CALIFORNIA ROADTRIP TIPS

SAN FRANSISCO – MONTEREY – LOS ANGELES – SAN DIEGO

Lennot & Hintataso Jenkeissä – Hotelli vai Air Bnb ?

Olipa mieletön 2,5 viikkoa Kaliforniassa! Paikoittain myös hieman väsytti paikasta toiseen liikkuminen ja se, että nähtävää olisi ollut NIIN PALJON. Mutta mielestäni meidän reissu oli erittäin onnistunut ja varsinkin siihen nähden, että mehän ei ihan oikeasti oltu ehditty suunnitella sitä _yhtään_. Varattiin lennot joskus helmi-maaliskuussa ja tiedettiin jo silloin, että meillä ei tule juurikaan olemaan aikaa miettiä reissua kuin vasta sitten kun se tulee. Lentojen hinnoista tiedettiin jo, että tämä ei tule olemaan mikään edullinen reissu, mutta oltiin molemmat haluttu toteuttaa tämä jo niin kauan, että päätettiin nyt olla miettimättä sitä mikä kohde olisi ollut paljon edullisempi. Nimittäin varmastikin kaikki tähän saakka matkustamani kohteet, joita on kuitenkin aika paljon. No okei ehkä Dubai pääsee lähelle hintatasonsa kanssa, mutta lennot sinne oli yli puolet halvemmat.

Me otettiin Norwegianilta lennot, jotka oli yhdellä vaihdolla Tukholman kautta Oaklandiin. Hinta per nenä oli noin 850e sisältäen kaikki verot, paikkavaraukset, ateriat ja matkatavarat. Lentojen kesto oli yhteensä joku 12h + odotusajat. Vaihto Tukholmassa oli tosi nopea, tosin takaisin tullessa meidän lento Oaklandista oli myöhässä ja ei ehditty vaihtolennolle. Onneksi meillä oli Norwegianin molemmat lennot, joten he buukkasivat meidät suoraan seuraavalle lennolle ja odotusaika välissä oli vain noin 2h ekstraa.

Se mikä hieman yllätti jenkeissä verrattuna moniin maihin, niin joka asiaan lisättiin aina verot ja palvelumaksut, jotka eivät siis suoraan näkyneet hinnoissa vaan ne ilmoitettiin loppusummassa. Kaikkeen kannatti siis lisätä koko ajan vielä joku 20% lisää hintaan. Varsinkin majoituksia katsoessa hinta pomppasi aika suuresti näiden tullessa vielä hintaan päälle.

Keskimääräinen hinta yölle oli meillä jotain 150-180 dollarin luokkaa ja ei oltu missään luksushuoneissa. San Fransisco oli itseasiassa ainoa, jossa oltiin kivemmissa hotelleissa ja muuten käytettiin Air Bnb:tä. Tosin nuo Air Bnb:t oli tosi jees ja oltiin viime kesän Montenegron reissullakin Air Bnb:ssä. Se toimii todella hyvin, suosittelen testaamaan jos et ole kokeillut! Itse suosin ”supermajoittajia”, jolloin on aina voinut luottaa paikkaan ja majoittajiin ja ne ovat ainakin osuneet oikeaan.

Kerron tarkemmin meidän matkan majoitukset alempana eriteltynä eri kaupunkeihin!

Oaklandista San Fransiscoon, San Fransisco turvallisuus

Oakland on ihan San Fransiscon kyljessä ja sinne liikkui Oaklandin kentältä todella helposti julkisilla. Matka kesti noin 30 minuuttia ja yksi vaihto metrossa piti tehdä, että päästiin keskustaan meidän hotellille. Tuo metro maksoi 11 dollaria/ hlö ja taksi olisi ilmeisesti ollut 70 dollarin luokkaa. Tuo ”Bart” -metro/ juna lähti melkein kentän edestä ja sitä piti vaihtaa lentokenttämetron jälkeen varsinaiseen metroon, jossa mentiin noin 5-6 pysäkkiä. Lippu Bartiin ostetaan lentokenttämetron jälkeen – opastukset ovat onneksi aika selkeät ja kysymällä löytää.

Metron asemat ovat Market Street:illä aivan SF:n keskustassa. Jäätiin mennessä Civic Center -asemalla, joka oli ihan meidän ekan hotellin vieressä ja takaisin tullessa mentiin Powell St -asemalta, joka taisi olla siitä seuraava. Näillä asemilla ja tuolla kadulla ylipäänsä kannattaa olla aika tarkkana, sillä siellä liikkuu ja makoilee (konkreettisesti) kaikenlaista kulkijaa. Onneksi itse metro on turvallinen, sillä se on hyvin vartioitu, mutta muuten asemilla ja kaduilla saattaa olla vähän mitä vaan. San Fransisco oli kaupunkina muuten tosi kaunis, mutta kodittomien ja huumeiden käyttäjien määrä yllätti. Heitä oli oikeasti paljon ja oikeastaan missään ei täysin välttynyt siltä näyltä. Ehkä turistien nähtävyyspaikoissa, mutta muuten kaduilla ja puistoissa näkyi joka paikassa. Se oli kyllä aika surullinen näky ja muistutti heti hyvin siitä, miksi meillä Suomessa on ihan kiva maksaa niitä veroja vaikka välillä aika paljonkin.

Turvaton olo ei oikeastaan silti alun pienen shokin jälkeen ollut. Ihmiset olivat selkeästi todella tottuneita näkyyn ja toisaalta taas kodittomat antoivat olla muiden aika rauhassa. Toki almuja keräiltiin, mutta muuten ei kokenut oloaan uhatuksi. San Fransiscossa on kuitenkin alueita, jonne ei kannata mennä eikä ainakaan pimeällä ollenkaan. En naisena olisi kyllä mielelläni liikkunut keskustan tietyillä alueilla yksin ollenkaan.

Netistä lukemalla näitä alueita selviää, mutta ainakin Taylor Street ja Turk Street ovat kai pahimpia keskustan alueella. Me käveltiin noiden katujen lähellä, sillä meidän eka hotelli oli siellä suunnilla (vaikka oli todella hyvä ja uusi hotelli). Käytiin myös Taylor Streetillä aamiaisella, koska se oli todella kehuttu. Ja tosiaan kyllä ihmiset noillakin kaduilla käveli ja siellä oli kahviloita sekä hotelleja, mutta näky ja hajut olivat kyllä aikamoisia hetkittäin. Siellä ei ollut kyllä mukava kävellä ja en muista missä olisi ollut vastaavaa fiilistä vaikka olen Aasiassakin matkustellut.

Mutta summasummarum – meillä ei ollut silti kertaakaan uhattu olo tai tapahtunut mitään. Poliisit varoittelivat kaduilla turisteja jättämästä mihinkään mitään ja koski erityisesti autoja. Autoon ei saa missään jättää näkyville mitään ja mitään arvokasta ei kannata jättää ollenkaan. Mutta näkyville ei saa jättää siis edes vesipulloa tai suklaapatukkaa – kaikki viedään. Sanoisin, että kannattaa olla siis vain fiksu ja varuillaan, niin tuskin mitään tapahtuu. Lasten kanssa en välttämättä itse lähtisi SF keskustaan ollenkaan, mutta se on vain oma mielipiteeni. Kyllä siellä lapsiperheitä näkyi ja on San Fransiscossa tosiaan myös kivoja alueita sekä nähtävyyksiä. Niistä sitten seuraavaksi.

San Fransisco hotellit, parhaat nähtävyydet & ravintolat

Hotellit

Meidän ensimmäinen hotelli oli Proper Hotel, joka tosiaan sijaitsi Market Streetillä aivan keskustan kyljessä. Kaikki palvelut oli lähellä ja siitä pääsi liikkumaan helposti kaikkialle mitä haluttiin nähdä. Hotelli oli todella hyvä, siellä oli yksi parhaista hotellin kuntosaleista, huoneet oli mukavat (vaikkakin meillä tuolla oli tosi pieni huone) ja palvelu oli hyvää (erityismaininta ilmaisesta kahvista aamulla klo 8 saakka :D). Mutta – alueena tuota en silti voi oikein suositella. Jos on tosi karaistunut ja kodittomat sekä huumeiden käyttäjät/ myyjät eivät haittaa, niin sitten tuonne voi mennä, mutta muuten oikein ei. Meillä oli hotellin ovilla koko ajan vartijat (SF:ssä aika monessa varmaan) ja heti ovien ulkopuolella asui kymmeniä kodittomia. Enkä liiottele yhtään. Myös hyvin sekavaa jengiä käveli koko ajan vastaan, mutta tämä ongelma on tosiaan ilmeisesti aika monessa paikkaa SF:ssä ja varsinkin keskustassa. Rauhallisempaa aluetta olisi ilmeisesti ollut esim. Dolores Heights / The Castro -alueet, mutta me haluttiin lähelle keskustaa ettei heti tarvita autoa. Parkkeeraaminen ja ruuhkat eivät ole koskaan herkkua suurkaupungeissa (tosin SF ei mitään verrattuna Losiin).

Meidän toinen hotelli takaisin tullessa oli Intercontinental San Fransisco (Howard Street), jota taas voin suositella sekä hotellina, että alueena enemmän. Se oli itseasiassa aika lähellä meidän ekaa hotellia, mutta silti ihan uskomaton muutos katukuvassa. Kyllä sielläkin näkyi tuota ongelmaa, mutta ei samassa mittakaavassa kuin Market Streetillä. Tuosta oli myös lyhyt matka kaikkialle ja kivoja kahviloita sekä kauppoja ympärillä.

Nähtävyydet

Molemmista kävely ihan keskustaan n. 10-15min ja satamaan n. 30min, josta otettiin ratikka Pier 39 & siitä taas käytiin bussilla katsomassa Golden Gate Bridge. Nuo olivat ehkä ne ”isoimmat” nähtävyydet missä käytiin, muuten lähinnä käveltiin ympäriinsä. Pier 39 on aika turistirysä, mutta siellä olevat luonnonvaraiset merileijonat oli ihania. Lisäksi sieltä löytyy Doughp -taikinakahvila, jota suosittelen kokeilemaan. Golden Gate Bridge oli hieno vaikka sehän on tosiaan vain se silta, heh! Mutta alue on kiva ja oli näkemisen arvoinen. Hienot maisemat myös joka suunnasta.

Meillä oli tarkoitus alunperin käydä myös Alcatraz -saarella, Redwood -kansallispuistossa ja Golden Gate Park:issa, mutta ne jäivät tällä kertaa. Oli se liikkuminen sen verran aikaa vievää kuitenkin kävellen ja ei haluttu liian täysiä päiviä. Takaisin tullessa olisin halunnut Ice Cream -museoon, mutta se oli loppuunmyyty. Eli jos sinne haluat, varaa se etukäteen!

Ravintolat San Fransiscossa

Tacolicious

Amber

Herkut

The Baked Bear (tää oli vaan toooo good, mutta tuli vähän paha olo ku söin kokonaa xD)

Doughp

Sadat eri jäätelöt kaupoissa.. Paljon myös ”terveellisiä” jäätelöitä, protskujädejä, marja/hedelmä/kookospohjaisia jädejä…

Monterey

San Fransiscosta ajettiin Palo Alton kautta rantaa pitkin Monterey:hin, jossa oltiin yksi yö ennen Los Angelesia. Monterey oli söpö pikkukaupunki, jossa oli tosi hyvä aamiaispaikka ja fiilis ylipäänsä! Oikeastaan muuta me ei siellä tehtykään, chillattiin, syötiin ja lähdettiin aamiaisen jälkeen ajamaan Losiin. Montereyhin matka oli ehkä yhteensä 2-3 h SF:stä.

Palo Alto oli tosi kaunista seutua (Piilaakson vieressä olevaa asuinaluetta/ kaupunki) ja se oli kyllä ihan näkemisen arvoinen paikka vaikka lähinnä vain ajeltiin ohi. Ja käytiin syömässä smoothiebowlit ja vohveli – ne oli kyllä superit!

Palo Alto

Vitality Bowls

Monterey

Rosine’s

Old Monterey Cafe

Los Angeles / Santa Monica

Matka Montereystä Losiin oli useita tunteja, mutta tosi hienoa ajelua rantaa (1. tietä) pitkin. Se oli paljon pidempi, mutta myös upea reitti huikeiden maisemien kanssa! Takaisin päin ajettiin sisämaasta isompia motareita pitkin, jossa oli tosin myös ihan hienoja maisemia paikoittain ja matka oli varmaan pari tuntia nopeampi. Takaisin päin ajettiin suoraan Losista Friscoon.

Losissa oltiin yhteensä 6 yötä (välissä San Diegossa 6 yötä). Ekat 3 oltiin Santa Monican / Venicen lähellä ja toiset 3 Beverly Glenissä, josta päästiin suoraan moottoritielle kohti SF:ää. Tämä oli taktikoitua siksi, että Losissa voi mennä helposti tunti jos joutuu ajamaan kaupunkia läpi ensin. Matkaa oli tiedossa muutenkin jo tarpeeksi (meillä meni joku 7h LA-SF tietä 405 / 5 pitkin). Ruuhkaa siis tosiaan on Losissa paljon ja tiettyihin aikoihin päivästä (aamulla ja iltapäivällä) liikenne ei oikein liiku ja lyhyeenkin matkaan menee 30 min. Muuten autoilu meni kyllä hyvin ja siinä ei ollut mitään ongelmia. Liittymiä, kaistoja ja teitä oli tietysti kaikkialla tosi paljon ja ilman google mapsia ei olisi kyllä pärjännyt niin hyvin.

Los Angeles ylipäänsä.. No, odotukset ei olleet hirveän korkealla, koska paikkaa oli harva kehunut. Alue on tosiaan iso ja hajanainen, täytyy tosiaan tietää mihin menee. Me käytiin lähinnä Santa Monican/ Venicen alueella sekä käytiin katsomassa upeita asuinalueita Beverly Hillssissä, Holmby Hillssissa ja West Hollywoodissa. Itse Hollywood ei ole mitenkään kiva paikka, aikalailla San Fransiscon kaltainen, mutta ränsistyneempi. Ei lopulta edes menty katsomaan kunnolla the walk of famea / chinese theateria, koska alue oli jotenkin aika sekava ja oltiin saatu siitä jo tarpeeksi SF:ssä. :’D Noita asuinalueita voin kyllä suositella – siis katsomaan ja toki jos löytyy reipas 20 miltsiä taskusta niin hankkimaan kämppääkin heh…

Gold’s Gym Venice ja rannat

Losissa käytiin Gold’s Gymillä Venicella treenaamassa muutaman kerran, ja se oli kyllä ihan hyvä sali! Aika paljon ihmisiä, mutta salikin on tosi iso. Olihan se paikka kiva nähdä ja käydä treenaamassa, mutta en itse ehkä kotisalina tuota paikkaa näkisi. Salilla näkyi treenaamassa isojakin nimiä, mutta itse Arska jäi näkemättä harmillisesti! Sisäänpääsy oli 30 dollaria /hlö / päivä.

Venice Beach oli aika sekava, samoin Santa Monica / Muscle Beach paikoin. Tosin siellä nyt oli ihan perheitäkin rannalla ja itse ranta oli siisti, vaikkakin tosi täysi. Rannalle mentiin vain hetkeksi, koska silloin sattui olemaan todella kuuma päivä (joku +40c) ja oli ihan liian kuuma makoilla. Tuo kuumuus aiheutti myös sähkökatkon koko alueelle missä oltiin yötä ja nukuttiin ilman ilmastointia/ tuuletinta noin +35 asteessa koko yö. 😀

Majoitus Los Angeles

Majoitukset oli tosiaan Air Bnb:n kautta (Santa Monica/Venice ja Beverly Glen), sillä kivat hotellit oli hintaluokkaa 300-500 dollaria /yö. Meidän air bnb:t oli kivoja ”garden houseja”, jotka oli vuokraajien kotien pihalla. Niissä oli omat kylpyhuoneet ja toisessa keittiökin, ja oli oikein kivoja ja siistejä molemmat omilla pikku pihoilla. Voin suositella! Tuosta meidän Santa Monican kämpästä oli kävelymatka Gold’s Gymille, Whole Foodsiin (tää oli mun reissun lemppari haha), rannalle ja ravintoloihin. Kävely mihinkään Losissa on ylipäänsä harvinaista, eli tuossa oli sijainti kohdillaan. Beverly Glenistä ei taas päässyt kävellen mihinkään, mutta se me tiedettiinkin ja käytiin autolla ne vikat jutut mitä enää tuolla tehtiin. Salille ajoi ilman ruuhkaa 25 min, eli ihan ok!

Jos on valmis laittamaan vähän enemmän rahaa majoitukseen, niin ottaisin jonkun kämpän/ garden housen tuolta Beverly Hills / Holmby Hills / Bel Air -alueelta. Tuolloin oli tarjolla kämppiä sieltä, mutta alkaen 1000 dollaria/ yö, jep.

Nähtävyydet

Käytiin Gold’s Gymin ja rantojen lisäksi Universal Studiolla, joka oli ihan kiva paikka viettää yksi päivä! Ajattelin, että siellä menisi n. 3-4h, mutta menihän siellä joku 7h. Ihmisiä on paljon, mutta jonot kulkee yllättävän nopeasti. Pisimpään jonotettiin johonkin n. 40 minuuttia. Tuolla on siis erilaisia elokuvien perusteella rakennettuja alueita (kuten Harry Potter, Jurassic Park, Transformers, Minions..), joissa on aina jokin ”rata” tai laite. Paikkana tosiaan näkemisen arvoinen ja ihan kiva, mutta kuten odotettavissakin oli, niin suunnattu enemmän noin 7-14 -vuotiaille. Sisäänpääsy oli noin 120 dollaria /hlö. Tuonne ajoi helposti autolla ja parkkipaikkojakin on hyvin tarjolla teemapuiston sisäänkäynnillä. Jenkit on tottuneet siihen, että ihmisiä on paljon ja siinä suhteessa isoillekin massoille asiat on järjestetty hyvin!

Ravintolat

Syötiin Losissa aika paljon Whole Foodsista (se tarjonta on niiiiin hyvä ja saa myös smoothieita, kahvia, ihan kaikkea…), mutta myös Flakes :in aamiainen oli super (varsinkin se joku jungle bowl!). Tocaya Organica :ssa syötiin pari kertaa – sieltä sai hyvää terveellistä meksikolaistyyppistä ruokaa ja mm. bowleja. Meksikolaista ruokaa olikin jenkeissä paljon tarjolla, sitä tuli syötyä ylipäänsä jonkin verran. Vikoina päivinä käytiin myös Gold’s Gymin lähellä olevassa Fire House :ssa, jossa oli mm. erikseen ”Bodybuilder’s menu”. Riisiä, kanaa ja kasviksia – oli hyvää. 😀

San Diego

San Diego oli ehkä meidän lempparipaikka reissussa. Vaikka SF ja LA oli näkemisen arvoisia ja niissäkin oli omat hyvät puolensa, jäi valitettavasti kodittomista, huumeiden käyttäjistä, turvallisuudesta ja ruuhkista hieman huonompi fiilis verrattuna Diegoon. San Diegossa oli jotenkin rennompaa ja rannat oli paljon kivempia sekä kaduilla näkyi kodittomien sijaan paljon lenkkeilijöitä ja pyöräilijöitä. Ehkä osaksi myös alueen valinta osui paremmin, kun ei oltu keskustan lähellä vaan Del Mar :issa, joka on kiva pikku kaupunki n. 2omin San Diegon keskustasta. Meillä oli kävelymatkan päässä Del Mar :in ja Torrey Pines :in rannat sekä Torrey Pines Hiking -reitit. Lisäksi ihan vieressä oli tosi hyvä kahvila ja pienen ajomatkan päässä ravintoloita, kauppoja ja sali! Täälläkin majoituttiin Air Bnb:ssä ja kämppä oli pieni, mutta todella siisti ja tosiaan kivalla alueella. Näissä kannattaa aina myös tsekata, että parkkeeraus onnistuu, sillä varsinkin hotelleissa se on aika kallista (jopa 70 dollaria/ yö). Meillä oli kaikissa Air Bnb:ssä ilmainen parkkeeraus kämpän edestä.

Nähtävyydet

Torrey Pines haikkausta voin suositella ehdottomasti. Siihen alas saa parkkeerattua auton 20 dollaria / päivä, jos ei pääse kävellen. Reitteihin menee yhteensä 2-3 h riippuen kuinka paljon pysähtelee! Todella ihania maisemia, kivat reitit ja lopuksi voi pulahtaa rannalla mereen. Merivesi ei ole mitenkään superlämmintä, mutta uimakelpoista kyllä.

La Jolla on hienompaa aluetta Diegossa ja siellä käytiin syömässä jäätelöt (ehkä parasta gelatoa, ota pistaasia !! bobboi natural gelato) ja käveltiin rannassa. Täällä varsinaista hiekkarantaa oli vähemmän ja ihmiset vietti aikaa ruohikolla istuen. Perheillä on usein omat teltat päivänviettoa varten pystytettyinä. Rannoista menisin kuitenkin itse mielummin rauhalliseen Del Mar / Torrey Pines -alueelle tai nähtiin myös kiva ranta Solana Beach, jonne ei kuitenkaan tällä reissulla ehditty.

Saleista paras oli Fit Athletic Club, jonne kertamaksu oli 20 dollaria. Päästiin myös meidän Air Bnb -hostin kanssa paikalliselle hienommalle treeniklubille The Bay Club :ille, jonne ei taida päästä ilman jäsentä ollenkaan. Siellä oli myös tosi hyvä sali sekä ulkouima-allas alueet.

San Diegon keskustan alueelle tai vilkkaimmille rannoille (Pacific Beach etc) ei menty ollenkaan, nimittäin haluttiin olla tuolla vähän ”rauhallisemmin” SF:n ja LA:n ihmispaljouden jäljiltä. San Diegossa käytiin myös kahdessa eri outletissa: Las Americas & Carlsbadin outleteissa. Las Americas oli ihan Meksikon rajalla ja isompi, mutta meistä Carlsbadin oli siistimpi ja kivempi. Kaikki tarvittava löytyi sieltä ja kun ei kumpikaan mitään himoshoppaajia olla, niin se riitti hyvin! Aika vähän tuli ostettua, muutama t-paita lähinnä. 🙂 Treenivaatteita olisi ollut paljon ja hyviä, Aleksi hankki niitä jonkin verran!

Grabba green

Jimbo’s (Whole Foodsin kaltainen kauppa)

Snooze Am (aika amerikkalainen, mutta ihan ok)

Gratitude Cafe

Marketplace Grille

Freddy’s (mun ainoa hamppari reissulla, oli ihan ok! :D)

Kahvipaikkoja en oo erikseen merkannut, koska tosi hyvää kahvia sai jenkeistä joka paikasta! Mutta ehkä parhaat kahvit juotiin SF:ssä Blue Bottle Coffee :ssa ja meidän Del Mar :in kämpän vieressä Bird Rock Coffee Roasters. Mantelimaitoa sai lähes kaikkialta, kauramaitoa ei mistään muualta kuin SF:n robottikahvilasta. 😀

Siinäpä läjä vinkkejä Kaliforniaan! Yhteenvetona voi sanoa, että SUPER reissu ja kaikki paikat oli näkemisen arvoisia, mutta kun menee uudelleen, niin menisin luultavasti vain San Diegoon. Frisco ja Losi ei hirveästi säväyttäneet vaikka tosiaan näkemisen arvoisia olivatkin. Ehkä omat arvot ja se mitä haluaa on niin erilaista mitä siellä oli tarjolla. Arvostaa enemmän rauhaa, luontoa, urheilua, terveyttä ja hyvää fiilistä (sekä EI ruuhkille :’D).

Tästä tuli jo niin pitkä postaus, että en jatka enempää, mutta kyselkää kommenteissa jos jotain jäi epäselväksi! Lisäksi ”mitä syödä matkustaessa” -postauksen lupaan tehdä jossain vaiheessa. Ja yksi kysymys oli ig:ssä, että treenattiinko Aleksin kanssa yhdessä, niin kyllä – treenataan lähes aina yhdessä (yhtä aikaa/ samassa paikassa), mutta useimmiten eri juttuja, koska meillä on treeneissä eri tavoitteet. 🙂

Kiitos kun luit ja toivottavasti sait tästä jotain vinkkejä! Kurkkaa myös video mun youtubesta (eevsku), jota kuvasin kylläkin hyvin satunnaisesti, mutta silti siitä tuli musta tosi kiva! Sekä tietenkin kuvia löytyy lisää mun ig:stä @eevsku ja siellä on myös profiilin kohokohdissa tallennettuina paljon California -storeja.

Palataan

Eevsku

Ps. Jos et ole käyttänyt Air Bnb:tä aiemmin niin saat tästä rekisteröityessäsi 30e ekaan majoituskertaan käytettäväksi. 🙂

LUITKO JO NÄMÄ?

1. Tervetuloa takaisin ♥
    Mahtavien kuvien perusteella aika upea reissu varmasti. Itse olen käynyt New Yorkissa muutamia vuosia sitten ja täytyy, kyllä sanoa, että amerikkalainen elämänmeno – kaikkinensa – on ihan koettava juttu!

Parasta reissuissa on kuitenkin kotiin paluu, kun oikeasti huomaa miten mahtava ihan tavallinen ja oma arki on ♥ ja varsinkin näillä helteillä!

Voi hyvin ja kuumia heinäkuunpäiviä!