fbpx

*Yhteistyössä Nu3

puhdasplus

Yksi useimmin kysytyistä kysymyksistä minulle on se, että mitä lisäravinteita oikein itse käytän? Suosin pitkälti mahdollisimman luonnollista linjaa kaikessa; ravinnossa, kauneudessa, kosmetiikassa jne ja koitan myös käyttää mahdollisimman puhtaita lisäravinteita. En kuitenkaan halua ottaa tästä mitään stressiä, vaan ajatukseni on vain se, että teen mahdollisimman paljon mahdollisimman hyviä valintoja.

Miksi oikein käytän lisäravinteita? Eikö ravinnosta saakaan kaikkea tarvittavaa? Yleisesti ottaen siihen kyllä kannattaa pyrkiä, mutta joskus kulutus on suurta voi lisäravinteille olla tarvetta. Suosittelen ottamaan selvää, mitä lisäravinteita kannattaa käyttää ja miksi. Ole kriittinen ja selvitä, sekä kysele lisäravinteiden laatua ja tarkoitusta. Näin saat niistä suurimman hyödyn, etkä käytä turhaan myöskään rahojasi.

bcaa

Pidän välillä myös kausia, jolloin en käytä yhtään mitään lisäravinteita. Ikäänkuin puhdistan koko ruokavalion ja muutaman viikon tauko ei varmasti aiheuta kropassani mitään puutostiloja tai aminohappojen puutetta. Puhdistusjakson jälkeen on myös helpompi aina palata miettimään sitä, mikä on oikeasti tarpeellinen lisäravinne itselle. Käyn säännöllisesti ottamassa verikokeet (noin pari kolme kertaa vuodessa), joiden avulla tiedän myös miten ravinto ja lisäravinteet imeytyvät. Tähän saakka arvoni ovat olleet poikkeuksetta loistavat – ainoastaan rauta oli hieman alhainen viime vuoden lopulla ja sitten sitä varten otin rautakuurin ekstrana. Seuraavassa mittauksessa arvot olivatkin jo sitten hyvät.

Kisakaudella tulee käytettyä lisäravinteita hieman laajemmin, koska ruokamäärät hieman vähenevät. En halua kannustaa ketään korvaamaan lisäravinteilla oikeaa ruokaa, mutta omassa tapauksessani puhutaan taas kilpaurheilun vaatimista olosuhteista. Siltikään ei puhuta mistään aivan älyttömästä lisäravinnekokoelmasta, vaan aika perusjutuista.

puhdasplus2

Ainakin näitä lisiä käytän ympärivuotisesti (magnesium voi auttaa nukkumaan paremmin ja palauttaa hermostoa, sinkki tulee mm. immuunijärjestelmän normaalia toimintaa)

1. Magnesium

2. Sinkki 

Tätä lähinnä kisakaudella (voimakas antioksidantti, sekä apu painonpudotuksessa)

3. Vihreä kahvipapu -uute

Ja tätä kuuriluontoisesti suoliston hyvinvointiin (sopii myös erinomaisesti matkalle mukaan tai antibioottikuurin yhteydessä)

4. Boulardii

Muita käyttämiäni lisiä mm. D-vitamiini (suosittelen kaikille täällä pohjoisessa asuville), C- vitamiini & omega- 3. Kyseisiä tuotteita löydät esimerkiksi täältä.*

powerbcaa

Lisäksi treenien tukena tulee käytettyä joitakin urheilulisäravinteita*. Tällä hetkellä käytössäni ovat olleet aminohapot (glutamiini ja bcaa) treeniä ennen ja välillä treenin aikana, sekä treenin jälkeen juon heraproteiinia palautumiseen. Aminohapot auttavat suojaamaan lihasmassaa varsinkin näin kisakaudella ja lisäksi niillä voi olla positiivinen vaikutus vastustuskykyyn.

Palautusjuomasta kiistellään paljon, mutta oma mielipiteeni tässäkin on se, että kannattaa kokeilla mikä itselleen sopii parhaiten. Minua helpottaa palautusjuoman käyttö, sillä harvoin ruokaa on saatavilla heti ja usein ei edes kiinteää ruokaa tee mieli heti treenin jälkeen. Osa tutkimuksista sanoo palautusjuomasta olevan hyötyä, osa sanoo, että yhtä paljon hyötyä saa ravinnolla. Tämä on varmasti yksilöllistä ja riippuu myös hyvin paljon käytettävästä palautusjuomasta tai siitä minkälaista ravintoa syö. Itse suosin treenin jälkeen heraproteiini-isolaattia ja syön kaverina pari riisikakkua.

Mitä lisäravinteita sinulla on käytössäsi ja miksi? Kannattaa ottaa selvää ja käyttää vain sellaista, mistä on oikeasti hyötyä! Näitä tässä tekstissä esiintulleita lisäravinteita löydät mm. monipuolisesta NU 3 -nettikaupasta*, jonne sain teille lukijoille mukavan -10% alekoodin. Koodi on voimassa 31.8. saakka!

150629_eevsku_coop_1200x800_v3

<3

Eevsku

*mainoslinkki

Total
17
Shares

4 kommenttia

  1. Mitä varten tuo bcaa on? Muut ovatkin tuttuja 🙂

    1. Moi Sanna!

      BCAA (leusiini, isoleusiini ja valiini) toimii lihasten energianlähteenä ja suojana varsinkin treenin aikana. Siksi niitä käytetään ennen, aikana ja treenin jälkeen varsinkin jos treenaa kovaa 🙂 Lisäksi löytyy tutkimuksia, joiden mukaan BCAA treenin yhteydessä voi parantaa vastustuskykyä!

  2. Hei missä verikokeet voi ottaa, mistä näkee puutostiloja ja ravintoaineiden imeytymistä? Saako ajan ihan itse tilattua, vai tarviiko lähetettä? Olisin tosi kiinnostunut mittauttamisesta 🙂

    1. Suomessa nykyään pääsee ilman lähetettä helposti ainakin cityterveyteen ja hieman kalliimpia esim antioksidanttiklinikka 🙂 Lähetteellä toki saa Kelan korvaukset mutta cityterveydessä saa 150 eurolla jo aika kattavat mittaukset ilmankin!
      -E

Kommentointi on suljettu.