käyttämistäsi lisäravinteista ym löydy adt:n alaisia kiellettyjä aineita? Oletko saanut koulutusta/opastusta esim adt:lta, lääkäriltä, valmentajalta vai ovatko valmistajat kykeneviä antamaan puhtaustakuun, kun ilmeisimmin sertifikaatit eivät aina takaa valmisteem puhtautta ja vastuu on loppupeleissä testattavalla? Onko sulla biologinen passi?

    1. Moikka Nanna! Kiitos viestistä!

      Näiden yritysten valmisteiden kohdalla pystyn luottamaan niiden puhtauteen. Asiasta keskustellaan avoimesti ja se on erittäin tärkeä arvo esimerkiksi juuri Nutri Works -tuotteiden kehityksessä 🙂 Opastusta / koulutusta olemme saaneet jonkin verran liiton puolesta (leireillä ja valmentajille) sekä itse olen asioita opiskellut myös koulussa (liikunnanohjaaja AMK -urheiluvalmennuksen erikoistuminen). Loppujen lopuksi kuitenkin vastuu on tosiaan
      aina urheilijalla ja jätän itse käyttämättä valmisteet, jotka epäilyttävät tai niiden alkuperästä ei ole varmaa tietoa. Biologinen passi ei ole meidän lajin urheilijoilla (ainakaan vielä).

  2. Moi. En tiennyt mihin tämän kysymyksen laittaisin niin laitan sen nyt tähän :). Muistanko ihan väärin vai kuvasitteko Citymarketissa jotakin videota? Onko se jo ilmestynyt, kun en ole ainakaan sitä bongannut mistään. Tästä on siis jo jonkin aikaa kun sun instagramissa oli tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *