fbpx

Viime keväänä sain hetkeksi tarpeekseni kuntosalista ja ruokagrammojen laskemisesta. En siksi, että en haluaisi jatkaa fitnesstä, vaan siksi, että olin tehnyt sitä liikaa liian lyhyessä ajassa. Tarvitsin time outin. Kävin itseasiassa viime lauantaina erittäin mielenkiintoisia keskusteluja fitness -kilpailuvalmistautumisen aiheuttamista muutoksista aivoissa, ajattelussa. Vaikka tietenkin olin jollain tasolla nämä jo sisäistänytkin, ja varsinkin itse kokenut, niin nuo ajatukset helpottivat paljon. Kyse ei ole ollut mieleni heikkoudesta, tai oikean kiinnostuksen loppumisesta. Se oli vain kehoni ja mieleni tapa kertoa, että nyt tarvitaan tauko. Onneksi kuuntelin sitä.

eevsku-kettlebell

Vapun jälkeisellä viikolla kävin kokeilemassa crossfittiä ystävän suosituksella, ja jäin heti koukkuun. Se oli juuri sitä, mitä sillä hetkellä tarvitsin. Olin puurtanut reilu pari vuotta putkeen aika yksin fitness -urheilun kanssa, joten kaipasin jotain yhteisöllisyyttä urheilun parissa. Kyse ei ollut pelkästään treenistä ja ruokavaliosta, mitkä itsessään eivät olisikaan tuottaneet fitnessin kanssa ongelmaa. Kisasin ensimmäisen vuoteni aikana kuusi kertaa, ja tähtäsin vielä seitsemännen kerran putkeen. Ei tarvitse edes erikseen selitellä, oliko se järkevää vai ei. No, tulipahan testattua ja opin siitä todella paljon. Oma pääni ei anna välillä periksi, ja pystyn kyllä venymään pitkälle. Valitettavasti naisen kroppa ei veny aivan yhtä pitkälle kuin mieleni.

eevsku-kettlebell-2

Mutta tosiaan se crossfit! Kävin kokeilemassa pari kertaa, jonka jälkeen minulle ehdotettiin jo kilpailuryhmää ja itseasiassa seuraavalla viikolla olevia tiimikilpailukarsintoja. Miksipäs ei, hehheh.. Minulla on ilmeisesti aina pakko olla jokin tavoite ja saada tehdä täysillä, oli se sitten mitä tahansa.

Kilpailuihin päästiin tiimillä, jonka jälkeen kilpailin vielä kaksi kertaa syksyyn mennessä. Aivan mahtavaa aikaa, treeniä ja ihmisiä. Hetken jo mietin, että kuuluuko minun sittenkin tehdä tätä? Onko tulevaisuuteni crossfit -urheilijana? Sain itseasiassa aika uskomattomia tarjouksia eteeni crossfitin parista, joista yksi olisi jopa tarjonnut minulle mahdollisuuden valmentaa ja urheilla pelkästään työkseni auringon alla, kaukana kotoa. Kävin tietysti katsomassa tarjouksen, sillä en voinut jättää sitä käyttämättä. Jostain syystä se ei kuitenkaan tuntunut oikealta. Päätös oli vaikea, mutta päätin kuunnella sydäntäni. Tarjous jäi ottamatta vastaan ja sen sijaan otin tarjouksen ihmiseltä, joka sai minut tajuamaan haluavani jatkaa minulle rakkaimman lajin – fitnessin – parissa.

handstand-eevsku

Viisi kuukautta tein crossfittiä koko sydämelläni, enkä käynyt kertaakaan tavallisella kuntosalilla. Mietin, kuinka minusta voisi tulla parempi urheilija. Halusin kehittyä mahdollisimman monipuolisesti ja suunnittelin erilaisia tapoja tähän. Löysin omia heikkouksiani ja kehitin niitä, ei pelkästään fyysisiä, vaan myös mentaalisia. Crossfit kehittää ehdottomasti fysiikan lisäksi myös urheilijan mentaalipuolta, sillä niissä treeneissä jos jossain mennään omien mukavuusalueiden ulkopuolelle. En olisi koskaan uskonut voivani nauttia niin paljon niistä hulluista wodeista (=work out of the day, eli lyhenne sille kovatempoiselle ”kuntopiirille”, jota crossfitissä tehdään).

Vaikka valitsin jatkaa fitness -uraani, en koe lopettaneeni crossfittiä. Crossfit on minusta paljon muutakin, kuin omien ennätysten rikkomista, niitä hulluja wodeja ja kilpailemista. Crossfit sopii mielestäni ehdottomasti hyvin tukitreeniksi moneen muuhun urheilulajiin, ja esimerkiksi myös omaani. Raskaat painonnostot ovat jääneet pois ja muutenkin suurin osa raskaista painojen kanssa tehtävistä liikkeistä, mutta olen periaatteessa tehnyt ”crossfittiä” jo ennen kuin sitä olin edes kokeillut. Eli monipuolisesti oman kehonpainolla tehtäviä liikkeitä, omien ominaisuuksien (liikkuvuus, nopeus, räjähtävyys, voima, kestävyys..) kehittämistä ja oman mukavuusalueen ulkopuolella olemista. Minusta meidän pitäisi mieluummin olla avoimempia, tulla omista lajibokseistamme ulos ja oppia muiltakin lajeilta lisää. Fitness -urheilija voi hyötyä ja saada ideoita crossfitistä, sekä toistepäin.

handstand-eevsku-2

Olen edelleen mm. Crossfit Basementin toiminnassa mukana ja olen erittäin onnellinen kaikista niistä ihmisistä, keneen olen saanut tutustua tuon lajin myötä. Keskityn silti täysin omiin tavoitteisiini, ja teen treenini omaan lajiini parhaalla mahdollisella tavalla. Minulla on nimittäin vielä paljon annettavaa fitness -urheilulle ja sillä minulle. Ja kuten aina teen, niin se on kaikki tai ei mitään. En anna muiden mielipiteiden häiritä, vaan teen omaa juttuani ja uskon siihen. Sataprosenttisesti.

Joitakin on kiinnostanut mitä viiden kuukauden aikana sain crossfitissä aikaan, joten tässä sitten niitä jotain PR:iä (=personal record) 1RM (=one rep max):

  • Rinnalleveto+työntö 85kg
  • Tempaus 60kg
  • Maastaveto 120kg
  • Takakyykky 110kg
  • Etukyykky 95kg
  • Työntö (ilman vauhtia) 55kg
  • Leuat 10+
  • Muscle up renkaissa 2 putkeen (vauhdilla)
  • Strict muscle up renkaissa 1
  • Muscle up tangolla putkeen 7

En hirveästi kokeillut omia maksimeita, mutta tuossa nuo mitkä tuli tuona aikana kokeiltua. Lisäksi kehityin aivan hurjasti mm. käsilläseisonnassa ja -kävelyssä, koska niitä tuli tehtyä paljon. Ja DU:issa (=tuplanaruhyppy). Kyllä niitäkin tuli loppujen lopuksi putkeen se reilu 30, vaikka alku oli hyvinhyvin tahmeaa.

Kaikenkaikkiaan siis erittäin antoisa viisi kuukautta, ja tavoitteeni täyttyi; kehityin urheilijana. Vaikka tämänhetkinen valmentajani olikin hieman huolissaan kasvaneista epäkkäistäni, niin olen ne mielestäni saanut nyt tässä viimeisen puolen vuoden aikana hienosti kuriin ja uskon saaneeni crossfitistä apua sekä lihasteni kovuuteen, että ennenkaikkea ominaisuuksieni paranemiseen vapaaohjelmaani varten. En esimerkiksi ikinä aiemmin ole ollut näin hyvä ponnistamaan, olen nopeampi ja akrobatia sujuu aika kivasti näin reilu 10 kg kisapainoa painavempanakin. Kun tästä se kymppi putoaa, niin voi voltit näyttää aika kivoilta. 😉

eevsku-jump-eveliinatistelgren

Eipä mulla muuta tällä kertaa! Jatketaan monipuolista treeniä ja tehdään juuri niinkuin oma sydän sanoo.

28 viikkoa. No okei, enää reilu 24. Kohta tiedätte mitä 28 viikkoa pitää sisällään.

<3

Eevsku

kuvat Stella Harasek

Total
176
Shares

6 kommenttia

  1. Moikka! Teetkö ollenkaan raskaita perusliikkeitä, vai sisältääkö nykyiset fitness-kilpailuihin tähtäävät treenit pääasiassa vain eristäviä liikkeitä? En varmasti ole ainoa jota kiinnostaisi erillinen postaus siitä millainen treeniviikkosi tällä hetkellä on ja mitä liikkeitä teet? Kiitos vielä avoimuudestasi ja siitä että olet kertonut täälläkin tavoitteitteidesi muuttumisesta tässä vuosien varrella!

    1. Moikka!

      Raskaina perusliikkeinä ovat omassa treenissäni tällä hetkellä lähinnä pystypunnerrus käsipainoilla, ylätalja / soutu tangolla ja kyykky. Kyykyn teen tosin aika pitkinä sarjoina ja hieman uudella tekniikalla. Nämä siksi, että itselläni lihasmassan määrä alkaa olla jo aika sopiva, ja enää tarvitaan kropan muokkaamista. Keskityn myös paljon vapaaohjelmatreeniini, eli taitoa ja ominaisuuksia. Tämä combo sopii itselläni parhaiten 🙂

      Tulevassa videosarjassa selviää varmasti treenaamisestanikin lisää!

  2. Olet kyllä kova mimmi! 🙂 Uskon myös tuohon, että crossfitistä on varmasti apua fitnekseen ja toisin päin. Monipuolisuus on vain plussaa!

    Jäi vähän mietityttämään, että miksi epäkkäät ovat huonot? 😀 Ja kehittyivätkö ne nimenomaan crossfitissa? Itselläni treeni menee myös todella helposti epäkkäille ja pitää keskittyä kunnolla tekniikkaan, jotta liikkeet menevät esim. olkapäille ennemmin kuin epäkkäille. Onko sinulla jotain vinkkejä siihen, kuinka epäkkäät saisi ”kuriin”? 🙂

    1. Voi kiitos Emmi! 🙂

      Ei epäkkäät ole huonot, mutta fitneksessä haettuun fysiikkaan ne eivät saa olla liian isot. Painonnosto esimerkiksi kehittää niitä aika lailla 🙂 Mulla kans meni ennen helposti olkapää -ja selkäliikkeet epäkkäille, mutta nimenomaan hyvään teknikkaan keskittymällä siitä pääsee eroon. Pienempiä painoja kehiin aluksi!

      -E

Kommentointi on suljettu.