fbpx

 

IMG_1202

 

  • Kaupallinen yhteistyö Fazer

Ruisleipä on ollut lemppareitani lapsesta saakka ja söinkin sitä aikalailla joka päivä joko aamu-, väli- tai iltapalana. Tuore ruisleipä ei kaipaa päällensä muuta kuin voita, mutta yksi lempi yhdistelmistä on ollut ruisleipä juustolla ja kurkulla. Lapsuudesta ja nuoruudesta leivän syönti on vähentynyt välillä paljonkin ja jossain vaiheessa se oli enemmänkin harvinaista herkkua.

Leivän syöntini vähentyi useammastakin syystä, mistä suurimpana on ollut varmasti se, että koin sen aiheuttavan ongelmia jonkin verran vatsan kanssa. Muutama vuosi sitten hurahdin gluteenittomaan ruokavalioon ja vaikka ruokavalioni sisältää pääosin aika vähän gluteeniviljoja on kuitenkin nyt enemmän maalaisjärkeä mukana. Joustavuus on tärkeää päivittäin valinnoissa ja se on tuonut paljon rentoutta sekä mielekkyyttä vaikka välillä ruokavalio olisikin hieman tiukempi tavoitteista johtuen. Leipäkin sopii siis hyvin ruokavaliooni vaikka päivittäin, mutta siitäkin kannattaa valita itselleen paremmin sopivia vaihtoehtoja. Niin kauan kuin vatsani voi hyvin, voin syödä mitä vaan – sisälsi se sitten gluteenia tai ei! Tässä on auttanut parempien vaihtoehtojen löytäminen sekä annoskoot ja ruokavalion monipuolisuus.

IMG_1257

Leipää ei siis tarvitse vältellä ja itseltään ruoka-aineiden kieltäminen voi aiheuttaa enemmän ongelmia kuin se, että syö monipuolisesti ja maltillisesti paljon eri vaihtoehtoja. Mieliruoat mahtuvat hyvin millaiseen ruokavalioon tahansa, kun vain vähän käyttää mielikuvitusta ja valitsee paremmin. Leivästä johtuvat vatsaongelmat voivat johtua usein FODMAP -hiilihydraateista, joita on esimerkiksi ruisleivässä. Fazerin uusi Vatsaystävällinen Ruis sisältää näitä FODMAP -hiilihydraatteja 40% vähemmän kuin tavallinen ruisleipä, jolloin se sopii paremmin myös herkkävatsaisille. Toki keliaakikot ovat aina asia erikseen, mutta jos sellaista ei ole, niin gluteenittomuuden kanssa ei tarvitse olla mustavalkoinen ja omalle vatsalle kannattaa kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Itse koen ainakin nykyään niin, että vaihtelemalla ruoka-aineita ja syömällä pieniä määriä kerralla pystyn syömään melkein mitä tahansa ja se auttaa siinä, ettei turhia mielitekoja synny. Miksi kieltää itseltään mitään, jos kaikesta voi nauttia aivan hyvin? Hiilihydraatin lähteenä leipä toimii loistavasti esimerkiksi puuron, pastan, riisin ja bataatin tavoin. Esimerkkina: yksi pala Vatsaystävällinen Ruis -leipää sisältää 11g hiilihydraattia, joten jos syöt normaalisti aamuisin reilusta desistä kaurahiutaleista tehdyn puuron (sisältää reilu 30g hh), voit syödä samaan määrään 3 palaa ruisleipää.
Näiden uusien vatsaystävällisten ruisleipien lisäksi samasta sarjasta löytyy myös Vatsaystävällinen Kaura ja Vatsaystävällinen Gluteeniton -leivät, jotka olivat molemmat myös omaan mieleen. Tämän uuden tuoteperheen leivät on kaikki leivottu ilman vehnää, sokeria ja niihin on lisätty hieman siemeniä ja jodioitua suolaa. Lisätietoa löydät tästä.

IMG_1208 IMG_1232IMG_1259

Nykyään leivän päälle eksyy usein kyllä jotain muuta kuin pelkkä voi tai juusto + kurkku, jotta ne ovat täyttävämpiä ja toimivat tarvittaessa myös itsessään yhtenä ateriana. Leivistä saa kyllä taiottua vaikka minkälaisia herkkuja tai hyvin nopeaa ja helppoa välipalaa. Oma suosikkini tällä hetkellä on ruisleipä, jonka päällä on avokadoa, kananmunaa, tomaattia ja basilikaa. Tämä on todella helppo, nopea ja ravitseva kombo! Ja jos aikaa on pari ekstraminuuttia, niin avokado kannattaa sekoittaa pilkotun valkosipulin, sitruunanmehun ja suolan kanssa ihan vain haarukalla ’guacamoleksi’, niin siitä saa todella hyvän tahnan leivän päälle. Nam!

<3

Eevsku

Total
628
Shares

5 kommenttia

  1. Ois ollu kiva, että oisit kuvaillut myös makua! 🙂 Ainakin kuaraversio oli ihan karmeeta!

    1. Moikka!

      No kyllä omaan makuun nämä olivat todella hyviä, parasta oli mielestäni ruis ja kaurakin oli todella hyvää. Tietenkään makuasioista ei voi kiistelemään ja jokaisen on kokeiltava itse pitääkö vai ei! 🙂

      Kivaa kevättä,
      E

  2. Minä olen ”ruisleipä-addikti”. Vatsavaivat ovat helpottaneet kun siirryin syömään Fazerin vatsaystävällistä ruisleipää. 2 palaa/pvä riittää. Maku on täyteläinen, leipä on valmistettu taikinajuureen.

  3. Kiitos tosi hyvästä postauksesta! Satuin löytämään blogiisi taas pienen tauon jälkeen ja tämä teksti sai aikaan monia ajatuksia, joita olen viime aikoina pohtinut. Aloitin 1,5v sitten gluteenittomalla ruokavaliolla ihan vain omien tuntemusten pohjalta. Vatsa voi paremmin kuin aikoihin, mutta nyt olen pikku hiljaa taas lisännyt esim ruisleipää välipalaksi ja jotenkin haluan löytää sellaisen rauhallisen tasapainon tässä asiassa. Siksi kirjoituksesi vahvisti tunnetta siitä ettei kannata olla itselleen liian ankara ja mustavalkoinen ajattelutapa ei välttämättä ole pitkällä aikavälillä se paras. Oma keho on viisas, jos sitä vaan malttaa kuunnella. Otan heti testiin nämä Fazerin uutuudet, lämmin kiitos vinkeistä ja ihanaa kevään odotusta!

Kommentointi on suljettu.