*Urheilijayhteistyössä Nutri Works

Eevskun kokkikolmosreseptit jatkuvat taas ja tällä kertaa vuorossa olisi tattadaaa: proteiinipuuro! Tämä on ehkä maailman helpoin ja nopein resepti, joten älkää odottako mitään kovin ihmeellistä 😀 Tai no, kyllähän tätä voi tuunata ihan loputtomiin ja siihen heitän myös muutamia omia vinkkejä. Oma ruokavalioni on tällä hetkellä hieman normaalia pelkistetympi johtuen kaudestani urheilussa, mutta normaalilla kaudella pistäisin tähän paljon kaikenlaisia kivoja lisäkkeitä. Tykkään aikalailla siitä, että pistetään sekaisin vähän kaikkea!

No mutta, tämä ohje on ainakin niin helppo ja nopea, että teistä jokainen sen osaa tehdä ja aikaa menee max 5 minuuttia. Siksi jaan tämän ohjeen myös todella pelkistettynä, koska kyseinen proteiinipuuro on pelastanut päiviäni noin miljoona kertaa, kun pitäisi nopeasti saada ruokaa, välipalaa tai mukaan otettava eväs. Myönnän, etten ole nykyään ihan paras valmistamaan mitään etukäteen, koska olen pääosin saanut nauttia siitä, että ehdin tekemään kaikki syömäni ruoat kotona ja syödä ne freesinä. Mutta toki jos tiedän, että on tiedossa menevä päivä, mietin ja valmistelen ruokia ennakkoon seuraavalle päivälle. Tykkään silti aika simppeleistä jutuista ja jätän muut kokkailut enemmänkin spessuhetkiin. Tai menen ravintolaan, heh.

Mutta mennään sitten itse asiaan. Tämä sopii erityisen hyvin välipalana ennen treeniä tai sen jälkeen!

PROTEIINIPUURO ala Eevsku

  • Pohjana tietenkin kaurahiutaleet tai tattarihiutaleet n. 1-2 dl, riippuen kulutuksestasi ja tavoitteesta (tattarihiutaleissa on paljon eroja, joten jos olet ostanut jotain mikä ei maistunut hyvältä, niin suosittelen kokeilemaan useita eri merkkejä!)
  • Proteiinina käytän näissä Nutri Works -heraproteiinia (iso worx), joka on laktoositon ja makeutettu stevialla – lempparimaut ovat vanilja-mustikka ja vanilja. Suklaa on myös hyvä!
  • Marjoja (tuoreita tai pakaste, mutta aina kotimaisia!) – omia lemppareita mustikat, mustaherukat, mansikat, puolukat
  • Mausteina ripaus suolaa, kanelia, kardemummaa (+ jos puolukoita, niiden kanssa raakalakritsijauhetta!!)
  • Usein heitän myös sekaan hieman chiansiemeniä, kookosöljyä tai pähkinöitä (saksanpähkinät, mantelit) rasvan lähteeksi (kookosöljy kovaa rasvaa, eli jos pehmeiden rasvojen saanti jää muutenkin vähälle, suosi chiaa tai pähkinöitä/ siemeniä)

Keitä / mikrota puuro (veteen tai esim. osin kauramaitoon), anna jäähtyä hieman (tai heitä ensin jäiset marjat sekaan, jolloin puuro jäähtyy) ja lisää proteiinijauhe. Puuroa ei kannata jättää liian nestemäiseksi, ettei siitä tule ihan liisteriä. Tosin riippuu myös hieman proteiinijauheesta, sillä osa niistä taas imee tosi paljon nestettä! Kokeilemalla selvää. Heitä sekaan mausteita ja voila – olet valmis! 

Lisäkkeistä voin suositella seuraavia:

  • Banaania, omenaa
  • Kuivattuja marjoja (mulperit, gojimarjat..nam!)
  • Kookoshiutaleet
  • Pähkinöiden sijaan pähkinätahnat – esim cashewtahna superhyvää ja parempi rasvahappojen sisältö kuin monen suosimassa maapähkinävoissa
  • Kreikkalaista jogurttia
  • Pilttiä

Tuorepuuro -version tästähän saa helposti, jos ennakoi ja tekee annoksen etukäteen jo edellisenä päivänä! Eli silloin kaikki ainekset sekaisin ja pistä tekeytymään jääkaappiin. Näin puuroa ei tarvitse siis keittää/ mikrottaa ollenkaan. Tuorepuurossa suosittelen kokeilemaan esim. tuota kreikkalaista jogurttia ja/ tai chiansiemeniä (n. 1-2rkl), jolloin puurosta tulee vielä smoothimpaa! Tuorepuuroissa käytän yleensä nestettä sen verran, että se peittää kaikki ainekset. Pidän itse siitä, että rakennetta on mieluummin liikaa kuin liian vähän! Tässäkin oppii kokeilemalla ja kannattaa toki sekoitella jääkaapissa puuroa välillä, niin selviää haluaako sinne laittaa nestettä lisää vai ei. Suosittelen kokeilemaan tässäkin veden lisäksi/sijaan myös esim. kaura-, manteli- tai kookosmaitoa!

 

 

Pistä ihmeessä testiin! Toki heraproteiinijauheen tilalla voi käyttää myös kasvipohjaisia versioita. 🙂 Ja jos ei halua käyttää mitään jauheita, niin puuron voi ilman muuta tehdä ilman sitä ja syödä vaikka puuron kaverina pari kananmunaa tai jotain muuta sinulle mieluista proteiininlähdettä.

Nutri Works :in heraproteiinista saat alea -10% koodilla eevsku Nutri Works :in verkkokaupasta, joka on juuri avattu! Kurkkaa täältä.

Aurinkoa sun viikkoon!

Eevsku

 

 

__________________________________________________________________________

 

Edellinen teksti: VASTUSTUSKYKY JA TREENITAUKO

Seuraa myös:

Instagram

Facebook

Youtube

Podcast

Snapchat: eevsku

 

Total
27
Shares

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*
*