• Urheilijayhteistyö Puhdas+

 

VATSAN KUNTO KAIKEN A & O

Jos vatsa ei toimi, ei toimi oikein mikään. Olo on sumuisempi, väsyneempi ja koko kroppa tuntuu olevan jumissa – ja niin se tavallaan onkin. Vatsan toiminta vaikuttaa NIIN moneen asiaan meissä, ettemme varmasti vielä edes tiedä niistä kaikkia. Se kuitenkin jo tiedetään, että suoliston kunto vaikuttaa aivojen toimintaan sekä esimerkiksi painonpudotukseen. Ensimmäinen asia siis mihin aina itse keskityn, sanon valmennettaville ja suosittelen kaikille – katso, että vatsasi toimii niin hyvin kuin mahdollista! Välillä haasteita tulee niinkuin kaikessa ylipäänsä, mutta tilannetta kannattaa korjata, tukea ja pyrkiä välttämään ainakin pitkäaikaiset vatsaongelmat.

Miten sen sitten saa toimimaan? Jos ei nyt oteta huomioon mahdollisia sairauksia ja suurempia ongelmia suoliston / vatsan kanssa, niin perusasiat auttavat todella paljon:

  • Juo vettä
  • Syö tarpeeksi kuitupitoista (marjat, kasvikset, siemenet, pähkinät, viljat..)
  • Pureskele kunnolla syödessä
  • Anna ruokailujen välillä suolistolle aikaa pilkkomiseen
  • Liiku päivittäin
  • Nuku tarpeeksi
  • Rentoudu tarpeeksi / harjoittele stressinhallintakeinoja

Niin yksinkertaisia asioita, mutta monesti ihmiset etsivät ratkaisua jostain pilleristä tai erikoisruokavaliosta. Jos kaikki edellä mainitut kohdat ovat kuitenkin jo kunnossa ja ongelmia on silti, niin yksi mahdollinen kokeilu voi olla jättää hetkeksi (esim 1-3kk) (lehmän)maito -ja/tai viljatuotteet pois. Kaikkea ei kannata kerralla poistaa vaan kokeilla vaihtaa ne mitä käytät yleensä paljon (esim. maitorahkat, jogurtit, maidot voi vaihtaa kaura- tai kookospohjaisiin) tai ruis vaihtaa 100% kauraan (gluteeniton). Jos vatsa on oikein huonossa kunnossa, voi näiden välttely hetkeksi jeesata ja ne pystyy lisäämään ruokavalioon hiljalleen takaisin. En suosi itse mitään täysin ehdottomia ruokavalioita, mutta joskus muutoksia kannattaa tehdä lisätäkseen kokonaisvaltaisesti hyvinvointia omassa kehossa ja mielessä. Suoliston hyvinvointi on tärkeämpää kuin se, että saako hetkellisen hyvän mielen ruisleivästä tai jäätelöstä. Ja kun niillekin löytyy nykyään niin helposti vaihtoehtoja! Ja siis edelleenkin ps. syön itsekin ruisleipää ja tavallista jäätelöä välillä, mutta jos vatsa on huonossa kunnossa niin välttelisin/ vähentäisin maito- ja viljatuotteita ainakin hetkeksi.

Hieman haastava tämä ”maidotongluteenitontonton” -keskustelu, mutta en ottaisi itse mitään niin mustavalkoisesti. Kokeile itse, mikä sinulle sopii parhaiten ja tuotteiden poistamisen sijaan ajattelisin niiden vaihtamista johonkin toiseen vastaavaan ja mahdollisesti sinulle sopivampaan vaihtoehtoon.

RAVINTOLISIEN OSUUS VATSAN TOIMINNAN YLLÄPIDOSSA

Ravintolisät ovat aina LISIÄ hyvän perusravinnon päälle, tarvittaessa. Vatsan toiminnan tukemisessa olen kokenut itse hyvin hyödylliseksi muutaman lisän ja varsinkin kuitulisälle ja maitohappobakteerille löytyy myös tutkimusnäyttöä niiden hyödyistä. Edelleen painotan kuitenkin sitä, että huolehdi ensin ylempänä mainittuja peruspalikoita kuntoon ja sen jälkeen mieti ravintolisiä. TAI jos tilanne on tällä hetkellä tosi huono, niin tukena vatsan tilanteen parantamiseen lisiä voi myös jaksoittain hyödyntää.

Käytän itse kuureina ympäri vuoden kuureittain maitohappobakteeria, mutta vaihtelen hieman niiden vahvuutta sen mukaan millainen jakso minulla on menossa. Jos tiedän vastustuskyvyn olevan enemmän koetuksella, käytän vahvempia maitohappobakteereja. Tälläisiä tilanteita ovat esimerkiksi kovat treenijaksot tai muuten tosi stressaavat elämäntilanteet (kova fyysinen rasitus on yhtä kuin kova stressi), matkustelu, pienikin fiilis flunssasta… Mitään ei kannata käyttää koko ajan vaan katsoa tilanteen mukaan ja vaihdella. Elimistö myös tottuu nopeasti ja senkin vuoksi pieni vaihtelu on hyvästä.

Itselläni vatsa reagoi aika herkästi stressiin, matkusteluun ja siihen jos syön paljon maito- ja viljatuotteita (ruis, vehnä). Omat keinot siis vatsan toiminnan ylläpidossa ovat stressinhallinta, matkustelun yhteydessä vatsan toiminnan tukeminen (maitohappobakteerit, entsyymit) ja maito- sekä viljatuotteiden käyttö pienissä määrin. Tällöin homma toimii hyvin! Toki yksi haastava vaihe kuukaudessa on myös aina kuukautisten aikaan. Hormonit pistävät ainakin itselläni vatsaa myös hieman sekaisin, mutta onneksi sekin on vain hetkellinen vaihe.

Näin itseasiassa eilen valmentajaani ja hän kertoi siitä, että suoliston bakteerikanta kokee haasteita matkustellessa varsinkin aikavyöhykkeen vaihtuessa suuresti. Tämän sain konkreettisesti kokea meidän jenkkireissulta paluun jälkeen, kun ensin taisteli viikon jetlagia vastaan ja sitten alkoi haasteet vatsan kanssa. Tähän auttoi onneksi maitohappobakteerit, boulardii, riittävä veden juonti ja kiinteän ruoan välttely (tai sen kanssa otetut entsyymit). Nyt kun vatsa toimii taas normaalisti, on olo kuin uudelleen syntyneellä! Niin paljon parempi fiilis! Se on todella jännä miten paljon se vaikuttaa ja huomaa niin selkeästi eron olossa.

 

MAITOHAPPOBAKTEERI, BOULARDII, ENTSYYMIT, KUIDUT

Maitohappobakteereja käytän siis lähes vuoden ympäri (pieniä taukoja väleissä) ja eri vahvuisia sen mukaan miten koen vatsan tarvitsevan tukea. Maitohappobakteerit otan illalla mahdollisimman tyhjään vatsaan (joskus suoraan iltapalan päälle), jotta ne saavat vaikuttaa rauhassa yön aikana. Jos vatsa on sekaisin, käytän boulardiita ja sitä otan yleensä silloin aamulla sekä illalla. Boulardii auttaa enemmänkin juuri vatsan haasteiden kanssa matkustellessa ja sen jälkeen ja sitä kannattaa syödä esim. myös jos joutuu antibioottikuurille. Muuten syön perus maitohappobakteereita.

Suoliston bakteerit tarvitsevat kuituja toimiakseen, joten huolehdi, että saat tarpeeksi kuituja ruokavaliostasi (sekä juot vettä!). Itse käytän aamuisin tyhjään vatsaan kuureittain kuitua, jota vaihtelen välillä. Nyt olen käyttänyt tuota Puhdas+ Sensitive Oat Fiber:ia, mutta välillä myös esim. psylliumia. Näissä voi olla eroa mikä sopii sinulle parhaiten!

Entsyymit auttavat pilkkomaan ruokaa ja varsinkin jos syö jotain sellaista, mikä ei muuten pilkkoudu niin helposti (laktoosi, punainen liha..). En käyttäisi näitä koko aikaa vaan jättäisin mieluummin hyvin vähälle tai poistaisin kokonaan ne ruoka-aineet, jotka eivät pilkkoudu niin hyvin, mutta satunnaisessa käytössä nämä ovat erittäin toimivia. Ainakin matkustellessa nämä ovat aivan loistavia ja varsinkin jos tulee syötyä jotain ”normaalista poikkeavaa”. Auttaa todella paljon siinä, että matkustellessa ei tarvitse kärsiä vatsavaivoista!

Jos vatsasi toimii täydellisesti, niin käyttäisin näitä vain hetkittäin esim vastustuskyvyn buustina (jos olet kipeänä / matkustat), mutta jos on haasteita, suosittelisin ainakin ottamaan maitohappobakteerin käyttöön ja katsomaan auttaako se. KUNHAN olet ensin tsekannut ensimmäisenä listaamani perusasiat vatsan kunnon hoidossa! 🙂

KESÄTUOTTEET

Ja koska kesäkelit meitä vielä hellivät, niin vinkkaampa tähän samaan vielä pari luottotuotettani kesäiholle! Instagramissa kyseltiinkin, että onko rusketukseni aivan luonnollinen vai purkista ja vastaus on että: 100% luonnollinen. En ole mitenkään grillannut itseäni auringossa, vaan viettänyt normaalisti kesäpäiviä ja muutamat päivät ollut rannalla / mökillä / partsilla. Ihoa ei pidä missään nimessä polttaa tai ottaa useita tunteja aurinkoa putkeen – varsinkaan ilman suojia, varjoa ja riittävää veden juontia!

Olen käyttänyt usean vuoden Puhdas+ aurinkotuotteita ja ne ovat toimineet loistavasti kaikki kesät ja ulkomaanreissut. Käytän aina alkuun 22SPF ja ihon ruskettuessa 12SPF. Jos palat helposti, käyttäisin koko ajan tuota 22SPF ja alkuun ehkä isommankin kertoimen joltain toiselta merkiltä! Mutta itselleni nuo ovat ainakin riittäneet todella hyvin niin Suomessa, Thaimaassa, Dubaissa kuin Jenkeissäkin. Rasvaa pitää laittaa reilusti ja lisätä kuumalla kelillä varsinkin jos hikoilee tai ui. Huolehdi myös betakaroteenin saantia ruokavaliosta (esim. porkkana). Tämä aurinkovoide sisältää myös kollageenia ja levittyy erittäin hyvin eikä jää yhtään tahmeaksi iholle! Sekä on täysin tuoksuton.

Aurinkovoiteen lisäksi ihon kosteutus auttaa pitämään sen hyvänä ja Puhdas+ ihoöljyä käytän muutenkin vuoden ympäri. Öljy levittyy hyvin ja jättää ihon superpehmeäksi. Laitan sitä suihkun jälkeen illalla ja annan imeytyä yön aikana – joskus käytän myös päivälläkin jos iho on kuiva. Pullo on riittoisa ja öljyssä ihanan mieto ja luonnollinen tuoksu!

 

Jos näistä tuotteista jokin tai jotkin kiinnostavat ja haluat testata, niin koodilla Eevsku25 saat -25% ostoksistasi Puhdas+ -verkkokaupassa! 🙂 Mielellään suosittelee tuotteita, joita käyttää itse ja on käyttänyt usean vuoden sekä voi luottaa niiden puhtauteen ja toimivuuteen.

 

 

Ihanaa sunnuntaita!
Eevsku

 

 

Edellinen teksti: TOP 10 PARHAAT KAHVILAT / LOUNASPAIKAT HELSINGISSÄ
Seuraa myös:
Instagram
Facebook
Youtube
Podcast
Snapchat: eevsku

1 kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*
*