fbpx

Motivaatio pitää lähteä itsestä. Haluan usein puhua oikeastaan myös inspiraatiosta. Motivaatio tulee usein jostain ulkoisesta, inspiraatio löytyy sisältä ja on kestävämpää, aidompaa. Motivaatiota tarvitaan esimerkiksi liikuntaan, terveellisesti syömiseen, ihmissuhteiden ylläpitämiseen, opiskeluun ja töihin. Jos näihin löytyy inspiraatio, ei motivaatiota tarvitse etsiä.

motivation_eevsku

Itse olen esimerkiksi erittäin inspiroitunut ravinnon vaikutuksesta ihmiseen. Suorituskykyyn, terveyteen, ajatteluun, onnellisuuteen. Kuinka paljon terveempiä ja onnellisempia ihmiset voisivat olla, jos he ajattelisivat hieman enemmän sitä, mitä suustaan alas laittavat? Ei meidän kuulu syödä valkoista leipää, sokerijugurttia tai juoda kokista. Nämä asiat pyörivät tämän viikon hyvin tiukasti mielessäni, sillä koulutan viikonloppuna Spartanin PT koulutuksessa ja puhun siellä myös mm ravinnosta. Haluan auttaa ihmisiä ymmärtämään ravitsemuksen tärkeyden. Kyse ei ole pelkästään urheilijoiden ravitsemuksesta.

Yhtä inspiroitunut olen ollut jo pitkään siitä, miten ajattelu vaikuttaa omaan tekemiseen. Sen tajuaminen, että voi aivan itse päättää omista ajatuksista, on aika vapauttavaa. Samalla toki pelottavaa, koska se tuo myös vastuuta. Mutta se antaa niin paljon. Se miten ajattelet, on kaikki kaikessa. Kaikki.

eevsku_blogpost

Motivaatioon vaikuttavat mm nuo kaksi asiaa, ravinto ja ajattelu. Jos ravitsemus ei ole kohdallaan, voi luultavasti huonosti. Uni ei ole laadukasta, mieli virkeä tai olo raikas. Toisaalta taas mielen hallinnan kautta voi saada oman ravitsemuksen kuntoon. Nämä toimivat aina yhdessä ja yksi asia johtaa toiseen, sekä hyvässä että pahassa. Kun saadaan ravitsemus kuntoon, voi uni parantua. Ja kun nuo kaksi on hyvällä mallilla, on varmasti olo parempi ja mieli virkeämpi, sekä treenitkin kulkevat.

Jos siis motivaatio on hukassa, kannattaa ensin miettiä, onko esimerkiksi ravitsemuksesi kunnossa? Nukutko hyvin, toimiiko suolisto normaalisti? Jos nämä asiat eivät ole kunnossa, voi se vaikuttaa suuresti motivaatioosi. Kyse ei silloin ole mielen heikkoudesta tai oikeasta motivaation puutteesta, vaan yksinkertaisesti siitä, että kroppasi ei toimi yhteistyössä mielen kanssa.

Tässä vielä check list motivaation puutteesta kärsivälle

  • Uni. Nukutko tarpeeksi ja tarpeeksi laadukkaasti (ei yöheräilyä)?
  • Suoliston kunto & ravitsemus
  • Onko se asia, mihin haluat motivaatiota, oikeasti sitä mitä haluat? Jos tämä asia toteutuisi, niin tekisikö se sinua onnellisemmaksi? Jos vastaus on kyllä, jatka. Jos vastaus on ei, etsi uusi motivaation kohde ja ehkä motivaatio löytyy aivan itsestään.
  • Hae inspiraatiota. Mikä sinua inspiroi? Kun sen löydät, et tarvitse buustata motivaatiota, se tulee aivan itsestään.

Minua inspiroivat esimerkiksi

  • Itsensä kehittäminen ja uuden oppiminen, varsinkin urheilusta, ravinnosta, suorituskyvystä ja mielestä
  • Optimaalinen ravinto itselleni ja muille
  • Suorituskyvyn optimointi
  • Kilpaileminen ja menestyminen, tällä hetkellä urheilussa
  • Itsensä haastaminen ja omien rajojen kokeileminen – making uncomfortable comfortable.
  • Matkustaminen, uusien kulttuurien ja maiden näkeminen
  • Musiikki, kirjoittaminen, lukeminen

Kirjoita ylös mikä sinua inspiroi ja miksi. Luultavasti motivaatio löytyy tähän aivan itsestään ja pikemmin kuin uskotkaan!

dowhatyoulove_eevsku

 

Minun ei tarvitse tällä hetkellä motivaatiota etsiä. Olen niin rakastunut siihen mitä teen ja eilen pääsin kaiken lisäksi treenaamaan ensimmäistä kertaa kahteen viikkoon! Onnellinen tyttö ja vielä onnellisempi siitä, että kisapreppi päästään vihdoin aloittamaan oikeasti. Onneksi kipeänä oleminen ei tuonut takapakkia, vaan oikeastaan päinvastoin. Tästä on parempi kuin hyvä jatkaa.

<3

Eevsku

kuvat Stella Harasek