MITÄ SYÖN PÄIVÄSSÄ? VIDEO

Multa on toivottu paljon videota, jossa kuvaan mun kaikki päivän ateriat, joten tässä olisi nyt sellainen! Syön tällä hetkellä pääosin neljä kertaa päivässä ja se on tuntunut sopivalta. Syön aika samalla peruskaavalla koko ajan, kuitenkin vaihdellen ruoka-aineita ja sallin itselleni myös rennosti ottamista, joka on kuitenkin omalla kohdalla aika terveellistä. Toki kesällä pitää jädeä syödä, nyt lemppareita ovat ehdottomasti lohilot, kolmen kaverin jädet ja jymy. Mites teidän jädelempparit?

Käy katsomassa video ja kommentoi mitä tykkäsit, muista myös tilata mun Youtube -kanava, jos haluat nähdä videoita lisää 🙂

Mitä te aiotte tehdä juhannuksena? Mä aion vaan treenata, syödä hyvin ja levätä. Loppukevät oli aika kiireinen töiden osalta ja nyt alkaa vähän hellittää, joten aion ottaa vähän rennommin töiden suhteen. Mun eka nettivalmennus on enää viimeistä viikkoa menossa ja kesätreenit kulkee omalla painollaan. Syksylle sitten kehittelen tohon bodycontrol -perusvalmennukseen myös advanced -version ja ne starttaa sit syyskuussa.

Olen varmasti aktiivinen instagramin ja snapchatin puolella (eevsku) kesänkin sekä ajattelin näitä videoita kuvailla, kun on nyt vähän päässyt niihin kiinni. Paljon on vielä kuitenkin opettelemista! Se on onneksi kivaa ja motivoivaa.

Juhannuksen jälkeen kirjoittelen teille koulutuksista, joissa olen mukana syksyllä. Ensi viikon keskiviikkona klo 7.30-8.30 Helsingin Mustikkamaalla olis mun vetämät aamutreenit käsilläseisonta ja kehonhallinta pääaiheena. Facebook -tapahtumaan tästä! 🙂

Palataan siis ensi viikolla ja nautitaan juhannuksesta hieman vaihtelevasta kelistä huolimatta!

<3

Eevsku

Continue Reading

LUMO LINTSILLÄ

Postaus kaupallisessa yhteistyössä Lumo -kodin kanssa.

En ole käynyt Linnanmäellä kesän 2013 jälkeen tai ylipäätään missään huvipuistossa. Ihan suoraan sanottuna vähän jännitti, että uskallanko mennä yhteenkään laitteeseen enää. Nuorempana tuli juostua laitteesta toiseen eikä mikään tuntunut pahalta – päinvastoin. Tässä kai on oikeasti tullu vähän vanhaksi, koska joutuu miettimään mihin uskaltaa mennä ilman pahaa oloa.. No onneksi muutama sellainen laite löytyi!

Tämä lintsipäivä oli Lumo -kotien asukkaille järjestetty yksityistapahtuma ja klo 13 saakka kaikki laitteet oli ilmaiseksi asukkaiden käytössä. Paikkoja päivään oli 7000, mutta jokainen niistä oli täytetty ja fiilis oli sen mukainen! Joka puolella oli ihmisiä ja laitteisiin sai hetken jonotella, mutta minusta on ihan mukavaa, kun ihmisiä on ympärillä eikä niin, että olisi täysin hiljaista ja laitteet tyhjiä.

Mihin laitteisiin sitten uskaltauduin, mitä veikkaatte?

Vielä vuonna 2013 uskaltauduin yhteen uusimmista vuoristoradoista (Ukko), joka oli sen hetken hurjimpia laitteita. Siltä se silloin tuntuikin ja muistan puristaneeni jaloilla niin tiukasti penkkiä, että takareidet olivat aivan krampissa sieltä pois päästyäni.. En siis tähän uskaltanut enää tällä kertaa ja myös nuo korkeimmat laitteet Raketti ja Kingi jäi kokeilematta. Raketissa (nopea ylösmeno) olen toki käynyt nuorempana niin paljon, että tuntuu vieläkin ja vaikka Kingi (vapaapudotus) on Lintsillä jäänyt testaamatta, olen vastaavassa ollut Tukholman Gröna Lundissa joskus ööö. No kuitenkin 2000 -luvulla… Hahha.

Tällä kertaa tuli käytyä perinteisessä vuoristoradassa (aina varma valinta), Kirnussa (tämä oli super, olisi voinut kyllä mennä pari kierrosta, sillä yksi on aika lyhyt!) ja maailmanpyörässä. Tämä oli aika sopiva kolmikko – vuoristoradasta sai tuntumaa laitteisiin, Kirnusta vauhtia ja pientä jännitystä ja maailmanpyörässä ehti ihastella maisemia ja miettiä, että vieläkö uskaltaa muihin laitteisiin. Loppuaika käytettiin ihastellessa ympäristöä ja muiden menoa – loppupäiväksi olisi saanut rannekkeen myös edullisesti, mutta pitää säästää jotain ensi kerrallekin. Olipa kyllä hauskaa käydä Lintsillä pitkästä aikaa!

Tällaisten asukkaille järjestettyjen isojen tapahtumien lisäksi Lumo järkkäilee asukkailleen muutakin kivaa ja paikallisesti pienemmässäkin mittakaavassa. Esimerkiksi taloyhtiössä voi olla tarjolla yhteiskäyttöauto tai pihakoutsi. Itselleni hyödyllisin etu on ollut meidän taloyhtiön kerhotilaan rakennettu kuntosali, joka onkin rakennettu asukkaiden toiveesta. Ylimmässä kerroksessa olisi myös ilmaiseksi vuokrattavissa oleva isompi kerhotila, jota voisi hyödyntää vaikkapa juhlien järjestämisessä. Varsinaisesti en itse ole mikään juhlien järjestäjä, mutta esimerkiksi jonkun kivan hyvinvointi-illan voisin järjestää siellä tyttökavereille. Tämän voisinkin pistää suunnittelun alle.

Kiitos vielä kivasta Lintsipäivästä Lumo ja tietysti Aleksi, jonka kanssa olemme nyt jakaneet yhteisen (Lumo-) kodin virallisesti tämän kuun alusta!

Sunnuntaiterkkuja,

<3

Eevsku

Ps. Käy myös tsekkaamassa #LumoFlow -kilpailu, josta voi voittaa itselleen Flow -festareiden ajaksi asunnon ja/ tai liput. Osa kilpailusta starttaa 26.6 eteenpäin Lumo -facebookissa, eli kannattaa seurata sieltä lisätietoja!

EDELLINEN TEKSTI: Treenikuulumisia

Continue Reading

TREENIKUULUMISIA

En ole pitkään aikaan kirjoittanut treenikuulumisia tai mitään konkreettisempaa omaan urheiluun liittyen. Olen pitkään jo miettinyt, että haluaisin tätä puolta avata hieman haastavan talven jälkeen, mutta pari kuukautta on ollut aika täyttä kalenterissa ja olen käyttänyt aikaa oman nettivalmennukseni parissa, videoiden tekemisen opettelussa ja muissa projekteissa. Sekä yksinkertaisesti vain keskittynyt erottamaan työtä ja vapaa-aikaa yhä paremmin. Lepoa ja palautumista pidän yhä entistä tärkeämpänä ja viime kisakauden jälkeinen väsymys oli taas aika raaka muistutus siitä, että en ole mikään paras lepäämään. Mutta lepäsin, koska oli pakko. Ja huomasin, että maailmani ei kaatunut ilman jokapäiväistä urheilua vaikka toisaalta se myös osoitti sen, että urheilu on edelleen asia, johon haluan panostaa tällä hetkellä eniten.

VAMMOJEN KUNTOUTTAMISTA JA PALAUTUMISTA

Alkuvuosi oli tosiaan haastava ja toin kyllä esille, että olin väsynyt rankan vuoden jäljiltä ja jouduin lepäämään väsymyksen lisäksi myös vammojen vuoksi. Kisakauden lopulla tullut pieni vaurio alaselkään (ehkä välilevyyn, en käynyt kuvauttamassa) aiheutti ensin usean kuukauden hermokipua, joka välillä yltyi niin kovaksi etten edes kävellyt kunnolla ja sen loputtua SI -nivel ei pysynyt paikoillaan. Selän vuoksi kovat treeni jaloille, hypyt, juokseminen ja akrobatia olivat pitkään pois pelistä. Maaliskuun lopulla pääsin vähän takaisin kiinni kovempiin treeneihin, mutta oikeasti olen päässyt treenaamaan vasta huhtikuun loppupuolella.

Nyt selkä alkaa olemaan ok ja SI -nivelkin pysyy paikoillaan. Tämä kevät on vaatinut paljon kuntouttavaa jumppaa, lonkkien availua, tukilihaksiston vahvistamista, treeniliikkeiden asentojen muuttamista (sekä myös kävely- /juoksuasennon) ja erittäin pitkää pinnaa. Välillä on tehnyt mieli heittää hanskat tiskiin, kun tuntui siltä, että joka kerta kun pääsit vähän jo eteenpäin niin tuli joku uusi takapakki. Jalkojen ollessa pitkään pois pelistä yläkroppa on ollut suuremmalla rasituksella ja siitä johtuen vanha rannevamma on hieman kipeytynyt, samoin kuin olkapää. Mutta kuten jo sanoin, parempaan päin.

Voisin kertoa muiltakin osin alkuvuoden haasteista, mutta en tykkää valittamisesta. Näistä halusin nyt kuitenkin kertoa siksi, että ihmiset välillä luulevat ettei täällä ole koskaan haasteita urheillessa, motivaatio-ongelmia tai itkuisia päiviä, kun mikään ei onnistu. Tämän vuoden alussa niitä oli nimittäin normaalia enemmän. Siitäkin on nyt kuitenkin selvitty ja uskallan sanoa, että aletaan olemaan voiton puolella! Ranne ja olkapää hieman siis vielä vaivaavat ja selän kanssa saa olla tarkkana, mutta en edes pysty sanoin kertomaan kuinka onnellinen olen siitä, että pystyn taas urheilemaan lähes normaalisti ja koko ajan paremmin. Arvostus tervettä ja toimivaa kehoa kohtaan on noussut tänä vuonna paljon. Olen myös oppinut lisää kehon huoltamista ja tukilihaksiston vahvistamista, joka tulee kuitenkin olemaan koko ajan isommassa osassa urheiluvuosia tullessa lisää. Tavoitteeni on nyt vahvistaa kroppaani tasaisesti niin, että se kestää paremmin tulevat kilpailukaudet.

KILPAILUT

Tulevista kilpailuista en olekaan paljoa missään puhunut ja siihenkin on ollut suurimpana syynä se, että olen ensin halunnut saada kropan kasaan ja palautua kunnolla, ennen kuin osaan sanoa tarkemmin jatkosta. Alkuperäinen suunnitelma oli kisata tänä vuonna, mutta viime vuosista oppineena pidän nyt kunnon treenikauden, palaudun, kehityn ja lähden valmistautumaan kisoihin täysin ladatuilla akuilla. Toinen syy kilpailukauden siirtymiseen on myös puhtaasti se, että on saatava työkuvioita edistettyä vähän, jotta seuraavasta kilpailukaudesta tulisi edellisiä helpompi urheilun ulkopuolelta tulevan rasituksen suhteen. Kyllä ne kaudet on aina pystynyt puskemaan läpi töiden (ja opiskelujenkin) kanssa, mutta parempi olisi mitä enemmän saisi keskittyä itse urheilemiseen. Saa nähdä miten asiat järjestyvät, mutta minulla on varma fiilis siitä, että ensi vuosi tulee olemaan tämän vuoden pohjatyön jälkeen todella hyvä.

Aion tosiaan kilpailla ensi vuonna ja alustava tavoite on tähdätä keväälle Fitness Classiciin ja EM -kilpailuihin. EM -kilpailujen tähtäin on selkeä: mitalin kiilto silmissä, mutta siihen päästäkseni kunto pitää hioa paremmaksi ja vapaaohjelma rakentaa selkeän teeman sekä tanssillisemman koreografian ympärille. Tanssitunteja olen ottanut tänä vuonna välillä paljonkin, mutta nyt ne ovat olleet tauolla hetken aikaa, sillä keskittyminen on mennyt kropan kuntouttamiseen, perus treenien toteuttamiseen ja töihin. Haluan kyllä jatkaa tanssitunteja viimeistään syksyllä. Ohjelman teemakin oli jo selkeä alkuvuonna tälle vuodelle, mutta nyt olen kahden vaiheilla, että pidänkö siitä kiinni vai vieläkö mietitään jotain muuta. Se jää nähtäväksi, tässä on vielä muutama kuukausi aikaa sitä pyöritellä.

Lajiani vähemmän tunteville / minua vasta vähän aikaa seuranneille: 

Lajini on IFBB Women’s Fitness (suomeksi fitness tai vapaaohjelma fitness) ja olen kilpaillut lajissa 10 kertaa vuodesta 2012. Taskussa mm. Suomen mestaruus ja EM 6. sija. Kilpailuissa teen 90 sekunnin mittaisen vapaaohjelman (sekoitus tanssia, voimistelua, akrobatiaa) sekä fysiikkakierroksen (bikinikierros). Näistä pisteet tulevat 50/50. Kysykää kommenteissa jos haluatte tietää lisää 🙂 Tästä voit katsoa viime kevään kisojen vapaaohjelmani.

FOCUS TREENEISSÄ JA LEVOSSA

Vaikka kilpailut ovat tähtäimessä ja alkavat joka kuukausi tulemaan enemmän mieleen, keskityn tällä hetkellä treeneissä perusjuttuihin. Tukilihaksiston vahvistamiseen, kehon virheasentojen korjaamiseen, perus kovaan salitreeniin, liikkuvuusharjoitteluun, taitoharjoitteluun ja ylipäänsä monipuoliseen treenaamiseen niin, että se on kehittävää, mutta hauskaa. Treenaan tällä hetkellä 3 kertaa viikossa salilla ja 2-3 kertaa taito- /loikka- tai voimistelutreeniä. Lepopäiviä pidän vähintään yhden joka viikko, tänä vuonna on usein ollut kaksikin viikossa. Se on enemmän kuin koskaan aikaisemmin, mutta on ollut pakko. Olen edelleen hieman varovainen väsymyksen kanssa, sillä se on minulle kaikkein raskainta. Olen normaalisti kuitenkin energinen, iloinen ja aikaansaava, mutta alkuvuonna olin välillä väsyneenä kaikkea muuta. Tunnistan tällä hetkellä hyvin tarkasti, milloin keho ja mieli tuntuvat liian väsyneeltä ja pidän mieluummin heti lepopäivän tai kevyemmän päivän. Näin pääsee usein heti seuraavana päivänä energisenä treeneihin ja muuhunkin sen sijaan, että tekisi useita päiviä puolivaloilla asioita.

Lepo on tärkeää ja olen sen tiennyt aina, mutta en silti ole siinä hyvä. Se johtuu siitä, että minussa on niin paljon sisäistä halua tehdä asioita ja on vaikea pysyä paikallaan. Haluan tehdä, kokea, elää. Minusta on erittäin tylsää maata sängyssä ja katsoa netflixiä. Sitä kulutankin itse tooodella vähän. Mutta olen löytänyt itselleni sopivimpia keinoja levätä ja palautua. Niitä ovat mm. luonnossa kävely ja oleskelu, kirjan lukeminen, poikaystävän, perheen ja ystävien kanssa oleskelu sekä esimerkiksi saunominen+kylmä suihku -combo. Myös säännöllinen osteopatia, hieronta ja satunnaiset kelluntatankki -rentoutushoidot ovat auttaneet omaa palautumista. Sellaisen kelluntatankin kun saisi kotiin..

Kuvat: Siiri Saarela

Vaatteet: Adidas

KESÄN TAVOITTEET

Nyt kun palautuminen on vihdoin plussan puolella ja treenit alkaneet sujua nousujohteisesti, on tarkoitukseni saada erittäin hyvä treenikesä. En ole suunnitellut kesälle mitään ihmeellistä, sillä haluan pystyä treenaamaan, lepäämään ja nauttimaan kesästä ilman suurempia suunnitelmia. Mökille haluan mennä ja viettää aikaa sekä treenata mahdollisimman paljon luonnossa, mutta muuten odotan vain töiden vähenemistä juhannukseen, jonka jälkeen pääsee keskittymään treeneihin enemmän.

Aion edelleen keskittyä hyvään kehonhuoltoon, hallintatreeniin, kehon liikeratojen ja asentojen parantamiseen sekä odotan selän vahvistumista niin, että pääsen kunnolla akrobatia- ja loikkatreeneihin käsiksi. Oon muuten tubeen kuvaillut vähän mun treenejä (FITVLOGIT), jos et oo vielä niihin törmännyt 🙂

Minulla on vahva tunne siitä, että loppuvuodesta pääsen aloittamaan kisapreppiä vahvemmalla kropalla ja mielellä kuin koskaan aiemmin. Siihen ainakin aion tähdätä ja kaikkien kompastelujen jälkeen voi vaan taas todeta, että on ainakin tullut opittua aivan todella paljon! Niin urheilijana kuin valmentajanakin.

Aurinkoista torstai-iltaa Helsingistä

<3

Eevsku

Ps. Vedän muuten kesällä Helsingin Mustikkamaalla 28.6, 2.7 ja 26.7 klo 7.30-8.30 aamutreenit, joista lisätietoa täällä. Tervetuloa treenaamaan 🙂

EDELLINEN TEKSTI: Uusi lemppari: Jyvänäkkäri,

SEURAA MYÖS:

INSTAGRAM: EEVSKU

SNAPCHAT: EEVSKU

FACEBOOK

YOUTUBE

Continue Reading