*Urheilijayhteistyössä Oura

Olin tänään Slush :issa Oura Health :in vieraana/yhteistyökumppanina ja siitä inspiroituneena halusin kirjoittaa lyhyesti kokemuksiani Oura -sormuksesta sekä palautumisesta. Sain ensimmäistä kertaa sormuksen käyttööni jo yli vuosi sitten, jolloin siitä oli sormuksen ensimmäinen versio markkinoilla. Tuo sormus antoi jo hyvää dataa unesta, palautumisesta ja perusaktiivisuudesta, mutta oli kokonsa vuoksi hieman epäkäytännöllinen ja käytin sitä ainoastaan nukkuessa. Oura :sta tuli uusi versio viime keväänä ja sain omani tuosta versiosta käyttöön pari kuukautta sitten. Siitä saakka sormus onkin vilkkunut oikeassa nimettömässäni lähes taukoamatta ja olen seurannut sen avulla tiiviisti unta ja palautumissykkeitäni sekä päivän aktiivisuutta ja palautumista, joiden avulla olen pystynyt saamaan tärkeää tietoa palautumisestani. Tästä on erityisen paljon hyötyä nyt pitkän kilpailuvuoden jälkeen, kun haluan oikeasti olla palautunut ennen uuden treenikauden aloittamista. Toki oma fiilis ja tuntemukset ovat myös vuosien mittaan kehittyneet aika hyviksi, mutta niitä tukemaan on myös mahtava saada jotain dataa mitä seurata.

Tämä kiinnostaa minua erityisesti siksi, että palautumisen kanssa minulla onkin ollut urallani eniten haasteita. Lepäämistä olen saanut opetella kantapään kautta (alipalautumista ja burnout 2014 – voit lukea tuosta ajanjaksostani lisää tästä postauksesta tai kuunnella podcastini aiheesta). Palautumisessa on aina kyse kokonaiskuormasta eikä yksittäisistä tekijöistä ja sen vuoksi on otettava huomioon monia eri tekijöitä. Uni on toki yksi isoimmista ja tärkeimmistä mittareista palautumisen seuraamisessa, mutta pelkkä unen määrä ei aina kerro koko totuutta, koska myös unen laatu ja päivän muu palautuminen vaikuttavat. Unen laatuun olen panostanut viime vuosina paljon ja lisäksi myös siihen, että palautumista tulee joka päivä muutenkin edes pienissä määrin. Myös palautumisen jaksottaminen treenikaudella, kilpailukaudella ja sen jälkeen ovat tärkeitä.

Ja vaikka puhun palautumisesta nyt eniten urheilijan näkökulmasta, koskee samat asiat muitakin kuin urheilijaa. Yrittäjänä palautumista tulee ottaa huomioon työpäivien ja viikkojen suunnittelussa, koska tehokkuus alkaa katoamaan liiallisessa kiireessä ja paineessa. Hyvä suunnittelu ja taukojen pitäminen auttaa paljon. Nykyään buukkaan myös paljon vähemmän asioita yhdelle päivälle, koska en halua tehdä mitään pelkästään suorittamalla vaan pystyä kokemaan ja nauttimaan tekemistäni asioista. Toki poikkeustilanteita on aina, mutta pääosin noin. Lisäksi on mukavampaa jos voi rauhassa suunnitella, tehdä, siirtyä paikasta toiseen, jutella, syödä, hengittää syvään tai pitää vain luovan tauon töiden välillä. Olen keskittynyt paljon enemmän olennaiseen, jättänyt pois turhaa ja nauttinut enemmän siitä mitä teen. On hyvä että on tekemistä, mutta en arvosta sellaista ”aina on kiire” -mallia.

Palautuminen ei mielestäni tarkoita, että pitäisi opetella kymmenen erilaista stressinhallinta- tai hengitysharjoitusta, meditoida ja optimoida päivänsä täydellisesti palautumisen näkökulmasta vaan sitä, että ymmärtää omaa kokonaiskuormaa ja mistä kaikkialta stressiä tulee. Stressiä me myös tarvitsemme ja se on hyvä asia jos sitä ei ole liikaa eikä se kroonistu. Itse tiedostan esimerkiksi sen, että vaikka urheilu on se mitä haluan tehdä ja se tuo minulle paljon iloa, tuo se myös paljon stressitekijöitä. Kova treeni ja kilpailuun valmistautumiset ovat todella stressaavia vaikkakin myös kivaa ja sitä, mitä vielä haluan tehdä. Aina ei välttämättä edes huomaa stressiä tai tajua, että jokin kivalta tuntuva juttu voisi tuoda liikaa stressiä. Kokonaisuuteen sisältyvät myös ihmissuhteet, oma henkinen hyvinvointi, työ- ja talousasiat, ympäristö, ruokavalio..

Kuvat: Anne Barck

Kaikkea ei voi eikä tarvitse hallita eikä elämä ole koskaan täydellisessä tasapainossa. Tasapaino tarkoittaa itselleni sitä, että tiedostan milloin voin puskea enemmän jollakin osa-alueella ja tiedostan myös, että se vaatii enemmän palautumista kovemman jakson jälkeen. Muistutan myös aina valmennuksissani olevia siitä, että jos on esimerkiksi haastava vaihe ihmissuhteissa tai työasioissa, niin uuden rankan treeniohjelman aloittaminen siinä tilanteessa ei ole paras idea. Vaikka se saattaisikin tuntua hyvältä keinolta saada ajatuksia muualle. Jos elämän muilla osa-alueilla on raskaampaa, kannattaa treenin ja ruokavalion olla palautumista tukevaa sekä keskittyä saamaan ensin ne muut haasteet paremmalle tolalle. Ja tietenkin uneen kannattaa panostaa aina kun voi. Se auttaa tilanteessa kuin tilanteessa!

Palautumisesta yleisesti, Oura -sormuksesta ja omasta kilpailukauden jälkeisestä palautumisesta tulen kertomaan lisää myöhemmin, mutta halusin avata hieman näitä tässä Slush :in jälkeisissä fiiliksissä! Oura :stakin olen saanut paljon kyselyjä instagramissa, niin tässä teille hieman ajatuksia siitä, miksi sitä käytän. Treeneissä käytettävää sykemittaria tämä ei korvaa, mutta itselleni sillä on aika vähän käyttöä loppupeleissä ja Oura on helppokäyttöinen (ja kivannäköinen) verrattuna rannekkeeseen. Itse en ainakaan ole koskaan saanut käytettyä aktiivisuusranneketta/-mittaria paria viikkoa pidempään puhumattakaan siitä, että olisin käyttänyt sellaista yön aikana.

Vahva suositus täältä siis Oura :lle unen, palautumisen ja päivittäisen aktiivisuuden seuraamisessa! Datan saa puhelimen Oura -appiin, jossa näkee yön unimäärän, unen eri vaiheet (rem uni, kevyt uni, syvä uni), yön aikaiset heräilyt, yön aikainen sykevälivaihtelu ja leposyke, kehon lämpötilan vaihtelu (tästä voi naisena arvioida myös omaa hormonaalista kiertoa), päivän askeleet, arvioitu kokonaiskulutus (kcal). Oura -app antaa myös päivän ”readiness” -luvun, josta voi arvioida myös omaa kokonaispalautumista ja milloin on parhaimmillaan, milloin taas kannattaisi keventää. Mitään lukuja ei tietenkään kannata katsoa mustavalkoisesti, vaan kuunnella omaa kroppaa! Itse teen niin, että aina ensin aamuisin mietin miltä minusta itsestäni tuntuu, nukuinko hyvin jne. ja peilaan sitä sen jälkeen sormuksen antamiin lukuihin. Aika hyvin ne ovat kyllä menneet yksiin!

Itsensä mittaaminen erilaisilla mittareilla on ollut jo monta vuotta pinnalla ja näen tämän edelleen kasvavana juttuna. Jokaisen kannattaisi olla kiinnostunut omasta terveydestä, hyvinvoinnista ja suorituskyvystä, koska ne ovat asioita, joihin voi itse omilla valinnoillaan vaikuttaa! Olenkin kertonut useaan otteeseen käyväni säännöllisesti verikokeissa tsekkaamassa omia veriarvojani ja ne ovat myös yksi palautumisen ja terveyden seurantatyökalu ja hyviä mittareita. Etenkin kun tekee juttuja, joissa tarvitaan mahdollisimman korkeaa suorituskykyä! Sekä haluan tietenkin myös yleisesti ottaen voida hyvin ja olla terve – nyt ja tulevaisuudessakin.

Tässä näkyy kuvaa Oura -appin antamasta unen vaiheet -kohdasta sekä alemmassa kuvassa näkyy oma rose gold oura -sormukseni. Alin kuva tänään Slush :ista!

Jos olet kiinnostunut hankkimaan Oura -sormuksen itsellesi, saat siitä 50e alennuksen koodilla Eevsku50. Lue lisää ja tilaa oma sormuksesi täältä!

 

Kiitos Oura ja Slush (sekä jokainen kenet tapasin!) inspiroivasta päivästä!

Eevsku


In English shortly..

I was at Slush in Helsinki today with Oura Ring (I’m doing collaboration with them as an athlete). I’ve been using Oura for about 1,5 years now to see how I’m sleeping and recovering. It’s been very useful tool for me as an athlete and entrepreneur and I love the new ring design! It’s so easy to use and beautiful. If you’ve been thinking to buy it I can truly recommend! And you can get 50€ off with the code Eevsku50 at ouraring.com.

Follow me and my sports career on instagram @eevsku


Eevsku Training -valmennukset ovat myynnissä 9.12. ja startit tammikuussa! Uutuus RECOVERY by Eevsku -palautumisvalmennus tulee myyntiin tammikuussa.

 

Seuraa myös:
Instagram
Facebook
Youtube
Podcast
Snapchat: eevsku

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*
*