fbpx

Juotko vettä tarpeeksi? Vettä tulisi juoda päivittäin noin 2-3 litraa ja lisäksi 1 litra jokaista hikistä treenituntia kohti. Toki vesimäärää tulisi suhteuttaa myös painoon. Vedenjuonti on yksi helpoimmista tavoista aloittaa askel kohti terveellisempiä valintoja elämässä. Se vaikuttaa moniin kehon toimintoihin ja auttaa parantamaan suorituskykyämme, sekä mm. hillitsemään turhaa syömistä.

Vedenjuonti vaikuttaa moneen asiaan. Pienikin nestevaje kehossa voi aiheuttaa huonompaa suorituskykyä tai turhaa makeannälkää.
Vedenjuonti vaikuttaa moneen asiaan. Pienikin nestevaje kehossa voi aiheuttaa huonompaa suorituskykyä tai turhaa makeannälkää.

Kehomme on noin 70% pelkkää vettä ja nesteiden vaihto on tärkeää saadaksemme mm. ylimääräiset kuonat pois kropasta. Ei ole kuitenkaan aivan sama mitä nestettä kehoomme laitamme, vaan olisi parasta juoda nimenomaan puhdasta ja raikasta vettä. Olin itse lapsena erittäin huono juomaan vettä, ja muistan kuinka minut opetettiin pitämään varsinkin kesäisin vesipulloa mukana ja minulla oli tietty tavoitemäärä jonka yritin juoda vettä päivässä. Olisin juonut paljon mieluummin mehuja, limuja ja muita makeita juomia, mutta onneksi meillä ei niitä kotona ollut tarjolla kuin ehkä kerran viikossa. Teini-ikäisenä kuulin hyvän vertauksen, kun kysyin miksi en voisi korvata juomaani vesimäärää vaikka kalorittomilla mehuilla. Vastaus oli, että jos kävisit suihkussa josta tulee kaloritonta mehua, olisiko olosi tuolloin puhdas? Samalla tavalla voi ajatella kehoa – ei sekään puhdistu yhtä hyvin millään muulla kuin puhtaalla vedellä.

Olen itse huomannut suuren vaikutuksen vedenjuonnilla esimerkiksi ihoni kuntoon, energiatasoihin ja aineenvaihduntaan. Fitnesskilpailuihin valmistautuessa vedenjuonnin määrää lisättiin valmistautumisen edetessä ja näin kuona-aineiden poistuminen oli suurta. Tällä hetkellä juon vettä noin 3-4 litraa päivässä, helteillä sitä saattoi mennä enemmänkin, koska treenimäärätkin ovat itselläni suuria. Jos juo paljon vettä, on huolehdittava myös että suolojen määrä kehossa ei pääse laskemaan liikaa. Tämän voi estää esimerkiksi lisäämällä hyvälaatuista suolaa veden joukkoon.

_DSC8797

Monilla on vaikeuksia saada juotua tarpeeksi vettä, koska se unohtuu tai sitten vesi ei vain maistu. Itse olen kokenut nämä molemmat, mutta löytänyt keinoni juoda vettä tarpeeksi joka päivä. Jaan nämä vinkit seuraavaksi teille, olkaa hyvät!

  1. Hanki hyvä ja kivannäköinen vesipullo, jota kannat mukana koko ajan. Tästä on myös helppo laskea päivän aikana juotu vesimäärä. Itselläni on esimerkiksi tällä hetkellä 800ml vesipullo käytössä, joten minun pitää juoda 4-5 pullollista vettä päivässä.
  2. Vesi maistuu paremmalta teräs- tai lasipullosta. Muovipulloissa oleva vesi alkaa maistumaan pahalta, ja lisäksi monista muovipulloista irtoaa hormonitoimintaa häiritsevää BPA:ta. Jos sinulla on muovipullo, katso että siinä on merkintä ”BPA free”. Itselläni on tällä hetkellä Klean Kanteen -merkkinen teräspullo ja tykkään myös Life Factoryn lasipulloista. Ainakin Life Factoryn pulloja löytyy mm. Ruohonjuuresta, Klean Kanteen nettikaupoista.
  3. Lisää veteen makua esimerkiksi puristamalla sinne sitruunan- tai limenmehua. Voit myös maustaa vettä esimerkiksi hedelmillä, marjoilla tai vaikkapa kurkulla. Itse lisään usein veden joukkoon sitruunanmehua tai suolaa. Nämä myös auttavat vettä imeytymään paremmin ja sen todella huomaa varsinkin sitruunamehun kanssa.
  4. Tee vedenjuonnista rutiini ja opettele juomaan vettä. Uusien rutiinien omaksumiseen menee hetki, mutta kun vain maltat jatkaa opettelua, niin kohta huomaat tekeväsi asiat ilman erillistä ajatustyötä. Juo vettä ensimmäisenä aamulla, heti kun heräät. Juo kehonlämpöistä vettä, ja tähän voit jo lisätä hieman esimerkiksi sitruunanmehua joukkoon. Se herättelee kivasti samalla aineenvaihduntaa heti aamusta. Hyvä määrä vettä aamuisin on 0,5-1 litra. Sen jälkeen opettele hörppimään vettä vesipullostasi päivän mittaan ja pyri juomaan aterioiden välillä. Älä juo paljoa aterioiden kanssa, sillä se voi heikentää ruoan sulamista.
    Hörpi vettä tasaiseen tahtiin aterioiden välissä.
    Hörpi vettä tasaiseen tahtiin aterioiden välissä.
  5. Jos edellisistä vinkeistä huolimatta vedenjuonti tuntuu haastavalta muistaa, tai tykkäät käyttää erilaisia puhelinsovelluksia, voi tästä uudesta innovaatiosta olla sinulle hyötyä. The Hug laitetaan vesipulloon kiinni, ja se kertoo päivässä juomasi vedenmäärän ja muistuttaa sinua juomaan lisää vettä. Kätevää!

 

Toivottavasti näistä vinkeistä oli sinulle hyötyä! Voit kertoa myös omat vedenjuontikikkasi kommenttiboksiin.

 

<3

Eevsku

kuvat Mikko Rasila

Total
234
Shares

13 kommenttia

  1. Moi!

    Itse olen juonut aina liian vähän vettä. Sain siihen tehtyä töissä korjauksen reilu vuosi sitten. Miten? Hankin hauskan vesipullon. Toki tähän liittyi suuri elämäntapamuutos. Uskomatonta, mutta se riitti. Tilavuudeltaan se pullo on 700ml, juon niitä kolme pullollista työpäivän aikana. Päivä alkaa sillä, että haen vettä, aamupäivällä lisää ja iltapäivällä vikan kerran. Siitä on tullut rutiini. Kotona taas pelkkä vesi ei oikein maistu. Ihmismieli=mä olen merkillinen 😀 Kotona laitan veden sekaan sitruunaa. Treenipäivinä vesimäärä kasvaa eli 4krt/vko.

  2. Heimoi Eveliina!

    Mua jäi mietityttämään, että minkä takia sen veden pitää olla kehon lämpöistä aamulla juodessa tai yleensä? Ja mistä noin super hienoja Addun vesipulloja saa?

    1. Moi Mikke!

      Vesi imeytyy nopeammin ja kroppa ottaa sen paremmin vastaan, jos sen ei tarvitse lämmittää sitä kehon lämpöiseksi ennen imeytymistä! Näin olen ainakin lukenut ja itsekin sen käytännössä kokenut. Jos juo todella kylmää vettä, niin sen tuntee miten se ei samalla tavalla imeydy ja varsinkaan heti aamuisin 🙂

  3. Onko sulla painossa tapahtunu minkälaisia muutoksia ku oot laittanu fitneksen tauolle? Mua ahistaa jotenki ku toi ulkonäköihanne on tullu muihinki urheilulajeihi, sinällänsä iha ok, mut tarviiko esim keihäänheittäjän/painonnostajan näyttää fitnesskisaajalta? Ihana ku oot löytäny crossfitin ja niin hyvä roolimalli nuorille!

    1. Onhan mulla paino noussut reilusti fitneksen kisapainosta, mikä on tietysti toivottavaa ja normaaliakin. Tosin tällä hetkellä paino on kyllä noin 5 kiloa liian ylhäällä, kun tuo aineenvaihdunta ei ole vielä kunnolla ottanut tuulta alle 😀 Mutta pikkuhiljaa pikkuhiljaa! Ei todellakaan muiden lajien urheilijoiden tarvitse olla yhtä kireitä kuin fitneksessä, ei se varmasti ole suorituskyvyn kannaltakaan optimaalisinta. Jokaisessa lajissa tulisi miettiä vain sitä, minkätyyppinen vartalo on optimaalinen sen lajin suorituskyvyn kannalta, ei sen kannalta näyttääkö hyvältä kuvissa ja tv:ssä!

  4. Moro Eevsku!

    Itelläkin tuli aikaisemmin juotua paljon muita nesteitä kuin vettä. Limsaa ja maitoa kyllä kului, mutta vesi ei tahtonut millään maistua. Muutama vuosi sitten sain lahjaksi Sodastreamin ja siitä lähtien olen käyttänyt sitä pelkästään veden tekemiseen, limsoja en ole tehnyt kuin kerran kokeilumielesstä. Olen havainnut laitteen todella toimivaksi. Itselle ainakin vesi maistuu paremmin hiilihapotettuna(vai mitä se sitten onkaan 🙂 Nykyään teen aina kaksi litraa vettä valmiiksi jääkaappiin ja tavoite on juoda ne päivän aikana. Siihen päälle treenivedet yms niin hyvin on pärjännyt 🙂 Välillä tulee maustettua vettä ihan sitruunalla tai limellä sodastreamin omien (kalliiden) seosta sijasta…

    Hyvää loppukesää 🙂

    1. Moikka ja kiitos kommentista!

      Moni on puhunut tuon Sodastreamin puolesta ja vanhempienikin luota semmoinen löytyy. Itse en tykkää hiilihapotetuista juomista ollenkaan ja oikeastaan olen myös kuullut niiden aiheuttavan joillekin vatsavaivoja. Mutta jos mitään ongelmia ei ole, niin tuo on varmasti toimiva keino lisätä vedenjuontia monelle! 🙂

  5. Hei Eevsku,

    Itellä on toiminut vedenjuonnin lisäämisessä Sodastreamin hankinta(tai sain sen kyllä lahjaksi). Yleensä teen joka päivä kaksi litraa valmista vettä jääkaappiin ja pyrin juomaan ne päivän aikana muiden juomisten lisäksi. Itelläni kun ei aina tahdo maistua pelkkä tavallinen hanavesi niin hiilihapotettu(vai mitä se onkaan) vesi toimii hyvin vaihteluna. Välillä tulee maustettua vettä ihan pelkällä sitruunalla tai limellä, Sodastreamin omien kalliiden litkujen sijaan.

    ps. Onnea hyvästi kisasuorituksesta 🙂

Kommentointi on suljettu.