fbpx

Olen saanut paljon kyselyjä Thaimaahan matkaamisesta ja ajattelin kasata koosteen omista lomistani kyseiseen maahan.

Olen ollut Thaimaassa kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran joulukuussa 2011 ja nyt toisen kerran tammikuussa 2015. Molemmilla kerroilla pisimmän ajan olin Koh Taon saarella, joka on lähellä Koh Samuita. Suurin ero näiden kahden reissun välillä oli budjetti.

Vuonna 2011 olin keväällä saapunut juuri takaisin Suomeen oltuani puoli vuotta Finnmatkojen aktiviteettioppaana ja syksystä alkaen olin täysipäiväinen opiskelija. Reissuun lähdettiin siis opiskelijabudjetilla. Matkustelu on ehdottomasti mahdollista myös opiskelijana, kunhan vain hieman säästää ja suunnittelee! Sekä tässäkin tapauksessa hyödyntää opintolainaa..

Tässä vuoden 2012 Thaimaan reissun koostetta. Näin matkustimme opiskelijabudjetilla silloisen poikaystäväni kanssa.

MATKUSTAMINEN

• Reissun suunnittelu hyvissä ajoin, jolloin on aikaa etsiä halpoja lentoja. Taidettiin varata omamme silloin skyscanneristä.
  • Varasimme lennot Arlanda-Peking-Bangkok, jotka maksoivat muistaakseni n 560e edestakaisin. Nykyään voi saada suoriakin lentoja hyvällä tuurilla tuolla hinnalla, mutta tuolloin nuo olivat lähes halvimmat mahdolliset lennot, kun kyseessä oli kuitenkin sesonki (joulukuun kolme ensimmäistä viikkoa).
  • Arlandaan menimme Suomesta laivalla ja junalla. Muistaakseni takaisin päin lensimme Arlandasta Suomeen. Ei siis mitkään helpoimmat ja lyhyimmät reitit, mutta tässä säästettiin varmaan pari sataa euroa, millä saatiin kustannettua yöpymisiä Thaimaassa.
  • Reissussa oltiin yhteensä kolme viikkoa, mikä oli ihan minimi noilla matkustusmäärillä. Mutta otettiin nuo matkustamisetkin seikkailuna, enkä muista että se olisi niin kamalaa ollut. Matkaan lähdettiin rinkat selässä, joka tietenkin helpotti paikasta toiseen siirtymistä.
  • Bangkokiin saapuessa olimme siellä yhden yön, jolloin selvitimme reittejä seuraavaan kohteeseen. Hyppäsimme bussiin kohti Koh Sametia, joka on saari Koh Changin lähellä. Bussimatka ei ollut älyttömän pitkä, ja rannalta saimme sattumalta eräältä ystävälliseltä bisnesmatkailijalta kyydin hänen speed boatillaan saarelle. Takaisin päin tulimme lautalla, jonka hinta oli ehkä 3e /nenä. Bussimatkat maksoivat ehkä 10-15e/nenä edestakaisin.
  • Menimme siis Koh Sametilta takaisin Bangokiin ja sieltä vaihdettiin bussi kohti Koh Taon saarta. Tuo bussimatka oli huomattavasti pidempi, mutta hyppäsimmekin yöbussiin, joka vaikutti parhaalta vaihtoehdolta. Olimme lukeneet varoittelua siitä, että näissä turistibusseissa saattaisi tapahtua tavaroiden ryöstämistä, mutta emme kokeneet ollenkaan huonoa palvelua millään bussimatkalla. Nuo Bangkok-Koh Tao bussit olivat ainakin aika moderneja jo silloin reilu 3 vuotta sitten ja niissä oli ilmastointi, sekä elokuvia pyöri televisioissa. Bussiin hypättiin siis illalla ja aikaisin aamulla olimme satamassa, josta hypättiin vielä suoraan lauttaan kohti Koh Taon saarta. Tuo lauttamatka kesti noin 3 tuntia ja oli ehkä elämäni kamalin laivakokemus, koska merenkäynti oli erittäin raskas ja oksensin koko matkan. Noh – tähän vinkkinä on siis se, että osta matkapahoinvointipillereitä! Niillä selvisin takaisintulomatkan ilman ongelmia. Nuo bussimatka+lautta maksoivat n 20e /nenä /suunta.

MAJOITUKSET

• Emme olleet varanneet mitään majoituksia valmiiksi, sillä halusimme myös jättää varaa vaihtaa reissusuunnitelmia sään mukaan. Näin myös kävi, sillä Koh Sametilla viihdyimme suunniteltua lyhyemmän ajan siellä olevan pilviverhon takia. Sehän ei sopinut minulle ollenkaan ja lähdimme etelämmäksi etsimään pilvetöntä taivasta. Ja se kannatti, koska Koh Taolla vietetyt 10 päivää olivat täydelliset!
  • Bangkokissa vietimme yöt noin 3 tähden hotelleissa, eli ei mitään superhienoja, mutta meidän tarpeisiin ne oli aivan riittävät. Lähdettiin muutenkin reissuun sillä periaatteella, että majoituksiin ei törsätä rahaa. Ensinnäkin siksi, ettei siihen olisi ollut varaa sillä budjetilla ja toisekseen siksi, että päätimme nauttia matkustelusta ja ympäristöstä, eikä hienoista hotelleista.
  • Bangkokin hotelliyöt varasimme netin kautta, mutta Koh Sametille ja Koh Taolle menimme suoraan bungaloweihin kysymään onko tilaa ja mikä on hinta. Tuolloin ei ollut vielä aivan high season, joten näin uskalsi tehdä. Suosittelen hieman katsomaan etukäteen majoitusvaihtoehtoja ja varaustilanteita, ettei käy niin että nukkuukin pian tähtiverhon alla. Nämä majoitusvaihtoehdot ja tsekkaukset hoiti kyllä reissulla silloin tämä silloinen poikaystäväni ja luulen, että hän oli tehnyt kyllä jotain kartoitusta valmiiksi majoituksista..
  • Koh Sametilla meidän bungalowissa oli tuuletin ja sänky, sekä moskiitoverkko, mutta esimerkiksi suihkut ja wc -tilat olivat bungalowien ulkopuolella (yhteiskäytössä). Suihkun vesi oli jääkylmää ja muutenkin tämä oli ehkä minulle hieman liian karua, joten Koh Taolla otimme bungalowin, jossa meillä oli oma wc ja suihku. Ei sieltäkään suihkusta tosin kovin lämmintä vettä tullut, vaikka lupaus oli muuta.
  • Muiden majoituksien nimiä en valitettavasti muista, mutta Koh Taolla olimme OK View! -bungaloweissa. Sieltä jäi ihan hyvä fiilis ja viihdyimme koko saarella olo ajamme siellä. Nämä bungalowit eivät tosin olleet ihan rannassa tai keskustassa, joten otimme itse koko ajaksi vuokralle skootterin. Se toimi kyllä aivan loistavasti! Skootteria vuokratessa täytyy olla vain tarkkana, että sitä palauttaessa ei joudu huijatuksi. Paikalliset nimittäin usein alkavat väittämään sinun saaneen niihin aikaiseksi jotain naarmuja tai muuta, vaikka ne olivat jo ennen vuokraamista. Kannattaa siis ottaa vaikka skootterista itse kuvat todisteeksi alkuperäisestä kunnosta!
  • Majoituksia kannattaa tsekkailla esimerkiksi TripAdvisorista ja lukea etukäteen netistä muiden kokemuksia ja kommentteja. Edullisissa majoituksissa viihtyy ihan hyvin, jos ne ovat perussiistejä, eikä aseta liian suuria vaatimuksia niiden suhteen. Luettiin tuolloin myös LonelyPlanetin kirjoja ja Madventuresia, joista sai ihan kivoja yleisvinkkejä matkustamiseen Aasiassa.

MUU BUDJETTI

• Thaimaahan mentäessä suurin kulu on ehdottomasti matkustaminen ja majoitukset. Majoituksiakin tosin saa todellakin edullisesti, jos jaksaa hieman tsekkailla.
  • Seuraavaksi eniten rahaa menee ruokailuihin, jotka tosin ovat erittäin halpaa Thaimaassa. Meillä ei ollut saarille ollessamme mitään ruokailuja majoituksiin kuuluen, vaan kävimme syömässä kaikki ateriat ravintoloissa. Paikallinen ruoka ja hedelmät ovat erittäin edullisia, joten ruokaan menee rahaa noin 2-5e / ateria. Viiden euron ateria on jo aika kallis. Toki hinnat nousevat turistipaikoissa koko ajan, mutta on Thaimaa silti erittäin halpa maa ruoan suhteen.
  • Alkoholi ei ole mitenkään erityisen halpaa, mutta itse en tainnut juoda tippaakaan, joten siitä ei tarvinnut huolehtia. Jos tarkoituksena on mennä bailaamaan, niin tuohon palaa helposti iso osa budjetista.
  • Kävin Koh Taolla kuntosalilla, joka oli aika kallista Thaimaan hintoihin, mutta se onkin ruotsalaisten ylläpitämä kuntosali. Kertakäynnin hinta noin 5-6 euroa.
  • Yhtenä päivänä varasimme oppaan, joka vei meidät kalliokiipeilemään ja snorklaamaan. Tämä taisi maksaa n 40e /nenä. Siihen sisältyi varusteet, opas ja matkat.
  • Rokotteet meillä oli jo valmiiksi kunnossa, mutta näihinkin menee helposti se 100-200e. Kannattaa siis tsekata ne kuntoon hyvissä ajoin. Lisätietoa esim täältä.
  • Thaimaan saaret ovat hyviä sukelluskohteita ja alunperin ajatuksissa oli ottaa sukelluspäiviä mukaan. Kuitenkin päätimme säästää budjettia ja nauttia enemmän rantapäivistä, joten tämä jäi pois suunnitelmista. Sukelluskurssit maksavat noin 300e ja siitä eteenpäin. Koh Taolla toimii suomalainen sukelluskoulu, jonka sivuilta voi katsoa lisätietoa suomeksi.
  • Shoppailuun käytimme hieman rahaa reissun loppupuolella, kun kävimme Bangkokissa MBK -ostoskeskuksessa. Yleisesti ottaen Bangkokissa merkkituotteet eivät ole yhtään halvempia, mutta tietenkin krääsää ja piraatteja löytyy pilvin pimein. Ei ehkä siis mikään varsinainen shoppailukohde, ja tämän vuoden reissulla en shoppaillut Thaimaassa ollenkaan.

KOHTEISTA

• Bangkok oli omaan makuuni hieman liian sekava kaupunki. Olihan se ihan hieno kokemus nähdä sitä, mutta ei minulla sinne ole kyllä halua mennä uudestaan. Varmasti sieltä tosin löytyy todella hienoja hotelleja ja paikkoja, joissa ei tuolla kertaa käyty. Näimme myös tuon turistikadun Khao San Roadin, joka oli kyllä aikamoinen sekamelska.
  • Koh Samet oli erittäin pieni saari, jossa ei ainakaan vielä 2011 vuoden lopulla ollut juuri mitään. Muutamia bungaloweja ja ravintoloita. Rauhallinen paikka, mutta en tykännyt saaresta lähellekään niin paljon kuin Koh Taosta. Meri ei ollut siellä päin niin kirkas ja saari oli hieman sotkuisempi, kuin Koh Tao.
  • Koh Tao sopivan kokoinen ja rauhallinen paikka. Löytyy kuitenkin jo paljon aktiviteettejakin halutessa, mutta ei mikään turistirysä. Erittäin kaunis paikka.
  • Koh Tao siis oma suosikkini tähän saakka. Tänä vuonna olin myös Koh Samuilla, mutta siellä vain pari yötä, joten en osaa tarkemmin sanoa. Lisäksi olimme hienoissa hotelleissa, joten tietenkin niissä aina viihtyy.

Budjetti yhteenvetoa (arvio, koska en mitenkään enää muista tarkalleen reilun 3 vuoden taakse):

• Matkustus: Lennot 600e, laivamatkat 30e, junat+bussit 30e, bussit+lautat Thaimaassa 60e = n. 720e
  • Majoitukset: n. 400e (maissaoloaika n 15päivää)
  • Käyttörahaa n 500e
  • Yhteensä n. 1620e

Toivottavasti tästä oli apua jollekin matkaa suunnittelevalle opiskelijalle, tai muuten vain pienen budjetin matkailijalle. Varmaan voi päästä vieläkin halvemmalla, ja varsinkin rahaa voi palaa paljon paljon enemmän. Tänä vuonna rahaa meni varmaan 1000e enemmän.. Aina kannattaa jättää varaa sille, että tapahtuu jotain yllättävää. Huolehdi myös matkavakuutukset kuntoon!

Matkailuun menee rahaa, mutta itse olen aina ollut valmis käyttämään ylimääräiset rahani siihen ja myös säästämään matkustamista varten. Siitä saa niin upeita kokemuksia, joita ei muuten rahalla saa! Yhtään reissuihin käytettyä euroa en kadu, ja tälläkin hetkellä on taas monen monta reissua suunnitteilla.

Eevsku

kuvat tämän vuoden reissulta Koh Taolta ja Koh Samuilta

Total
Shares

4 kommenttia

1. Jee, kiitos!! Nyt odotellaan vielä 2/2 postausta. 🙂

2. Hei! Tuli mieleen että sinulta voisi löytyä hyviä ideoita ja ammatillista kokemusta hyvästä, kokonaisvaltaisesta venyttely/tasapaino-ohjelmasta, jonka voisi tehdä kotona. Pitäisi hieman saada liikkuvuutta parannettua ja perus venyttelyt alkaa olla nähty. Ei haittaisi jos liikkeissä olisi jotain jooga/pilates tyyliä. Näin heittona, mikäli innostut!:)

1. Moikka Mirka!

Voisin tehdä tällaisen postauksen piakkoin. Ideoita tulee varmasti varsinkin joogasta!