fbpx

En itse pidä asioiden kärjistämisestä tai liian tiukasta linjasta. Sopiva rentous on avain terveellisten elämäntapojen ylläpitoon. Tai oikeastaan rento asenne toimii ihan kaikkeen! Ehdottomuus taas usein tekee asioista pakkopullaa.

Itse pyrin suosimaan esimerkiksi ruokailuissani lähiruokaa/luomua/puhdasta ruokaa, mutta tällä hetkellä on mentävä usein opiskelijabudjetin mukaan. Ei se tätä hommaa kaada jos aina kaikki ruoka-aineet eivät ole parasta mahdollista, mutta toki olen sitä mieltä että laatuun kannattaa panostaa.

Yksinkertaista,helppoa ja ravintorikasta aamupalaa; banaanipannari marjoilla & vihersmoothie.


Smoothieen esimerkiksi:

100-200g mustikoita
1-3rkl viherjauhetta (vehnänoras, spirulina, chlorella..)
2-3rkl proteiinijauhetta (hera, hamppu, herne)
avokado tai banaani
makeutukseen steviaa tai hunajaa
vettä

Sama asenne minulla on lisäravinteiden suhteen. Ensinnäkään niillä ei aleta korvaamaan ravintoa, eikä niistä ole mitään hyötyä jos kokonaisuudessaan paletti ei ole kunnossa. Onko sillä siis mitään väliä, vedätkö maailman parasta heraproteiinia treenin jälkeen, jos päivän muut ruokailut eivät ole kunnossa?

Ensin siis kaikki muut ruokailut järkeviksi, sen jälkeen voi miettiä lisäravinteita. Tarpeellisia ne ovat varsinkin paljon kuluttavalle, esim urheilijoille. Toki niistä on hyötyä kelle tahansa, kun tiedät mistä voisi olla apua juuri sinulle ( esim d-vitamiinin ottaminen varmasti kaikille hyödyksi). Lisäravinteilla tarkoitan sekä superfoodeja, vitamiineja, että esim proteiinivalmisteita.

Luonnollisia lisäravinteita.

Ja sitten kun kaikki on mietitty järkevästi ja omia tarpeita ja tavoitteita vastaaviksi, voi alkaa hifistelemään lisäravinteiden laadulla. Koska silläkin on toki siinä vaiheessa väliä. Esimerkiksi superfoodeissa kannattaa aina suosia luomua, sillä muuten ne saattavat olla torjunta-aineilla kyllästettyjä. Vitamiineista taas kannattaa valita laatua niiden imeytymisen maksimoimiseksi. Turha syödä purkillista huonoa monivitamiinia, jos siitä ei imeydy juuri mitään. Osta mieluummin laadukas versio ja saat tuotteesta hyödyn irti. 

Itselläni käytössä yhteistyökumppanini Solgarin tuotteita.


Proteiinivalmisteissakin kannattaa suosia laatua, ja varsinkin heraproteiineissa on paljon eroja. Isolaatti -muotoista heraproteiinia kannattaa suosia konsentraattien sijaan. Näissä löytyy myös eroja siinä, onko käytetty makeutusaineita vai ei. Pieni määrä makeutusainettakaan ei taas kaada koko pakkaa, mutta jos niitä haluaa välttää, sekin onnistuu makeuttamattomilla versioilla tai esim puhtaiden aminohappojen ottamisella vaikkapa bcaa:sta & glutamiinista.

Jos ei halua käyttää makeutusaineita, niin aminohappoja saa hyvin esim bcaa -tableteista.


Mieti siis lisäravinteiden käyttö muun ruokavalion ollessa kunnossa, ja oman tarpeen ja tavoitteen mukaan. Itse olen niin kiinnostunut ravinnosta, että hifistely on kivaa. Joidenkin mielestä se on turhaa, mutta jokainen omalla tyylillään, eikös vaan? 

– Eevsku

6 kommenttia

  1. Kirjoitin itse juuri ruokailusta eilen samantyylisen postauksen! Eli täälläkin kiinnostus on hurja. Toivon, että ihmiset alkaisivat enemmän tiedostaa mitä laittavat suuhunsa..

  2. Kiitos postauksestasi. Ihan mielenkiinnosta kysyn saatko näitä Solgarin ja Covovin tuotteita ilmaiseksi käyttöösi? Ne kun ovat mielestäni aika arvokkaita.
    Krizu

    1. Kiitos kommentista!

      Solgar ja CocoVi ovat olleet sponsorinani vuoden 2012 alusta, eli kyllä saan heiltä jonkin verran tuotteita ilmaiseksi käyttööni 🙂

  3. Hei! Mitä vihersmoothie sisältää? 🙂 Näin fitnessurheilusta kiinnostuneena ja hyvin ruoka-aine rajoitteisena kyselen 🙂

Kommentointi on suljettu.