fbpx

recover_eevsku2

Palautuminen on ollut yksi oman elämäni pääteemoista tässä nyt viimeisen reilun vuoden ajan. Tai onhan sen pitänyt aina olla, mutta nyt olen oikeasti hiffannut sen entistä paremmin ja siksi kiinnitän siihen myös paljon enemmän huomiota. Aiemmin aloin kiinnittämään siihen tarpeeksi vasta huomiota sitten, kun oli pakko. Kuulostaako tutulta? Vähän sama asia kuin se, että ihmiset eivät nykyään ylipäätään ole valmiita panostamaan omaan terveyteensä tarpeeksi, jolloin voitaisiin välttyä monilta lääkärikäynneiltä, sairaslomilta ja lääkekuureilta. Yhtä suuressa roolissa näiden asioiden kanssa ravitsemuksen ja liikunnan lisäksi on myös palautuminen.

Puhun nyt ensin palautumisesta nimenomaan urheilun näkökulmasta ja käyn läpi tässä postauksessa muutamia asioita, joista olen kokenut itse saavani hyötyä. Olen kokeillut erilaisia palautumiskeinoja hyvinkin paljon ja pikkuhiljaa löytänyt itselleni ne sopivimmat. Perusasiat toimivat varmastikin taas kaikille yhtä hyvin, mutta sitten kun mennään esimerkiksi kuntourheilusta kilpa- tai huippu-urheiluun, voidaan puhua jo hieman erilaisista palautumiskeinoista ja niihin käytetystä ajasta. Tottakai, sillä jos urheilee ammatikseen (tai edes puoliksi) on siihen omaan työkaluun, eli kehoon, käytettävä normaalia enemmän aikaa huoltamisessa.

Palautumisessa kaikkein tärkein on tietenkin ensisjiaisesti se, että lepoa on oikeassa suhteessa liikuntamääriin ja ravitsemus tukee tätä kaikkea. Mitä enemmän urheilee, sitä enemmän pitäisi miettiä palautumista. Mutta toki myös ylipäätään stressaava tai kiireinen elämä, kuluttava työ ja hektinen arki ylipäätään vaativat palautumista. Tämä tarkoittaa sekä fyysistä, että henkistä palautumista. Henkisellä palautumisella on suurempi vaikutus, kuin moni uskookaan. Se voi joskus jopa vaikuttaa negatiivisesti fyysiseen palautumiseen, vaikka muuten ei olisikaan fyysisesti niin rasittunut.

Panostan itse ensisijaisesti hyvään ja laadukkaaseen uneen. Tästä olen myös puhunut usein, mutta voisin taas kirjoittaa siitäkin oman tekstinsä. Olen käyttänyt tänä vuonna kotona ollessani myös Beddit -unenmittauslaitetta, jotta olen oikeasti pystynyt analysoimaan untani ja palautumista. Huomaan aika selkeästi, jos olen ylirasittunut, sillä se vaikuttaa heti uneeni. Ei välttämättä sen pituuteen, mutta laatuun. Jos heräilen paljon yöllä, enkä nuku sikeästi, tiedän olevani alipalautunut. Tällöin pidän heti lepopäivän tai ainakin kevyemmän treenipäivän, jolloin myös huolletaan kehoa ja mieltä.

Unen lisäksi tärkeää on myös muu lepääminen. En ole kovin hyvä nukkumaan päiväunia, mutta olen sen sijaan pyrkinyt ottamaan päivässä yhdestä muutamaan rauhoittumishetkeä, jolloin vain olen rauhassa, hengittelen tai luen kirjaa. Tällaiset hetket kesken työpäivän tai kahden treenin välissä auttavat palautumisessa ja auttavat myös keskittymään paremmin, oli kyse sitten töistä, koulusta tai tulevasta treenistä. Näissä hetkissä saatan myös käydä läpi tulevaa harjoitusta, mutta välillä koitan olla edes hetken miettimättä urheilua. Easier said than done haha.

Sitten tulee tietenkin itse harjoittelu, joka täytyy olla suunniteltu niin, että siitä myös palautuu. Mitä parempi kehontuntemus, sitä paremmin voi itse arvioida omaa jaksamista ja sitä, milloin tarvitsee lepoa. Jos ei osaa itse sitä arvioida (voi olla välillä hyvin vaikeaa, ja itse hyödynnän varsinkin kisakaudella tässä valmentajaa paljon), on hyvä olla valmentaja joka auttaa. Muita keinoja on erilaiset mittauslaitteet, joilla seurataan sykettä ja saadaan näin selville pitkässä juoksussa omia sykerajoja ja niistä huomataan myös sitten alipalautumiset. Bedditin lisäksi olen nyt koittanut muistaa käyttää myös sykemittaria treenatessa, joka on minulle ollut välillä ylitsepääsemättömän vaikeaa.. Tietenkin myös treenipäiväkirjan pitäminen, johon laitetaan tuntemuksia ja treenituloksia, on hyvä keino seurata kehitystä ja mahdollista levon tarvetta. Täytyy kuitenkin muistaa, että levon tarve ja laiskuus ovat kaksi eri asiaa.

Ruokavaliolla on myös merkitystä palautumisessa ja taas mitä enemmän urheillaan, sitä suurempi merkitys määrillä ja ajoituksilla on. Kuntoilijalle on pääasia, että syödään riittävästi ja riittävän monipuolisesti. Urheilija hyötyy myös makrojakaumien tarkemmin miettimisestä, sekä siitä, milloin kannattaa mitäkin syödä saadakseen paras hyöty treenistä ja palautumisesta. Lupaan kirjoitella tästäkin aiheesta lisää erikseen.

Luin juuri pari viikkoa sitten mielenkiintoisen tutkimuskatsauksen, jossa pohdittiin nimenomaan palautumista, ja vertailtiin nais- ja miesurheilijan palautumisen eroja. Suurimmat palautumiserot liittyivät miehen ja naisen kehon erilaiseen tapaan hyödyntää hiilihydraatteja ja rasvaa harjoittelussa. Kuten me kaikki tiedämme, niin naisen keho varastoi rasvaa miehiä enemmän ja tämä toki myös vaikuttaa hieman sekä ravitsemukseen, treeniin, että palautumiseen. Mitään hälyyttävän suuria eroja ei kuitenkaan ole, mutta mielenkiintoista oli esimerkiksi kylmähoitojen hyödyntäminen nimenomaan naisurheilijoilla ja siitä saatu hyöty oli sellainen, joka kannattaa ottaa huomioon.

eevsku_recovery4

Sitten kun palautumisen suhteen lepo, ravitsemus ja liikuntamäärät ovat hallussa, voidaan miettiä yksityiskohtia ja muita apukeinoja tähän. Esimerkiksi itse hyödynnän aktiivisesti ulkopuolista apua kehonhuoltoon ja palautumiseen. Parasta hyötyä olen kokenut itse saavani hieronnasta, osteopatiasta, hypoxista ja lymfa -hoidoista. Hierontaa ja osteopatiaa hyödynnän ympäri vuoden ja lymfa -hoitoja usein sarjahoitoina. Niillä tehostetaan erityisesti nestekiertoa ja olen itse saanut apua lihasten ja kalvojen pitämisessä auki. Samalla myös iho kiinteytyy, mikä ei myöskään haittaa yhtään.

Helsingistä olen nyt löytänyt luottopaikan, jossa hoidetaan omia ongelmakohtia. Essin High Care -kauneushoitola on erikoistunut näihin vartalohoitoihin kasvohoitojen lisäksi ja vaikka ensin olin hieman skeptinen hoidoista, olen saanut niistä paljon hyötyä monien ystävieni lisäksi. Meninkin itseasiassa Essille ystävän suosituksesta ja nyt kun olen itsekin suositellut paikkaa monille, tuntuu että siellä käy jo pian kaikki helsinkiläiset tutut.

Essi tekee minulle aina ensin slide styler hoidon jaloille ja samalla käsivarren kalvoja ja lihaksia käsitellään SPM alipainehieronta -laitteella. Se on sellainen pieni ”imuri”, jolla saadaan avattua erittäin tehokkaasti lihaksia ja kalvoja. Samalla nesteet pääsevät liikkeelle, iho kiinteytyy ja toki mahdollinen selluliittikin näin ollen vähenee hiljalleen. Tämän jälkeen käsitellään vielä erikseen reidet ja pakarat. Nämä hoidot ovat olleet minulle loistava lisä saamaan lisäaineenvaihdunta buustia varsinkin jalkojen alueelle, jossa se tuntuu olevan välillä liian heikkoa itsestään. Saan apua palautumiseen ja lihakset, kalvot, sekä iho tuntuu kimmoisammalta. Hoidon jälkeen iho punottaa hiukan, koska myös pintaverenkierto kiihtyy. Näissä on parasta se, että niiden jälkeen voi aivan normaalisti jatkaa päivää tai vaikka mennä treenaamaan paremmin palautuneella kropalla. Vaikka tuo kalvojen avaus hieman voi tuntua ikävältä, on minulle muuten Essillä käyminen myös henkistä palautumista. Se on breikki päivään, jolloin voin vaan rentoutua ja antaa toisen huoltaa kroppaani.

Voin siis suositella erittäin lämpimästi Essin hoitoja, ja aion näitä hyödyntää itsekin taas jatkossa. Yhdestä kerrasta ei ole suurta hyötyä, vaan aina kannattaa ottaa useampi kerta hoitohyötyjen maksimoimiseksi. Pyrin itse käymään aina vähintään muutaman kerran lyhyen ajan sisään, jonka jälkeen voi pitää joko ylläpitojaksoa tai taukoa. Nämä hoidot ovat myös suosittuja juuri ennen aurinkolomia tai kesää, tiedä miksi 😉 Mutta Essi kyllä kertoo jokaisen tilanteeseen parhaat hoidot ja ehdottaa sopivat hoitosarjat. Nämä sopivat erittäin hyvin kaikille, joilla on tarvetta saada kehosta ylimääräinen neste, turvotus ja kuona-aine liikkeelle, sekä pitää parempaa huolta omasta kehosta ja mielestä. Jos kiinnostuit, niin täältä lisätietoja.

Voi että tekeekin mieli itse päästä tuonne hoitoon taas näiden jumisten jalkojeni kanssa! Ensi viikolla onneksi ehdin käymään kerran ennen seuraavaa työmatkaa. Täällä Fuerteventuralla on ollut aivan mielettömän upeat kelit ja ei voi kyllä muuta kuin olla kiitollinen taas siitä, mitä elämä tuo eteen ja millaisia juttuja pääsee kokemaan. Kerron huomenna lisää täällä olosta, paikasta ja treeneistä mitä olen tehnyt. Postauksen kuvat ovat ensimmäisen päivän saldoa! Jos kiinnostaa tietää missä mennään, niin menoa voi seurata instagramista, snapchatista ja tässä Finnmatkojen sivuilta hotelli, jossa olemme.

Ihanaa päivää juuri sinulle 🙂

<3

Eevsku

  • Essi High Care -hoitoja saatu blogin kautta & tukemaan kilpaurheiluani
Total
23
Shares

3 kommenttia

  1. Hei Eveliina!

    Oon pitkään seurannut blogiasi ja teet todella hienoa kirjoituksia. Motivoit ja autat kirjoituksillasi varmasti monia. Oot varmasti saanut jo paljon positiivista palautetta kirjoituksistasi/blogistasi, mutta hyvää palautetta ei voi saada koskaan liikaa (ainakaan Suomessa :D). Joten jatka samaa malliin!

    Menestystä valitsemallasi polulla 🙂

    //Jyri Behm

    1. Hei Jyri!

      Kiitos paljon mukavasta kommentista, sait mut hyvälle mielelle! Toivottavasti kirjoitukset miellyttävät jatkossakin. Kaikkea hyvää sulle 🙂

      -E

  2. Moikka!
    Bongasin nyt vasta tämän kirjoituksen ja ajattelin kysästä, että käytätkö joitakin palautusjuomia salitreenin jälkeen?
    Olen itse ollut nyt 5 vk tälläsellä ”tiukalla” ruokavaliolla, jotta pääsen hyvään alkuun ruuan määrän ja rytmin kanssa. Olenki huomannut nyt, että olen syönyt ennen aivan liiian vähän verrattuna liikuntamäärääni 4-5 kertaa viikossa. Ennen tätä nukuin todella huonosti, enkä jaksanu tehdä treenejäkään kunnolla mikä suututti paljon, nyt on kaikki muuttunut positiivisesti päälaelleen. Nukun 7-8 tuntia joka yö, enkä heräile enään niin paljoa kuin ennen ja vaikka heräisinki niin nukahdan heti takasin. (Ennen saatoin pyöriä tunti kaupalla). Ymmärrän nyt vasta kuin tärkeetä palautuminen, uni ja ravinto on liikunnan kanssa jos haluaa tuloksia. Itselläni on tavoite edessä, kun painoa lähtenyt melkein 30 kg ja nyt haluan tilalle lihasta. Salaa toivon kylläkin, että tuo -30 kg tulisi täyteen ja se neljästä kilosta kiinni. Toki en pidä väliä ellen sitä saa täyteen, kuhan vaan saan pitää tän hyvän olon ja saada lihasta sekä kiinteytyä vatsan seudulta.

Kommentointi on suljettu.