fbpx

Fitness on nyt ilmiönä sekä sanana pinnassa ja herättää ihmisissä tunteita suuntaan sekä toiseen. Kirjoitin itse tarinani kokemuksistani ja kilpailuistani fitneksessä (osa 1, osa 2 & osa 3) ja tarkoitukseni oli avata rehellisesti sitä mitä olen kokenut. Matka ei ole ollut ruusuinen ja helppo, mutta olen nauttinut silti tekemästäni työstä enkä kadu hetkeäkään. Tällä hetkellä koen olevani onnellisempi crossfitin parissa ja ne treenit ja elämäntapa antavat minulle enemmän kuin fitness. Arvostan kuitenkin kaikkia fitnessurheilijoita ja toivotan syksyn kilpailijoille erittäin paljon tsemppiä viimeisille viikoille, jotka ovat usein ne haastavimmat! Toisaalta ne voivat olla myös antoisimmat.

Muisto viime kesältä. Valmistauduin syksyn 2013 fitness SM -kisaan. Tie oli hieman vaikeampi ja kivisempi kuin aiemmin, mutta nautin siitä silti. Treenit sujuivat, nukuin hyvin ja nautin elämästä urheilijalle sopivalla tavalla. Kroppa vain ei ollut palautunut tarpeeksi edellisistä ja siksi tulos ei ollut toivottu.
Muisto viime kesältä. Valmistauduin syksyn 2013 fitness SM -kisaan. Tie oli hieman vaikeampi ja kivisempi kuin aiemmin, mutta nautin siitä silti. Treenit sujuivat, nukuin hyvin ja nautin elämästä urheilijalle sopivalla tavalla. Kroppa vain ei ollut palautunut tarpeeksi edellisistä ja siksi tulos ei ollut fysiikan puolesta toivottu. Kuva Mike Siren

 

Minulta on kysytty viime viikkoina mielipidettäni mediassa pyöriviin kirjoituksiin fitneksestä ja sen vaarallisuudesta. Fitness -terminä tarkoittaa yleisesti vain terveellistä elämäntapaa ja yleistä hyvinvointia, mutta kirjoitan nyt tässä tapauksessa nimenomaan fitness -urheilusta, jossa tähdätään kilpailuihin.

Onko fitness terveydelle vaarallista?
Yleisesti ottaen EI. Mutta se VOI OLLA terveydelle vaarallista (kuten mikä tahansa muukin kilpaurheilu), jos lähtökohdat ovat huonot tai hommaa yritetään tehdä liian nopeasti. Onnistumiseen tarvitaan myös osaava valmentaja. Valmentajan tulee tietää lähtökohdat, realistiset tavoitteet ja tuntea ihmisen anatomiaa, sekä fysiologiaa ja uskaltaa viheltää peli poikki jos näyttää siltä.

Kenelle fitness -urheilu sopii?
Tätä on vaikea määritellä. Sanoisin kuitenkin, että olisi hyvä olla vahva sekä henkisesti, että fyysisesti. Treenit, ruokavalio ja kilpailutavoitteet tulisi määrittää lähtötason ja aiemman elämäntavan mukaisesti. Kukaan ei kasva kilpaurheilijaksi hetkessä. Lisäksi elämäntilanne vaikuttaa tähän paljon, esimerkiksi se onko itsensä lisäksi huolehdittavana muita ja mikä on taloudellinen tilanne.

Mitä fitness -urheilu vaatii?
Kuten muihinkin kilpaurheilulajeihin, myös fitnekseen vaaditaan tietynlaista lahjakkuutta pärjäämiseen. Toki kuka tahansa voi alkaa harrastamaan lajia ja tähdätä kilpailuihin, mutta kuten kaikista ei tule mäkihyppääjää, ei tule kaikista myöskään fitnessurheilijaa. Fitnesslaji tulee valita omien vahvuuksien ja rakenteen mukaan. Valitettavasti omaa perus rakennetta ei voi muuttaa, mutta sitä voi muokata tekemällä lajinmukaisia treenejä. Sirommat tytöt bikinifitnekseen, lihaksikkaammat body fitnekseen ja siltä väliltä olevat temppuilijat fitnekseen (jossa itse kilpailin). Kaikkein lihaksikkaimmat ja sellaista fysiikkaa ihannoivat voivat tähdätä Women’s Physique -sarjaan.
Oikeanlaiseen fysiikkaan päästään usein vain vuosien sinnikkäällä treenillä, tarvittavalla levolla ja oikeanlaisella (puhtaalla) ruokavaliolla. Tässäkin lahjakkaimmat yksilöt voivat päästä helpommalla, mutta ei kukaan työtä tekemättä pärjää missään lajissa pelkällä lahjakkuudella.

Milloin hälytyskellojen tulisi soida?
Jos se mitä teet, ei tee sinua onnelliseksi, kannattaa miettiä ketä varten sitä hommaa oikein tekee. Joskus on huonompia päiviä, ja välillä väsyttää, sekä voi olla nälkä. Näin ei kuitenkaan voi olla koko ajan. Parhaimmillaan fitness voi olla erittäin palkitsevaa ja hieno elämäntapa. Jokaisen tulee löytää itse sopivin tapa elää. Pelkällä menestymisellä ei tule onnelliseksi, tärkeää on myös nauttia matkasta kohti tavoitteita ja tehdä asioita itseään varten.
Jos kroppa kerää koko ajan turhaa nestettä, vatsa ei toimi, sairastetelet, nukut huonosti, ärsyttää koko ajan ja treenit eivät kulje – mieti mistä tämä kaikki (tai joku niistä) johtuu. Jos sinä tai valmentajasi ei löydä tähän ratkaisua, niin kannattaa kääntyä vielä osaavamman tahon puoleen.

Minulle fitness oli hyvinvointia ja onnellisuutta, mutta toki siinä kilpaileminen on muuta kuin hyvinvoinnin optimointia. Kuten mikä tahansa kilpaurheilu. Haluan vielä lyhyesti kertoa oman kokemukseni ensimmäisestä kilpailudietistä ja siihen valmistautumisesta:

Aloitin fitness -kilpailuihin tähtäämisen vain vuosi ennen ensimmäisiä kilpailujani, mutta minulla oli hurjan paljon urheilua jo elämässäni takana. Kilpatelinevoimistelua, Team Gym, hiihto, yleisurheilu, sekä lapsena ja nuorena liikutut tuhannet tunnit erilaisissa aktiviteeteissa. Tiesin mitä on kilpaurheilu ja minulla oli valmiiksi urheilijan mentaliteetti. Olosuhteetkin olin rakentanut projektille sopivaksi – treeniä ja tavoitteitani tukeva elämäntilanne, sekä hyvät valmentajat. Olin suunnitellut tätä projektia mielessäni jo pidemmän aikaa, joten kyseessä ei ollut hetken mielijohde. Olin kaikin puolin terve ja valmis projektiin.

Dieettiä takana muutama viikko, ja energia oli kohdillaan! Tässä oltiin luokkakavereiden kanssa muotinäytöksen malleina Lahdessa.
Ensimmäistä dieettiä takana muutama viikko, ja energia oli kohdillaan! Tässä oltiin luokkakavereiden kanssa muotinäytöksen malleina Lahdessa.

Kahdeksan kuukautta teimme töitä valmentajieni kanssa ennen ensimmäistä kilpailudiettiä, ja dietille lähtökohdat olivat erittäin hyvät. Olimme saaneet haluttuja muutoksia aikaan ja kroppani toimi kuin unelma. Kilpailudietti alkoi 20 viikkoa ennen SM -karsintaa. Seuraavat viisi kuukautta olin valmis panostamaan vieläkin enemmän treeneihin, ruokavalioon ja lepoon.

Olin kiinnostunut ruoan vaikutuksista ihmiseen jo ennen kilpailemista, mutta intoi kasvoi myös kilpailemisen aikana. Mitä erilaisempia juttuja on tullut mietittyä ja kokeiltua, mutta avain on perusasioissa. Pieni hifistely on kuitenkin juttuni ja tykkään siitä!
Olin kiinnostunut ruoan vaikutuksista ihmiseen jo ennen kilpailemista, mutta intoi kasvoi myös kilpailemisen aikana. Mitä erilaisempia juttuja on tullut mietittyä ja kokeiltua, mutta avain on perusasioissa. Pieni hifistely on kuitenkin juttuni ja tykkään siitä! Kuvassa menee juuri suusta alas aamun viherjuomaa. Näyttäisi olevan spirulinaa tai chlorellaa ja luultavasti joukossa sitruunamehua.

Ensimmäiset kymmenen viikkoa sujuivat ilman minkäänlaista ongelmaa. Minulla oli aivan mielettömän hyvä ja energinen olo, sillä ruokavaliosta oli karsittu viimeisetkin ”turhat” ruoka-aineet. Treenit kulkivat, nukuin loistavasti ja edistyvä kunto motivoi aivan älyttömästi. Ainut ”harmitus” oli se, ettei oikeastaan jaksanut lähteä kavereiden kanssa viikonloppuja viettämään, vaan kaverit tuli nähtyä lähinnä päivisin kahvittelun tai muun vastaavan muodossa. Tämäkin on tosin tuttua kelle tahansa kilpaurheilijalle, jos oikeasti haluaa panostaa siihen mitä tekee. Kaikesta ei tarvitse luopua, mutta valintoja on tehtävä.

Kesä oli hyvää aikaa valmistautua kilpailuihin, sillä minulla oli kesäopinnot ja vain vähän töitä. Sain rakentaa päivät treenien mukaan ja myös paljon lepoa ja hengailua mahtui joukkoon!
Kesä oli hyvää aikaa valmistautua kilpailuihin, sillä minulla oli kesäopinnot ja vain vähän töitä. Sain rakentaa päivät treenien mukaan ja myös paljon lepoa ja hengailua mahtui joukkoon!

Vasta kymmenen viikon jälkeen kaloreita leikattiin hieman, mutta missään vaiheessa minulta ei viety kokonaan hiilihydraatteja. En myöskään tehnyt yhtään ainutta aerobista treeniä tuon dietin aikana, en aamulenkkejä tai crosstrainerissä polkemista treenin jälkeen. Toki kulutusta lisäsi hieman vapaaohjelmatreenit, mutta ei niitä älytöntä määrää viikkoon kertynyt. Tämän lisäksi tein siis neljä salitreeniä viikon aikana. Välillä kävin myös joogassa, mutta se oli lähinnä palauttavaa treeniä.

Kymmenen viikon jälkeen sai vapaasyöntipäivän ja juhannuksena vedinkin vatsan täyteen. Ei tosin edes tehnyt mieli mitään epäterveellistä, vaan täytin vatsani lähinnä puurolla, marjoilla, hedelmillä ja muulla puhtaalla ruoalla.
Kymmenen viikon jälkeen sai vapaasyöntipäivän. Ei tosin edes tehnyt mieli mitään epäterveellistä, vaan täytin vatsani lähinnä puurolla, marjoilla, hedelmillä ja muulla puhtaalla ruoalla. Vietin tuolloin juhannusta yhdessä perheen kanssa mökillä.

Treenit sujuivat hyvin loppuun saakka, vaikka muistaakseni noin viimeiset neljä viikkoa askel alkoikin painaa. Energian jaksoi suunnata treeneihin, mutta muuten halusi lähinnä levätä aina mahdollisuuksien mukaan. Nälkä oli mukana noin kahdeksan viikon ajan, mutta se ei missään vaiheessa mennyt liian suureksi. Eikä nälkä tietenkään ollut koko ajan, vaan ehkä yleisimmin illalla ennen nukkumaanmenoa.

Välillä väsymys ja nälkä painoi, mutta kehitys motivoi.
Välillä väsymys ja nälkä painoi, mutta kehitys motivoi.

Uneni ei myöskään häiriintynyt missään vaiheessa, vaan nukuin koko ajan 8-10 tunnin yöunia. Ainut ”ongelma” oli kiihtynyt nestekierto ja vessassa sai käydä pari kertaa yön aikana.

Kokonaisuudessaan siis erittäin onnistunut ja positiivinen kokemus! Kaikenlisäksi nuo syksyn kilpailut (ja toki voitot) olivat yksiä elämäni hienoimpia hetkiä. Ensimmäisen SM -karsinnan jälkeen itkin onnesta niin paljon, että se ei meinannut loppua. Nautin kilpailemisesta erittäin paljon.

Onnenkyyneleet ensimmäisen kilpailun ja voiton jälkeen. Tähän kuntoon päästiin hyvällä esityöllä ja 20 viikon kilpailuvalmistautumisella osaavassa valmennuksessa. Tämä kunto ei ole pysyvä, eikä naisen hormonitoiminnalle terveellinen, mutta siihen pääsee ja siitä palautuu järkevällä tekemisellä.
Onnenkyyneleet ensimmäisen kilpailun ja voiton jälkeen. Tähän kuntoon päästiin hyvällä esityöllä ja 20 viikon kilpailuvalmistautumisella osaavassa valmennuksessa. Tämä kunto ei ole pysyvä, eikä naisen hormonitoiminnalle terveellinen, mutta siihen pääsee ja siitä palautuu järkevällä tekemisellä.

Homma ei enää toiminut niin hyvin, kun veti monet kilpailut putkeen ja jossain vaiheessa tajusin myös, että vaikka kuinka olin tuosta hommasta nauttinut, niin olen matkan varrella kasvanut ja muuttunut. Halusinkin nyt eri asioita. Minulla menee vielä palautellessa kroppaani tuosta kaikesta ja kroppani pitää ”turhaa rasvaa” jonkin verran panttina monesta putkeen vedetystä kilpailudietistä. Uskon sen kuitenkin lähtevän seuraavien kuukausien aikana, kunhan vain teen asioita mistä nautin. Eli urheilen ja elän terveellisesti. Treenini ovat tällä hetkellä täysin erilaisia kuin fitneksessä ja kropallani voi myös mennä hetki, että se tottuu niihin. Olen tällä hetkellä erittäin motivoitunut ja minulla on paljon uusia tavoitteita urheilun suhteen!

Tänään aamulenkille lähdössä. Tällä hetkellä treenaan ja syön monipuolisemmin, mutta edelleenkin jonkun silmissä erittäin tarkasti, kuten vaikka fitneksessäkin. Tämä on minulle elämäntapa ja rakastan urheilua, sekä terveellisestä ruoasta tulevaa fiilistä. Treenaan, syön ja nukun hyvin. Haluan olla urheilija.
Tänään aamulenkille lähdössä. Tällä hetkellä treenaan ja syön monipuolisemmin, mutta edelleenkin jonkun silmissä erittäin tarkasti, kuten vaikka fitneksessäkin. Tämä on minulle elämäntapa ja rakastan urheilua, sekä terveellisestä ruoasta tulevaa fiilistä. Treenaan, syön ja nukun hyvin. Haluan olla urheilija.

Asioita ei tulisi yleistää liikaa, ja minusta fitness voi olla oikeanlaisilla lähtökohdilla sekä hyvällä valmennuksella erittäin antoisaa. Tärkeää olisi myös tehdä asiat yhtä tarkasti kilpailujen jälkeen, kuin niitä ennen, jotta vältyttäisiin kropan menemisestä sekaisin. Tässäkin apuna olisi hyvä olla valmentaja tai joku tukihenkilö. Täytyy palautua edellisestä kilpailukaudesta ennen seuraavaa. Sekä henkisesti, että fyysisesti.

IMG_0512
Be happy.

Halusin jakaa oman tarinani esimerkkinä siitä, että fitnesskilpailuihin voi osallistua järkevällä tekemisellä ilman mitään suurempia ongelmia. Kaikille se ei sovi, enkä suosittele kenellekään samanlaista kilpailutahtia, mitä itse kokeilin. Tärkeintä on tehdä asioita siksi, että niistä nauttii ja tulee onnelliseksi! Tämän haluan itsekin muistaa tästä eteenpäin vieläkin vahvemmin.

<3
Eevsku

Jos muuten haluat jatkossa saada postaukset ensimmäisenä tietoosi, sekä tietoa tulevista tapahtumista ja kursseista joissa olen mukana, liity uutiskirjeen tilaajaksi oikeasta reunasta!

Total
109
Shares

5 kommenttia

  1. Pst! Kiva, että olet löytänyt myös pyöräilyn ilot! Kannattaa silti viedä pyörä huoltoon, takarengas on aivan kiero! Ja jos meinaat enemmänkin asfalttiteillä ajella, niin maastopyörä ei ole paras vaihtoehto 😀

    1. Hahah eikös! Kyllä mä oon aina tykännyt pyöräillä, matkan varrelle on vain jäänyt liian monta pyörää ja välillä sen takia se on ollut paussilla (varastettu). Sen vuoksi tämän hetkinen menopeli saa kelvata, ehkä kukaan ei vie mun kieroa pyörää. Mutta uusi pyörä on kyllä ollut mielessä, vinkkaas mikä ois hyvä!

      1. Nykäise hihasta, kun seuraavan kerran hurautan ohitsesi fillarilla niin saat pikaneuvot fillarin hankintaan 😀

  2. Lause ”Haluan olla urheilija” kiteyttää hyvin sen ajattelun, jota luulisin ymmärtäväni tekstisi taustalla. Allekirjoitan suuresti tuon ajatuksesi, että teet sitä mikä tekee onnelliseksi ja mikä innostaa ja tuntuu hyvältä juuri sillä hetkellä. Tottakai terveellinen ruokavalio tukee hyvää fiilistä, mitä liikunnasta saa ja sitä ei ymmärrä jos ei kokeile. Mielestäni liika ”lajiuskollisuus” on hurjan tylsä tapa elää, kaikkea kiinnostavaa täytyisi kokeilla ja haastaa itseään ja jättää asiat mitkä eivät tunnu omalta suosiolla pois. Se miten ymmärsin lauseesi oli juuri tämä, ei sanota olevansa fitnessurheilija tai juoksija tai voimistelija, vaan juuri se – urheilija.

    1. Kyllä, juuri näin! 🙂 Aina ei pidä vain suorittaa ja mennä sumussa eteenpäin, joskus täytyy pysähtyä ja miettiä mistä oikeasti tulee onnelliseksi. Kiitos Laura kommentista!

Kommentointi on suljettu.