NYT SYÖDÄÄN PASTAA

IMG_0686

Yhteistyössä Sam Mills Pasta d’oro

Kuka tykkää syödä pastaa? Vai voisiko kysyä, että onko muka joku joka ei siitä pidä? Itselläni on ainakin syvä rakkaussuhde pastaan vaikka en sitä aivan hirveästi ole viime vuosina syönyt.. Se rakkaussuhde johtuu omalla kohdallani ainakin lapsuudesta, sillä silloin pasta on kyllä ollut lempiruokaa, enkä varmasti ole ainut? Makaronilaatikko, spagetti & jauhelihakastike, ”mökkihöperö” (tää onkin muuten aivan mahtava ruoka ja erittäin rakkaita muistoja hahah; makaronia, jauhelihaa & herne-maissi-paprikaa..) tai vaan ihan pelkästään keitetty pasta + ketsuppi. Nam. Näiden lisäksi teini-ikäisenä tilasin aika usein ravintolassa syödessä pasta-annoksen. Ne olivat ehkä vähän monipuolisempia noihin kotiruokiin verrattuna, mutta ei kotiruokaa (varsinkaan äidin tekemää) voita kyllä mikään. Itseasiassa söin myös hyvin suuren osan hiilihydraateistani pastasta varsinkin opiskeluaikoina. Pasta, tonnikala ja ketsuppi olivat hyvin tuttu näky lautasella Vierumäellä asuessa.

Kunnes fitness tuli elämääni ja pastan syönti jäi, the end. No ei oikeasti! Pastaa voi aivan hyvin syödä vaikka olisikin kiinnostunut omasta ruokavaliostaan ja linjoistaan. Pastahan on tietysti hiilihydraatin lähde ja niitä tarvitaan varsinkin jos liikkuu paljon. Hiilihydraatit ovat kehomme ensisijainen ja nopein energianlähde ja niiden avulla jaksamme liikkua paremmin sekä palaudumme. Hiilihydraatit auttavat myös lihaskasvussa ja aineenvaihdunnassa. Toki hiilihydraattien määrää kannattaa säätää oman aktiivisuuden mukaan. Kun liikkuu enemmän, voi hiilihydraatteja syödä enemmän ja toistepäin. Niitä ei kuitenkaan tarvitse todellakaan pelätä ja niiden liika rajoittaminen voi aiheuttaa ongelmia aineenvaihdunnan sekä jaksamisen kanssa! Myös urheilussa kehittyminen sekä palautuminen vaikeutuvat, jos hiilihydraatteja liikaa rajoitetaan.

Me olemme kaikki erilaisella aineenvaihdunnalla ja kehon toiminnalla varustettuja, joten jokaisen täytyy itse oppia kuuntelemaan kehoaan siitä, kuinka paljon hiilihydraatteja päivän aikana kannattaa syödä. Tähän voi tietenkin saada apua myös asiantuntevalta valmentajalta tai ravitsemuspuolen ammattilaiselta. Perussääntönä itselläni on, että syön hiilihydraatteja enemmän päivinä, kun olen aktiivisempi ja treeni on kovempaa. Lisäksi painotan hiilihydraattien syömisen omien treenieni ympärille, joka on toiminut minulla tosi hyvin. Esimerkiksi puuroa banaanilla ennen treeniä ja pastaa treenin jälkeisellä aterialla. Lähiaikoina omalla kohdallani pastaa on saattanut mennä useammissakin aterioissa, koska innostuin. Jotenkin olin aivan unohtanut koko pastan ja siis sehän on kyllä vaan niin hyvää! Ja erinomaista vaihtelua ylipäätänsä riisille, puurolle, leivälle ja muille hiilihydraatin lähteille.

IMG_0675IMG_0574 IMG_0581 IMG_0590

Sam Millsin Pasta D’oro eroaa ”tavallisesta” pastasta siinä, että se on täysin gluteeniton, lisäaineeton, GMO-vapaa eikä myöskään sisällä kananmunaa, soijaa tai herneproteiinia. Näin ollen voisi sanoa, että tämä pasta sopii aivan kaikille! Vaikka ei keliakiaa olisikaan ja näin ollen gluteenia ei haudanvakavasti tarvitsisi vältellä, niin osa kuitenkin huomaa esimerkiksi vehnäpastan aiheuttavan vatsan turvotusta tai muita ongelmia ja siksi gluteeniton versio voi toimia paremmin varsinkin säännöllisessä käytössä. Itse en välttele 100% gluteenia tai toimi sen kanssa mustavalkoisesti, mutta olen huomannut vatsani toimivan paremmin, kun en sitä koko aikaa ja suuria määriä mistään saa. Tätä Pasta D’oroa löydät päivittäistavarakaupoista eri muodoissaan.

Gluteenittomista tuotteista monilla on sellainen kuva, että ne olisivat jotenkin pääsääntöisesti huonomman makuisia, mutta varsinkin nykyään tuo väite on aivan turha. Tuotteet ovat kehittyneet vuosien saatossa ja ylipäätäänsä ei kaikki gluteeniton siltikään ole kuivaa tai mautonta. Päinvastoin! Itseasiassa tätä pastaa maistattaessani muille he olivat sitä mieltä, että se oli parempaa, kuin ”normipasta”. Tätä mieltä olin tosi itsekin ja se on maistunut nyt jotenkin tavallista paremmalta. Pastassa on se hyvä puoli, että se valmistuu nopeasti ja siitä saa taiottua halutessaan vaikka mitä variaatioita, mutta on pääsääntöisesti hyvää myös erittäin simppelisti valmistettuna. Arvostan itse ruoanlaitossa helppoutta ja nopeutta, koska varsinkin treenin jälkeen illalla ei jaksa alkaa hirveän pitkään ruokaa valmistamaan. Tai ylipäätään jos on hieman hektisempi aikataulu, niin keittiössä harvoin ehtii viettämään liikaa aikaa.

Usein omat pasta-ateriat ovatkin simppeleitä, mutta silti niin hyvää! Keitettyä pastaa, kasviksia ja proteiininlähde. Ei vaadi siis kovinkaan suurta panostusta, mutta maistuu loistavalta ja varsinkin hyvässä seurassa. Yksinkertaisuudessaan siis keitä pasta (valmistusaika näissä 8-11 minuuttia riippuen valitusta pastamuodosta), valmista tai lämmitä haluamasi proteiininlähde (jauheliha, kana, nyhtökaura..) sekä kasviksia vaihdellen. Voilá ja lounas/illallinen on katettu! Ketsupilla tai ilman. Nam.

IMG_0612 IMG_0634 IMG_0628

Näissä kuvissa eilinen lounas pasta-annos, voisi melkein taas syödä tuota samaa.

Ihanaa perjantaita!

<3

Eevsku

Continue Reading

ITSENSÄ KUUNTELUN VAIKEUS

IMG_9796

Tiedätkö mitä haluat? Toimitko vanhojen tapojen ja ’näin kuuluu tehdä’ -mantran mukaan vai osaatko kuunnella itseäsi ja tehdä niinkuin sinä haluat ja sinulle on paras? Harva pystyy siihen täysin ja se on jokaiselle meistä haaste. Meillä on ympärillämme koko ajan ärsykkeitä, jotka helposti ajavat meidän epäbalanssiin. Niin ruokavalion, treenaamisen, levon, työn kuin sosiaalisten suhteiden kanssa.

Osaatko pysähtyä ja ottaa itsellesi aikaa pohtia omaa elämääsi? Jos suorittaa koko ajan eikä pysähdy, ei voi kuullakaan mitä keholla ja mielellä on sinulle oikeasti sanottavana. Toki jos nämä signaalit ovat pahasti häiriintyneitä jo kauan jatkuneen epäbalanssin vuoksi, on kuuntelua ennen tehtävä muutoksia muissa asioissa. Puhdas, tasapainoinen ruokavalio, lepo ja liikunta sopivassa suhteessa auttavat siinä, että kehosi ja mielesi pystyy ylipäätään kertomaan sinulle mitä ne oikeasti kaipaavat.

IMG_9779

Jos et itse malta pysähtyä, joku pysäyttää sinut. Urheilussa se on usein loukkaantuminen. Herättäviä asioita ovat myös sairastumiset itsellä tai läheisellä, työpaikan menetys tai jokin muu suuri kolahdus elämässä. Näitä ei tietenkään mitään kenellekään toivo tai haluaisi sanoa, että näin se menee, mutta näin se menee. Vai oletko eri mieltä? Itseni on pysäyttänyt joka kerta jokin iso kolaus jos en ole tajunnut jo sitä ennen hiljentää vauhtia.

Olen työstänyt koko alkuvuoden muutoksia, jotka vaikuttavat paljon treenityyliini ja jonkin verran myös ruokavaliooni. Itse olen konkreettisesti huomannut nyt juuri sen, että montaa asiaa ei pysty muuttamaan yhtäaikaa tai ainakin on pakko ottaa joka tapauksessa niitä pieniä askeleita. Liian suurilla harppauksilla sitä vain ahdistuu ja tuntuu ettei mistään tule mitään. Treenaamiseni on siirtynyt kovista punttitreeneistä kaikkeen muuhun ja kuntosalitreeniä tulen tekemään jatkossa ainoastaan oheisharjoitteena. Pääpaino on oman kehonpainolla tehtävissä treeneissä, taidon opettelussa, liikkuvuuksien parantamisessa ja ylipäätänsä kehon balanssin parantamisessa. Ikäänkuin back to the roots, telinevoimistelu aikoina ei myöskään painojen kanssa juurikaan heiluttu.

Tällainen muutosidea on ollut jo muutaman vuoden kytemässä, mutta nyt on ollut vasta oikea hetki lähteä sitä toteuttamaan isommin. Olen kärsinyt jonkin verran vammoista urheilu-urani aikana ja nyt on aika oikeasti keskittyä myös niiden vahvistamiseen. Olet juuri niin vahva kuin heikoin lenkkisi on mielestäni hyvä lausahdus, joka on joskus vaikea myöntää. Mutta kun katsoo peiliin ja on itselleen 100% rehellinen, niin meistä jokainen löytää varmasti sen oman heikon lenkkinsä johon pitäisi panostaa enemmän, mutta ei vaan tee niin. Ainahan sitä olisi mukavampaa keskittyä vahvuuksiin ja tehdä sellaista missä on jo hyvä. Mutta kun se ei aina kehitä tarpeeksi. Toki pitää myös vahvistaa sitä missä on hyvä jos haluaa erinomaiseksi. Mutta se balanssi. Kaikessa.

IMG_9791IMG_9789 IMG_9788

 

Itseni kuuntelu on siis edennyt aivan uudelle tasolle, mutta ei tämä helppoa ole ollut. Monet itkut ja kiukut on koettu, kun on pitänyt hyväksyä ja omaksua uutta tapaa tehdä. Vaikka samalla olen ollut siitä innoissani ja inspiroitunut! Nämä kaksi asiaakin voivat näköjään mennä käsi kädessä. Voisin kuvitella monella olevan samaa ongelmaa uusien elämäntapamuutosten kanssa? Olet muutoksesta innoissasi, inspiroitunut ja haluat sitä, mutta samaan aikaan vanhat tavat kolkuttelevat ja niistä on vaikeaa päästää irti. Niissä hetkissä se innokkuus ja inspiraatio on vaikea ylläpitää, mutta se on mahdollista. Malttia.

IMG_9795 IMG_9794

Suosittelen kurkistamaan peiliin ja kysymään itseltäsi rehellisesti; mitä haluat, mitä pitäisi tehdä toisin ja oletko valmis niin tekemään? Oletko valmis yrittämään vaikka välillä olisikin vaikeaa? Oletko valmis jättämään vanhat asiat taakse?

Jos löydät vastauksia, luota niihin. Tämä kysely kannattaa tosin tehdä säännöllisesti, sillä mieli ja keho muuttuvat koko ajan ja sinulla on oikeus muuttua niiden mukana.

IMG_9778

Ihanaa viikonloppua teille jokaiselle! Mulla on aivan mieletön fiilis siitä, että asiat tulevat menemään paremmin kuin hyvin. Niin täällä kuin sielläkin <3

E

Vaatteet Adidas

Edellinen postaus Ole sinä

Continue Reading

Ole SINÄ

img_0130

 

BE YOURSELF; EVERYONE ELSE IS ALREADY TAKEN” Oscar Wilde

Rakastan tätä lausetta. Aivan itsestään selvää, mutta toisaalta kuinka usein ja kuinka moni sen oikeasti muistaa ja sisäistää tuon lauseen? Huomaan ympärilläni paljon paineita siitä, kun pitäisi olla kuten muut. Ketkä muut? Kuka määrittää sen millainen sinun pitäisi olla?

Ei kukaan muu kuin sinä itse. 

On erittäin vaikeaa kuitenkin olla juuri sellainen kuin on. Tiedän senkin. Me haemme helposti hyväksyntää muilta ja haluamme kokea kuuluvuutta johonkin. On käyttäydyttävä tietyllä tapaa, puettava päälle tätä, näytettävä tuolta ja oltava sitä mieltä, jotta nuo ihmiset pitävät minusta. Jos näin joutuu ajattelemaan, onko silloin oikeassa seurassa? Jos sinua ei hyväksytä juuri sellaisena kuin olet ja kokee painetta olla jotain muuta, kannattaa miettiä ovatko ympärillä olevat ihmiset oikeita sinulle.

Tämä pätee kaikkeen, sillä ympäristösi vaikuttaa sinuun suuresti. Se miten muut kohtelevat sinua, ajattelevat, mitä he tekevät. Tuleeko muista hyvää energiaa, hyväksyntää, inspiraatiota, iloa, tukea hyvässä ja pahassa? Olen itse huomannut ja oppinut vuosien varrella, että sellaiset ihmiset kannattaa pitää lähellä. He pysyvät siinä ja ovat aina, ilman että pitäisi ’tehdä jotain’ tai olla jotain mitä et ole.

Kaikki ihmissuhteet, tilanteet elämässä, erilaiset työt ja opinnot – kaikki opettavat. Kaikella on jokin tarkoitus siihen, että saat ne työkalut elämääsi mitä sinä tarvitset. Jokainen ihmissuhde on ollut hyväksi sinulle vaikka olisikin kokenut siitä jotain ’huonoa’. Jos se ei nyt tunnu siltä, ymmärrät kyllä joskus sen merkityksen.

Puhun paljon ihmissuhteista, koska ne vaikuttavat oikeasti niin suuresti siihen, mitä saat aikaiseksi omassa elämässäsi. Kuulostaa hieman itsekkäältä ja radikaalilta, että ikäänkuin pitää ’valita’ oikeat ihmiset elämään. Mutta niin se vain menee. Tai ehkä valitseminen on väärä sana, koska kaikki tulevat kyllä itsestään. Ja menevät myös. Ei niitä siis tavallaan edes valita itse, mutta sitä saa enemmän mihin keskittyy ja omat ajatuksensa pystyy valitsemaan. Myös ihmissuhteiden kohdalla. Täytyy myös muistaa, että samalla kun itse muuttuu, voivat ihmissuhteet muuttua ja se on ihan okei. Kaiken ei kuulu kestää koko elämää, mutta jos kestää niin sekin on tarkoitettu.

Muutosta tapahtuu koko ajan ja se on vain hyväksyttävä. En haluaisikaan olla paikallani. Ihmisenä, enkä elämässäni. Minusta kaikkein hienointa on juuri muutos. Se, että saa elää juuri sellaista elämää kuin haluaa ja olla juuri sellainen kuin on. Meillä kaikilla on siihen sama mahdollisuus, kun vain uskaltaa mennä siihen mukaan. Luottaa siihen, että kaikki järjestyy. Koska kaikki järjestyy.

Haluan inspiroida, auttaa, antaa energiaa. Näyttää, että elämässä voi tehdä ja saavuttaa mitä tahansa, jos vain niin haluaa. Keskity hyvään ja saat hyvää. Auta muita, mutta aina ensisijaisesti itseäsi ensin. Kun sinä olet 100% sinä ja täydessä potentiaalissasi, on kykysi auttaa muita ja tehdä asioita aivan eri sfääreissä. On oltava tiettyyn pisteeseen itsekäs, jonka jälkeen saat enemmän voimavaroja ja voit antaa itsestäsi myös muille.

En ole varma oliko tässä tekstissä päätä tai häntääkään, mutta jokainen sen ymmärtää haluamallaan tavalla. Olen nyt ladannut omia akkujani reilun kuukauden, löytänyt taas enemmän itseäni, uskaltanut tehdä muutoksia ja hyväksyä ne. Treenaaminen, ruokavalio ja ylipäätään elämä muuttuu koko ajan sen mukana, kun itse muuttuu. Toki myös nimenomaan ruokavalio ja treenityyli muuttavat sinua, joten kaikki nämä toimivat molempiin suuntiin koko ajan. Muuta tapojasi tehdä ja ne muuttavat sinua. Muutoksille täytyy antaa aikaa ja ne tapahtuvat juuri oikealla hetkellä. Kun olet valmis.

img_0098 img_0096

”Onnellisuuden ja tavoitteen välissä ei pitäisi olla mitään”

Tämän luin eilen vihkosta, jonne kirjoittelin kesällä käymälläni itsensä johtamisen kurssilla (Uskalla Innostua). Ihan mieletön lause tämäkin, sillä mennään tähän viikkoon,

<3

Eevsku

Kuvat nappasi Annette Evokari Lavli Livingroomilla Helsingissä, jossa tulen pitämään 2 tunnin hyvinvointi/treeni/inspiraatioluennon lauantaina 21.1. klo 12-14. Muutama paikka vielä vapaana, joten jos haluat mukaan niin toimi pikaisesti ja varaa paikkasi! Löydät tapahtuman täältä ja ohjeet paikan varaamiseen. Nähdään pian siellä!

Continue Reading