TÄYDELLISYYDEN TAKANA

IMG_0768

Hei rakkaat, nyt olisi asiaa täydellisyydestä. Varsinkin kaikille, jotka rakastavat täydellisyyttä. Kaiken pitäisi ikäänkuin olla täydellistä vaikka ei olekaan ja se vasta stressaavaa, kuluttavaa sekä epärealistista onkin. Ympärillään näkee helposti vain muiden täydelliset elämät; on ihana parisuhde, paljon upeita ystäviä, hieno asunto, rakas perhe, kauniita vaatteita ja mielenkiintoinen työ. Kaikki on huoliteltua, viimeisteltyä ja energiaa sekä aikaa riittää aina kodin siistinä pitämiseen, vaatteiden järjestämiseen värikoodeina ja treenaamassa käydään koska ”no days off” tai jotain.

Tai ehkä tämä teksti on sittenkin niille, jotka rakastivat täydellisyyttä ja kyllästyivät siihen. Kaikille, jotka ovat kyllästyneet katsomaan muiden täydellisyyttä ruudun takaa ja kyllästyneet myös tavoittelemaan sitä omassa elämässään. Tai sitten tämä on molemmille, sillä myös he, jotka vielä rakastavat täydellisyyttä, voisivat helpottua näistä ajatuksista. Itse olen nähnyt niin paljon sinne täydellisyyden taakse, että on vaikea enää katsoa uskottavasti esimerkiksi täydelliseltä näyttäviä instagram -profiileja. Voihan tietenkin olla, että olen väärässä ja toki välillä haen niistä myös itse inspiraatiota, mutta ehkä ymmärsitte pointtini.

No joka tapauksessa, jos luet tämän niin toivottavasti saat siitä jotain irti. Itse halusin kirjoittaa tästä asiasta vaikka olen siitä jo aiemminkin kirjoittanut, sillä se on erittäin tärkeää. Tärkeää varsinkin siksi, että teen itse tällaista työtä, missä olen paljon esillä ja haluan toimia hyvänä esikuvana. Heräsin ajattelemaan tätä asiaa, että millaisen kuvan olen itsestäni antanut? Mielestäni mahdollisimman realistisen ja siihen olen pyrkinyt alusta saakka. Siihen, että esiinnyn sosiaalisessa mediana omana persoonanani ja tavoitteeni on ollut se, että ihmiset minut kohdatessaan sanovat ”olet juuri sellainen, kuin olin ajatellut”. Oikeasti iloinen, positiivinen, aito, hölmö ja arvojeni mittainen.

IMG_0769 IMG_0771  IMG_0776

Olen tässä mielestäni onnistunut aika hyvin vaikka toki pidän tietyt asiat tarkoituksella pois somestani. Läheiset ihmiset ja omat henkilökohtaiset asiat ovat sellaisia, joita pidän tarkoituksella itselläni ainakin suurimmaksi osaksi. Jotain henkilökohtaisempaakin olen toki halunnut tuoda esille jos aika on ollut oikea ja olen pystynyt antamaan sillä asialla muille jotain apua. Näin aion toimia jatkossakin.

Toivon, että minua seuraavat saavat realistisen kuvan elämästäni. Elämästä, jollaista kenenkään muun ei tarvitse haluta tai ymmärtää, mutta elämästä, joka voi antaa inspiraatiota ja toivoa omien unelmien tavoittelussa. Olen erittäin onnellinen ja kiitollinen omassa elämässäni olevista asioista ja kaiken vaikeudenkin keskellä sitä aina haluaa muistaa kuitenkin sen, että minulla on oikeasti asiat todella hyvin. Ja jokaisen pitäisi pystyä miettimään omasta elämästään niin. Koska meillä on oikeasti kaikki mitä me tarvitsemme aivan joka hetki. Oli tilanne millainen tahansa.

Täydellisyyden tavoittelu on tuhoisaa, mutta se myös ajaa eteenpäin. Tästä olemme saaneet lukea nyt lähiaikoina aika paljon myös artikkeleissa, kun on kerrottu, mitä huipulle pääsyn takana oikeasti on. Oli kyse sitten urheilusta, bisneksestä tai vaikka unelmien perhe-elämästä – se miltä ne huippukohdat ulospäin näyttävät, eivät ole koko totuus. Siinä ei näy se tien raivaaminen, jota on tehty ja paljon päästäkseen tiettyyn pisteeseen. Vasta jälkeenpäin sitä tajuaa, kuinka väsynyt sitä ehkä oikeasti oli ja kuinka äärimmäisyyteen oli valmis menemään. Se voi jopa jälkikäteen näyttää ja kuulostaa aivan uskomattomalta. Olinko se oikeasti minä joka teki niin? Miten pystyin siihen?

Tämän tekstin punainen lanka katosi jo varmaan ensimmäisen kappaleen jälkeen, mutta pointtini oli kuitenkin se, että älä sokaistu täydellisyyteen. Täydellisyys on vain jokin määritelmä, jonka ehkä yhteiskunta on määritellyt ja olet mennyt sen mukana. Sinä voit aivan itse päättää, mikä on sinulle täydellistä. Eikä siltikään kannata luulla, että aina olisi täydellistä, ihanaa, positiivista ja tähtisadetta. Vaikka itsekin viljenlen näitä ajatuksia, että ajatellaan positiivisesti kaikesta ja hymyillään sekä uskotaan vain asioiden järjestyvän, niin haluan silti painottaa myös sitä toista puolta. Itku-potku-raivareita, ahdistusta ja epäonnistumisia. Nekin kuuluvat elämään, mutta niihin ei kannata jäädä rypemään koskaan, sillä silloin ei pääse eteenpäin ja se on se mikä vie sinulta energian kokonaan.

Joskus sataa räntää vaakatasossa ja pitkään, mutta on siellä välissä aina niitä auringon säteitäkin! Tyyntä myrskyn jälkeen vai miten se meni. Onneksi aurinko paistaa juuri NYT ja joka hetki on mahdollisuus kääntää suuntaa vaikka olisikin hetken aikaa mennyt käsijarru tai pakki päällä.

IMG_0790  IMG_0796 IMG_0806IMG_0775

Haasteista huolimatta tapahtuu koko ajan myös mielettömän kivoja asioita ja muistaa paremmin, kuinka paljon on jo saanut aikaiseksi. Kova pohjatyö alkaa tuottaa tulosta ja se tuntuu hyvältä. Se pistää uskomaan siihen, että sitä vaikeaa aikaa kannattaa sietää, koska se aina palkitaan! Lisäksi olen löytänyt elämääni jotain urheilua, työtä ja uraa tärkeämpää. Lisää rakkautta ja lempeyttä sekä itseä, että muita kohtaan. Balanssia. Sillä pääsee pitkälle, mutta opeteltavaa on vielä paljon.

Puss & Kram

<3

E

Kirjoittaessani kuuntelin repeatilla Chisun Viekää minut hänen luo. Jotenkin maaginen kappale.

Kuvat Iida Kujanpää

Takki Adidas

Kengät Hunter

Continue Reading

NYT SYÖDÄÄN PASTAA

IMG_0686

Yhteistyössä Sam Mills Pasta d’oro

Kuka tykkää syödä pastaa? Vai voisiko kysyä, että onko muka joku joka ei siitä pidä? Itselläni on ainakin syvä rakkaussuhde pastaan vaikka en sitä aivan hirveästi ole viime vuosina syönyt.. Se rakkaussuhde johtuu omalla kohdallani ainakin lapsuudesta, sillä silloin pasta on kyllä ollut lempiruokaa, enkä varmasti ole ainut? Makaronilaatikko, spagetti & jauhelihakastike, ”mökkihöperö” (tää onkin muuten aivan mahtava ruoka ja erittäin rakkaita muistoja hahah; makaronia, jauhelihaa & herne-maissi-paprikaa..) tai vaan ihan pelkästään keitetty pasta + ketsuppi. Nam. Näiden lisäksi teini-ikäisenä tilasin aika usein ravintolassa syödessä pasta-annoksen. Ne olivat ehkä vähän monipuolisempia noihin kotiruokiin verrattuna, mutta ei kotiruokaa (varsinkaan äidin tekemää) voita kyllä mikään. Itseasiassa söin myös hyvin suuren osan hiilihydraateistani pastasta varsinkin opiskeluaikoina. Pasta, tonnikala ja ketsuppi olivat hyvin tuttu näky lautasella Vierumäellä asuessa.

Kunnes fitness tuli elämääni ja pastan syönti jäi, the end. No ei oikeasti! Pastaa voi aivan hyvin syödä vaikka olisikin kiinnostunut omasta ruokavaliostaan ja linjoistaan. Pastahan on tietysti hiilihydraatin lähde ja niitä tarvitaan varsinkin jos liikkuu paljon. Hiilihydraatit ovat kehomme ensisijainen ja nopein energianlähde ja niiden avulla jaksamme liikkua paremmin sekä palaudumme. Hiilihydraatit auttavat myös lihaskasvussa ja aineenvaihdunnassa. Toki hiilihydraattien määrää kannattaa säätää oman aktiivisuuden mukaan. Kun liikkuu enemmän, voi hiilihydraatteja syödä enemmän ja toistepäin. Niitä ei kuitenkaan tarvitse todellakaan pelätä ja niiden liika rajoittaminen voi aiheuttaa ongelmia aineenvaihdunnan sekä jaksamisen kanssa! Myös urheilussa kehittyminen sekä palautuminen vaikeutuvat, jos hiilihydraatteja liikaa rajoitetaan.

Me olemme kaikki erilaisella aineenvaihdunnalla ja kehon toiminnalla varustettuja, joten jokaisen täytyy itse oppia kuuntelemaan kehoaan siitä, kuinka paljon hiilihydraatteja päivän aikana kannattaa syödä. Tähän voi tietenkin saada apua myös asiantuntevalta valmentajalta tai ravitsemuspuolen ammattilaiselta. Perussääntönä itselläni on, että syön hiilihydraatteja enemmän päivinä, kun olen aktiivisempi ja treeni on kovempaa. Lisäksi painotan hiilihydraattien syömisen omien treenieni ympärille, joka on toiminut minulla tosi hyvin. Esimerkiksi puuroa banaanilla ennen treeniä ja pastaa treenin jälkeisellä aterialla. Lähiaikoina omalla kohdallani pastaa on saattanut mennä useammissakin aterioissa, koska innostuin. Jotenkin olin aivan unohtanut koko pastan ja siis sehän on kyllä vaan niin hyvää! Ja erinomaista vaihtelua ylipäätänsä riisille, puurolle, leivälle ja muille hiilihydraatin lähteille.

IMG_0675IMG_0574 IMG_0581 IMG_0590

Sam Millsin Pasta D’oro eroaa ”tavallisesta” pastasta siinä, että se on täysin gluteeniton, lisäaineeton, GMO-vapaa eikä myöskään sisällä kananmunaa, soijaa tai herneproteiinia. Näin ollen voisi sanoa, että tämä pasta sopii aivan kaikille! Vaikka ei keliakiaa olisikaan ja näin ollen gluteenia ei haudanvakavasti tarvitsisi vältellä, niin osa kuitenkin huomaa esimerkiksi vehnäpastan aiheuttavan vatsan turvotusta tai muita ongelmia ja siksi gluteeniton versio voi toimia paremmin varsinkin säännöllisessä käytössä. Itse en välttele 100% gluteenia tai toimi sen kanssa mustavalkoisesti, mutta olen huomannut vatsani toimivan paremmin, kun en sitä koko aikaa ja suuria määriä mistään saa. Tätä Pasta D’oroa löydät päivittäistavarakaupoista eri muodoissaan.

Gluteenittomista tuotteista monilla on sellainen kuva, että ne olisivat jotenkin pääsääntöisesti huonomman makuisia, mutta varsinkin nykyään tuo väite on aivan turha. Tuotteet ovat kehittyneet vuosien saatossa ja ylipäätäänsä ei kaikki gluteeniton siltikään ole kuivaa tai mautonta. Päinvastoin! Itseasiassa tätä pastaa maistattaessani muille he olivat sitä mieltä, että se oli parempaa, kuin ”normipasta”. Tätä mieltä olin tosi itsekin ja se on maistunut nyt jotenkin tavallista paremmalta. Pastassa on se hyvä puoli, että se valmistuu nopeasti ja siitä saa taiottua halutessaan vaikka mitä variaatioita, mutta on pääsääntöisesti hyvää myös erittäin simppelisti valmistettuna. Arvostan itse ruoanlaitossa helppoutta ja nopeutta, koska varsinkin treenin jälkeen illalla ei jaksa alkaa hirveän pitkään ruokaa valmistamaan. Tai ylipäätään jos on hieman hektisempi aikataulu, niin keittiössä harvoin ehtii viettämään liikaa aikaa.

Usein omat pasta-ateriat ovatkin simppeleitä, mutta silti niin hyvää! Keitettyä pastaa, kasviksia ja proteiininlähde. Ei vaadi siis kovinkaan suurta panostusta, mutta maistuu loistavalta ja varsinkin hyvässä seurassa. Yksinkertaisuudessaan siis keitä pasta (valmistusaika näissä 8-11 minuuttia riippuen valitusta pastamuodosta), valmista tai lämmitä haluamasi proteiininlähde (jauheliha, kana, nyhtökaura..) sekä kasviksia vaihdellen. Voilá ja lounas/illallinen on katettu! Ketsupilla tai ilman. Nam.

IMG_0612 IMG_0634 IMG_0628

Näissä kuvissa eilinen lounas pasta-annos, voisi melkein taas syödä tuota samaa.

Ihanaa perjantaita!

<3

Eevsku

Continue Reading

ITSENSÄ KUUNTELUN VAIKEUS

IMG_9796

Tiedätkö mitä haluat? Toimitko vanhojen tapojen ja ’näin kuuluu tehdä’ -mantran mukaan vai osaatko kuunnella itseäsi ja tehdä niinkuin sinä haluat ja sinulle on paras? Harva pystyy siihen täysin ja se on jokaiselle meistä haaste. Meillä on ympärillämme koko ajan ärsykkeitä, jotka helposti ajavat meidän epäbalanssiin. Niin ruokavalion, treenaamisen, levon, työn kuin sosiaalisten suhteiden kanssa.

Osaatko pysähtyä ja ottaa itsellesi aikaa pohtia omaa elämääsi? Jos suorittaa koko ajan eikä pysähdy, ei voi kuullakaan mitä keholla ja mielellä on sinulle oikeasti sanottavana. Toki jos nämä signaalit ovat pahasti häiriintyneitä jo kauan jatkuneen epäbalanssin vuoksi, on kuuntelua ennen tehtävä muutoksia muissa asioissa. Puhdas, tasapainoinen ruokavalio, lepo ja liikunta sopivassa suhteessa auttavat siinä, että kehosi ja mielesi pystyy ylipäätään kertomaan sinulle mitä ne oikeasti kaipaavat.

IMG_9779

Jos et itse malta pysähtyä, joku pysäyttää sinut. Urheilussa se on usein loukkaantuminen. Herättäviä asioita ovat myös sairastumiset itsellä tai läheisellä, työpaikan menetys tai jokin muu suuri kolahdus elämässä. Näitä ei tietenkään mitään kenellekään toivo tai haluaisi sanoa, että näin se menee, mutta näin se menee. Vai oletko eri mieltä? Itseni on pysäyttänyt joka kerta jokin iso kolaus jos en ole tajunnut jo sitä ennen hiljentää vauhtia.

Olen työstänyt koko alkuvuoden muutoksia, jotka vaikuttavat paljon treenityyliini ja jonkin verran myös ruokavaliooni. Itse olen konkreettisesti huomannut nyt juuri sen, että montaa asiaa ei pysty muuttamaan yhtäaikaa tai ainakin on pakko ottaa joka tapauksessa niitä pieniä askeleita. Liian suurilla harppauksilla sitä vain ahdistuu ja tuntuu ettei mistään tule mitään. Treenaamiseni on siirtynyt kovista punttitreeneistä kaikkeen muuhun ja kuntosalitreeniä tulen tekemään jatkossa ainoastaan oheisharjoitteena. Pääpaino on oman kehonpainolla tehtävissä treeneissä, taidon opettelussa, liikkuvuuksien parantamisessa ja ylipäätänsä kehon balanssin parantamisessa. Ikäänkuin back to the roots, telinevoimistelu aikoina ei myöskään painojen kanssa juurikaan heiluttu.

Tällainen muutosidea on ollut jo muutaman vuoden kytemässä, mutta nyt on ollut vasta oikea hetki lähteä sitä toteuttamaan isommin. Olen kärsinyt jonkin verran vammoista urheilu-urani aikana ja nyt on aika oikeasti keskittyä myös niiden vahvistamiseen. Olet juuri niin vahva kuin heikoin lenkkisi on mielestäni hyvä lausahdus, joka on joskus vaikea myöntää. Mutta kun katsoo peiliin ja on itselleen 100% rehellinen, niin meistä jokainen löytää varmasti sen oman heikon lenkkinsä johon pitäisi panostaa enemmän, mutta ei vaan tee niin. Ainahan sitä olisi mukavampaa keskittyä vahvuuksiin ja tehdä sellaista missä on jo hyvä. Mutta kun se ei aina kehitä tarpeeksi. Toki pitää myös vahvistaa sitä missä on hyvä jos haluaa erinomaiseksi. Mutta se balanssi. Kaikessa.

IMG_9791IMG_9789 IMG_9788

 

Itseni kuuntelu on siis edennyt aivan uudelle tasolle, mutta ei tämä helppoa ole ollut. Monet itkut ja kiukut on koettu, kun on pitänyt hyväksyä ja omaksua uutta tapaa tehdä. Vaikka samalla olen ollut siitä innoissani ja inspiroitunut! Nämä kaksi asiaakin voivat näköjään mennä käsi kädessä. Voisin kuvitella monella olevan samaa ongelmaa uusien elämäntapamuutosten kanssa? Olet muutoksesta innoissasi, inspiroitunut ja haluat sitä, mutta samaan aikaan vanhat tavat kolkuttelevat ja niistä on vaikeaa päästää irti. Niissä hetkissä se innokkuus ja inspiraatio on vaikea ylläpitää, mutta se on mahdollista. Malttia.

IMG_9795 IMG_9794

Suosittelen kurkistamaan peiliin ja kysymään itseltäsi rehellisesti; mitä haluat, mitä pitäisi tehdä toisin ja oletko valmis niin tekemään? Oletko valmis yrittämään vaikka välillä olisikin vaikeaa? Oletko valmis jättämään vanhat asiat taakse?

Jos löydät vastauksia, luota niihin. Tämä kysely kannattaa tosin tehdä säännöllisesti, sillä mieli ja keho muuttuvat koko ajan ja sinulla on oikeus muuttua niiden mukana.

IMG_9778

Ihanaa viikonloppua teille jokaiselle! Mulla on aivan mieletön fiilis siitä, että asiat tulevat menemään paremmin kuin hyvin. Niin täällä kuin sielläkin <3

E

Vaatteet Adidas

Edellinen postaus Ole sinä

Continue Reading