fbpx

Olen tehnyt tänä keväänä yhteistyötä treenivaatebrändi Népran kanssa ja tätä postausta varten haastattelin myös Népran toista perustajaa Amaa. Halusimme Kivelän Oonan kanssa nostaa myös yhdessä vastuullisuus aiheita esille niin urheilijan kuin hyvinvointivaikuttajankin näkökulmasta. Tämä postaus ei ole osa kaupallista yhteistyötämme, mutta sisältää yhteistyön osana tehdyn videon. Löydät sen postauksen lopusta!

Haluan kertoa omaa kasvua vastuullisempien valintojen pariin ja postauksen lopussa löytyy konkreettisia vinkkejä vastuullisten valintojen tekemiseen jokaiselle, etenkin vaatteiden suhteen. Toki ne vinkit sopivat myös muihin valintoihin! Toivottavasti jaksat lukea tekstin ja kerro ihmeessä ajatuksia, jos jotain tästä herää. 🙂

Olen kasvanut perheessä, jossa ei ole annettu liiallista painoarvoa ulkoisille asioille, kuten ei myöskään vaatteille, merkeille tai muulle materialle. Ei omassa nuoruudessa (nyt kuulostaa taas kivikautiselta, mutta no, 90- ja 00- luvulla) ollut edes tälläistä kulutuskulttuuria kuin mihin tämä nyt on mennyt. Ei ollut ajatus, että samaa vaatetta ei käytettäisi niin kauan kuin se on hyvä tai ostettaisiin koko ajan uutta, uuden malliston ja kauden mukaista. Kun olin teini-iässä, alkoi yleistyä pikamuotiliikkeet ja oli vara tehdä myös omilla rahoilla pieniä hankintoja.

Kun lukion jälkeen menin ekaa kertaa täysipäiväiseen työhön ja rahaa oli enemmän kuin oli koskaan ollut, tuli myös tehtyä joitain hankintoja, joita en olisi aiemmin pystynyt tekemään. Ei siltikään etenkään urheiluvaatteiden kohdalla ollut sellaista ajatusta, että niissä pitäisi koko ajan olla uutta ja erilaista päällä. Monet urheilu merkkivaatteeni olivat kirpputorilta tai muuten second handia, koska ei tuntunut järkevältä laittaa niihin satoja euroja. Muutamat kivat riitti ja sillä mentiin. Tottakai tuli tehtyä välillä jotain hankintoja ja shoppailtua, mutta en ole koskaan ollut mikään shoppailun suuri ystävä. Silti jossain kohtaa hämärtyi se, mikä on vastuullista ostamista ja mikä ei. On ollut niin helppo napata pikamuotiliikkeestä hetken mielijohteesta jokin kiva uusi vaate, jolla on myös saanut ehkä nostettua omaa fiilistä. Ja johon lopulta se vaatteen ostaminen ei edes ole auttanut, ainakaan pitkäaikaisesti.

Parikymppisenä en vielä miettinyt varmaan ollenkaan vastuullisuuskulmaa vaateostoksissani, eikä kyllä moni muukaan ympärilläni. Ei näistä asioista kymmenen, tai viisikään vuotta sitten puhuttu tällä tavalla ja ehkä myös oletus oli, että tottakai kaikki tehdään ”hyvin”? Eikai meillä Suomessa myytäisi jotain, missä ihmisarvoja tai luontoa poljetaan?

Kunnolla näihin asioihin on herännyt viime vuosina vaikka esimerkiksi ravitsemuksessa näitä on miettinyt enemmän jo 2009-2010 lähtien. Aloin miettimään mitä todella laitan suustani alas, millä ruokin kehoani, mieltäni, aivoja, kaikkia kehoni toimintoja. Miten ruokaa tuotetaan, missä ja miten? Miten luontoa, eläimiä ja työntekijöitä tässä kohdellaan?

Olen aina halunnut tehdä hyviä valintoja ja luonto sekä hyvinvointi ovat minulle tärkeitä arvoja. Voiko niin kuitenkaan sanoa, jos se ei toteudu kaikilla elämän osa-alueilla? Ainakaan omalla kohdalla en halua, että se olisi niin. Heti kun tietoisuus jonkun asian suhteen lisääntyy ja jos todella kuuntelen itseäni, tiedän onko valinta ollut hyvä vai ei. Ne valinnat, jotka eivät ole olleet arvojeni pohjalta ovatkin yleensä olleet sellaisissa hetkissä, kun en ole ollut läsnä, valinta on tehty hetken mielijohteesta tai miettimättä enempää.

Tein adidaksen kanssa yhteistyötä 6 vuoden ajan ja olen edelleenkin siitä yhteistyöstä todella kiitollinen. Uran päätyttyä päätin kaikki yhteistyökuviot, koska halusin aloittaa kaiken puhtaalta pöydältä ja miettiä entistä tarkemmin millaisia yhteistyökuvioita haluan jatkossa tehdä. Parin viimeisen vuoden aikana aloin jo miettimään, että pystynkö seisomaan tämän brändin takana 100%, mutta en kuitenkaan ymmärtänyt kokonaisuutta sillä tasolla kuin mitä nyt. Vaikka adidas ei ole vaatebrändeistä se ”pahin” ja he yrittävät tehdä parempia valintoja, kuten palkkaamalla eettisen suunnittelijan Stella McCartneyn ja tekemällä merestä nostetusta muovista materiaaleja, niin haluan pystyä seisomaan täysin sen takana, minkä olen nyt ymmärtänyt. Nämäkin brändit myyvät myös sitä mielikuvaa, että pakkohan niiden on olla hyviä, kun ne ajavat hyviä asioita, kuten urheilua ja hyvinvointia?

Good On You -appissakin adidas saa ihan ok pisteet ja paremmat kuin esim. pahin kilpailijansa nike, mutta silti, paljon olisi vielä tehtävää. Ja kun siihen olisi mahdollisuus! Kuka tarvitsee ensinnäkin koko ajan uutta mallistoa? Ja varmasti työntekijöiden kohtelussa sekä luonnon huomioonottamisessa olisi paljon parannettavaa. Siitä toki adidas saa myös itseltä pisteitä, että tuotteet ovat oikeasti hyviä ja kestäviä ja on mallistossa toki paljon myös ajattomia tuotteita. Itselläkin on paljon vaatteita, jotka ovat edelleen hyviä 6 vuoden käytön jälkeenkin ja yhteistyön aikanakin panostin siihen, että en mainosta koko ajan jotain uutta vaan tuotteet näkyvät luonnollisesti mukana. Niinkuin ne tekivätkin ja kuten sanoin, olen kiitollinen tuosta yhteistyöstä vaikka varmastikaan jokaista vaatekappaletta en olisi tarvinnut ja enää tuo yhteistyö sellaisenaan ei menisi arvojeni kanssa yhteen. Toki toivoisin näkeväni myös adidakselta, ja muiltakin vastaavilta brändeiltä, isoja muutoksia tulevaisuudessa. Se jää nähtäväksi, ovatko nämä vain haaveita! Ymmärrän tietysti, että kaiken takana on bisnes, raha, mutta muutos on silti tulossa tavalla tai toisella. Luonto ei kestä tätä tapaa.

Ja kuten sanoin, oma ajattelu ja ymmärrys on tässä ottanut viimeisen parin vuoden aikana ison harppauksen eteenpäin enkä enää halua olla tukemassa ”ihan ok” yrityksiä vaan niitä, jotka aiheuttavat minussa fiiliksen JESSS!!!, tätä lisää! Vaate- ja kenkäkaapissani on toki paljon adidasta ja aion niitä käyttää käyttöikänsä loppuun. Se on paljon parempi kuin vain hankkia uudet ekologiset kaiken tilalle. Mutta tietenkin olen alkanut miettimään enemmän sitä, mitä brändejä tuon esille somessa esillä ollessa ja se tuo tähän uuden puolen. Vaikka käytänkin vanhoja adduja, mutta ne näkyy somessa, edistänkö niiden myyntiä? Ehkä, en tiedä. Ainakin yritän nyt nostaa eettisempiä brändejä esille sekä korostaa juurikin sitä, että itsekin käytän vanhan malliston tuotteita. Aina ei tarvitse olla uusinta uutta päällä vaan panostetaan mieluummin kestäviin valintoihin.

Ostaminen ei kuitenkaan tule loppumaan, se on varmaa. Joten se, mihin voimme vaikuttaa, on ne ostovalinnat. Kaikista ekologisinta olisi käyttää kaikki omat vaatteensa loppuun asti tai tehdä vaihtareita vaikka lähipiirissä. Sitten hankkia kaikki uudet hankinnat second handina. Ja jos hankkii uutta, niin miettii kunnolla mistä ne hankkii. Ja ymmärrän, että kaikilla ei ole aikaa tai varaa miettiä näitä asioita niin paljoa ja on jo etuoikeutettu näitä miettiessä monella tapaa, mutta valintoja on silti mahdollisuus tehdä. Uskon, että vaikka nyt ei enää tehtäisi yhtään uutta vaatetta tähän maailmaan, me pärjättäisiin aika pitkään, vuosia. Jos ei ole varaa ostaa uutena vastuullisilta brändeiltä, on tällä hetkellä second hand tarjonta aivan valtavaa ja sieltä varmasti tekee vielä edullisempia löytöjä kuin uutena kaupassa. Sekä kaupan päälle saa hyvän fiiliksen siitä, että on tehnyt sen paremman valinnan.

Ymmärrän myös sen, että me ihmiset ollaan kovia sysäämään vastuuta muualle. Vastuu on yrityksillä, johtajilla, yhteiskunnalla, päättäjillä, valtiolla, kaikilla muilla… ”Ei minun valinnalla ole mitään merkitystä”. Tähän ajatteluun on helppo pudota, kaikessa, mutta se ei kyllä vie elämässä mihinkään. Ja uskon itse todella vahvasti siihen, että se miten teet jonkun yhdenkin asian on lopulta se, miten teet elämässä kaiken. Jos lipsuu omista arvoista yhden asian suhteen, lipsuu muuallakin. Jos ei oikeasti ole valmis seisomaan niiden arvojen takana ja tekemään asioita elämässä, joihin muut eivät vielä ehkä pysty, ei myöskään tule löytämään sitä omaa tietä. Odotatko lupaa elämässäsi jostain muualta muihinkin asioihin? Unelmiisi, uraan, ihmissuhteisiin, elämään ylipäänsä. Millaisella energialla haluat tehdä päätöksiä ja miten elää? Ovatko ne kaikki linjassa?

Tämä on se, joka sai minut heräämään. Kaikki ei ollut linjassa. En edes ollut siitä tietoinen, koska en ollut halunnut katsoa asioita täysin avoimin silmin, olla täysin rehellinen itselleni. Tämän hetken yhteiskunnassa sekä omalla urallani olisi helpompaa olla katsomatta näitä asioita täysin rehellisesti, hiljentää omaa sisäistä ääntä siitä, mikä on oikein. Iso raha pyörii vielä yrityksissä, joissa asioita ei tehdä täysin läpinäkyvästi ja tämä koskee varmasti lähes kaikkia aloja. Onneksi tämän suhteen näkyy myös valoa tunnelin päässä ja uskon, että se tulee muuttumaan. Nyt ne yritykset, jotka ovat lähteneet tekemään vastuullisuus edellä ja läpinäkyvästi, tulevat olemaan tulevaisuuden menestyjiä. Jossain kohtaa meiningin on pakko muuttua, koska jos meillä ei ole luontoa, meillä ei ole ihmiskuntaa.

Vaikeaksi valintojen tekemisen tekee myös se, kuinka yritykset viherpesevät ja luovat tietynlaista mielikuvaa ihmisille esimerkiksi hyvinvoinnista sekä hyvistä arvoista – jotka eivät välttämättä ole paikkaansa pitäviä. Tätä tehdään erityisen paljon elintarviketeollisuudessa tai lisäravinteissa ja siellä se on selvinnyt itselle jo vuosia sitten sekä kirkastunut koko ajan entisestään. Kuinka meille myydään hyvinvointia, terveyttä, helppoja ratkaisuja – tuotteilla, jotka eivät ole lopulta ollenkaan tarpeellisia. Tätä samaa tapahtuu myös vaatteiden myynnissä ja toki kaikessa muussakin materiassa. Siinä meille myydään statusta, hyvinvointia, menestystä, parempaa tulevaisuutta ja onnellisempaa elämää. Olemme alkaneet itsekin arvottaa ihmisiä tämän perusteella.

Ja en ole todellakaan itsekään välttynyt tältä täysin! Toki en ole koskaan ollut mikään supershoppailija ja enkä tuhlannut rahojani merkkilaukkuihin tms, vaan pistänyt säästöön. Minulle on tärkeämpää aika ja vapaus, kuin hienot ulkoiset puitteet. Sen merkitys on korostunut vuosi vuodelta enemmän. En ole eläissäni ostanut esimeriksi luotolle mitään muuta, kuin opiskeluaikoina tietokoneen (osamaksu), joka oli todella tarpeellinen. Luottokorttia olen käyttänyt lähinnä ulkomaanmatkoihin ja kaiken maksanut aina heti pois. En elä yli varojeni, koska mitä järkeä siinä olisi? Elämä ja onni koostuu itselle ainakin jostain ihan muusta, kuin sellaisesta elämästä tai tuhlaamisesta, johon minulla ei oikeasti olisi varaa. Ja vaikka olisikin, ajattelen silti luontoa ja monta kertaa sitä, tarvitsenko haluamaani tuotetta nyt varmasti?

Summa summarum, on ollut todella aika nostaa omat valinnat entistä paremmalle tasolle ja kaikkien asioiden suhteen, joista olen tietoinen. Se on eri asia, jos ei vielä tiedosta jotain asiaa ja toimii siksi tavalla, joka ei ehkä palvele omia arvoja. Mutta nykyään tieto on aika hyvin saatavilla, jos vaan sille avautuu. Eikä se lopulta edes vaadi yhtään enempää vaan voi päinvastoin avata uusia mahdollisuuksia sekä ennen kaikkea tuoda lisää sisäistä hyvää oloa ja rauhaa.

Omat konkreettiset teot näkyvät tietenkin eniten arjessa ja vastuullisuus on on lisääntynyt pikku hiljaa tiedon ja voimavarojen lisääntyessä. Ensin se on lähtenyt omasta hyvinvoinnista, ravitsemuksesta, palautumisesta ja elämän valinnoista. Sitten se on laajentunut valintoihin päivittäisissä ostoksissa, kierrättämisessä, yrityksen rakentamisessa ja bisneksessä jne.. Koen, että jos on oikeasti hyvä olla itsensä kanssa, haluaa hyvää myös muille ja ne paremmat valinnat tulevat hyvin paljon helpommin. On jopa itsestäänselvää, että teet niitä parempia valintoja ja osaat myös vetää happea ennen mitään heräteostoksia. Heräteostos ei enää oikeastaan kuulu elämääni. Miten sellaisia tekee, jos haluaa tehdä parempia valintoja ja harkitsee mitä oikeasti tarvitsee?

Siksi kannustankin jokaisen toki ensisijaisesti pitämään itsestään hyvää huolta, kaikilla tasoilla, jolloin on voimavaroja tehdä hyvää myös muille. Mutta toki se oma hyvinvointi lisääntyy siitäkin, että kaikki valinnat ja teot ovat linjassa omien arvojen kanssa. Ahdistus vähenee, suunta kirkastuu ja myös onnellisuus lisääntyy, koska tietää tehneensä hyvää luonnolle ja muille ihmisille.

Konkreettisia valintoja ovat olleet myös töideni puolesta olevat valinnat. Olen päättänyt tehdä yhteistyötä vain yritysten kanssa, jotka resonoivat täysin ja joiden tarinaa haluan olla mukana edistämässä. Täytyy olla hyviä tyyppejä ja loistava brändi sekä tuotteet, täysin läpinäkyvää toimintaa. Teen mieluummin inspiroivia juttuja ja joustan budjeteissa, kuin joustan arvoissani. Uskon, että näin hyvä lisää hyvää, ja se tuo lopulta kaikille parempaa tulevaisuutta.

Yksi näistä brändeistä on ollut Népra, jonka kanssa teimme yhdessä Oona Kivelän kanssa kampanjakokonaisuutta. Linkkaan tähän alle myös videon, joka Oonan kanssa tehtiin, toivottavasti sinulla on aikaa käydä sekin kuuntelemassa! 🙂

Népran toisen perustajan, Aman, haastattelu sekä vinkkejä vastuullisiin valintoihin

Miten Népra syntyi?

Ama ei oikeastaan ollut koskaan hirveän kiinnostunut muodista ja on aina halunnut ostaa vain tarpeeseen. Hän on ollut kiinnostunut ekologisuudesta jo ehkä noin vuodesta 2013 ja on inspiroitunut etenkin kirjasta Unelmien vaatekaappi vaikkakin siitä meni vielä pari vuotta ennen kuin ostaminen pikamuotiliikkeistä jäi kokonaan.

Ama opiskelija kansainvälistä kauppaa (tradenomi) AMK:ssa ja suoritti harjoittelun Saksassa, jossa edelleen asuu puolittain. Hän oli myös aloittanut crossfit harrastuksen ja koitti etsiä vastuullisia vaatebrändejä, jotka olisivat myös tarjonneet laadukkaat trikoot. Vuoden 2015 alussa hän ei löytänyt yhtään brändiä Euroopasta, joka olisi tälläistä tarjonnut ja tästä syntyi idea lähteä perustamaan brändiä, joka tämän mahdollistaisi.

Hän löysi samasta AMK:sta vaatealan osaajan, Essin, jonka kanssa heillä heti klikkasi ja he halusivat yhdessä lähteä toteuttamaan haavetta vastuullisesta urheilu-/aktiivivaatebrändistä. Näin syntyi Népra, jonka startti oli ehkä hieman epäuskoinen, mutta lopulta kova työ on palkittu ja brändi sekä sen sanoma on saanut jalansijaa aktiivivaatebrändien kentällä.

Miten tavallinen kuluttaja erottaa vastuullisuuden yrityksen?

Ensimmäiseksi kannattaa aina huomioida, onko vastuullisuuden suhteen avointa viestintää. Löytyykö helposti tietoa yrityksen toimintatavoista, materiaalien tuontimaasta ja muista vastuullisista teoista. Erilaisia sertifikaatteja voi myös löytää vastuullisilta yrityksiltä.

Merkkejä vastuullisuuden puuttumisesta viestii juurikin avoimuuden ja selkeästi löytyvien tietojen puute sekä esimerkiksi tiheään tahtiin vaihtuvat mallistot.

Miksi vaateteollisuus on niin suuri saastuttaja ja miksi vastuullisuus on alalla tärkeää?

Vaatteiden teossa käytetyt materiaalit kuluttavat luonnonvaroja ja tähän vaikuttaa todella paljon viljelytapa sekä siinä käytetyt kemikaalit. Mistä ylipäänsä materiaalit tulevat?

Synteettiset materiaalit ovat öljypohjaisia ja se saastuttaa luontoa, lisäksi monien yritysten kierrätys ja ilmansaaste asiat eivät ole parhaalla mahdollisella tavalla. Euroopassa näihin on tiukkoja säädöksiä, mutta monet tuotteet tehdään Euroopan ulkopuolella ja näiden suhteen totuutta on vaikeampaa tietää. Aasiassa esimeriksi jätevesiä ei monissa tehtaissa käsitellä vaan ne joutuvat sellaisinaan luonnonvesiin.

Iso ongelma on myös kulutuksen syklin nopeutuminen, jolloin vaatteen teon kuormitusta on mahdotonta nollata. Tässä suurin ongelma juurikin nopeaan vaihtuvat mallistot, joista ylijääviä tuotteita jopa vain poltetaan -> pikamuotiketjut.

Alan haasteet ja tulevaisuuden näkymät?

Etenkin aluksi oikein kukaan ei ymmärtänyt, mikä on vastuullinen vaate ja miksi siitä pitäisi maksaa enemmän. Nykyään ihmiset onneksi ymmärtävät tämän ja tietoisuus sekä halu tehdä parempia valintoja kasvaa koko ajan!

Palkitsevinta tässä työssä on se hyvä fiilis, joka tulee siitä, että voi muuttaa alaa ja sitä kautta myös maailmaa. On mahtavaa, että vastuullisena yrityksenäkin on saatu hommat toimimaan ja ei ole joustettu niistä omista arvoista. Népra haluaa olla myös vastuullinen työnantaja.

Usko parempaan tulevaisuuteen on kova ja siihen, että yritykset alkavat ottamaan vastuullisuuden tosissaan!

Sama usko on minulla! Kiitos Ama haastattelusta ja Népralle jo nyt loistavasti alkaneesta yhteistyöstä sekä tietenkin heidän mahtavasta edelläkävijän työstä urheiluvaatebrändien keskuudessa! Täältä löydät lisää Néprasta, heidän tuotteistaan, arvoistaan sekä myös blogista monia aiheeseen liittyviä tekstejä!

Ja tässä alla on Oonan kanssa tekemämme video aiheeseen liittyen. Videolta löytyy ajatuksia myös vastuullisesta treenistä!

MUITA AIHEESEEN LIITTYVIÄ SIVUSTOJA

Kannattaa kurkata myös Finixin kestävä vaate -listaus, tsekata omia lempibrändejä Good On You -appista tai verkkosivulta sekä seurata esimeriksi suomalaista Eetti :ä instagramissa. Vinkkinä myös vastuullisiin verkkokauppoihin ovat mm. Weecos, Weekendbee ja Nudge.

Näistä aiheista ei kannata ahdistua vaan nimenomaan kirkastaa itselleen omat arvot ja lähteä toimimaan niiden mukaan, jolloin ahdistus katoaa ja tilalle tulee hyvää oloa, rauhaa ja voimaantumista muutokseen osallistumisesta. 🙂

Otan mielelläni myös vastaan ajatuksia aiheeseen liittyen ja tässä kohtaa on hyvä varmaan sanoa disclaimerina juurikin se, että en ole aiheen ammattilainen enkä missään nimessä vastuullisuudessani täydellinen, eikä sitä kukaan keneltäkään vaadikaan. Mutta olen valmis nostamaan näitä aiheita esille sekä ennen kaikkea tekemään niitä tekoja joka päiväisessä elämässä, koko ajan paremmin.

Kiitos kun luit ❤️

Eevsku


Kuvat ja video Oskari Ranta, vaatteet tietenkin Népra

Myynnissä nyt HANDSTAND ja BALANCE -valmennukset! Opi käsilläseisonta kesän kunniaksi tai harjoittele palautumistaitoja syksyä varten 🙂

Lisää Eevskusta!

Valmennukset

Instagram

Facebook

Youtube

Podcast

Tiktok: eevskuu

Pinterest

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*
*