fbpx

bestproject_eevsku

Kiinteytyminen on mielestäni parempi sana käyttää kropan muutosta halutessa, kuin esimerkiksi painonpudotus. Painolla ei oikeasti ole juurikaan mitään merkitystä. Toki joissain tapauksissa on hyvä saada painoakin putoamaan tai nousemaan, mutta kehonkoostumus on se, mikä eniten merkkaa ja mikä näkyy.

Olen tästä itse erittäin hyvä esimerkki. Näin lyhyenä ihmisenä (160cm) voisi kuvitella painon olevan alle 60kg ja kilpailuissa lähempänä 50kg. Olen painanut viimeksi alle 60kg yläasteella ja kilpaillessani fitnessissä. Ensimmäinen kilpailupainoni oli jotain luokkaa 56kg ja normaalipainoni huitelee 66-67kg kohdilla. Monen mittarin mukaan siis hieman liikaa painoa, mutta totuus on aivan toinen, kun kehossa on paljon lihasmassaa.

athletebody

 

Myönnän, että itsekin siihen välillä sokeutuu ja miettii, että miten hitossa voin painaa näin paljon. Muistan kuitenkin aina itse painaneeni pituisiani tyttöjä paljon enemmän. Olen kuitenkin ollut ulkomuotoon tyytyväinen, ja jos en ole ollut, niin olen tehnyt asialle jotain. Koskaan en ole lähtenyt varsinaisesti pudottamaan kuitenkaan painoa, vaan ajatellut enemmän kehon muokkaamista oikeanlaisella ruoalla ja treenillä.

Miten kroppa saadaan sitten kiinteytymään?

  • Juo paljon vettä
  • Syö oikeaa, terveellistä ruokaa, jota kehosi ja mielesi tarvitsee
  • Nuku tarpeeksi paljon ja laadukkaasti
  • Hoida suolistosi kuntoon
  • Tee asioita joista nautit ja jotka tekevät sinut onnelliseksi
  • Treenaa järkevästi
  • Venyttele ja huolla kehoa
  • Kuivaharjaa ja rasvaa ihoa, jotta pidät sen kimmoisana ja verenkierto paranee
  • Tarvittaessa apuun voi ottaa erilaisia hoitoja, kuten LPG, Hypoxi, Velasmooth.. HUOM! Nämä vain lisänä, ei pelkästään tuo pitkäkestoisia tuloksia.

Näistä aiheista tulossa blogiin lisää syksyn mittaan. Mistä aiheesta sinä haluaisit eniten kuulla?

Itse noudatan juurikin noita ohjeita saadakseni kehon toimimaan ja myös valmistautuessani kilpailuihin. Painoa en kyttää, vaan katson mitä peili ja olo kertoo. Tärkeintä on olla itseensä tyytyväinen ja muistaa olla vertaamatta itseään muihin! Ollaan parhaita versioita itsestämme.

<3

Eevsku

kuvat Thaimaan reissulta, Tomi Salakari

13 kommenttia

  1. Aivan täydellinen kirjoitus mulle, kiitos! Oon ite 168cm pitkä ja muistan jo yläasteella miten kamalaa oli kun painoin yli 60kg vaikka olin urheilija ja todella hyvässä kunnossa, voi sitä itkun määrää :,( nyt oon 25v ja vuosi sitten olin varmaan elämäni kunnossa, painoin 71kg. Sekin oli kamalaa, vaikka kaikki kehu mun kuntoa ja kroppaa!

    Oon aina ihaillu sun kroppaa ehkä just siksi, että se on malliltaan aika samanlainen ku itsellä ja ns. realistinen tavote 🙂 ei musta koskaan nimittäin näillä ex-taitoluistelija/voimistelija reisillä mitään kapea koipista saa 😀

    1. Kiitos Henna ihanasta kommentista! 🙂

      Se on juuri näin, eikä meistä pidäkään yritää veistää kaikista samanlaisia. Minustakaan ei mitään kapeakoipista ikinä tulisi 😀

      -E

  2. No näinpä juuri! Mua ahdistaa painoluokkaurheilijana kun kokoajan pitää rampata vaa’alla ja pitää huoli ettei se saakelin paino nouse, vaikka peilikuvaan ja kehonkoostumukseen olisikin enemmän kuin tyytyväinen.

    Ei se paino kuitenkaan kerro juuri mitään terveydestä ja ulkonäöstä 🙂 Jos ei tarvisi painoa katsoa lajin takia, antaisin sen varmaan nousta ainakin 5kg tästä ja olisin erittäin tyytyväinen. Fitness on siitä hyvä kun sillä vaa’an lukemalla ei tee yhtään mitään, jiujitsussa taas ketään ei kiinnosta näkyykö yksikään lihas, vaan pelkällä puntarin lukemalla on väliä. Että ei sekään mikään terve maailma ole, kun fitnesstä niin parjataan syömishäiriöiseksi. Unohdetaan fitneksenparjaushöyryissä, että niin moni muukin laji vaatii painonpudostusta, usein paljon nopeammalla ja rajummalla tahdilla vielä, esim. 5 viikossa 7kg on ihan perushomma. Kumpi siinä nyt sitten on kropalle rankempaa 😉

    Tsemppiä kisavalmisteluihin!

    1. Mä olen miettinyt monta kertaa juurikin tuota ja faktahan on tosiaan se, että kilpa/huippu-urheilu ei ikinä ole terveellistä. Oli laji mikä tahansa 🙂

      Tärkeintä olis ehkä just se kropan ja pääkopan palauttelu sitten kilpailukauden jälkeen ja sen tajuaminen, ettei aina tarvitse olla siinä kisatikissä.

      Tsemppiä hurjasti sinnekin treeneihin ja kaikkeen, kiitos kommentista Emppu!

      <3
      E

  3. Hei, nappi kirjoitus! Niin totta, itsekin entisenä joka-aamuisena vaa’allakävijänä keskityn nyt peiliin ja vaatteiden istumiseen. Ja omaan hyvään fiilikseen! Vaikka myönnän, että 60 kg viime keväällä työterkkarin tarkastuksessa kirpaisi, niin en yritä sinällään pudottaa painoa vaan kiinteytyä. Eiköhän samalla vähän painokin tipu, kun treenaa kunnolla ja pyrkii tekemään just, kuten listasit noi neuvot. Tsemppiä sullekin treeneihin!

    1. Joo vaaka roskikseen ja hyvän fiiliksen metsästykseen 🙂

      Paino putoaa tai löytää juuri oikean kohdan, kun nimenomaan tekee treenejä ja syö itselleen hyvällä tavalla.

      Tsemppiä sinne ja kivaa loppukesää!
      -E

  4. Hei,
    Haluaisin kuulla lisää suoliston hyvinvoinnista!

  5. Tästä hyvin konkreettinen esimerkki kävi mulle. Reilu vuosi sitten painoa oli 67kg ja olin hyvässä kunnossa just kaks vaparimatsia takana. Nyt 4kk synnytyksen jälkeen, raskausaikana en urheillu yhtään mitääb, niin paino on 57kg. Eli 10 kiloa vähemmän! Enkä mielestäni mitenkään hoikemmalta näytä vaan juuri siitä lihas massasta lähtenyt kyllä suurin paino.

    1. Joo, lihasmassa tekee kyllä tosi suuren eron. Sitä ei itse tajua yhtään, siks just painon tuijottelu on parempi jättää 😀

      Tsemppiä sinne kovasti vauva-arkeen!

      -E

  6. Moikka, tahtoisin tietää mistä olet ostanut instagramissa esiintyneen violetin adidaksen huppari? Se on niin namu että täytyy sellainen metsästää jostakin. 😉

    Oot niin motivoiva bloggaaja ja tekstit ovat aina mielenkiintoisia. Päivittäin seurailee josko jotain uutta olisi ilmaantunut. Ja mikä parasta nähdään ihan livenä ens keväänä thaikuissa bootcampillä :))

    1. Helou Hanna!

      Kuule se on Adidas Originals mallistoa, adidas.fi -sivulta. Tosin taitaa olla viime keväältä, eli ei välttämättä enää saa! Käy kattomassa jos löytyis 🙂

      Ja hei ihan mahtavaa!! Maaliskuusta tulee huippu!

      -E

  7. Moikka! Olisin myös todella kiinnostunut suoliston hyvinvointi aiheesta 🙂

Kommentointi on suljettu.