fbpx

Ihana aamun aloitus kevyellä hölkkälenkillä meren rannassa. Auringonpaiste ja pakkasta vain pari astetta. Merituulikaan ei tänään häirinnyt ja askel kulki yllättävän kevyesti ottaen huomioon, että edellisestä lenkkeilykerrasta on jo useampi kuukausi. Ehkä enemmän lepoa ja erilainen treeni onkin tehnyt vain hyvää?

kuva 3

Aerobista treeniä en olekaan nyt varsinaisesti syksyllä tehnyt, vaan keskittynyt kuntosalitreeneihin ja akrobatiaan. Pikkuhiljaa haluan taas herätellä aerobista kuntoa, sillä siitä on etua aivan kaikessa. Toki kävelen päivittäin paljon ja liikun aktiivisesti töidenkin puolesta, mutta nyt on aika taas hakea ärsykkeitä muualta. Juoksua, loikka- ja räjähtävyystreenejä, voimistelua ja näin talvella olisi ihana päästä myös hiihtämään tai luistelemaan. Pitkät juoksulenkit eivät ole mikään oma vahvuus tai intohimo, mutta tykkään sellaisista 5-8 km pituisista lenkeistä. Silloin jaksan keskittyä myös pitämään tekniikan hyvänä.

kuva 1

Alkoiko tekemään mieli lenkkeillä? Lenkkeilyä ei tarvitse tehdä aluksi edes hölkäten, jos viime kerrasta on vierähtänyt aikaa. Reipas kävelylenkki on erittäin hyvä vaihtoehto. Kävellessä ei tarvitse niin paljoa miettiä varustustakaan, mutta juoksuun suosittelen hankkimaan hyvät lenkkarit! Ne kyllä maksavat itsensä takaisin ja nautit lenkkeilystä aivan eri tavalla. Sen olen tässä itsekin huomannut. Joskus varusteurheilu kannattaa!

En ole mikään juoksukenkäasiantuntija, mutta oma lemppari on ollut Adidaksen Boost -kengät. Tänään testasin hieman kevyempää Adizero Tempo 6- lenkkaria, joka sopii varmastikin juuri pidemmille juoksumatkoille loistavasti. Siitä voit lukea enemmän Lauran kirjoituksesta, joka tietää varmasti juoksemisesta muutenkin enemmän kuin minä!

kuva 5

Ja koska olen niin tyytyväinen omaan aamulenkkini suunnitteluun ja toteutukseen, niin nyt jaan tämän suunnitelman myös teille!

  • Etsi valmiiksi lenkkeilyvarusteet. Kengät, juoksuhousut, aluspaita, takki, pipo ja hanskat.
  • Lataa itsellesi hyvää musiikkia lenkkiä varten. Itse käytän Spotifyta ja teen sinne aina soittolistoja valmiiksi tai käytän valmiita.

  • Mieti kiva lenkkireitti valmiiksi. Suosi luonnon lähellä juoksemista, se laskee samalla stressitasojasi loistavasti.
  • Fiilistele lenkkiä ennen nukkumaanmenoa. Mieti kuinka hyvä fiilis sinulla on aamulla sen jälkeen! Käy mielellään ajoissa nukkumaan.
  • Treenikamat on nyt valmiina, lenkkireitti suunniteltu, musiikit mietittynä – enää tarvitsee toteuttaa!
  • Aamulla herätyskellon soidessa saatat vielä epäillä lenkille lähtöä, mutta nyt vaan ylös, kamat päälle, musat korville ja ulos ovesta! TAKAAN, että olet tyytyväinen päätökseesi!
  • Nauti lenkkeilystä, toivottavasti kauniista maisemista ja lenkin jälkeisestä fiiliksestä! Sitten suihkuun ja terveellinen aamiainen – täydellinen päivän aloitus.

kuva 1 (1)

 

kuva 2

Testattu käytännössä ja todettu erittäin hyväksi, eli ei kun toteuttamaan! Kuka on mukana?

<3

Eevsku

Total
38
Shares

8 kommenttia

  1. Jee, Tempot on täydelliset juoksukengät! Parasta niissä on monipuolisuus, suht kevyet ja rullaavat kengät, jotka sopivat lyhyemmille lenkeille, mutta tarjoavat riittävästi tukea ja vaimennusta myös pitkille lenkeille, jopa maratonille 🙂 Kiva kirjoitus muuten, itse toteutan samankaltaista listaa aamulenkkien osalta, jotka ovat itselleni ne vaikeimmat 😀

    1. Noniin, juuri siksi linkkasinkin sut tekstiin, kun tiesin että sä näistä tiedät vielä paljon enemmän kuin minä! 😀 Mutta joo hyvät ja kevyet oli kyllä – tykkäsin!

      Ja kiiitos 🙂

  2. Mä oon mukana! Itseasiassa toteuttanutkin jo muutaman kerran nyt joulukuussa. 🙂 Piristävää vaihtelua salille!
    Mun pitäis vaan hommata kuulokkeet, koska iphonen omat kuulokkeet ei pysy mulla mitenkään juostessa..niin on sitten hyvät musat jäänyt kuuntelematta. 😀

    1. Mahtavaa! 🙂 Joo todellakin on hyvä tehdä välillä muutakin kuin salia. Monipuolisuus rokkaa!

      Mä tartteisin kans kunnon kuulokkeet.. Täällä kans käytössä iphonet, pysyy silleen kun laittaa tiukan pipon päälle 😀

  3. Hei Eveliina! Tässä körötellään joulun vietosta Lahdesta takaisin Tampesteriin siskon perheen kanssa, ja nyt olikin hyvää aikaa lukea taasen blogiasi. Tää aamujuoksuilu on ihan huippujuttu, joskin en ole talvella harrastanut. Tekosyitähän löytyy kyllä, mutta minulla aina jalat jäätynyt kun olen sitä kokeillut. Minkälaisia housuja käytät talvella juostessasi? Nuo Adidaksen kengät vaikuttaa hyville, onko millaiset liukkaalla juostessa?
    Muchas gracias, oot huippu!

    1. Ai sä olit kans Lahdessa joulun! Sama täällä 🙂

      Eilen mulla oli kahdet vähän lämpösemmät juoksutrikoot päällekäin, mikä oli vähän liikaa -3 asteeseen. Varmaan hyvä yhdistelmä olis ohuet trikoot ja päälle sit paksummat tai jotkut ohuet ulkohousut! Trikoissa on paras kyllä juosta. Niitä löytyy talviulkoiluunkin!

      Vielä ei ollut liian liukasta normilenkkareilla juoksuun, mutta sitten kun on jäistä, turvaudun piikkipohjaisiin tai jätän ulkojuoksun väliin 🙂

  4. Söitkö sä Eve jouluna suklaata ollenkaan vai ootko superihminen ja pystyit vastustamaan?:-D

    1. Kyllä tälle Evelle suklaa maistuu! 😀 Entisenä suursyömärinä tosin yllätyin, kun ei se normisuklaa niin hyvälle maistunutkaan.. Raakasuklaata tein ja se maistui parhaalle 🙂

Kommentointi on suljettu.