ROOTS HELSINKI

  • Yhteistyö Roots Helsinki / Greenstreet

Olin tästä paikasta innoissani jo kauan ennen sen avautumista. Matkustaessani olen käynyt paljon kahviloissa, joista saa monipuolisia, ravitsevia annoksia ja ovat terveellisyyden lisäksi hyvänmakuisia ja esteettisesti kauniita. Rakastan sitä, että voi mennä kahvilaan tai lounaalle herkuttelemaan terveellisesti. On mahdollisuus valita paremmin! Minulle kahvilassa on myös tärkeää sen viihtyvyys ja asiakaspalvelu. Välillä vietän paljonkin aikaa kahvilassa tehden töitä, lounaalla tai istuen ystävän kanssa kahvilla.

Ihastuin kahvilakulttuuriin ensimmäistä kertaa kunnolla asuessani keväällä 2009 Tukholmassa. Siellä tuli vietettyä kahviloissa aikaa sekä yksin, että ystävien kanssa ja sen jälkeen kaipasi samaa Suomessa. Helsinkiin olemme saaneet nyt lähiaikoina paljon lisää viihtyisiä kahviloita paremmilla valikoimilla ja se onkin ilahduttanut hyvin paljon! Rootsissa valikoima on vegaanista ja kaikki raaka-aineet ovat tarkkaan valikoituja ja maut aitoja. Suurin osa tuotteista valmistetaan paikan päällä. Helsingin Kalliossa sijaitsevassa Rootsissa hyvän valikoiman lisäksi pienet kivat yksityiskohdat sisustuksessa ilahduttavat. Jotenkin ihanan harmonista, trendikästä ja maanläheistä! Täällä viihtyy.

Rootsissa voi syödä aamiaista, lounasta, illallista tai vaikka kahvitella ja herkutella! Kaikkea saa toki mukaan ja löytyy myös Woltin ja Foodoran valikoimista (testattu on sekin..). Suurimmat lempparit ovat tällä hetkellä Nyhtis goes oriental, vihermehu, matcha -letut ja Be Nuts -raakakku. Olen kuitenkin lähes koko menun maistanut läpi ja voisin uskaltaa sanoa kaiken siellä olevan sairaan hyvää. Mutta siis nuo matcha -letut raakajädellä… Love at the first sight. 

Suosittelen siis useamman eri kokonaisuuden testaamista eri päivinä, sillä ihan kerralla ei pysty kaikkea maistamaan. Ainakin itse olen käynyt useamman kerran eri aikoihin (aamu, päivä, ilta), jotta on saanut hyvän syyn testata lähes kaikkea. Muutama juttu on onneksi testaamatta, niin ei vielä menu lopu kesken ja sen läpi käytyäni voin tietenkin aloittaa alusta. Rootsista voi ostaa ja tilata myös näitä Greenstreetin loihtimia raakakkuja tai muutakin menusta löytyvää erilaisiin tilaisuuksiin. Raakakakkuja saa kahviloiden lisäksi nykyään kaupoistakin, listausta paikoista löytyy Greenstreetin sivuilta.

ROOTS HELSINKI

Vaasankatu 14, Helsinki

Avoinna

Ma-Pe 10-20

La-Su 10-18

Lisätiedot Roots Helsinki sivuilta.

 

Herkullista ja inspiroivaa maanantaita,

<3

Eevsku

EDELLINEN TEKSTI: REHELLISYYDESTÄ JA TOISTEN HAUKKUMISESTA

Seuraa myös:

IG: eevsku

SC: eevsku

FB

Continue Reading

REHELLISYYDESTÄ JA TOISTEN HAUKKUMISESTA


Arvostan omaa äitiäni monessakin asiassa, mutta yksi ylitse muiden on se, että hän ei puhu pahaa muista ihmisistä. Tajusin tuon asian selkeästi vasta muutama vuosi sitten, kun aloin enemmän pohtimaan omaa ajatteluani, käytöstä ja puhumista. Tajusin, että usein muiden ja itseni puhuessa toisista pahaa minulle tulee huono olla varsinkin jos ei asiaan ole oikeasti aihetta. Toki asioista saa puhua kuten ne ovat ja joskus se sitten on negatiivisempaa. Mutta ei minulla ainakaan ole tarvetta puhua puhumisen vuoksi tai siksi että itselleni tulisi parempi olo. Koska siitä ei muuten tule eikä minulla ole omasta mielestäni koskaan vara puhua muista pahaan sävyyn. Miksi olisi?

Tässäkin olemme hyvin erilaisia ja toisille muiden asioiden päivittely tai haukkuminen on viihdettä. Tulee mieleen, että eikö oikeasti ole muuta puhuttavaa? Onko oman elämän sisältö niin tyhjää ja aiheet vähissä, että on väännettävä asiaa toisista? Toki me olemme täällä oppimassa itsemme lisäksi myös muista ja muiden kautta on hyvä peilata omia asioita. Jos kuitenkin se peilaaminen on koko ajan negatiivista ja ahdistut toisten tekemisistä tai saat muiden epäonnistumisesta tyydytystä, kannattaisi ihan rohkeasti kurkata peiliin ja miettiä onko kaikki hyvin.

Jos toisten puhumisestakin on vain tullut tapa tai sitä ajattelee asiana, joka on ”normaalia” ja ”kaikkihan sitä tekee”, suosittelen myös pistämään omat uskomukset tarkastelun alle. Ehkä kaikki eivät sittenkään tee niin eikä se ole normaalia. Eikä se varsinkaan ole jotain mistä olisi jotain hyötyä. Tai kerro ihmeessä jos olet joskus konkreettisesti hyötynyt jonkun toisen ihmisen asioiden päivittelystä, haukkumisesta tai toisen ihmisen epäonnesta nauttimisesta. Vaikea uskoa, että kukaan koskaan olisi noista asioista mitään muuta kuin ehkä sen hetkellisen ilon saanut. Ja eikö ole aika uskomatonta, että tuo on jonkun ihmisen ilo.

Ihmiset rakastavat draamaa, se on selvää. Enkä voi sanoa itsekään siitä vielä olevani 100% irti, mutta aika pitkällä kuitenkin. En esimerkiksi juurikaan seuraa uutisia, en omista televisiota, en seuraa juoruja, etsimällä etsi aiheita tai aloita keskusteluja toisista ihmisistä. Olen suurimmaksi osaksi oikeastaan aika pihalla siitä mitä tapahtuu, sillä en käytä aikaani lukemalla, seuraamalla, kuuntelemalla tai puhumalla aiheista, jotka eivät vie minua eteenpäin tai anna oikeasti hyvää minulle ja muille.

Me olemme välillä niin kovin kiinnostuneita siitä, mitä muiden elämässä tapahtuu ja varsinkin silloin jos menee huonosti. Olen saanut paljon positiivisia viestejä omasta rehellisyydestäni ja siitä kuinka on hienoa kun kerron myös kuinka minulla menee välillä huonosti. Olen kirjoittanut ja puhunut aika avoimesti niistä huonoistakin asioista jo pidemmän aikaa, mutta eivät ne tietenkään ole pääaiheenani. Huonon vastapainona tapahtuu myös erittäin paljon hyvää ja onneksi asia on näin. Kyse on myös taas kerran siitä asenteesta ja suhtautumisesta.

Minulta kysytään usein, että saanko paljon negatiivista palautetta ja viestejä? Itseasiassa en saa ja onkin aika hassua, että kysytään usein ensin sitä saako negatiivista palautetta. Samoin, kun minulta on vaikka kysytty lehdessä, että saanko palautetta lihaksistani ja ensioletus oli, että se olisi jotain negatiivista. Itseasiassa saan pääasiassa positiivista palautetta ja olen myös saanut paljon tukea ja kannustusta onnistumisistani enkä pelkästään tukea huonoihin tilanteisiin. Olen siis tässäkin sitä mieltä, että saat sitä mitä tilaat. Saat sitä, mihin keskityt.

Draaman lisäksi ihmiset ovat luonteeltaan uteliaita eikä se ole ollenkaan huono asia jos senkin suuntaa oikeisiin asioihin. Tuntuu kuitenkin, että monet käyttävät energiansa ja uteliaisuutensa aivan turhiin asioihin. Tämä on oikeasti aika kiinnostava aihe, koska olen miettinyt sitä niin usein, että mitä joku saa siitä toisen haukkumisesta ja huonojen asioiden kaivamisesta? Energiaa? Iloa? Hyvää oloa? Buustia itselleen?

En tajua.

Ja toisaalta – jos ajattelet itse, että minusta varmasti puhutaan pahaa, minua haukutaan, minusta ei pidetä jne.. Niin sekin varmasti johtaa huonompaan tilanteeseen. Minä koen niin, että jos minusta puhutaan pahaa, eivät he tiedä mistä puhuvat eikä sillä ole minulle silloin väliä. Ei sillä voi olla väliä, jos ne ihmiset eivät merkkaa minulle tai tietää itse sen asian olevan toisin. Se mikä merkkaa, on mitä ne ihmiset ajattelevat ketkä oikeasti ovat sinulle tärkeitä tai ketkä ovat sinut tavanneet. Jos ihminen on minut tavannut, jutellut kanssani ja ehkä jopa viettänyt jonkin verran aikaa ja ei sen jälkeen minusta pidä – en voi asialle oikeastaan mitään. Jos olen ollut sellainen kuin olen ja joku ei minusta sitten pidä, niin ei herranjestas ei ole mitään järkeä käyttää energiaa sen asian miettimiseen! Joskus taas voi olla, että on hyväkin saada ulkopuolelta jokin palaute, joka herättää sinut itsesi. Tässäkin uskon kuitenkin negatiivisuuden sijaan rakentavaan ajatteluun ja palautteeseen. Sen vastaanottaminenkin voi toki olla vaikeaa, mutta kannattaa kehittyä siinä, koska näin pääsee itsekin eteenpäin.

Haluan pitää huolta siitä, että kun tapaan ihmisiä, kohtelen kaikkia hyvin. Olen sellainen kuin olen, ystävällinen, iloinen ja kohtelen kaikkia tasavertaisesti. Virheitä olen toki elämäni aikana tehnyt eikä kaikki tilanteet tai hoitamat asiat ole aina mennyt putkeen, mutta niistä onkin ollut tarkoitus oppia. Tällä ajatusmaailmalla olen löytänyt kaikkein tasapainoisimman olon ja pystynyt käsittelemään paremmin esimerkiksi sitä, että teen julkista ammattia. Jos joku ei minusta ulkoisesti pidä, sille en voi mitään. Jos taas joku puhuu minusta ihmisenä, on aika harvoja jotka sitä voisivat oikeasti tehdä.

Katsoin eilen illalla Maria Veitola Yökylässä -ohjelman jaksoja koneelta (on muuten pitkästä aikaa ainoa sarja, jota on taas halunnut katsoa, suosittelen) ja jäi hyvä fiilis mm. Selänteen Sirpan sanoista, että hänen tavoitteensa on tässä elämässä ollut aina olla hyvä ihminen. Sellainen ihminen, kenestä muut puhuvat hyvää vaikka ei itse olisi paikalla. Että onpas se kiva tyyppi. Näin kun elää suurimman osan ajasta, ei voi mennä kuin hyvin. Ajattelen itse samalla tavalla ja ympärilläni on tällä hetkellä niitä ihmisiä, joiden tiedän myös ajattelevan noin. Se tuntuu hyvältä.

Nämä ajatukset nousivat pintaan monestakin syystä ja tällä viikolla nousikin otsikoihin esimerkiksi juuri Maria Veitolan julkinen haukkuminen sekä Hanna Sumarin allien -kommentointi TTK:ssa. Tämä kertoo jotenkin niin paljon juuri siitä mihin ihmiset keskittyvät ja käyttävät aikaansa. Ilman mitään syytä!! Jos on oikeasti aihetta ja puhuu jostain ihmisestä pahaa liittyen vaikka hänen käyttäytymiseensä on asia erikseen, mutta ulkonäön haukkuminen missään tilanteessa on asia, jota en ymmärrä.

Mieti mitä puhut ja ajattelet, kenestä ja miksi. Onko siihen oikeasti aihetta ja mitä siitä saat?

Kiitos inspiraatiosta tähän tekstiin kuuluu monille, mutta kiitos erityisesti äidille, jonka kautta olen saanut vahvan pohjan sille ettei ole tarvetta puhua negatiivisesti.

Aurinkoa teidän kaikkien viikonloppuun,

<3

E

Kuvat Annette Evokari

EDELLINEN POSTAUS: OLEN LUJAA LUUTA

Kengät ja reppu Adidas

Takki Mango

Neule Cubus

Continue Reading

OLEN LUJAA LUUTA

Olen kuullut jo joskus lapsuudessa, että lujat luut syntyvät pomppimalla ja saamalla tarpeellisen määrän kalsiumia. Muistan, että joku (ehkä äitini) on sanonut telinevoimistelu -harrastukseni tekevän luuni vahvoiksi, koska tärähtelyjä tulee paljon. Elimistömme toimiikiin juuri niin, että siitä tulee niin vahva kuin sen tarvitsee olla. Sama koskee tietenkin myös mieltämme, aivojamme. Jos emme haasta itseämme, ei meidän kehomme tai mielemme halua turhaan kehittyä. Itse kehittyminen ja eteenpäin meneminen tapahtuu levossa, mutta ensin tarvitsee tapahtua jotain, mikä pistää nuo pyörät pyörimään ja aikaan saa kehityksen. Jos siis haluat vahvan mielen, kehitä sitä. Jos haluat vahvat luut, kehitä niitä. Miten vahvat luut oikein sitten saa tai miten niitä voi pitää vahvoina?

Luuston hyvinvointi on erittäin tärkeää, sillä vahva luusto pitää meidät pitkään toimintakykyisinä ja vältymme loukkaantumisilta, rasitusmurtumilta ja myös hampaat pysyvät hyvässä kunnossa. Luuston vahvistaminen on tärkeää kaikenikäisinä, niin kasvuiässä kuin sen jälkeenkin, sillä ilman huolenpitoa luusto haurastuu ja ongelmia ilmenee herkemmin. Luustoon vaikuttavat paljon ravitsemus ja liikunta, mutta naisten kohdalla myös esimerkiksi hormonitoiminnalla on oma osansa luuston terveyteen. Näin ollen on hyvä pitää huolta oman kroppansa hyvinvoinnista kokonaisvaltaisesti, sillä yksi asia voi vaikuttaa aina moneen muuhun.

Luusto tarvitsee ravinteita ja ärsykettä pysäkseen vahvana. Sopiva määrä liikuntaa ja kalsiumin saanti edesauttaa luuston uusiutumista ja vahvana pysymistä. Kalsium on elimistön yleisin kiveinnäisaine ja aikuisella sitä on elimistössään noin 1kg. Yli 99 prosenttia kalsiumista on luiden ja hampaiden mineraaliaineksessa, joka vastaa luuston puristuslujuudesta. Näiden lisäksi kalsium vaikuttaa mm. normaaliin energia-aineenvaihduntaan, veren hyytymiseen, hermovälitykseen ja ruoansulatusentsyymien toimintaan. Kalsiumin imeytyminen on parhaimmillaan kasvuiässä sekä raskauden ja imetyksen aikana, mutta muuten sen imeytyminen vähenee iän myötä. On siis huolehdittava riittävästä kalsiumin saannista kaikenikäisenä.

Novelle Plus Kalsium on mukana Suomi 100 -juhlavuoden ”Lujaa Luuta” -hankkeessa ja tavoitteena on kasvattaa varsinkin naisten tietoisuutta luuston terveydestä ja hyvinvoinnista. Minut haastettiinkin miettimään kalsiumin tärkeyttä luuston terveydessä ja haluan tuoda asiaa esille myös liikunnan näkökulmasta. Luustomme terveyteen tai hyvinvointiimme ylipäätänsä kun ei vaikuta mikään yksittäinen asia, vaan kyse on aina kokonaisuudesta. Kuitenkin tiedetään nimenomaan kalsiumilla olevan positiivinen vaikutus luuston terveydessä ja sitä tarvitaan kaiken ikäisenä. Luusto uusiutuu koko ajan ja kalsiumin puute voi aiheuttaa luuston haurastumista ja pahimmassa tapauksessa osteoporoosia. Tähän voi vaikuttaa huolehtimalla kalsiumin saannistaan ja lisäksi auttaa kalsiumia imeytymään d-vitamiinin avulla. Lisääntynyt kalsiumin tarve on esimerkiksi runsaan hikoilun vuoksi, joten urheilijoiden ja paljon liikkuvien tai muuten hikoilevien on hyvä ottaa tämä huomioon.

Luusto tarvitsee siis vahvistuakseen myös liikuntaa. Kaikenlainen liikunta kevyestä raskaaseen tekee hyvää, mutta luusto nauttii varsinkin saadessaan ärsykettä tärähtelystä ja nopeista suuntavaihdoista (tanssi, juoksu, hypyt). Tärähtelyn vastapainona luusto tarvitsee tietenkin myös sopivassa määrin palautumisaikaa, jotta se pääsee vahvistumaan rasituksen jäljiltä. Vähäinen liikunta tai liikkumattomuus lisää luunhajotusta, minkä vuoksi esimerkiksi loukkaantumistapauksissa on myös hyvä ottaa huomioon riittävä kalsiumin (ja D-vitamiinilisän) saanti. Luuston hyvinvoinnin näkökulmasta sitä rasittavaa liikuntaa tulisi harrastaa ainakin kaksi kertaa viikossa. Tällaista liikuntaa voisi olla esimerkiksi tanssi, voimistelu, jumpat, juoksu, hyppyjä sisältävät treenit, pallopelit ja kuntosaliharjoittelu. Vaihtelemalla liikuntamuotoa oman fiiliksen mukaan saa fyysisen hyödyn lisäksi paljon hyvää mieltä!

Urheilijoilla on keskimäärin muuta väestöä vahvempi luusto, mutta monia vuosia kestävä rankka harjoittelu saattaa toki myös altistaa luuston heikentymiselle varsinkin jos kalsiumin saanti on liian vähäistä. Myös pieni luuntiheys, kuukautisten epäsäännöllisyys, niukka energiansaanti ja niukka ruokavalio altistavat varsinkin nuoret naisurheilijat rasitusmurtumille. Tässä kuulun itse molempiin ryhmiin – urheilijana minulla on varmasti keskimääräistä vahvempi luusto, mutta kilpaurheilu on myös altistanut epäsäännöllisille kuukautisille sekä varsinkin kilpailukaudella niukempaan energiansaantiin. Nämä asiat ovat onneksi hyvässä balanssissa kilpailukauden ulkopuolella ja haluan viedä asiaa koko ajan vielä parempaan suuntaan. Hormonitoiminnan kanssa minulla ei onneksi ole itselläni juurikaan ollut ongelmia, mutta tiedän paljon naisia ja varsinkin naisurheilijoita, kenellä on. Omalla terveydellään ei kannata leikkiä ja tällaiset asiat tulee ottaa aina vakavasti. Ei välttämättä tule mieleen myöskään juuri se, että hormonitoiminnan häiriöt voivat altistaa hauraammalle luustolle ja se ei ole mikään leikin asia. Kuten ei tietenkään mitkään hormonitoiminnan häiriöistä johtuvat asiat, mutta ei paneuduta siihen tällä kertaa sen enempää.

Luiden normaalia runsaampi haurastuminen tunnetaan nimellä osteoporoosi ja sen syntymiseen vaikuttavat myös useat eri tekijät. Osteoporoosiin vaikuttavat perintötekijät jossain määrin, mutta me voimme itse vaikuttaa sen syntyyn ja paranemiseen kiinnittämällä huomiota elämäntapoihimme. Osteoporoosin riskiä lisäävät esimerkiksi alipaino, kuukautishäiriöt (luusto tarvitsee myös estrogeenia pysyäkseen vahvana), tupakointi, runsas alkoholinkäyttö, osteoporoosia edistävä sairaus tai jo puhutut kalsiumin, d-vitamiinin ja liikunnan liian vähäinen saanti.

Kalsiumin saantisuositus on 800mg /vrk, pienin suositus 400mg ja suurin 2500mg/vrk. Liikasaanti on harvinaista, mutta ei mahdotonta, joten ei kannata näidenkään suhteen liioitella. Kalsiumia saamme ravinnosta esimerkiksi marjat, pähkinät, tumman vihreät kasvikset ja maitotuotteet. Kalsiumlisän saanti perusruokavalion ulkopuolelta voi olla hyvä idea varsinkin jos kuuluu riskiryhmään, syö maidotonta ruokavaliota tai liikkuu paljon. Novelle Plus Kalsium sisältää kalsiumia 64mg /100ml eli puolen litran pullo sisältää kalsiumia 40% päivän saantisuosituksesta. Juoma on luontaisesti maustettu karpalolla, ei sisällä kaloreita tai makeutusaineita ja iso plussa Salpausselän harjuista suodatetulle vedelle näin entisenä lahtelaisena 🙂


Koen itse omaavani vahvan luuston ja se onkin rakentunut vahvaksi monipuolisen liikuntataustan, ruokavalion ja terveellisten elämäntapojeni kautta. Minulla ei ole koskaan mm. ole ollut murtumia ja siitä saa kyllä olla erittäin kiitollinen! Oma kulutukseni on normaalia suurempaa ja olen itse pitänyt huolen tarvittavasta kalsiumin saannistani ruokavalion lisäksi saamalla sitä myös lisistä. Tämä kampanja sai miettimään vielä tarkemmin oman luustoni hyvinvointia ja kalsiumin saantia. Pidän jatkossakin huolen omasta luustostani pitämällä yllä monipuolista liikuntaa, ruokavaliota ja kalsiumlisää (sekä varsinkin näin talvella D-vitamiinia). Tällä reseptillä pääsee varmasti pitkälle ja pitää luunsa vahvoina.

Lisätietoja kampanjasta ja Novelle Plus Kalsium -juomasta saat täältä. Voit käydä myös tekemässä ilmaisen luustotestin Terveystalon sivuilta, jonka avulla saat pikaisen arvion luustosi hyvinvoinnista. Oma tulokseni oli “et kuulu riskiryhmään”, kuten ajattelinkin, mutta asia on silti hyvä pitää mielessä ja ylläpitää tätä hyvää tilannetta!

<3

Eevsku

Kuvat Annette Evokari

 

 

Continue Reading