fbpx

IMG_0686

Kaupallinen yhteistyö Sam Mills Pasta d’oro

Kuka tykkää syödä pastaa? Vai voisiko kysyä, että onko muka joku joka ei siitä pidä? Itselläni on ainakin syvä rakkaussuhde pastaan vaikka en sitä aivan hirveästi ole viime vuosina syönyt.. Se rakkaussuhde johtuu omalla kohdallani ainakin lapsuudesta, sillä silloin pasta on kyllä ollut lempiruokaa, enkä varmasti ole ainut? Makaronilaatikko, spagetti & jauhelihakastike, ”mökkihöperö” (tää onkin muuten aivan mahtava ruoka ja erittäin rakkaita muistoja hahah; makaronia, jauhelihaa & herne-maissi-paprikaa..) tai vaan ihan pelkästään keitetty pasta + ketsuppi. Nam. Näiden lisäksi teini-ikäisenä tilasin aika usein ravintolassa syödessä pasta-annoksen. Ne olivat ehkä vähän monipuolisempia noihin kotiruokiin verrattuna, mutta ei kotiruokaa (varsinkaan äidin tekemää) voita kyllä mikään. Itseasiassa söin myös hyvin suuren osan hiilihydraateistani pastasta varsinkin opiskeluaikoina. Pasta, tonnikala ja ketsuppi olivat hyvin tuttu näky lautasella Vierumäellä asuessa.

Kunnes fitness tuli elämääni ja pastan syönti jäi, the end. No ei oikeasti! Pastaa voi aivan hyvin syödä vaikka olisikin kiinnostunut omasta ruokavaliostaan ja linjoistaan. Pastahan on tietysti hiilihydraatin lähde ja niitä tarvitaan varsinkin jos liikkuu paljon. Hiilihydraatit ovat kehomme ensisijainen ja nopein energianlähde ja niiden avulla jaksamme liikkua paremmin sekä palaudumme. Hiilihydraatit auttavat myös lihaskasvussa ja aineenvaihdunnassa. Toki hiilihydraattien määrää kannattaa säätää oman aktiivisuuden mukaan. Kun liikkuu enemmän, voi hiilihydraatteja syödä enemmän ja toistepäin. Niitä ei kuitenkaan tarvitse todellakaan pelätä ja niiden liika rajoittaminen voi aiheuttaa ongelmia aineenvaihdunnan sekä jaksamisen kanssa! Myös urheilussa kehittyminen sekä palautuminen vaikeutuvat, jos hiilihydraatteja liikaa rajoitetaan.

Me olemme kaikki erilaisella aineenvaihdunnalla ja kehon toiminnalla varustettuja, joten jokaisen täytyy itse oppia kuuntelemaan kehoaan siitä, kuinka paljon hiilihydraatteja päivän aikana kannattaa syödä. Tähän voi tietenkin saada apua myös asiantuntevalta valmentajalta tai ravitsemuspuolen ammattilaiselta. Perussääntönä itselläni on, että syön hiilihydraatteja enemmän päivinä, kun olen aktiivisempi ja treeni on kovempaa. Lisäksi painotan hiilihydraattien syömisen omien treenieni ympärille, joka on toiminut minulla tosi hyvin. Esimerkiksi puuroa banaanilla ennen treeniä ja pastaa treenin jälkeisellä aterialla. Lähiaikoina omalla kohdallani pastaa on saattanut mennä useammissakin aterioissa, koska innostuin. Jotenkin olin aivan unohtanut koko pastan ja siis sehän on kyllä vaan niin hyvää! Ja erinomaista vaihtelua ylipäätänsä riisille, puurolle, leivälle ja muille hiilihydraatin lähteille.

IMG_0675IMG_0574 IMG_0581 IMG_0590

Sam Millsin Pasta D’oro eroaa ”tavallisesta” pastasta siinä, että se on täysin gluteeniton, lisäaineeton, GMO-vapaa eikä myöskään sisällä kananmunaa, soijaa tai herneproteiinia. Näin ollen voisi sanoa, että tämä pasta sopii aivan kaikille! Vaikka ei keliakiaa olisikaan ja näin ollen gluteenia ei haudanvakavasti tarvitsisi vältellä, niin osa kuitenkin huomaa esimerkiksi vehnäpastan aiheuttavan vatsan turvotusta tai muita ongelmia ja siksi gluteeniton versio voi toimia paremmin varsinkin säännöllisessä käytössä. Itse en välttele 100% gluteenia tai toimi sen kanssa mustavalkoisesti, mutta olen huomannut vatsani toimivan paremmin, kun en sitä koko aikaa ja suuria määriä mistään saa. Tätä Pasta D’oroa löydät päivittäistavarakaupoista eri muodoissaan.

Gluteenittomista tuotteista monilla on sellainen kuva, että ne olisivat jotenkin pääsääntöisesti huonomman makuisia, mutta varsinkin nykyään tuo väite on aivan turha. Tuotteet ovat kehittyneet vuosien saatossa ja ylipäätäänsä ei kaikki gluteeniton siltikään ole kuivaa tai mautonta. Päinvastoin! Itseasiassa tätä pastaa maistattaessani muille he olivat sitä mieltä, että se oli parempaa, kuin ”normipasta”. Tätä mieltä olin tosi itsekin ja se on maistunut nyt jotenkin tavallista paremmalta. Pastassa on se hyvä puoli, että se valmistuu nopeasti ja siitä saa taiottua halutessaan vaikka mitä variaatioita, mutta on pääsääntöisesti hyvää myös erittäin simppelisti valmistettuna. Arvostan itse ruoanlaitossa helppoutta ja nopeutta, koska varsinkin treenin jälkeen illalla ei jaksa alkaa hirveän pitkään ruokaa valmistamaan. Tai ylipäätään jos on hieman hektisempi aikataulu, niin keittiössä harvoin ehtii viettämään liikaa aikaa.

Usein omat pasta-ateriat ovatkin simppeleitä, mutta silti niin hyvää! Keitettyä pastaa, kasviksia ja proteiininlähde. Ei vaadi siis kovinkaan suurta panostusta, mutta maistuu loistavalta ja varsinkin hyvässä seurassa. Yksinkertaisuudessaan siis keitä pasta (valmistusaika näissä 8-11 minuuttia riippuen valitusta pastamuodosta), valmista tai lämmitä haluamasi proteiininlähde (jauheliha, kana, nyhtökaura..) sekä kasviksia vaihdellen. Voilá ja lounas/illallinen on katettu! Ketsupilla tai ilman. Nam.

IMG_0612 IMG_0634 IMG_0628

Näissä kuvissa eilinen lounas pasta-annos, voisi melkein taas syödä tuota samaa.

Ihanaa perjantaita!

<3

Eevsku

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*
*