fbpx

Poistin vahingossa minulle laitetun kommentin edelliseen tekstiin, kun aloin siihen vastaamaan. Pahoittelut siitä! Nyt tästä ”vahingosta” hyötyvät kuitenkin kaikki lukijat, sillä päätin vastata näihin nyt postauksien kautta.

Ensimmäinen kysymys koski aamuaerobisia tyhjään vatsaan (tehostaako rasvanpolttoa ja minkä mittaisia lenkkejä tulisi tehdä). 
Aamuerobisen jälkeen viime kesänä. Kyllähän se rasva paloi, mutta tuskin pelkästään aamulenkkien takia!

Tässä omia ajatuksiani & kokemuksiani, sekä pari vinkkiä!
• Tästä on tosiaankin kahta koulukuntaa; ne jotka sanovat tämän tehostavan rasvanpolttoa & sitten ne jotka sanovat tämän olevan hölynpölyä & ainoastaan edistävän lihaskataboliaa.
• Itse teen kilpailuvalmistautumisen yhteydessä näitä ”aamuaerobisia”, usein reippaasti kävellen ja nimenomaan pitäen sykkeen rasvanpolttoalueella, joka on itselläni n. 120 paikkeilla. Lenkin kesto tulisi olla vähintään 30min, yleensä 45min-60min. Aina ei kuitenkaan ole aikaa ja tällöin tyydyn lyhyempään lenkkiin, sillä ne toimivat joka tapauksessa aineenvaihdunnan herättäjänä, muutenkin virkistävät ja ovat vain yksinkertaisesti ihana tapa aloittaa aamu. Tarvitseeko aina syynä urheiluun olla rasvanpoltto? 😉
• Jos haluaa enemmän tehoja aamulenkiltä, niin itse teen usein intervallina ( tai lihaskuntotreeninä, esim kuntopiiri). Tällöin lyhyestäkin ajasta saa paljon irti. Näilläkin on vaikutus rasvanpolttoon, sillä lyhyt intensiivinen treeni saa aikaan hormonaalisen vasteen kehossa, joka edesauttaa rasvanpolttoa. Puhutaan myös intensiivisen treenin jälkeisestä ”jälkipoltosta”, sillä aineenvaihdunta pysyy treenin jälkeenkin monta tuntia kovempana.
• Teen aamulenkkeilyt/treenit ennen aamiaista siitäkin syystä, että jos haluaa päästä nopeasti aamulla liikkeelle, niin se on oikeastaan ainut fiksu vaihtoehto (aamiaisen sulatteluun menisi aikaa). En kuitenkaan lähde varsinkaan kovempaa suoritusta tekemään täysin tyhjällä vatsalla. Aina tietenkin reippaasti vettä herätessä ja dieetillä varsinkin aminohappoja estämään lihaskataboliaa ja antamaan hieman energiaa. Itse käytän Fastin bcaa-tabletteja. Lisäksi kuppi kahvia, ja jos ei ole dieetti niin sinne sekaan kookosöljyä! Suosittelen testamaan!
• Tieteellistä näyttöä on sille, että matalasykkeinen pitkäkestoinen ( pitäisi kestää aivan minimissään 30min) liikuntasuoritus kuluttaa kehon rasvavarastoja. Eli käytännössä 30min tai alle kestävä suorite ei fysiologian mukaan ala kuluttamaan juurikaan kropan rasvavarastoja. Tähän saakka kuluu lähinnä hiilarit. Eli varsinainen rasvanpolttoliikunta on juurikin pitkäkestoista ja matalasykkeistä, ja periaatteessa aivan sama milloin sen suorittaa. Itse en ehkä lähtisi tekemään aamulla ennen aamiaista mitään 1,5tunnin sauvakävelyä. Mielummin juoksen 20min täysillä.
Selkeyttiköhän tuo yhtään? 😀 Yhteenvetona siis se,että en suosittelen _täysin tyhjällä vatsalla_ aamutreenejä & kannattaa miettiä ne omien treenimieltymysten ja tavoitteiden mukaisesti. Unen vähiinjääminen ja stressi aamulla suoritettavasta liikunnasta ovat varmasti yhdessä pahempi kombo rasvanpoltolle, kuin treenin poisjättäminen. Tee mielummin lenkki hyvällä mielellä nauttien tai jätä treenit suosiolla aamiaisen jälkeiseksi tai iltapäivälle. Parempi tehdä yksi tehokas treeni kuin kaksi huonoa.
Kaikki eivät saa itsestään aamuisin niin hyvin irti, mutta toisille se taas on loistava päivän aloitus. Itse kuulun siihen porukkaan, joka rakastaa aamutreenejä! 
Ja muistakaa, että liikuntaa enemmän rasvanpolttoon vaikuttavat ravinto, uni ja stressi. 
Lähdenkin tästä aamulenkille kahvin & kookosöljyn virkistämänä!
Lenkille lähdössä pari viikkoa takaperin.

8 kommenttia

  1. Hyvä teksti! Ite just kiristelen kevättä kohden ja olen pohtinut tätä asiaa paljon. Nyt avautui kyllä. Jos ottaisi aamulenkit uudestaan testiin! Niin ja noi bcaa:t 🙂

    1. Kiva jos sait tästä hyötyä irti! 🙂 Tsemppiä treeneihin ja nauti aamulenkeistä!

  2. Sulla on kyllä kauneimmat ja pyöreimmät reidet mitä tiedän :OO Mitä kaikkea sä oikein teeet noille upeille ilmestyksille?? Terveisin salilla yksin vuoden touhunnut (:

    1. Voi kiitos kauniiista kommentista 🙂

      Niillä on tehty paljon raskasta jalkatreeniä, ja lisäksi taustalla on lapsuudesta asti paljon rasitusta alakropalle (ponnistuksia voimistelussa, rasitusta hiihdossa ja juoksussa).

      Suosittelen ihan raskaita perusliikkeitä jalkojen muodon hakemiseen! 🙂

Kommentointi on suljettu.