fbpx

Kaupallinen yhteistyö Puhdas+

Noniin, nyt kun se on sanottu ääneen, niin it’s no turning back 😀 Ei vaan, mutta true story – vaikka kahvia rakastankin, olen opetellut siitä nyt myös pois. En täysin, mutta juon kahvia paljon vähemmän kuin aiemmin ja pidän myös täysin kahvittomia päiviä.

Kuulostaa vähän samalta, kuin vierottautuisi herkuista tai jostain vielä vahvemmasta, mutta sitä se kyllä vähän onkin. Kahvi/ kofeiini koukuttaa, eikä siitä isoissa määrin ole enää hyötyä vaan kääntyy itseään vastaan. Itse olen enemmänkin koukuttunut kahvihetken fiilikseen ja kahvin makuun kuin kofeiiniin vaikka olen toki käyttänyt kahvia/kofeiinia myös aiemmin buustaamaan treenejä. Se onkin lähes ainoa paljon tutkittu lisäravinne treeniin, josta on varmasti hyötyä.

Kofeiinia olen vähentänyt radikaalisti jo vuosia. Kun aloitin fitnessin 2011 tuli mukaan pre-workout juomat, eli ennen treeniä vedettävät boosterit. Lisäksi join kahvia varmaan 2-3 kuppia päivässä. Saatoin juoda kofeiinia sisältävän treeniboosterin vaikka treenasin myöhemmin päivällä. Nyt sellainen ei tulisi kuulonkaan ja ajatus jo tuollaisesta kofeiinimäärästä ihan kauhistuttaa. Kofeiinituotteille pidän nykyään takarajana klo 14, mieluiten klo 12 jälkeen en enää juo kuin maksimissaan teetä, jossa on myös kofeiinia pieniä määriä. Toki tummaa suklaata tulee joskus syötyä myöhemminkin tai juotua kombuchaa, mutta niissä kofeiinin määrä on vähäisempi enkä ole huomannut samanlaista vaikutusta hermostoon kuin esimerkiksi kahvilla.

Miksi näin ”tiukat rajat”? Siksi, että kofeiini vaikuttaa hermostoon aktivoivasti, lisää stressiä ja huonontaa unenlaatua. Kofeiinilla on pitkä puoliintumisaika (5-6 tuntia) ja iltapäivällä juotu kahvi voi kofeiinia huonommin metaboloivalla vaikuttaa vielä nukkumaan mennessä. Tämä voi olla monella yksi syy siihen, että nukahtaminen on vaikeaa. Toki siihen voi olla monia muitakin syitä. Tiedän ihmisiä, jotka juovat iltakahvin ja saavat silti hyvin unta, mutta uskoisin, että monella illalla nautittu kofeiini vaikuttaa uniin heikentävästi. Kuten myös alkoholi, jonka vaikutusta uneen on myös tutkittu.

Itse metaboloin kofeiinia hitaasti ja huomaan sen etenkin silloin, jos olen jo valmiiksi stressaantunut. Etenkin loppuunpalamisen (2014) jälkeen olen ollut entistä herkempi stimulanteille ja jos saan niitä vähänkin liikaa, huomaan sen esimerkiksi levottomuutena tai jopa pienenä tärinänä kehossa. Myös vatsani reagoi etenkin kahviin. Olen rakastanut aloittaa aamuni kahvilla, mutta nykyään vatsani ei kestä tyhjään vatsaan juotua kahvia. Se on vain hyväksyttävä ja kehitettävä aamuihin uusi tapa. Ja kun sen yhden kupin kahvia juo päivässä, tulee entistä enemmän kiinnitettyä huomiota sen laatuun ja nautintoon vaikka se on muutenkin ollut viime vuosina kahvinjuontini ydin. Kahvihifistely on kivaa <3 Karsastan ajatusta, että litratolkulla joisi jotain, jotta pysyy hereillä ja jaksaa päivänsä. Huomaan tätä ajattelumallia paljon etenkin täällä Suomessa, jossa kahvia juodaan tosi paljon. Moni ei edes välttämättä mieti, onko siitä tällä hetkellä itselle enemmän hyötyä vai haittaa? Pienissä määrin kahvillahan on kyllä terveysvaikutuksiakin, etenkin jos juo laadukasta kahvia.

Nykyään juon kahvin tilalla esimerkiksi teetä, matchaa, sikurijuomaa, kombuchaa, kaakaota tai kofeiinitonta kahvia. Tai ihan vaan vettä! Mutta esimerkiksi töiden ohessa on kiva välillä juoda jotain muutakin ja onneksi vaihtoehtoja on. Kahvilassakin pyrin mieluummin tilaamaan vaikka matchalatten tai jonkin muun lämpöisen juoman kahvin tilalla. Matchakin (ja esim tee&kombucha) sisältää kofeiinia, mutta on paljon lempeämpi vaihtoehto kuin kahvi. Tee ja matcha sisältävät nimittäin myös mm. l-teaniinia, joka pehmentää kofeiinin vaikutusta, rauhoittaa hermostoa ja voi vaikuttaa positiivisesti keskittymiskykyyn. L-teaniinia löytyy myös jauheena ja olen sitä hyödyntänyt etenkin vielä kovempina treeniaikoina. Otin sitä kahvin kanssa esimerkiksi ennen treeniä ja joskus vielä myöhemmin illalla rauhoittamaan sekä minimoimaan kofeiinin haittavaikutuksia. L-teaniinia näkyy myös lisättynä energiajuomiin tai treeniboostereihin, mutta olen nykyään sitä mieltä, että ne ovat täysin turhia juomia. Toki, jos ei pidä kahvista ja treenaa tavoitteellisesti, voi sellaisen juoda ennen treeniä (aikaisin päivällä), mutta muuta hyvää tarkoitusta en niille löydä. Olen itsekin ennen pitänyt joistain energiajuomista enkä halua niitä tässä dumata, mutta tämä on oma mielipiteeni nykyään. Jos sen kokee itselleen tärkeäksi eikä siitä tule mitään oireita (vatsaoireita, hermostuneisuutta, huonoja yöunia), niin go for it, mutta kannattaa kyseenalaistaa sopivin väliajoin myös asioita, joita on vain aina tottunut tekemään.

Haitallisena pidän erityisesti sitä, jos juo korkean kofeiinipitoisuuden juomia myöhään päivällä ja sitten se vaikuttaa negatiivisesti uneen. Tästä saa helposti huonon kierteen, sillä seuraavana päivänä tarvitaan taas lisää kofeiinia, jotta jaksaa koko päivän. Mitä jos vain panostettaisiin laadukkaampaan uneen ja jätetään ne stimulantit aamupäivään tai vaikka pois kokonaan, jos mahdollista? Tämä ihan vain ajatuksena, koska monesti toimimme jopa tiedostamatta sillä tavalla, mikä huonontaa meidän hyvinvointiamme vaikka tarkoitusperä siinä olisikin hyvä. Itse pistän hyvät yöunet aina edelle. En ikinä joisi kofeiinia illalla siksi, että jaksaisin treenata kovaa ja se olisi pois yöunistani. Mutta kuten sanoin, tämä on oma mielipiteeni ja etenkin ihmisille, joiden toimeentulo ei ole kiinni urheilusta (tai esim vuorotyöstä). 🙂

Ja edelleen, minä rakastan kahvia ja kahvihetkiä! 😀 Mutta nyt entistä pienemmissä määrin ja olen opetellut vaihtamaan kahvia muihin juomiin. Yksi näistä minkä mainitsinkin jo, on matcha, joka on japanilaista vihreää teejauhetta. Se sisältää koko teelehden ja on näin ollen moninkertaisesti vihreää teetä voimakkaampaa (mahdollisesti myös terveysvaikutuksiltaan).

Ensimmäistä kertaa join matchalatten lentokentällä reissatessani Thaimaahan 2011. Muistan, että en ihan silloin ihastunut tuohon vihreään teen makuiseen maitojuomaan, mutta olen antanut sille uudelleen mahdollisuuden ja jopa alkanut himoitsemaan kyseistä juomaa! 😀

Matchaa voi juoda sellaisenaan veteen sekoitettuna, mutta usein siitä tykkää enemmän jonkinlaisena lattemaisena juomasekoituksena. Itse olen tehnyt kotona sitä yksinkertaisuudessaan keitettyyn veteen & lisännyt kauramaitoa (kahviin tarkoitettua) joukkoon. Sekaisin lusikalla tai blenderillä! Jos olisi maitovaahdotin, voisi tästä tehdä myös kotona vielä lattemaisempia juomia. Itse en kaipaa makeutta, mutta tätä voi makeuttaa hyvin vaikka hunajalla. Olen lukenut myös reseptejä, jossa matchalatte tehdään kookosmaitoon tai kermaan – tämä täytyy pistää testiin asap!

Suosittelen kokeilemaan, jos pidät vihreästä teestä! Tai anna mahdollisuus vaikka et vielä pitäisikään. Etenkin jos sinullakin olisi hyvä vähentää kahvinjuontia tai haluat muuten vain tästä lämpimästä juomasta terveysvaikutukset, niin kannattaa testata. Matcha -jauheen kanssa saa olla sitten aika varovainen, ettei tule liian stydiä juomaa! Ohje on noin 1/2 tl yhtä desilitraa nestettä kohden, jopa aluksi vähemmän.

Itse olen käyttänyt jo muutaman vuoden koti matchajuomissani tätä Puhdas+ matchajauhetta. Puhdas+ valikoimista löytyy myös mainitsemaani l-teaniini jauhetta, jota voi kokeilla käyttää kahvin kanssa, ennen treeniä ja/tai illalla ennen nukkumaanmenoa.

Kuvat: Oskari Ranta

Puhdas+ on yksi niistä yrityksistä, joiden kanssa olen tehnyt jo vuosien ajan yhteistyötä. Puhdas+ on suomalainen yritys, jonka arvoissa on puhtaus ja laatu. Valikoimasta olen käyttänyt jo pitkään myös mm. D-vitamiinia, aurinko-ja ihotuotteita (aurinkovoide, ihoöljy, sheavoide) sekä esim. c-vitamiinia, sinkkiä ja elektrolyyttijauhetta tarpeen mukaan. Elektrolyyttijauhe on yksi lempparini, koska se on täysin luonnollinen ilman makeutusta ja sopii erittäin hyvin lisättäväksi veteen. Tätä olen käyttänyt silloin, jos hikoilua on reilusti – treenatessa tai muuten kuumissa olosuhteissa. Elektrolyyttijauhe on ”keto” tuotesarjan alla, mutta sopii erittäin hyvin myös meille, jotka eivät noudata keto-ruokavaliota.


Puhdas+ verkkokaupasta saat koodilla EEVSKU25 25% prosenttia alennusta. Koodi voimassa ainakin kesän ajan 2020!


Mikä on oma suhteesi kofeiinin käyttöön ja oletko kokeillut matchaa? Jaa oma lemppariresepti, pistäisin mielelläni kokeiluun!

Aurinkoista toukokuun loppua!

Eevsku


Kahvi-infoa & tutkimuksia löytyy lisää esim. täältä.


Kurkkaa mun uusin podcastjakso Balanssi! Ja pian myyntiin tulevat valmennukset.

Lisää Eevskusta!

Valmennukset

Instagram

Facebook

Youtube

Podcast

Tiktok: eevskuu

Pinterest

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*
*