fbpx

Arkena ruokailut sujuvat terveellisesti ja usein tietyn ”kaavan” mukaisesti, mutta kun loma alkaa on pakka sekaisin. Mitä syödä reissussa? Voinko herkutella? Pystynkö toteuttamaan erikoisruokavaliotani?

Itse olin juuri viikon ulkomailla, ja ruokailut onnistuivat aivan yhtä hyvin kuin kotonakin. Tuo vaatii vain hieman enemmän miettimistä ja tietysti rentoutta, mutta en kokenut sitä millään tavalla ongelmaksi.

Processed with VSCOcam with f2 preset

Tässä muutama helppo vinkki, joiden mukaan itse toteutin ruokailujani myös ulkomaan reissun ajan. Samat vinkit pätevät tietysti myös kotimaan lomailuun!

  1. Hotellin buffetista löytyy varmasti terveellinen ja energiaa tuova aamiainen, jolla jaksaa jo aika pitkälle päivään! Itse valitsin hotelliaamiaiselta kananmunia/munakasta, hedelmiä, maustamatonta jogurttia, parmankinkkua ja välillä juustoja. Kasviksia tai marjoja siellä ei ollut, niitä hieman kaipasin, mutta muuten tuolla kombolla jaksoi ihan hyvin pitkälle lounasaikaan saakka. Jos vatsasi kestää viljatuotteita, löytyy toki yleensä valikoimista myös esimerkiksi mysliä ja leipää. Suosittelen kuitenkin valitsemaan enemmän proteiinipitoisia ruokia, jotka pitävät nälkää paremmin. Jos majoitut hotellin sijaan huoneistohotellissa, pystyy itsekin tekemään juuri tuon tyyppisen aamiaisen helposti! Välttele sokereita ja vaaleita viljatuotteita – ne nostavat nopeasti verensokerisi ylös ja tuovat sen myös nopeasti alas.
  2. Välipalaksi saa helposti kaupasta / kioskeista ostettua esimerkiksi pähkinöitä, marjoja, hedelmiä, leikkeleitä ja hätätapauksessa jotain proteiini / pähkinäpatukoita. Pähkinöitä ja hyviä välipalapatukoita voi myös kantaa mukana kotoa, jos haluaa varmistaa hyvät välipalat ekoille päiville. Myös lentokoneeseen/ matkustamiseen kannattaa varata fiksuja eväitä. Jos urheilet paljon ja haluat huolehtia proteiinin saannista, ota mukaan myös heraproteiinia, jota voit helposti sekoittaa välipalaksi veden kanssa.
  3. Juo paljon vettä! Itse suosin lähes aina ulkomailla ollessani pullovettä, sillä en halua että vatsani menee sekaisin loman aikana. Jos matkustat lämpimään, vettä tulee juoda normaalia enemmän. Pullovesissä on myös hieman suoloja ja mineraaleja, joten senkin puolesta ne ovat helteillä hyvä valinta. Juo vettä 2-4 litraa päivässä koostasi riippuen ja jokaista treenituntia / aktiivista tuntia kohden vielä 1 litra lisää. Vedenjuonti auttaa mm. pitämään energiatasoa ja aineenvaihduntaa yllä.
  4. Lounaaksi söin salaatin ja usein jotain hiilihydraattipitoista lisäksi treenien vuoksi (kuten sushia, sitä löytyi pienissä erissä salaattibaarin valikoimista). Jos tarkoituksena ei ole aktiivilomailla tai urheilla, voi lounaaksi riittää ihan hyvin salaatti tai vaikkapa jokin liha/kana/kala ja kasviksia. Tarkista taas, että saisit proteiinia, joka pitää nälkää paremmin loitolla, kuin esimerkiksi jokin eväspatonki. Lisäksi kasvikset ovat aina hyvä valinta! Samalla tavalla voit koostaa myös illallisen. Ravintoloista saa valittua aina myös hieman terveellisempää ruokaa, joka ei tarkoita sitä etteikö se olisi silti todella hyvää! Söin itse paljon kalaa, jonka lisukkeena oli mm. perunaa, kasviksia ja ranskalaisia. Tuli syötyä myös kanaa ja lihaa. Kunnon tonnikala oli kyllä reissun parasta ruokaa!

Processed with VSCOcam with f2 preset5. Herkuttelu ja alkoholi? Se on aivan sinusta itsestäsi kiinni. Jos koet, että ne kuuluvat lomailuun ja ovat osana rennosti ottamista, niin nauti näistä sitten hyvällä omalla tunnolla! Ei ole kuitenkaan mikään pakko antaa homman lipsua täysin käsistä, ja herkutella ja tissutella aamusta iltaan ”koska on lomalla”. Paljon kivempaa viettää lomaa, kun on energiaa ja hyvä olo. Siihen mukaan mahtuu aivan varmasti kuitenkin myös näitä ”herkkuja” ja alkoholia. Herkutteluakin on monenlaista ja se ei aina tarkoita epäterveellistä vaihtoehtoa. Omalla reissulla tuli syötyä jäätelöä, ravintolan jälkiruokaa, suklaata (suklaakaupasta – nam) ja ruoan kanssa join myös hyvää viiniä. Suurimmaksi osaksi terveellistä ruokaa, jotta oli hyvä olo ja jaksoi treenata, mutta myös sitten niitä ”herkkuja”.

Processed with VSCOcam with f2 preset

 

Nyt ollaan taas takaisin Suomessa, mutta kesästä nauttiminen jatkuu (vaikka töitäkin tulee tehtyä)! Nautitaan auringosta!

<3

Eevsku

ps. Koitan saada viikonlopun aikana myös tuon puuttuvan ”fitnesspostauksen” valmiiksi!

Total
14
Shares

2 kommenttia

    1. Huh, huikee video!! Kiitos linkistä 😀 Ei ihan mun taidot tohon riitä..

      Kiitos muutenkin kivasta kommentista, toivottavasti jatkossakin tekstit miellyttävät! 🙂 Kivaa kesää!

Kommentointi on suljettu.