MITÄ SELÄN KUVAUKSISSA SELVISI?

*Urheilijayhteistyössä Bulevardin klinikka

MITEN SELÄN ONGELMA ALKOI?

Olen maininnut alaselkäni ongelmista tänä vuonna silloin tällöin ja monia on kiinnostanut erityisesti se, miten olen saanut selkääni kuntoutettua. Kävin myös vihdoin ja viimein ortopedilla (Jan Lassus, Bulevardin klinikka) sekä kuvauttamassa koko lannerankani (sekä itseasiassa myös ranteeni) magneettikuvauksissa, niin ei tarvitse enää arvuutella mikä siellä mahdollisesti on tai ei ole.

Kerron ensin hieman taustaa tälle selkäongelmalle, mitä sieltä löytyi, mitä olen selälle tehnyt itsenäisesti tänä vuonna ja miten jatketaan tästä eteenpäin. Jos et jaksa lukea selkäongelmani taustaa, niin voit hypätä suoraan alemmaksi. 🙂

Haasteet selän kanssa alkoivat pahemmin viime vuoden lopulla, jolloin aloin tuntea satunnaisesti kipua alaselässäni ja erityisesti oikealla puolella, joka säteili myös pakaraan, takareiteen ja lopulta koko jalkaan aina jalkaterään saakka. Ongelma on mahdollisesti alkanut aluperin vuonna 2014, kun treenasin puoli vuotta crossfittia ja muistan siellä saaneen alaselkäni eka kerran kipeäksi raskaissa maastavedoissa. En missään nimessä syytä tästä crossfittiä, koska ensinnäkin kaikissa lajeissa voi sattua haavereita ja oikein tehtynä crossfit on todella hyvä laji – teen cf -tyyppisiä treenejä edelleen välillä välttäen kuitenkin raskaita painoja. Oma ongelmani selän kanssa tuli varmasti siksi, että olen koko ikäni taivuttanut selkää juuri toiseen suuntaan kuin sen kuuluisi olla raskaita vetoja tai vaikka kyykkyjä tehtäessä. Alaselkäni on todella notko jo luonnostaan ja olen sitä tietenkin myös treenaamalla vienyt siihen suuntaan. Vaikka myös vatsalihakseni ovat erittäin vahvat ja kehonhallinta hyvä, niin tuo äärimmäisen notkeuden harjoittaminen yhdessä raskaiden nostojen kanssa ei varmasti ollut ihan paras yhdistelmä. Nyt olen onneksi fiksumpi ja tiedän ettei nuo raskaat nostot ensinnäkään vie minua omassa lajissani eteenpäin siitä huolimatta, että tykkäänkin niistä.

(Ja jos joku miettii, mitä ne raskaat nostot olivat kohdallani, niin tein crossfitissä puolen vuoden treenin aikana mm. seuraavanlaisia tuloksia: työntö 85kg, tempaus 60kg, takakyykky 115kg, etukyykky 95kg, maastaveto 120kg. Tekniikkani oli ulkopuolisen silmissä hyvä ja tuntui itsestäkin hyvältä, mutta alaselkäni ison notkon vuoksi tekniikka olisi pitänyt olla omalle selälleni toisenlainen.)

Pääsin kuitenkin tuosta alaselän oireilusta eroon 2014 jälkeen sillä, että jätin yksinkertaisesti nuo raskaat nostot pois. Tietenkin myös siksi, että päätin 2014 vuoden lopulla jatkaa fitness -uraani, joka oli sen puolen vuoden ajan ollut tauolla. Vuoden 2014 hetkellinen crossfittailu teki hyvää henkisesti, mutta fyysisesti ei ehkä niinkään, koska jo valmiiksi alipalautunut kroppani (vuoden 2012-2013 kilpailuputkesta) ja alhaiset kilpirauhasarvot (selvisi vasta myöhemmin) ottivat varmasti tuosta jaksosta hieman osumaa.

En kerro nyt enempää tuosta alipalautumisesta ja kilpirauhasarvoista sekä niiden normalisoitumisesta vaan voin niihin palata vaikka toisessa tekstissä. Voin kuitenkin tässä mainita, että en siis ole käyttänyt mitään kilpirauhaslääkitystä tai muutakaan lääkitystä saadakseni kroppani takaisin toimimaan – tämä kun nousee usein kysymykseksi tämän aiheen ympärillä.

Mutta tosiaan, selkäni ei vaivannut juuri millään tavalla 2014 vuoden lopulta 2016 vuoden lopulle saakka. Saattoi siellä jotain satunnaisia tuntemuksia olla, mutta urheilijalla niitä nyt on aina eikä kaikkeen kannata koko ajan reagoida. Pitää oppia tunnistamaan, että mikä kipu on sellaista ”mikä kuuluu urheiluun” ja mikä on sellaista mikä kannattaisi tutkia. Tämä on tietenkin kaikkien kohdalla yksilöllistä. Itse olen kuitenkin enemmän sellainen, että haen apua vasta, kun oikeasti sitä tarvitsen. En yleensäkään syö esimerkiksi kipulääkettäkään, jollei kivut ole oikeasti kovat. Selkääni söin kipulääkettä viime vuoden vaihteessa selän ja jalan hermokivun ollessa pahimmillaan sellainen, että nukkuminen oli hetkittäin vaikeaa.

Tuossa kohtaa olisi ehkä voinut mennä lääkärille ja kuvauttamaan selän (jälkiviisaus heh). Olin kuitenkin henkisesti niin rikki, että en vain jaksanut tai varsinkaan halunnut joutua leikkauspöydälle -päätin, että ei siinä selässä mitään ole ja kyllä se siitä. Olin väsynyt ensinnäkin siitä ettei syksyn kilpailukausi mennyt haluamallani tavalla ja sitten siitä, että sen päälle selkä vei kovemmat treenit moneksi kuukaudeski. Itselleni ainakin on tärkeää, että pääsen kilpailujen jälkeen takaisin normaaliin treeniarkeen ja kehittämään asioita, joissa haluaisin olla parempi. Olin hetkittäin alkuvuonna kyllä todella rikki ja väsynyt sekä henkisesti, että fyysisesti.

Alkuvuosi selän kanssa oli aika vaikeaa ja jouduin aika kovaan kouluun myös oman urheilijaidentiteettini kanssa, koska en juurikaan pystynyt treenaamaan. Olen kuitenkin sellainen, että keksin keinot ongelmatilanteissakin vaikka vähän toista reittiä ja kun en alkuvuonna pystynyt treenaamaan jalkoja tai oikeastaan raskailla painoilla ollenkaan, tekemään akrobatiaa tai juoksemaan / loikkimaan – hankkiuduin tanssin yksityistunneille, jossa tehtiin pehmeämpää treeniä ja jopa tietynlaista ”kehoterapiaa”. Iso kiitos näistä mahtavista tanssitunneista ja alkuvuoden ”terapiasta” kuuluu Hanna Brotherukselle sekä Mirka Hietaselle.

Parasta selälleni varmasti olikin se, että se sai lepoa raskaista tärähdyksistä ja painoista, mutta en kuitenkaan jäänyt kotiin makaamaan. Sen olen jo ymmärtänyt pitkään, että pieni liike kivun sallimissa rajoissa on loukkaantumistenkin yhteydessä erittäin hyvä asia. Se auttaa paranemaan paljon paremmin kuin staattinen lepo.

Jouduin tietenkin myös pakon edessä alkamaan miettiä, mistä selkäni ongelmat ovat lähteneet. Sen tajusin heti ettei selässäni ole se alkuperäinen ongelma vaan se on jossain muualla. Kävin osteopaatilla, hierojalla, fysioterapeutilla (täällä tosin vasta n. kk sitten, joka oli kyllä myös todella hyödyllinen!) ja sain vinkkejä tanssijoilta sekä etsin itse tietoa netistä. Sekä tietenkin käytiin asiaa läpi valmentajani kanssa, mutta välillä se on haastavaa, kun asumme eri kaupungeissa. Tässä kohtaa olisin ehkä voinut myös käydä ortopedillä, mutta parempi myöhään kuin ei ollenkaan.

Olen tiennyt jo vuosia, että lantioni on ”vino” ja osaksi se on rakenteellista, osaksi taas opittua (koska esimerkiksi taustallani oleva telinevoimistelu on aika toispuolista).  Tänä vuonna olen keskittynyt vahvistamaan erityisesti lantion alueen lihaksia ja osaksi myös opettelemaan rentoutta. Olen myös keskittynyt vahvistamaan keskivartalon”ristikkäislinjoja”, pakaran lihaksia ja parantamaan ryhtiäni ihan seisoma-asennosta treeniliikkeisiin. Nämä kaikki auttoivat varmasti ja vaikka edelleenkin joudun hieman varomaan esim. kovia juoksuspurtteja ja raskaita kyykkyjä/ vetoja en tee, niin sanoisin, että selkä on kuntoutunut aika hyvin.

Ja sen todisti nyt myös nämä magneettikuvaukset, joiden tuloksista kerron seuraavaksi. Pahoittelen pitkästä alustuksesta, mutta osaa varmasti kiinnosti myös se, mikä alkuperäinen ongelma on ollut ja miten olen saanut selän kuntoutettua.

VÄLILEVYN PULLISTUMA, SI -NIVEL?

Laajassa lannerangan kuvauksessa ei siis näkynyt mitään ongelmaa! Tai no, näkyi siellä se, että varmasti rankani alimmissa nikamissa on ollut pullistumaa viime vuoden vaihteessa, mutta nyt se on niin pieni ettei sitä edes enää lasketa ongelmaksi. Lisäksi alimpien välilevyjen välissä oleva neste on hieman vähentynyt normaalista, mutta sekään ei ole mitään vaarallista vaan suurimmalla osalla näin käy vähintäänkin jossain vaiheessa elämää. Kuvissa näkyi myös rankani pieni skolioosi, joka on aika yleistä. Harva on täysin suorassa!

Olen tämän vuoden luullut, että selässäni tuntuva paine, ”lukon tunne”, joka on ollut läsnä myös tässä syksyllä, olisi SI -nivelen ongelma, mutta SI -nivelissäni ei ole kuvien mukaan mitään vikaa. Tämä oli myös mahtava saada tietää! Tuo lukon tunne on siis enemmänkin vain jokin fasettilukko rangassa. Näitä lukkoja ja rangan asentoa olen nyt käynyt viimeisen kuukauden aikana korjaamassa kiropraktikolla, joka on ollut siihen toimiva. Alkuvuoteen ja selän tilanteen ollessa paha parasta sille oli varmastikin hieman hellempi osteopatia, mutta nyt kun rangassa ei ole mitään pahoja vaurioita enää, niin sen asentoa uskaltaa kiropraktikolla korjailla. Näissä suosittelisin kuitenkin olemaan todella tarkkana, että menee hyvällä osaavalle tekijälle ja jos itse voisin muuttaa tältä vuodelta jotain, niin olisin käynyt kuvauttamassa selkäni jo aiemmin, jotta ei olisi tarvinnut arvuutella mikä siellä on. Näin vältytään turhilta analysoinneilta (kuten omalla kohdallani tuo SI -nivelen arvuuttelu) eikä aiheuteta lisäharmia ja osataan kuntouttaa oikealla tavalla.

Itselläni oli vähän sellainen kuva ortopedille menemisestä, että en mene sinne, koska en halua leikkaukseen. Kuvani tästä muuttui aivan täysin keskustellessani jo ennen ensimmäistä käyntiäni Jan Lassuksen kanssa, joka kertoi, että oikeasti ortopedin kuvattavista asiakkaista vain noin 5% joudutaan leikkaamaan ja loput kuntoutetaan. Toki joskus leikkaus voi olla ainut tai parempi vaihtoehto kuin superpitkä omatoiminen kuntoutus (esim. urheilijan kohdalla, jos pitäisi päästä nopeasti treeni- ja kilpailukuntoon). Toki myös lääkäreissä on eroja ja osaan nyt kertoa vain omasta kokemuksestani, joka oli kyllä todella hyvä.

RANNE JA MITEN TÄSTÄ ETEENPÄIN?

Minusta oli huvittavaa, että ”pahemmat” löydökset olivat itseasiassa ranteestani. Oikeassa ranteessani (ja veikkaan kyllä, että myös vasemmassa ainakin vähän) on kystia, jotka aiheuttavat kipuilua silloin tällöin. Kivut ovat alkaneet muistaakseni jo telinevoimisteluaikoina, mutta vaiva on ollut sellainen, jonka kanssa olen oppinut elämään. Ja eivät nämäkään leikkausta tarvitse, jollei ne ala nyt kipuilemaan vielä enemmän. Jos en olisi kilpaurheilija (ja urheilija, joka seisoo käsillään päivittäin), ei niihin tarvitsisi kiinnittää muuta huomioita kuin se, että välttää juttuja, joissa ranne kipuilee.

Sekä selän, että ranteen suhteen jatketaan tarkkailua ja pääsen nappaamaan lisää kuntoutus-/vahvistusvinkkejä ensi viikolla urheilulääkäri Harri Hakkaraiselta, kenen nimeen olenkin törmännyt usein urheilupiireissä. Ja olen häntä ollut kuuntelemassa Vierumäellä järjestetyssä Psyykkisen valmennuksen seminaarissa, olisikohan vuosi ollut 2013. Tätä odotan myös innolla ja kerron mielelläni lisää sitten siitäkin, mitä neuvoja tuolla saan!

Fiilis on nyt kyllä todella hyvä! Ei tarvitse miettiä, mikä selässä on tai onko siellä mitään ja stressata kestääkö se tulevaa kilpailukautta. Pidetään huolta siitä, että kestää! Ja jos jotain tulee, niin nyt mulla on ympärillä ihmisiä, keneltä osaa pyytää apua ja tiedän sitä saavani.

Iso kiitos Jan Lassus ja Bulevardin klinikka jo nyt vaikka tästä yhteistyömme vasta starttaakin! Jos sulla on mitään vaivaa, johon ortopedi voisi olla avuksi, niin voin koko sydämestäni suositella Jania. Varmasti yksi osaavimmista ja lämpimimmistä lääkäreistä, kenellä olen koskaan käynyt! Bulevardin klinikka oli muutenkin paikkana sellainen ”hyvän fiiliksen lääkäri / sairaala” eikä ollut yhtään sairaala -fiilistä missään vaiheessa.

Ortopedi osaa auttaa erityisesti tuki- ja liikuntaelimistön vaivojen ja vammojen kanssa (esim. erilaiset rasitusvammat), mutta Bulevardin klinikalta löydät apua myös mm. yleislääkäriltä, gynekologilta, ihotautilääkäriltä, plastiikkakirurgilta ja raskausasioissa. Bulevardin klinikkahan on perheyritys, joka palvelee kaiken ikäisiä ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa ja vaivoissa.

Olin aika iloinen nähtyäni magneettikuvat!

Tuleeko teille mieleen jotain kysymyksiä näiden aiheiden tiimoilta? 

Bulevardin klinikan lisäksi haluan kiittää isosti koko mun muuta tiimiä ja kaikkia, ketä on selkäni suhteen auttanut. Oma valmentaja Teemu, hierojat (Emili, Tommi), osteopaatti Heikki, fysioterapeutti Asta, Hanna, kiropraktikko Jukka.. Ja kaikki muut, keneltä olen apua / neuvoja / tukea saanut! <3

Ihanaa viikonlopun alkua Helsingistä!
Eevsku

Lue Bulevardin klinikasta lisää täältä!

//
Edellinen teksti: LEVI LAPLAND
//
Seuraa myös:
Instagram & Snapchat @eevsku
Facebook

 

Continue Reading

LEVI LAPLAND

 

 

Viikonloppu meni tosiaan Levillä parin workshopin merkeissä (käsilläseisonta workshopit Levi Wellness Club:illa) & ehdittiin me pari hyvää treeniäkin tehdä! Lumimaisemat oli ihan liian ihanat ja harmitti kyllä ettei tullut varattua pidempää reissua. Mutta ensi kerralla sitten!

Käykää katsomassa video, josta näkee workshoppeja, Leviä ja molemmista treeneistä pätkiä! Pistäkää myös mun Youtube -kanava seurantaan ja painelkaa videon peukkua jos tykkäsitte. 🙂

Kivaa tiistai-iltaa!
Eevsku

 

Ps. Tämä viikko enää aikaa lähteä mukaan STRONG WOMAN -valmennukseen 

 

//

Edellinen teksti: TAFFER THAN

//

Seuraa myös:

Instagram & Snapchat @eevsku

Facebook

//

Continue Reading

TAFFER THAN..

Osa on varmasti jo nähnytkin muualta somestani, että olimme kuvaamassa Taffer :in kanssa minusta treenivideota.

Meidän on pitänyt kuvata jo pitkään yhdessä, mutta viime vuonna aikataulut menivät koko ajan ristiin. Nyt kuitenkin saimme viimein pari viikkoa sitten sovittua yhteisen ajan ja Taffer :in Otto tuli kuvaamaan selkätreeniäni tänne Helsinkiin. Minä treenasin normaalisti oman kaavani mukaan ja Otto kuvasi sekä kyseli välissä ajatuksiani treenaamisesta. Tämä on itseasiassa ensimmäinen video, jossa näkyy kokonainen treenini ja jossa kerron kuinka treenaan tällä hetkellä! Video löytyy Taffer :in Youtubesta ja laitan sen myös tähän postauksen alle.

Minulle Taffer on ollut yrityksenä ja heidän tuotteidensa kautta tuttu jo ainakin vuoden 2015 alusta. Käytin kuntosaliurani alkuaikoina käsien suojana ja grippiä parantamassa ensin salihanskoja ja sen jälkeen perinteisiä remmejä, jotka jäivät aivan varjoon saadessani ensimmäiset Taffer -vetoremmit käyttööni. Näiden käytöstä kerroin jo itseasiassa  ensimmäistä kertaa maaliskuussa 2015 (postauksessa Kotimaista treeniapua).

MIKSI KÄYTÄN ITSE VETOREMMEJÄ?

Moni ehkä miettii, että miksi käytän vetoremmejä? Osa myös ajattelee, että eikö olisi hyvä vahvistaa puristusvoimaa eikä käyttää tällaisia apuna?

Kuten videollakin mainitsen, niin nämä ovat nimenomaan apuväline siinä, että saadaan puristettua treeneissä ne viimeisetkin toistot. Siinä missä puristusvoima jo loppuisi, niin muut lihakset jaksaisivat enemmän! Kuntosalilla treenaavien lisäksi esimerkiksi voima- ja painonnostajat käyttävät vetoremmejä treeneissään.

Itselläni vetoremmit ovat olleet aivan välttämättömät varsinkin selkätreeneissä ja raskaampien painojen kanssa, sillä käsilläseisominen kuluttaa aika hyvin käsiä ja ilman remmejä käsivarren lihakset olisivat aivan jumissa. Jos remmit on jääneet kotiin, tuntuu selkätreeneissä treeni enemmän forkuissa kuin selkälihaksissa. 😀 Näillä saa myös paremman otteen tangosta hikisistä käsistä huolimatta ja se lisää turvallisuutta isompien painojen kanssa. Harjoitan tietenkin myös puristusvoimaa esimerkiksi lämmittelyssä, kevyemmillä painoilla ja joskus myös raskaammilla painoilla. Roikun myös tangossa / vedän leukoja / teen vatsoja (varpaat tankoon) ilman remmejä, jotta puristusvoimakin saa joka tapauksessa ärsykettä.

MIKÄ ON TAFFER?

Olen pitänyt Taffer :iin tutustumisen alusta saakka siitä, että yritys on kotimainen ja arvostan isosti myös sitä, että tuotteet tehdään käsin Suomessa laadukkaista materiaaleista. Laadukkaat nämä remmit ovat olleetkin, ne olivat aktiivisessa käytössäni ainakin 1,5 vuotta, kunnes katosivat yhdellä treenireissulla. Onneksi sain uudet, koska näillä on tosiaankin treeneissä käyttöä!

Taffer :in ovat perustaneet ihana jyväskyläläinen pariskunta Otto ja Ira ja yrityksen idea lähti yhteisestä kuntosaliharrastuksesta, jossa kaivattiin parempia varusteita. Taffer :in tuotteiden teko on alkanut kerrostalokaksion keittiönpöydällä – aivan omin kätösin. Heillä oli selkeä visio ja halu tehdä treenivarusteita paremmin ja vahvemmin ja siitä tulee myös nimi ”tougher” eli näin suomalaisittain Taffer. He haluavat olla esillä omilla naamoillaan, joka myös takaa laadun pysymistä korkealla ja kaiken tekemisen läpinäkyvyyttä! Kaikki tuotteet tehdään käsityönä Suomessa, myös vaatteet ja niiden materiaalit ovat myös kotimaista alkuperää. Tuotteita ei ole paljon ja ne suunnitellaan sekä testataan kauan ennen myyntiin laittamista. Tarkoitus ei ole olla mukana hetken trendeissä vaan panostaa laatuun ja kestävyyteen! Tällä hetkellä Taffer on vetoremmeistä ja muista varusteistaan eniten tuttu, mutta he tekevät myös mm. vaatteita pikkuhiljaa enemmän.

Itselleni tulee tällaisestä tekemisestä mieleen vain, että ARVOSTAN!

Ei ole varmasti helpoin valinta kustannusten kannalta pysyä suomalaisuudessa kaiken suhteen, mutta ihan mieletöntä, että tällaisiä yrittäjiä on olemassa! Vielä tämän pariskunnan tavanneena en voi muuta kuin itsekin tukea tätä hienoa yrittäjyyttä – esimerkiksi juurikin tällä postauksella ja ihan koko sydämestä, sillä esimerkiksi nuo vetoremmit ovat olleet omassa käytössä todellakin sitä mitä luvataan!

Jos sinulla on siis tällaisille treenivarusteille tarvetta, niin iso suositus Taffer :in tuotteisiin. Ja tuotteet ovat tietenkin mahtava joululahjaidea! Kuulin myös huhua, että vetoremmit on aina myyty loppuun ennen joulua, joten kannattaa olla nopea jos haluaa omansa. 🙂

Taffer -verkkokauppaan pääset tutustumaan tästä. 

Iso kiitos Otolle ja Iralle Helsingissä vierailusta ja tästä hienosti tehdystä viedosta! Olenkin saanut videosta paljon hyvää palautetta jo nyt ja sieltä voit napata itsellesi myös esimerkiksi treenivinkkejä. Käy ihmeessä kurkkaamassa ja pistä myös Taffer :in kanavat seurantaan! Ig: @taffer.official , Youtube: TafferTV, FB: Taffer

 

Treeni-intoa viikon alkuun!
Eevsku

//

Edellinen teksti: HUOMENNA SE ALKAA – STRONG WOMAN

//

Seuraa myös:

Instagram & Snapchat @eevsku

Facebook

//

STRONG WOMAN -nettivalmennus

Continue Reading