fbpx

Ajattelin avata teille hieman tuota Bodyweight – harjoittelua, sillä olen saanut siitä paljon kyselyjä!

Suomeksi siis kyseessä on oman kehonpainolla treenaamista. Vastuksena olet sinä itse, tai tietenkin voidaan käyttää apuna myös lisäpainoja (tai tarvittaessa kevennystä). Treenissä keskitytään kehittämään omaa kroppaa voimakkaaksi ja hyvin liikkuvaksi välineeksi. Sellaiseksi, joka on toiminnallinen ja missä on hyvä olla!

Uusimmassa Fitbody:ssa mallina erilaisiin lankkuvariaatioihin.

Oma näkemys tähän tulee telinevoimistelun kautta, sillä itse treenasin lähes parikymppiseksi saakka pelkästään omalla kehonpainolla. Voimistelua, lihaskuntoa ja monipuolisesti muitakin lajeja. Pidän itse myös painoharjoittelusta todella paljon, ja sillä tavalla saa tietenkin hankittua esimerkiksi lisää voimaa tai muotoa lihaksiin, mutta omalla kropalla pystyy myös tekemään niin paljon!
Ja kuinka paljon enemmän sitä osaa arvostaa, jos jaksaa vetää kymmenen puhdasta leukaa kymmenen ylätaljatoiston sijaan? Tai jos vain yksinkertaisesti saa kropan toimimaan optimaalisesti ja on hyvä olo kaikin puolin. Liikkuvuus, voima ja kehonhallinta tasapainossa.

”tasapainossa” 😉

Ohjaan siis paljon omille asiakkailleni nimenomaan omalla kehonpainolla tehtäviä harjoitteita ja osa niistä on suoraan voimistelusta. Tarkoituksena ei kuitenkaan ole, että jokaisen olisi seistävä jonkin ajan kuluttua käsillään – annan siihen kuitenkin tarvittavia työkaluja ja jos motivaatiota riittää niin kaikki on mahdollista. Haluan kuitenkin, että ihmiset ymmärtävät käsilläseisonnankin vaativan useaa elementtiä – juurikin voimaa, kehonhallintaa ja liikkuvuutta. Näiden lisäksi rohkeutta ja paljon harjoittelua. Joten jos haluat ensi kesänä päästä rannalla näyttämään käsilläkävelytaitosi, niin aloita harjoittelu ajoissa 😉

Tällainen treeni sopii aivan kaikille, sillä siinä pystyy tekemään juuri oman tasonsa mukaisesti. Suurin osa tehdään ilman välineitä, mutta välillä käytetään mukana myös esimerkiksi kahvakuulia, kuminauhoja, mattoja tai foamrollereita.

Ohjaan itse Bodyweight -viikkotuntia Helsingissä Helsinki Core Trainers:illä, toistaiseksi vain kerran viikossa, mutta jatkossa tulee ainakin toinen tunti. Jos olet näistä tunneista kiinnostunut, niin pistä viestiä .

Lisäksi olen toisena kouluttajana mukana Spartan Gear Bodyweight -ohjaajakoulutuksessa, jossa käymme juurikin näitä juttuja läpi. Koulutukseen saa tulla mukaan sekä ohjaamisesta kiinnostuneet, että omaksi iloksi treenaajat. Ensimmäinen kurssi pidettiin muutama viikko sitten, ja seuraava järjestetään 31.5-1.6. Sinne on vielä pari paikkaa vapaana, nopeat syövät hitaat!

Katso myös video koulutuksesta!

Jos et halua vielä kokonaista kurssia käydä läpi, niin pääset tutustumaan harjoitteluun myös seminaarissa, joka järjestetään Turussa lauantaina 26.4. Siellä on vielä tilaa ja päivän hinta on vain 70e! Ilmottautumisohjeet sinne löydät tästä.

Takki Adidas Originals, Housut Adidas Climate
<3: Eevsku
Ps. Kisavalmistelut sujuu hyvin. Nyt sujuu. 3 viikkoa ja ollaan lavalla! Välillä on väsy, mutta kuuluu asiaan. Treenit sujuu ja pää on mukana. Kroppa kiristyy ja kiristetään lisää. Kirjoitan muita kuulumisia tulevalla viikolla lisää. Nyt öitä!

7 kommenttia

  1. Hihi, oot niin pirteän ja iloisen oloinen aina! Toivon sulle hurjasti menestystä kisaan! 🙂

    -Sarppa

  2. ”Just because the resistance does not come in the form of iron doesn’t mean it is any less challenging or effective.” –rosstraining.com

    Kun ”vain” harrastaa urheilua ja viettää paljon aikaa leipätyössä toimistolla ja muussa elämässä, ja huomioiden miten kroppa palautuu ja kehittyy, on ainakin omalla kohdallani kehonpainotreeni yksi harvoja juttuja joilla saa hyviä tuloksia kun tavoitteena on toiminnallinen keho.

    Hyvä että kirjoitit ”puhdasta leukaa”! Itse ehkä toivoisin muiden puolesta järkevyyttä kaikkeen treenaukseen: keskityttäisiin tekniikkaan ja monipuolisesti liikeratoihin sekä voiman kehittyessä liikkuvuuden säilymiseen eikä toistojen ja vastuksen määrään. Viime viikkoina näkynyt noita videoita 40 leuan haasteista missä leuka onkin 10 sentin matkalla liike-energiaa apuna käyttäen tapahtuva nylkytys. Kiva vähän kisailla ja kerätä rahaa hyväntekeväisyyteen mutta ei noita nyt leuoiksi voi sanoa.

    Kehonpainolla harjoittelu sopii kaikille mutta välillä törmää opettajiin joilla ei ole ymmärrystä aloittelijoiden tasosta eikä ole mietitty kunnon progressioita (liikkeiden helpotetut versiot). Palkitsee enemmän aloittelijaa kun pystyy tekemään jotain ja saa kannustusta sen sijaan että moititaan koko ajan ja etsitään suorituksesta virheitä. Harrastelijatasolla kuntoilun pitää olla hauskaa.

    Etenkin voimistelu- ja kehonpainotreeneissä tulee usein vastaan oma rajoittunut liikkuvuus sekä olematon kehonhallinta. Varmaan raudan nostelu ei sitä niin helposti paljasta. Hyvä opettaja tunnistaa mistä kiikastaa ja miten treenaamaalla saa työstettyä vaikkapa hartioiden liikkuvuutta tai tasapainoa.

    nimimerkki TLK aikuisvoimistelija

    1. Kiitos kommentista!

      Aivan samaa mieltä kanssasi. Mielellään pari hyvää toistoa puhtaasti, kuin sata hutaisemalla. Näin saadaan suurin hyöty ja liike on myös turvallisempi!

      Itse opetan aina ensin nimenomaan kehonhallintaa ja liikkuvuutta, ennen kuin mennään vaikeampiin liikkeisiin. Progressio siis juurikin tärkeää!

      TLK:ssa on kyllä hyvät ohjaajat! Itsekin käyn Markuksen ohjauksessa siellä. Kovia treenejä 🙂

      Mukavaa kevättä ja intoa treeneihin!

Kommentointi on suljettu.