fbpx

Puhutaan siis otsikostakin päätellen suoliston hyvinvoinnista! Asiasta puhutaan nykyään enemmän, mutta en tiedä ymmärretäänkö sen tärkeyttä siltä vielä tarpeeksi. Itse tajusin sen tärkeyden paremmin oman valmentajani myötä vuoden 2012 alusta ja kerronkin nyt omat toimiviksi kokemani vinkit sekä löydät postauksesta myös kuitupitoisen smoothieohjeen ja alekoodin sekä kilpailun.

MIKSI TÄMÄ ON TÄRKEÄ AIHE?

Kuulin jo vuosia sitten, että ”olet mitä syöt” ja pidin tätä toimivana lauseena pitkään. Se pitää osaltaan tietysti edelleen paikkansa, mutta uskon nykyään vielä enemmän siihen, että ”olet sitä mitä imeytät”. Suoliston kautta meihin imeytyy kaikki sekä hyvät, että huonot ainesosat. Ravinnosta saamme energiaa, mutta myös esimerkiksi kuituja, vitamiineja, hivenaineita ja kivennäisiä. Huonolaatuisemman ravinnon kautta taas kehomme joutuu käsittelemään esimerkiksi turhia lisäaineita tai tuholaismyrkkyjä. Nämä kaikki vaikuttavat myös suolistomme kuntoon, mikä taas määrittää sen kuinka hyvin mikäkin imeytyy ja miten me voimme.

Kehomme ja solumme uusiutuvat koko ajan ja kaikki mitä pistämme suustamme alas vaikuttaa siihen millaisia rakennusaineita kehomme saa. Niistä rakennusaineista rakentuu aivan kaikki – lihakset, aivot, nivelet, iho, hiukset… Usein tämä fakta jää ikäänkuin miettimättä ja siksi on ”helpompi” pistää suustansa alas mitä tahansa. Ei haluta muistaa sitä tosiasiaa, että kaikki vaikuttaa siihen millainen olo sinulla on. Jos keholle annetaan hyviä rakennusaineita, me jaksamme paremmin, olemme iloisempia ja terveempiä. Uusia tutkimuksia puskee ulos koko ajan siitä, kuinka ”suolisto on toiset aivot” ja tämän on varmasti myös jokainen itse konkreettisesti kokenut. Silloin kun vatsa toimii moitteettomasti, on olo yleensä paljon virkeämpi, iloisempi ja voimakkaampi. Kun taas suoliston kanssa on ongelmia, voi olo olla sumuinen, väsynyt ja jopa masentunut.

Kaikki olemme yksilöitä ja koskaan ei toki voi yleistää minkään asian johtuvan pelkästään yhdestä asiasta, mutta ihminen on kokonaisuus ja minusta on aivan älytöntä kuinka olemme vieraantuneet jopa tietyllä tapaa siitä, kuinka paljon ravinto meihin vaikuttaa. Kyse ei ole mistään hippeilystä tai liiallisesta ravinnon tarkkailusta, vaan yksinkertaisesti itsestään huolta pitämisestä. Jos syö huonosti, vatsa ei toimi, nukkuu liian vähän eikä liiku, niin on aika naiivia jopa olettaa, että olo olisi loistava. Joskus vatsaongelmat voivat johtua myös sairaudesta tai ihan pelkästään liiallisesta stressistä. Itse ainakin huomaan vatsastani liiallisen stressin ja silloin huomaa sen vaikuttavan heti moneen asiaan. Varsinkin uneen ja sitä kautta heti kaikkeen muuhun.

En myöskään usko liialliseen ruokavalion rajoittamiseen, mutta joskus se voi olla hyvä ratkaisu väliaikaisesti tai jonkun kohdalla lopullisestikin. Maito- ja viljatuotteiden osalta saan paljon kyselyjä ja oma kokemukseni sekä ajattelutapani niistä on tämä: jos ei tule mitään ongelmia, ei ole syytä rajoittaa. Jos huomaa niiden rajoittamisesta olon paranevan, silloin niin kannattaa tehdä. Ilmankin pärjää, mutta niiden poisjättäminen ei tee ketään pelkästään autuaammaksi. Tiedän paljon ihmisiä, jotka käyttävät maito- ja viljatuotteita, eivätkä koe ongelmia. Tiedän myös paljon ihmisiä, jotka kärsivät erilaisista vatsa- , tulehduskierre- tai iho-ongelmista eivätkä ole valmiita kokeilemaan näiden poisjättämistä. Se vaikuttaisiko se näihin ongelmiin ei tietenkään ole 100% varmaa, mutta voisi olla paljon parempi vaihtoehto kuin perinteinen lääkitys.

Itse syön pääosin maidotonta ja gluteenitonta ruokaa, koska koen näin suolistoni toimivan parhaiten ja oloni olevan skarpein. Olen terveempi ja energisempi. Mutta en kiellä itseltäni mitään ja voin hyvin syödä maitoa tai gluteeniviljoja sisältävää tuotetta silloin kun suolistoni voi hyvin. Ja huomaan myös eron siinä, että syökö prosessoitua maitotuotetta/ viljoja vai tuoretta ja aitoa.

MITEN SUOLISTON HYVINVOINTIA VOI PARANTAA?

Ensisijaisesti tietenkin tilannetta tulisi korjata niillä päivittäisillä valinnoilla, joita tekee ja hoitaa seuraavat perusasiat kuntoon. Mieluummin lisätään hyviä juttuja kuin aloitettaisiin siitä, että poistetaan asioita. Huolehdi siis ainakin seuraavista.

  • Riittävä kuidun saanti (marjat, kasvikset, viljat, pähkinät)
  • Ateriakoot sopiviksi ja huolellinen pureskelu – kannattaa myös olla juomatta ruokailun aikana jos mahdollista!
  • Riittävä uni ja lepo
  • Stressinhallinta
  • Suoliston hyvää bakteerikantaa edistävät hapatetut ruoat (esim. hapankaali)

Jos kaikki edelliset kohdat ovat jo täysin kunnossa ja silti on ongelmia, voi miettiä onko ruokavaliossasi jokin ruoka-aine, jonka poisjättämisellä voisi olla vaikutuksia. Näiden kohdalla kannattaa kokeilla yhden asian pois jättämistä kerrallaan, sillä muuten et tiedä mikä se voisi olla. Esimerkiksi liiallinen sokeri ja alkoholi aiheuttavat ongelmia, samoin useat antibioottikuurit. Joskus myös esimerkiksi kypsentämättömät kasvikset voivat aiheuttaa ongelmia eikä pelkästään maito- tai viljatuotteet.

Paljon kuitua sisältäviä ruoka-aineita ovat esimerkiksi: mustaherukka, pavut, kaalit, avokado, manteli, riisi ja kaura. Näistä kaikkia on omassa ruokavaliossa käytössä ja varsinkin mustaherukkaa tulee käytettyä smoothieissa todella paljon!

KUITUPITOINEN SMOOTHIEOHJE

200g jäisiä mustaherukoita

1 kauhallinen proteiinijauhetta (hera, riisi, hamppu.. itse suosin vaniljan- ja suklaanmakuista heraproteiinia)

1/2-1 banaani tai avokado

(1 tl kuitulisää, esim psyllium)

Nestettä riippuen haluaako lusikoitavaa vai juotavaa – vettä / kauramaitoa/ kookosmaitoa

-> Kaikki blenderiin ja jos haluat lusikoitavaa ”jäätelömaista” smoothieta, kannattaa blendailla hyvin rauhassa ja sekoitella välissä lusikalla!

RAVINTOLISIEN KÄYTTÖ SUOLISTON HYVINVOINNIN PARANTAMISESSA?

Ravinto, liikunta, uni ja stressi ovat ensisijaisia asioita joita lähtisin tarkastelemaan suoliston hyvinvoinnin parantamisessa, mutta näiden jälkeen tai lisänä voi hyvin ottaa avuksi jotain ravintolisiä. Varsinkin jos tilanne on huono tai kaipaa hieman vahvistusta omaan immuniteettiin, voi ottaa ravintolisät avuksi, mutta edellisessä kappaleessani mainitsemat kohdat pitäisi ensisijaisesti saada kuntoon.

Itselläni on käytössä vuoden ympäri vuorotellen kuureina maitohappobakteeri ja boulardii, jotka tukevat omaa suoliston bakteerikantaa. Kun suoliston kunto on hyvä, vastustuskyky toimii ja olo on hyvä ja virkeä sekä palautuu paremmin. Matkustaessa varsinkin kaukomaille olen ottanut näitä tehokuureina, mutta kotona ollessa perusarjessa syön näitä kuureina vuorotellen. Jos on yhtään puolikuntoinen olo tai suolisto oireilee, niin otan nämä heti käyttöön. Lisäksi otan aamuisin tyhjään vatsaan glutamiinia, joka toimii suoliston vahvistajana. Kuitulisää käytän myös kuureina ja otan sen yhdessä maitohappobakteerin kanssa, jolloin ne toimivat hyvin yhdessä (kuidut ovat probiootin kasvualustana). Jos syön jotain normaalista poikkeavampaa tai esimerkiksi tuhdimman pihvin, otan ruoan kanssa entsyymin, joka auttaa suolistoani pilkkomaan ateriaa. Entsyymit voivat toimia hyvänä apuna, jos ruoansulatuksen kanssa on ongelmia, mutta elimistön omat entsyymit olisi hyvä aktivoida käyttöön pureskelemalla hyvin ja välttämällä liiallista juomista ruokailun aikana.

Eli vielä tiivistettynä käyttämiäni ravintolisiä suoliston toiminnan tukena

  • Maitohappobakteeri / boulardii kuureittain vuoden ympäri ja tehostetusti esimerkiksi flunssakaudella tai matkustaessa
  • Glutamiinia veteen sekoitettuna aamuisin tyhjään vatsaan
  • Kuitulisä (akaasia, psyllium (Foodinilta löytyy hyvä), omenapektiini -itselleni sopii psyllium parhaiten) yhdessä maitohappobakteerin kanssa (esim. iltaisin otettuna). Kuitu liuotetaan veteen ja kuitulisää kannattaa vaihdella välillä.
  • Entsyymilisä isomman tai huonosti sulavan aterian kanssa /ruoansulatuksen toiminnan tukena tarvittaessa

Jos näistä haluaa itselleen jotain hankkia, ottaisin ensimmäisenä listalle maitohappobakteerin, sitten kuidun ja vasta niiden jälkeen glutamiinin ja entsyymilisän. Painotan vielä kerran sitä, että nämä eivät korjaa tilannetta, jos ruokavalion perusta ja elämäntavat eivät muuten tue suoliston hyvinvointia 🙂

Kuvat: Katarina Kirvesmäki

Jos päätät itsellesi jotain tuotteista kotiuttaa, saat tällä koodilla Eevsku20 alennusta -20% Puhdas+ verkkokaupasta.

Jaamme yhdessä Puhdas+ kanssa 2kpl 99e arvoisia tuotepaketteja seuraajilleni, toisen täältä blogin kautta ja toisen instagramissa. Kilpailuun osallistut täällä tykkäämällä postauksesta FB -sivuilla tai jättämällä kommentin alas 🙂 Arvon voittajat sunnuntaina 4.6.

EDIT: Kilpailu päättynyt, kiitos kaikille kommenteista <3 Onnea Tiia tuotepaketin voitosta! 🙂

Kivaa viikonloppua kaikille!

<3

Eevsku

SEURAA MYÖS:

INSTAGRAM: EEVSKU

SNAPCHAT: EEVSKU

FACEBOOK

YOUTUBE

Total
111
Shares

36 kommenttia

  1. Täällä ilmottautuu yksi suolisto-ongelmista kärsivä. Olen jo hetken aikaa kärsinyt erilaisista suoliston ongelmista ja olen yrittäny maidon ja gluteenin pois jättämistä. Näillä en kuitenkaan ole saanut tarpeeksi ”hyviä” tuloksia. Olen kokeillut myös FODMAP ruokavaliota, mutta silläkään en ole saavuttanut optimaalista oloa. Psylliumia ja glutamiinia en ole edes tajunnut testata! Täytyy laittaa nämä testiin 🙂

  2. Täysin totta että olo on parempi kun vatsa toimii ja ihannehan olisi ettei vatsa rajoita elämää mitenkään eli tietty rentous myös säilyisi. Kivaa kesää!

  3. Vautsivau, olipa motivoiva teksti! Pitääkin kiinnittää huomiota noihin sun vinkkeihin omassa ruokavaliossa.

  4. Hyvä postaus! Pitää poikaystävälle vinkata myös tästä, hänen vatsansa kun tuntuu oireilevan herkemmin kuin omani. Mukana arvonnassa myös!

  5. Ai ihana mikä paketti. Maitohappobakteereja olen halunnut todella koittaa jo pitkään, mutta jotenkin en ole saanut aikaiseksi.

  6. Ehdottomasti pitäisi pitää parempaa huolta suolistosta ja testailla maitohappobakteerien ym. vaikutusta oloon. Olen myös ajatellut jossain vaiheessa testailla maidotonta, kun ainakin limaisuutta ja astmaa helpottaa kovasti, kun jättää maitotuotteet vähemmälle. 🙂 Mukana arvonnassa siis!

  7. Tämä on niin tärkeä aihe. Vaatii sinnikkyyttä jos suolisto huonossa kunnossa, mutta hiljaa hyvä tulee ja lopussa varmasti kiitos seisoo 🙂

  8. Mukana arvonnassa! Puhdas+ paketti tulis nyt niin tilauksesta kun edessä leikkaus ja siitä toipuminen.

  9. Heipsan! Puhdas + ja Foodinin tuotteet toimivat ja ovat kyllä ihania. Maitohappobakteereita tulee itselläni syötyä kuurinomaisesti ja etenkin reissuun lähtiessä. Lisäksi kuitulisää käytän kuurinomaisesti smoothiessa. Ostin kerran suosituksestasi suihkutettavia vitamiineja ja pakko sanoa että ei ole vitamiinin ottaminen koskaan ollut niin helppoa. 😀

    Mukavaa että edustat puhtaita arvoja. You are a true athlete 🙂 Mahtavaa kesää sinulle ja aurinkoisia päiviä! 🙂

  10. Mulla kanssa on ollut ongelmia suoliston kanssa pitkään. Pahimmat helpotti kun lääkäri totesi mulla olevan maitoallergian 3v sitten. Oon nyt taas yrittänyt palautella suoliston kuntoa parempaan suuntaan, mutta mikäköhän on siinä että glutamiini saa mun mahan ihan sekaisin ja keräämään kaasua? Riippuisiko merkistä? Olen kokeillut nyt Leaderin ja Fitfarmin glutamiineja.

  11. Maitohappobakteerit päivittäisessä käytössä, nyt ollut pidempään gefilus mutta kovasti tuota puhdas+ haluaisin kokeilla kun sisältää useampaa kantaa. 🙂

  12. Mukana arvonnassa! Täytyy kyllä käydä heti tilailemassa noita puhdas+ tuotteita, josko ne auttaisivat oman suoliston kanssa. Reilu 1,5v kärsitty suolisto-oireista, tutkimukset ja tähystykset tehty, mutta mitään ei löydy. On kokeiltu laktoosittomat, gluteenittomat ja maidottomat ruokavaliot. Nyt olen FODMAP-ruokavaliolla, josta on ehkä ollut jotain hyötyä, mutta vielä pitäisi parempi hyöty löytää.

  13. Mukana arvonnassa. Jälleen kerran hyvä postaus Eevsku. 🙂 Itsellä on oikeastaan samat tuotteet päivittäisessä käytössä tällä hetkellä. Varsinkin nyt olen kiinnittänyt suoliston hyvinvointiin huomiota, kun tässä ollaan sairauslomalla leikkauksen takia.

  14. Tulisi tuotepaketti niin tarpeeseen. Ongelmia suoliston kanssa on ollut vuosia.

  15. Kolmas antibiottikuuri menossa 5 viikkoa kestäneelle flunssalle eikä loppua näy. Vastustuskykyni on olematon joten tämä olisi kokeilun arvoinen juttu testata tuotteita ja olisiko niistä minulle apua.

  16. Herkkävatsaisena mustaherukoiden suurkuluttajana osallistun myös 😉 Smoothien teen samalla tavalla mutta voi jee jos herukat muistaa vaihtaa joskus mustikkaan (joka on mielestäni muuten aika tylsä tyyppi) – ihan uusi makuelämys! Seuraavaksi pitäisi kokeilla vadelmalla..

  17. Mulla on itselläni käytössä juurikin nämä Puhdas+ vahva maitohappobakteeri ja glutamiini. En jättäisi niitä enää pois. Oikutteleva suolistoni on paremmassa kunnossa näiden ja terveellisen ruokavalion avulla.

  18. Täällä myös yksi suolistovaivainen, pari kk sitten jätin maidon ja gluteenin kokonaan pois ja olo on parantunut kyllä ihan huomattavasti! Olen miettinyt myös ravintolisien käyttöönottoa ja tässä tulikin täydellinen ohje niihin, kiitos 🙂 Pitää kyllä pistää muutama juttu tuolta tilaukseen, jos arpaonni ei suosi!

  19. Niin totta että probiootteja pitäisi kuureina ottaa ainakin muutaman kerran vuodessa. Viime kesänä jouduin pitkän sairastelun vuoksi syömään ensimmäisen antibioottikuurini. Ei se kuitenkaan sairasteluun auttanut vaan paranin ajan myötä. Syksyllä ihmettelin kun maha turposi kaiken ruuan jälkeen ja oli aamullakin turvonnut ennenkuin olin ehtinyt mitään syödä. Söin koko syksyn ja kevään erilaisia maitohappobakteerikuureja, probioottimerkkejä ja mm. Puhdas+ boulardiia. Näin melkein vuoden jälkeen tuntuu että vatsa ja suolisto toimii kuten ennen. On oikeastaan aika pelottavaa kuinka kauan suoliston kestää palautua antibioottikuurista. On hyvä että otat tämmösiä puheeksi, ehkä monet selviää vähemmillä vatsaoireilla 🙂

  20. Voin kertoa, että boulardi on todellista timanttia. Söin antibioottikuurin kanssa boulardia, eikä ollut vatsa- tai hiivasieniongelmia. Suosittelen lämpimästi!

  21. Hyvä postaus. Itselläni suolisto toimii vähän miten sattuu. Olen viime aikoina lisännyt kasvisten määrää ja koettanut vähentää sokerin liiallista syömistä, niin nyt toimii hiukan paremmin kuin ennen. 😀 ja samaa mieltä olen kyllä kanssasi, että jos syö päin peetä, niin ei se olo voi kaikkein mahtavin olla.
    Ja jos vielä kerkeää, niin mukana arvonnassa 😀
    Hyvää kesää ja kiitos hyvästä blogista 🙂

  22. Mukana arvonnassa. Tosi hyvä kirjoitus ja ainakin itselle ajankohtainen aihe!

  23. Totta joka sana: ihmisen terveys on kokonaisvaltainen ja koostuu monesta osa-alueesta, joiden kaikkien EI tarvitse olla priima-kunnossa, mikäli pystyy tukemaan juuri niitä osia, jotka voivat hyvin 🙂 Jollei stressiä pysty vähentämään, pitää levosta, terveellisestä ruoasta ja rauhallisesti liikunnasta kiinni tai jos vatsa tuntuu herkistyvän lähes kaikelle, pyrkii vähentämään stressiä, lisää helposti sulavaa ruokaa ja lepäämään enemmän 🙂 Itselläni on herkkä vatsa, joka reagoi välillä täysin varoittamatta tiettyihin ruoka-aineisiin sekä stressiin, mutta jonka kanssa olen pikkuhiljaa opetellut elämään. Harmi, ettei omista ”nauloja vetävää”-masua, mutta pärjää sitä tälläiselläkin – ja itse asiassa olen jopa onnellinen masustani: se ilmoittaa, mikäli päänuppi ei ymmärrä höllätä tai spiidaa liikaa 😉

  24. Ehdottomasti mukana. Täällä kans yksi suolistosairautta sairastava ja syöminen välillä vaikeaa. 🙂 Nyt maidoton ja gluteeniton vuorossa. Fodmap testattu, mutta ei auttanut niin hyvin kuin ajattelin 🙂

  25. Mitä näistä suosittelisit minulle, kun tuntuu että vatsani on liian löysällä varsinkin aamuisin? Uloste ei ole ripulia, mutta kuitenkin aika löysää ja päivän aikana joutuu käymään useampaan kertaan vessassa lyhyelläkin aika välillä. Boulardiinia kokeilin joskus ja tuntui rauhoittuvan vatsaa, mutta mietin sitä vai glutamiinia?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*
*