fbpx

Olen kokeillut lähes kaikki eri ”dietit”. Olen ollut herkkulakossa, kokeillut paleota, vähähiilihydraattista ruokavaliota, gluteenitonta, maidotonta,  superfood -hifistelyä ja ”syö kaikkea” -versiota. Vuodet 2012 ja 2013 meni suurimmaksi osaksi kisadietillä ja tiedän miltä tuntuu kun dietti ei tunnu dietiltä ja sitten tiedän myös sen kun se menee aivan plörinäksi. Tiedän miltä tuntuu, kun pitkän dietin jälkeen nälkä on pohjaton ja kroppa ei osaa ottaa mitään vastaan. Tiedän myös, että kisadietti ja tavallisen ihmisen ruokavalio / painonpudotus / urheilijan ruokavalio ovat täysin eri asioita. Mutta koen myös oppineeni näiden kaikkien kokemusten kautta enemmän kuin mikään oppikirja tai koulu olisi ikinä voinut minua opettaa. Edelleenkin opin ja haluan oppia koko ajan lisää.

_DSC9668

Se mihin lopputulokseen olen tullut ja mitä sovellan asiakkaillani on, että jokaiselle pitää löytää itselleen sopiva ruokavalio. Ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa syödä. Kaikki eivät saa tuloksia samoilla ohjeilla. En oikeastaan koskaan tee asiakkailleni tarkkaa ruokavaliota, sillä minun mielestäni se ei ole ”normaali” tapa syödä. Se on sitten eri asia, jos on ruokailujen kanssa aivan hukassa, kilpaurheilija tai muuten vain haluaa kokeilla kuinka hyvään kuntoon voi omaksi ilokseen päästä. Muissa tapauksissa annan mieluummin vain vinkkejä ja ohjeistan asiakastani pikkuhiljaa parempaan suuntaan. Kyse on pelkästään hyvästä perusrungosta ja pienistä vinkeistä, joiden avulla jokainen pystyy parantamaan hyvinvointiaan. Erikoisemmat vinkit tai vaikkapa ne superfoodit tulevat kuvioihin vasta jos ja kun ihminen on siinä pisteessä, että niistä on mitään hyötyä. Kun pohja on kunnossa, voidaan halutessa hieman hifistellä.

_DSC9650

”Tavallisella kotiruoalla pärjää aivan hyvin!” Joo ja ei. Itse olen ollut niinkin onnellisessa asemassa, että meillä ollaan kotona syöty terveellisesti ja urheiluani tukevasti. Näin ei välttämättä kaikilla ole ja mahdollista on myös, että ne ruokailutottumukset ovat muuttuneet paljonkin kotoa pois muutettua. Koin myös muutama vuosi sitten ravinnosta enemmän kiinnostuttuani pystyväni entisestään parantamaan hyvinvointiani ja suorituskykyäni. Sekä fyysisesti, mutta myös psyykkisesti. Tajusin myös mm. että vaikkapa sairastelu ja väsymys voivat johtua huonosti toimivasta vatsasta, johon voi tietenkin vaikuttaa ravinnolla.

_DSC9694

Tämän alkupuheen jälkeen ne viisi tärkeintä asiaa syömiseen liittyen

  1. Juo vettä
  2. Huolehdi suoliston kunnosta
  3. Syö tarpeeksi
  4. Syö ravinteikasta ruokaa
  5. Syö sellaista, mistä tulee hyvä olo

Jos kiinnostaa kuulla enemmänkin ajatuksiani ravinnosta ja hyvinvoinnista, niin tämän blogin ja pt -valmennusten lisäksi olen tässä vuoden alussa parissakin eri paikassa näistä puhumassa. Heti ensi lauantaina Turussa ja parin viikon päästä Helsingissä. Tervetuloa!

<3

Eevsku

Kuvat Mikko Rasila

Total
75
Shares

4 kommenttia

    1. Moikka! Se on Adidas Originals mallistoa viime syksyltä. Eli en ole varma löytyykö vastaavia enää ainakaan uutena! Mutta käy tsekkaamassa adidas.fi 🙂

  1. Heippa,
    Millainen koulutus sinulla on ravitsemuspuoleen?

    1. Moikka Elina!

      Olen opinnäytetyötä vaille valmis liikunnanohjaaja AMK, lisäksi käynyt luentoja ja opiskellut omatoimisesti, sekä saanut paljon käytännön kokemusta aiheesta 🙂

Kommentointi on suljettu.