fbpx

sleep_eevsku

Rakastan nukkumista. Hyvää, syvää unta. Olen kirjoittanut tästä jo muutaman kerran blogissani ja puhun aiheesta myös esimerkiksi luennoillani. Hyvinvointi koostuu ravinnosta, liikunnasta ja levosta, joista jokaisen osa-alueen tulisi olla mahdollisimman hyvin balanssissa. Se mitä se kenenkin kohdalla tarkoittaa, on vaikea määritellä, sillä me kaikki olemme yksilöitä. Mitä enemmän opin, luen ja kartutan tietoa hyvinvoinnin ja liikunnan alueella asioista, sitä enemmän olen sitä mieltä, ettei ole mitään yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita. Toki sitä mieltä olen ollut jo pitkään, mutta tuo ajatus vain vahvistuu entisestään kaiken kanssa.

Uni palauttaa sekä mieltä, että kehoa. Olen tiedostanut aina tarvitsevani aika paljon unta, mutta nyt lähivuosina se on vain korostunut entisestään. Varmasti johtuu myös siitä, että ei ole enää lapsi, eikä edes teini-ikäinen. Tuolloin palautuminen oli aivan eri luokkaa ja nyt joutuu huolehtimaan palautumisesta jo hieman eritavoin. Tätähän ei meinaa oikein aina itselleen myöntää ja on vaikeaa välillä suhtautua muutoksiin, joita iän myötä tulee, sillä sitä jotenkin muistaa aina sen miten ennen pystyi, jaksoi ja teki asioita. Toki olen edelleenkin nuori ja en nyt sano, että palautuminen olisi vielä mitenkään superhuonoa, mutta vertaan omaa kokemustani urheilijana. Jos katsotaan lapsia ja nuoria, niin he pystyvät urheilemaan käsittämättömiä määriä viikottain ja siihen päälle tulee kuitenkin kaikki muu aktiivisuus.

sleep2_eevsku

Sen lisäksi, että uni on erittäin tärkeää urheilijalle, on se myös aivan yhtä tärkeää kaikille muillekin. Elämässä tulee vaiheita, kun siihen ei pysty yhtälailla panostamaan (esimerkiksi lapsen syntymän jälkeen), mutta muussa tapauksessa suosittelen panostamaan yöuneen. Se tulee parantamaan elämänlaatuasi aivan varmasti, sillä jaksat paremmin sekä työssä, arjessa, että liikkuessa. Kun nukkuu hyvin, on myös paljon suurempi todennäköisyys tehdä parempia valintoja ravitsemuksen suhteen, koska ei yritä hakea energiaa väsymykseen esimerkiksi nopeista hiilihydraateista, kuten sokerista.

Uneen panostaminen ei aina tarkoita 10 tunnin yöunia, vaan se tarkoittaa enneminkin panostamista unen laatuun. Nukkui sitten 6 (toivottavasti vähintään) tai 10 tuntia, on unen määrän sijaan hyvin tärkeää panostaa laatuun. Laatuun panostaminen kannattaa siis myös ravinnon ja liikunnan (ja ihmissuhteiden) lisäksi unen kanssa. Lyhyempi, mutta laadukas uni voi palauttaa sinua hyvin, vaikka määrällisesti ei aina saisikaan tunteja aivan täyteen.

Mitä se laadukas uni sitten oikein tarkoittaa? Omalla kohdalla koen sen olevan sellaista unta, jossa en yön aikana esimerkiksi heräile. Optimitilanteessa nukkuminen omalla kohdallani menisi näin: nukahtaminen aika pian valojen sammutuksen jälkeen, yön läpi nukkuminen 8-10 tuntia ilman heräämistä ja aamulla herääminen ennen herätyskelloa. Kuulostaako jopa liian hyvältä ollakseen totta? Itse sain tällaiset unet viimeksi viime yönä. That makes me happy, haha.

sleep3_eevsku

Jos nyt ei aivan joka yö tuohon suoritukseen pysty, niin ainakin koitan pitää huolta seuraavista asioista:

  • Mahdollisimman samaan aikaan nukkumaan joka ilta (unirytmi tärkeä,helpottaa myös nukahtamista!)
  • Sosiaalisen median katsomisen vähentäminen iltaa kohti
  • Mieluummin luen kirjaa, kuin esimerkiksi katson elokuvaa (lukeminen rauhoittaa enemmän)
  • Vältän kirkkaan valon katsomista iltaisin (tietokoneessa sovellus f.lux & puhelimessa sinivalosuodatin)
  • Mahdollisimman pimeä huone (pimennysverhot) tai vaihtoehtoisesti unimaskin käyttö
  • Ylipäätään iltaa kohti rauhoittuminen – raitis ilma, venyttely, kynttilänvalo, rauhoittava musiikki, nämä auttavat ainakin minulla
  • Ravitsemuksen ja liikunnan tasapaino – nukun huomattavasti paremmin, kun näissäkin on selkeä oma rytminsä, sekä oikea jaksotus esimerkiksi treeneissä

Ravitsemuksella voi saada tukea hyvään uneen, mutta kirjoitan siitä vaikka erillisen oman tekstinsä tässä lähiaikoina. Olen tästä puhunut ennenkin, mutta kannattaa panostaa myös omaan uniergonomiaan. Hyvä ja laadukas tyyny/ patja/ sänky voi tuntua kerralla isolta ostokselta, mutta laadukkaat tuotteet kestävät ja ovat kyllä hyvien yöunien arvoisia! Minulla on ollut jo usean vuoden käytössä Tempurin tuotteet ja olen kyllä äärettömän tyytyväinen.

Nukkuminen on kivaa ja se on panostamista omaan hyvinvointiin! Suosittelen kaikille 😉

Mitä haluaisit kuulla unesta tai nukahtamisesta lisää?

<3 

Eevsku

PS. Kävitkö jo vastaamassa lukijakyselyyn? Kyselyyn vastanneet osallistuvat Tempur niskatyynyn arvontaan – tästä pääset katsomaan mistä kyse (eilinen postaus). Hurja määrä jo vastanneita – kiitos siitä!

  • Olen rakastunut pellavalakanoihin, omani tilasin Ellokselta *
  • Yöasu Gina Tricot

*mainoslinkki

Total
31
Shares

1 kommentti

Kommentointi on suljettu.