fbpx

Viikonloppuna tuli avattua mun yksilökilpailu-ura crossfitin parissa. Mukana olin siis jo kesäkuussa järjestetyissä tiimikilpailuissa Box Battlessä täällä Helsingissä (edit. Espoossa), mutta tuolloin oli takana vasta 5 viikkoa lajin parissa. Ei nyt vieläkään ihan pääse kokemuksella komeilemaan, mutta ehdin mä vähän jotain oppia lisää kahden kuukauden aikana.

Box Battle & meidän tiimi. Enhän mä tiennyt lajista vielä juuri mitään, mutta hauskaa meillä oli!
Box Battle & meidän tiimi. Enhän mä tiennyt lajista vielä juuri mitään, mutta hauskaa meillä oli!

 

Karsin Karjalan Kovimpaan noin kuukausi sitten, ja sijoitus oli näihin kilpailuihin lähtiessä 26. Taso on kova ja monilla ja vuosien kokemus, joten asetin itselleni tavoitteeksi olla viikonlopun jälkeen vain parempi kuin karsinnoissa. (Salaa mielessäni mietin tietenkin tähtääväni top 10 joukkoon, hah. )

Ensimmäinen laji oli jo hieman haastava minulle, sillä sehän sisälsi sitä juoksua, missä en (vielä) ole ihan parhaimmillani. Laji oli siis modified Nancy – 4 kierrosta 400m juoksu + OHS (valakyykky) x10, jossa naisilla oli painoa tangossa 45kg. Nämä neljä kierrosta piti siis suorittaa mahdollisimman nopeasti ja time cap oli 15 minuuttia. Päätin ottaa juoksun rauhallisesti ja panostaa kyykkyihin. Taktiikkani onnistui ja olin ensimmäisen lajin jälkeen sijalla 6., aikani oli noin 11:40. Olin todella hämmentynyt sijoituksestani, mutta valmentajienkin mukaan suoritukseni oli todella hyvä ja juoksukaan ei kuulemma näyttänyt niin tuskaiselta. Onneksi oli tullut vähän edes juostua ennen kisoja!

kuva 1

Seuraava laji oli sitten puhtaasti painonnostoa. Kolme kertaa mahdollisuus kokeilla tempauksen maksimiraudat ja heti perään työnnössä sama. Nämä suoritettiin niin, että oli aina 20 sekuntia aikaa aloittaa oma nosto, jonka jälkeen minuutin breikki seuraavaan nostoon. Näin suoritettiin siis kaikki 6 yritystä ja painot piti vaihtaa välissä itse. Melkein yhtä paljon jännitti se, että osaanko vaihtaa oikeat painot ennen kuin on jo seuraavan noston aika.

Ready, set, go.
Ready, set, go.

Tempauksessa nostin 50-55-60 ja sain kaikki raakana ylös. Tulokseksi siis oma ennätys (power) snatch 60kg! Tästä olin todella tyytyväinen. Työnnössä nostot oli 70-75-80, joista viimeinen jäi yritykseksi ja tulos siis 75kg. 80kg olisi ollut tässäkin uusi ennätys, mutta tekniikan puutteen vuoksi jäi nostamatta. Yhteistulos siis 60+75=135kg. Tämänkin lajin jälkeen sijoitukseni oli 6. Edelleen olin todella tyytyväinen, sillä painonnostoa olen ehtinyt tekemään vasta niin vähän aikaa, että tarkoitukseni oli saada edes jollain tapaa fiksut tulokset suht puhtailla tekniikoilla. Näihin tulen keskittymään paljon nyt syksyn treeneissä!

Kolmas laji kuulosti ihan kivalta, mutta olihan tuo vähän erilainen tehdä pitkän päivän lopuksi, kuin että olisi tehnyt sen freshinä. Eli siis laji oli V8 – 8 raaka rinnallevetoa, 8 etukyykkyä ja 8 ylöstyöntöä painolla 55kg. Näitä tuli tehdä neljä kierrosta niin nopeasti kuin mahdollista ja time cap oli 7 minuuttia. Itse pääsin tässä kolmannen kierroksen ylöstyöntöihin, eli reilu kierros jäi tekemättä ennen kuin aika loppui. Todella kova laji! Tässä vaiheessa päivää tuo 55 kg painoikin yllättävän paljon. Tämänkin lajin jälkeen sijoitukseni pysyi 6.

Ekan päivän jälkeen me oltiin tyytyväisiä suorituksiimme! Go Beasts!
Ekan päivän jälkeen me oltiin tyytyväisiä suorituksiimme! Go Beasts!

Ensimmäisen päivän ja kolmen lajin jälkeen olin siis sijalla 6./60.. Tämä sijoitus oli paljon korkeampi, kuin mitä olisin itse kuvitellut, joten hyvällä fiiliksellä lähdin seuraavaan päivään! Toki tässä vaiheessa nostin hieman tavoitettani, ja halusin yrittää pysyä sijoituksessani, jotta pääsisin finaaliin mukaan.

Sunnuntain lajit saimme vasta aamulla tietoomme, ja ensimmäisenä olikin taas juoksua tiedossa. Ensin 2 minuutin ajan maksimimäärä 10 metrin viivoja (juoksu edestakas), jossa haastavinta oli se, että joka kerta koko kämmen tuli osua maahan viivan toisella puolella. Jos koko kämmen ei ollut maassa, ei toistoa laskettu. Tässä sain toistoja muistaakseni 37. Tämän jälkeen minuutin tauko, jonka jälkeen 2 minuutin ajan maksimitoistot muscle-up + rengasdippi. Eli ensin piti aina tehdä muscle-up suorille käsille ja sen jälkeen ekstradippaus vielä perään. Näitä jännitin aivan kamalasti! Tiesin, että osaan muscle-upin, mutta en ollut koskaan vielä ehtinyt kokeilemaan niitä minkään treenin osana. Tavoitteeksi laitoin kuitenkin onnistua tekemään kolme muscle-upia, ja siinä onnistuin! Yhteensä sain tässä siis kuusi toistoa, kun dipit lasketaan mukaan. Jäi harmittamaan, etten kokeillut vielä tehdä neljättä, mutta luulin jo ajan loppuneen, kun sitä olisi vielä ollut 15 sekuntia. No, turhaa spekulointia jälkeenpäin!

Muscle-upien jälkeen oli taas vain minuutin tauko, jonka jälkeen taas 2 minuutin aikana maksimitoistoja, tällä kertaa kahvakuula rinnalleveto+työntö. Tässä mimmeillä oli kaksi 16 kg kahvakuulaa. Toistoja sain 2 minuutin aikana 17 ja tähän olin vähän pettynyt. Tulos oli ihan hyvä ja parhaani tein, mutta paukut loppui liian aikaisin. Näiden kolmen suorituksen jälkeen olin sijalla 9.. Finaalipaikkoja oli luvassa kahdeksan, joten tiesin että seuraava laji pitäisi mennä nappiin, jotta sinne pääsisin.

_DSC3458

Semifinaaliin pääsi 30. parasta ja lajina oli 5 kierrosta aikaa vastaan 50 x tuplanaruhyppy (DU), 5x maastaveto (100kg) ja 10 boksihyppyä. Tiesin, että jossain vaiheessa peliin tulee tuplanaruhypyt ja niissä en vielä pääse kyllä loistamaan. Halusin kuitenkin uskoa, että hyvällä tuurilla ne voisivat onnistua niin, että saan kirittyä paikkaa finaaliin. Ei ne väsyneenä kuitenkaan ihan nappiin mennyt ja näin hävisin aikaa todella paljon, vaikka parhaimmillaan taisin jopa 20 tehdä putkeen kerralla. En saanut lajia time cap:iin (10min) tehtyä, vaan viimeinen kierros jäi tekemättä. Lajin jälkeen olo oli pettynyt, koska tiesin menettäneeni finaalipaikan. Sijoitus oli tämän jälkeen 11. ja kilpailut jäivät tällä kertaa semifinaaleihin. Hetken aikaa harmitti, mutta hyvällä tavalla. Tarkoitan tällä sitä, että tiesin heti mistä jäi kiinni ja miten voin parantaa ja huomasin todellakin, että haluan päästä taistelemaan paremmista sijoituksista.

Kokonaisuudessaan erittäin hieno viikonloppu! Mahtavia urheilijoita ja ihmisiä paikalla muutenkin! Onnittelut kaikille kilpailijoille, jokaikinen teki hienoa työtä viikonloppuna. Oli myös kiva tutustua uusiin ihmisiin ja varmasti monen kanssa yhteydenpito jatkuu kilpailujenkin välissä.

Ihanat kannustusjoukot!
Ihanat kannustusjoukot!

Suuri kiitos kaikille kannustajille, ne kannustukset todellakin auttoivat tekemään vielä pari ekstratoistoa. Lisäksi iso kiitos kuuluu Crossfit Basement:ille, eli omalle treenisalilleni, sekä kisaryhmä Beasteille ja meidän coacheille. Erityiskiitos Björn, joka piti meistä esimerkillisen hyvää huolta koko viikonlopun! Mun mielestä Björn kiteytti ihan mahtavasti sen mitä jokaisen pitäis yrittää miettiä omassa työssään ja muita kohtaan käyttäytyessään; hän tekee asiat niin kuin toivoisi ne itselleen tehtävän. Tästä mallia!

Kiitos Antti Käkönen Osteo-studiolta. Antti on saanut mun kropasta suurimmat jumit pois ja ennen kisoja tehty hermostoaktivointihoito meni kyllä ihan nappiin! Oon kokeillut kehonhuoltoon paljon kaikenlaista, mutta tää osteopatia tuntuu nyt ainakin toimivan todella hyvin.

Kiitos myös Northforce tankkaus -ja palautuseväistä ja Reebok kisa-asuista. Ja tietenkin Cumulus Lappeenranta viikonloppuna majoittamisesta! Hotelli oli kätevästi aivan Kimpisen kentän vieressä.

kuva 4

Mulla oli mahtava viikonloppu ja mä niin nautin tästä hommasta. Se kuulemma myös näkyy. Treenit jatkuu ja nyt on taas mun aika alkaa pistämään uusia tavoitteita ylös urheilun parissa. Oonhan mä sen jo kyllä tehnytkin, mutta ne alkaa nyt tuntumaan taas realistisemmalta! Lisäksi olis aika saada mun sikspäkki takaisin. Sitä on ollut vähän ikävä! Tästäkin ”projektista” aion raportoida lisää pian.

kuva 3

Puss,

Eevsku

kuvat Reebokin kamoissa Mikko Rasila, vika kuva Stella Harasek

Total
221
Shares

10 kommenttia

  1. Olin paikan päällä katsomassa kisoja ja toki blogin lukijana seurasin mielenkiinnolla myös sun suorituksia. Oli hyvä, että menit kokeilemaan kisoja ja tiedät nyt mitä crossfitissä kisaaminen on ja mitkä ovat sun kehityskohteet. Odotan todella innolla sitä, että miten paljon kehityt lajissa nyt seuraaviin Winter Wareihin ja Openeihin mennessä 🙂 Olen varma, että sun päättäväisyydellä ja kovalla työllä voit tässäkin lajissa muutamassa vuodessa olla ihan sillä tasolla, että pystyt kisaamaan Euroopan Regionalseissa. 🙂 Tsemppiä treeneihin ja muista tosiaan myös levätä riittävästi! 🙂

    1. Kiitos paljon Tuulia! Kiva että olit paikanpäällä fiilistelemässä.

      Mä odotan myös paljon, että miten mun kehitys tästä lähtee etenemään. Uskon kyllä että hyvin, oon valmis tekemään paljon töitä. Kiitos muistutuksesta lepoon, se täytyy pitää takaraivossa. Samoin kuin Regionalsit 😉

      Kivaa syksyä!

  2. Onnea loistavasta suorituksesta, sähän teit Basementin parjaan sijoituksen – että ei huonosti alle puoli vuotta lajin parissa viihtyneeltä 😉 Ens kerralla oot saletisti finaalissa!

    1. Kiitos Laura!

      Joo ei tässä vielä hirveän kauaa olla treenailtu, itseasiassa vasta reilu 3 kk 🙂 Nyt kovaa treeniä Winter Wareihin!

      Kivaa syksyä!

  3. Onnea aivan mielettömän paljon! Suoritus oli joka tapauksessa aivan huippu!

    Ja kiitos aivan super inspiroivasta blogista, mä tosiaan jäin nalkkiin heti, kuten arvelinkin. Kiitos <3

    1. Voi kiitos Nella! <3

      Huh, mahtavaa saada tälläinen kommentti kokeneelta bloggaajalta! Kiitos itsellesi blogistasi ja inspiroivista kuvista Instagramissa, tulee taas unelmoitua itsekin enemmän matkailusta ja nimenomaan myös luontoon lähtemisestä. Yksi melonta/telttailu reissu on jo suunniteltuna 🙂

  4. Heippa Eveliina!
    Olen tässä muutaman päivän lueskellut bogiasi ja pakko sanoa, että mun motivaatiot urheiluun nous ihan kympillä! Hakusessa olis hyvät salikengät sekä lenkkikengät, osaatko suositella joitain hyviä? 🙂

    1. Kiitos Sara! Ihan superia että voin motivoida blogin kautta.

      Itse olen nyt juossut Adidaksen Boost -lenkkareilla ja ne on kyllä olleet parhaat nimenomaan lenkkikengiksi mitä olen testaillut. Salille ottaisin tasaisemmalla pohjalla olevat kengät, yhdet parhaista on ollut Inov -merkin kengät ja tällä hetkellä treenailen itse Reebokin Nanoissa. 🙂

Kommentointi on suljettu.