fbpx

Se on nyt suurinta muotia. Siitä puhutaan isoon ääneen ja julkisuuden henkilöt kilpailevat siitä, kenellä on pyörein peppu. Instagram täyttyy #belfieistä ja saleilla kyykätään, kyykätään ja kyykätään lisää. Tällä hetkellä naiset kysyvät eniten treenivinkkejä pepun kasvattamiseksi. Miten sellaisen pyöreän pepun sitten oikein saa?

2015-02-10-hct-eveliina-lowres-10

Pepun muotoon vaikuttaa lihaksen suuruuden ja rasvakerroksen lisäksi jonkin verran kehon rakenne. Jos omistaa kapean vyötärön ja notkoselän, niin peppu näyttää automaattisesti pyöreämmältä. Kuitenkaan pelkän rakenteen piikkiin ei kannata laittaa sitä, jos oma peppu ei miellytä. Asialle voi tehdä paljonkin, nimittäin nimenomaan vaikuttamalla lihasmassaan ja rasvan määrään kehossa.

Ensisijaisesti lähtisin siis keskittymään ison pakaralihaksen (gluteus maximus) aktivointiin ja kasvattamiseen, josta pakara suurimmaksi osaksi muodostuu. Sehän tietenkin onnistuu oikeanlaisella lihasrasituksella, hyvällä ravinnolla ja tarpeellisella levolla. Toisilla lihakset kasvavat helpommin, mutta tällöin myös usein rasvan määrä kehossa nousee helpommin. Toisilla taas lihasten kasvatus on suuren työn ja tuskan takana, mutta he pystyvät pitämään myös rasvattomamman kunnon helpommin.

2015-02-10-hct-eveliina-lowres-8

Hyviä liikkeitä pakaran aktivointiin ovat mm. :

  • Kyykyt (takakyykky, box -kyykky, sumokyykky)
  • Askelkyykyt
  • Maastaveto ja suorinjaloin maastaveto
  • Yhden jalan liikkeet, mm. maastaveto, boxille nousu ja prässi
  • Lantionnosto

Tärkeää liikkeissä on niiden oikea suoritus teknisesti ja riittävä aktivointi kohdelihakseen. Painoilla tehtävän treenin lisäksi voi pakaraa aktivoida hyvin myös oman kehonpainolla tehtävillä liikkeillä ja esimerkiksi vastuskuminauhojen avulla. Näiden lisäksi pikajuoksu, loikat ja mäkivedot kasvattavat myös pakaran lihaksia.

2015-02-10-hct-eveliina-lowres-9

Minulla on pyöreä peppu. Se on ollut aina pyöreä. Miten siitä on sitten tullut pyöreä? Aktivoimalla pakaralihaksia paljon ja monipuolisesti. Lapsesta saakka olen juossut, voimistellut, hiihtänyt, pomppinut, lasketellut…. Olen myös pitänyt huolta kehonhuollosta ja syönyt paljon ja monipuolisesti, jolloin lihaksilla on ollut tilaa ja rakennusaineita kasvaa. Uskon että eniten jalkojeni lihakset muotoituivat kilpavoimistelun aikana, jossa tuli paljon loikkia, voltteja ja muita jalkojen voimaa tarvittavia liikkeitä. Kuntosaliharjoittelun aloitin vasta 19 -vuotiaana. Pakaralihakseni, sekä etureidet hermottuvat itseasiassa niin hyvin, että tällä hetkellä niiden ei tarvitsisi enää kasvaa ollenkaan.

Joten samaan aikaan, kun suurin osa naisista haaveilee suuremmasta pepusta, itse toivon omani hieman pienenevän, hah! Toki gluteus maximusta ympäröi tällä hetkellä myös jotain lihasta höttöisempää (mitämitämitä, rasvaako ?!?), mutta saa nähdä miltä oma kokonaisuus näyttää syksyä kohti mentäessä, kun saadaan ne hötöt taas raavittua pois. Competition prep is on.

Ei muuta kuin aktivoimaan pakaraa, syömään hyvin ja nukkumaan paljon!

<3

Eevsku

Postauksen kuvista kiitos ihana Stella Harasek. Vaatteet Adidas kevätmallistoa. Ranteessa Samsung Gear S. Paikka Helsinki Core Trainers.

Total
80
Shares

8 kommenttia

  1. Onko peppu omasta mielestäsi sun kehon paras osaalue?

    1. Enpäs ole asiaa miettinyt tuolta kantilta. 😀 Mutta joo, olen kyllä ihan tyytyväinen lihasmassan määrään ja pepun muotoon, vaikka rasvaa siellä saisi olla vähän vähemmän omaan makuuni.

  2. osaatko yhtää sanoo millaset liikkeet tehois pakaran ja reiden väliselle alueelle? :-))

    1. Tarkoitatko siis takareiden yläosaa? Juuri tuo samainen alue on itselläni kehityksen aiheena. Siihen tehoaa sen kohdan aktivointi ja lantion oikea asento. Eli varsinkin takareisiä treenatessa lantio tulisi pitää keskiasennossa, eikä olla ”peppu pitkällä”. 😀 Ihan takareisien koukistus -laitteilla ja esimerkiksi askelkyykyillä saa tuolle alueelle hyvää tuntumaa. Keskity myös pitämään lantio oikeassa asennossa ihan seisoessa ja kävellessä!

  3. Sulla on kyllä ihan täydellinen peppu. <3 ( Haluun ite samanlaisen 🙂 )

  4. Oliko sun peppu pyöreä jo yläasteaikoina vai onko se kehittynyt nykyiseen muotoonsa vasta kuntosaliharjoittelun myötä? ( Kiinnostaisi tietää, kun ei itsellä ole tällä hetkellä mahdollisuutta kuntosalilla käydä).

    1. Kyllä mun peppu oli pyöreä jo yläasteaikoina. Johtuen nimenomaan varmasti urheilutaustastani, joka alkoi jo ennen peruskouluun menoa. Kuntosaliharjoittelu toki on hyvä keino saada pyöreyttä peppuun, mutta voi kotonakin tehdä kyykkyä, askelkyykkyä ja jalannostoja pakaraa aktivoiden. Painoksi vaikka kahvakuula niin saa lisää tehoa 🙂

Kommentointi on suljettu.